Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 13:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Korrekt hastighed? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 19 April 2013 kl. 06:02 | IP-adresse registreret  

Hvis centreringshullet er for stort vil skiven kunne placeres med et off-set i forhold til center. PU vandre ikke længere på en
cirkel men går mere langs en elliptisk kurve.

vester
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 April 2013 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
Det er en sjov problemstilling du der rejser. Dels vil jo gerne have pladspilleren til at køre
nejagtigt, men det vi måler med skal jo også være nøjagtigt.I dette link ses hvor meget variation der er fra
lysnettet: http://www.webx.dk/oz2cpu/radios/50hz-normal.htmDer tilstræbes 50 Hz over tid, men inden for et
døgn kan de 50 Hz være fra 49.29 til 50,08 dvs. ca. 1.4% hvilket jo er en del. Men, det er i peaks, og en
remtrukken pladespiller vil udligne sådanne peaks kva som tyngde i pladetallerkenen og remmen. En direkte
trukken kun i pladetallerkenen, men jeg tror der sker en ret kraftig udligning. Mange bedre pladespillere har sin
egen forsyning til motoren, og den er sikkert noget mere stabil.Når det kommer til at måle, og det er mest det du
rejser, så er der vel kun en måde: anvende et nøjagtigt laboratorie stoboskop, der også kan fortælle de rigtige
omdregningstal. Hvorvidt et sådant stroboskop kan skelne mellem gennemsnitstal og peaks ved jeg ikke, men
kva pladetallerken og rem tror jeg ikke på særlige peaksniveauer.Hvis du med lysnettet ser på en
stroboskopplade med en led-lampe over forskellige tidspunkter på dagen, hvor el-værket justerer frekvensen
efter behov, så har du allerede et godt og nøjagtigt måleredskab. Hvis din pladespiller har egen (god) elektronik
er det kun din måling der er afhængig af el-nettet, og ikke din motor, for den fødes jo med frsteklasses nøjagtig
og støjfri spænding. 

Du skriver at frekvensvariationen over et døgn kan være 1,4 %; "men det er i peaks".
Du mener vel ikke at peaket strækker sig over et døgn?
Når du mener at pladespilleren kan udligne peaks'ene tænker du måske på frekvensudsving på under et sekund,
men så hurtigt kan frekvensen ikke variere.
På den første kurve du henviser til varer udsvingene ca. en time, og er på ca. 1 promille. Det er der vist ingen
pladespillere der har inerti nok til at udligne.
Du skal tænke på massen af de bevægelige dele i elværkets generatorer.
Til top Vis vester's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vester

beta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 April 2013 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

At hullet i pladen kan være forkert ventreret og/eller for stort har eksisteret altid, men efter min opfattelse, er det mest af
akademisk interesse.

Jeg har spillet plader i mange år med fint værk, forskellige tonearme og ditto pickupper og har aldrig observeret hørbare
variationer, men jeg har til gengæld heller aldrig lyttet efter det.
Jeg har da også haft plader hvor hullet har været for stort eller forkert centreret og hvor man har kunne se pickuppen "sejle"
fra side til side, men det har da ikke afholdt mig fra at nyde musikken, men som sagt: jeg har ikke registreret det.

Èn ting er hvad man kan høre, en anden hvad man vil høre og en tredje hvad man kan måle.

Intet i denne verden er perfekt. Det gælder såvel konen, bilen, huset, jobbet og - ja, fortsæt selv.

Til top Vis beta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beta

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 April 2013 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

vester skrev:
hifiigen skrev:
Det er en sjov problemstilling du der rejser. Dels vil jo gerne have pladspilleren til at køre
nejagtigt, men det vi måler med skal jo også være nøjagtigt.I dette link ses hvor meget variation der er fra
lysnettet: http://www.webx.dk/oz2cpu/radios/50hz-normal.htmDer tilstræbes 50 Hz over tid, men inden for et
døgn kan de 50 Hz være fra 49.29 til 50,08 dvs. ca. 1.4% hvilket jo er en del. Men, det er i peaks, og en
remtrukken pladespiller vil udligne sådanne peaks kva som tyngde i pladetallerkenen og remmen. En direkte
trukken kun i pladetallerkenen, men jeg tror der sker en ret kraftig udligning. Mange bedre pladespillere har sin
egen forsyning til motoren, og den er sikkert noget mere stabil.Når det kommer til at måle, og det er mest det du
rejser, så er der vel kun en måde: anvende et nøjagtigt laboratorie stoboskop, der også kan fortælle de rigtige
omdregningstal. Hvorvidt et sådant stroboskop kan skelne mellem gennemsnitstal og peaks ved jeg ikke, men
kva pladetallerken og rem tror jeg ikke på særlige peaksniveauer.Hvis du med lysnettet ser på en
stroboskopplade med en led-lampe over forskellige tidspunkter på dagen, hvor el-værket justerer frekvensen
efter behov, så har du allerede et godt og nøjagtigt måleredskab. Hvis din pladespiller har egen (god) elektronik
er det kun din måling der er afhængig af el-nettet, og ikke din motor, for den fødes jo med frsteklasses nøjagtig
og støjfri spænding. 

Du skriver at frekvensvariationen over et døgn kan være 1,4 %; "men det er i peaks".
Du mener vel ikke at peaket strækker sig over et døgn?
Når du mener at pladespilleren kan udligne peaks'ene tænker du måske på frekvensudsving på under et sekund,
men så hurtigt kan frekvensen ikke variere.
På den første kurve du henviser til varer udsvingene ca. en time, og er på ca. 1 promille. Det er der vist ingen
pladespillere der har inerti nok til at udligne.
Du skal tænke på massen af de bevægelige dele i elværkets generatorer.

Du har analyseret kurven korrekt, og jeg forkert. De peaks jeg ser tager langt længere tid, end når vi taler peaks i audiosignaler - men det var sådanne jeg tænkte på. Min pointe om enertien i rem + pladetallerken er god nok, men passer bare ikke på frekvensvariationer på lysnettet. Tak for din korrektion.

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2013 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

beta skrev:
At hullet i pladen kan være forkert ventreret og/eller for stort har eksisteret altid, men efter min opfattelse, er det mest af
akademisk interesse.

Jeg har spillet plader i mange år med fint værk, forskellige tonearme og ditto pickupper og har aldrig observeret hørbare
variationer, men jeg har til gengæld heller aldrig lyttet efter det.
Jeg har da også haft plader hvor hullet har været for stort eller forkert centreret og hvor man har kunne se pickuppen "sejle"
fra side til side, men det har da ikke afholdt mig fra at nyde musikken, men som sagt: jeg har ikke registreret det.

Èn ting er hvad man kan høre, en anden hvad man vil høre og en tredje hvad man kan måle.

Intet i denne verden er perfekt. Det gælder såvel konen, bilen, huset, jobbet og - ja, fortsæt selv.

Jeg har nu oplevet ikke så sjældent, at musik med samme toner kører lidt op og ned, hvis pladen centrerer så dårligt at det også er rimelig synligt.

Off topic oven på al den ovennævnte problematik: er glad for at jeg ikke oplever tendenser til digitalis i min Gamut cd-afspiller!

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 19 April 2013 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
Hvis centreringshullet er for stort vil skiven kunne placeres med et off-set i forhold til center. PU vandre ikke længere på en

Men det har ikke rigtig noget at gøre med med hvor nøjagtigt pladespilleren kan holde hastigheden, eller om den er korrekt.

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2013 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Flemming Skov skrev:

Men det har ikke rigtig noget at gøre med med hvor nøjagtigt pladespilleren kan holde hastigheden, eller om den er korrekt.

Mvh.
Niels

Nej, det har det ikke, men korrekt tallerkenhastighed er vigtigt for den hastighed rillen passerer pick-up stiften.

Så gøres der bare opmærksom på, at den hastighed også påvirkes af centreringen af vinylpladen. Ligesom den også er afhængig af radius på det sted på pladen der aftastes, men det er en anden sag.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes