Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Af med låget? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 21 Maj 2013 kl. 07:34 | IP-adresse registreret  

Jeg tænker at det kunne være sjovt hvis en DIY gut byggede en forforstærker og effektforstærker med "compartments" til
at fylde med eksempelvis sand eller betonpulver. Gerne således at printenes underside var dækket op nedefra og måske
sad i et lille fjedrene spænd. Derved ville man meget mere effektivt dræne opståede og beskytte mod indkomne vibrationer
i printet selv. Man taler meget om støj i rørforstærkere, mon ikke dette ville kunne hjælpe gevaldigt på sagen. De nu
enkeltdæmpede print og lyttebanker samt trafoer skulle så bygges ind i et kabinet som i sig selv var dæmpet med
sand/pulverfyldte hulrum. Derved ville man igen have et niveau med beskyttelse af vibrationer udefra og til sidst
apparaterne i en sandkasse for total udelukkelse af vibrationer udefra(man kan også vælge at have disse apparater i et
andet rum).

Alt dette er jo ikke i den virkelige verden realiserbart hvis man er producent, men en ihærdig DIY mand ville kunne få et
meget mere reelt indtryk af kvaliteten af hvad han bygger.

Indtil da kan vi andre jo lege med afledning/tilkobling , afkobling/vibrationshøstning ved at købe dimser.....
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Maj 2013 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

Jeg skal sådan set ikke blande mig i diskussionen om forbedring eller ej med eller uden låg.

Men vil lige henlede opmærksomheden på at en del apparater kan generere støj til andre/andres apparater når et skærmende metallåg fjernes.
Det samme sker ved at udskifte med træ.

Så måske man lige skulle teste for den slags når låget ryger?

I øvrigt har jeg bemærket at der faktisk findes en del mennesker som oplever fraværet af visse typer forvrængning som "kedeligt" og "mangel på detaljer"..   

Nå men det med at teste for støj kan vel måske gøres lidt ala den der pen Supra laver til at teste kabler med?

Mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Sendt: 21 Maj 2013 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Det lyder vist som en and, husk at man mange gange hører hvad man vil. Metal låget skal skærme mod " vind og vejr " men også mod indstråling fra div. elektriske apparater.
Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Maj 2013 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Som Sven Palvig, har jeg oplevet samme forbedring på min gamle Audiolab 8000p effektforstærker.
Senere hen prøvede jeg det på min daværende Vincent sp331 og der var ingen forskel på om låget var på eller ej.

Ud fra det, kan jeg vel næsten med sikkerhed sige det kommer an på hvilket apparat man har stående

Her er mange sjove tweaks man kan prøve af, en ganske udmærket side denne mand har oprettet; Link -> Torben's Hifi

Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 Maj 2013 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:
Som Sven Palvig, har jeg oplevet samme forbedring på min gamle Audiolab 8000p effektforstærker.
Senere hen prøvede jeg det på min daværende Vincent sp331 og der var ingen forskel på om låget var på eller ej.

Ud fra det, kan jeg vel næsten med sikkerhed sige det kommer an på hvilket apparat man har stående

Her er mange sjove tweaks man kan prøve af en ganske udmærket side denne mand har oprettet; Link -> Torben's Hifi

Præsis samme oplevelse har jeg haft ..... min Cayin var der pænt meget lydforskel med eller uden låg  ..... men på min Lyngdorf synes jeg ikke at der var det store at hente. !

Det har sansynligvis noget med matrialevalg OG tykkelse på kabinet at gøre !

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Maj 2013 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:

NAD-Mand skrev:

Her er mange sjove tweaks man kan prøve af en ganske udmærket side denne mand har oprettet; Link -> Torben's Hifi

Præsis samme oplevelse har jeg haft ..... min Cayin var der pænt meget lydforskel med eller uden låg  ..... men på min Lyngdorf synes jeg ikke at der var det store at hente. !

Pas jeg har ingen idé om hvad det er der gør det. Men én ting er sikkert, det er noget der virker på forskellige apparater.
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2013 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Nullergøj skrev:
Det lyder vist som en and, husk at man mange gange hører hvad man vil. Metal låget skal skærme mod "
vind og vejr " men også mod indstråling fra div. elektriske apparater.

Det synes jeg til gengæld lyder lidt uovervejet, hvilke af de helt naturlige forklaringer på at ændre et internt vibrations
mønster/intensitet skulle efter din mening være "opfundne" ?

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2013 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:

NAD-Mand skrev:
Som Sven Palvig, har jeg oplevet samme forbedring på min gamle Audiolab
8000p effektforstærker.Senere hen prøvede jeg det på min daværende Vincent sp331 og der var ingen forskel på om låget
var på eller ej. Ud fra det, kan jeg vel næsten med sikkerhed sige det kommer an på hvilket apparat man har stående
 Her er mange sjove tweaks man kan prøve af en ganske udmærket side denne mand har oprettet; Link ->
Torben's Hifi

Præsis samme oplevelse har jeg haft ..... min Cayin var der pænt meget lydforskel med eller uden låg  ..... men på min
Lyngdorf synes jeg ikke at der var det store at hente. !

Som jeg husker det er Cayin med rørbestykning. Der er historisk set gjort meget for t undgå de mikrofoni inducerede
ringningsfænomener i rør, jeg tror det er derfor at en modificering der ændrer et vibrationsmønster har effekt på netop
denne type forstærker.

Og ligeledes som jeg husker det er Lyngdorff ret godt mekanisk skruet sammen......

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes