| Forfatter |
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 30 Maj 2013 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
xeostyle skrev:
... Kan jeg tilslutte forstærkeren direkte til batteriet? Eller skal der en
omformer eller anden slags strømforsyning på? Batteriet er på 12v
jo. |
|
|
Så vidt jeg kan se skal forstærkeren bare tilsluttes 12V DC - altså burde det fungere fint med et 12V batteri. Du skal bare
finde et stik der passer til forstærkeren og være opmærksom på polariteten (plus og minus).
kristianemail skrev:
Ikke for at være nogen lyse-slukker. Men det virker som om du intet aner om at bygge højtalere. Du
kan sagtens skrue
noget
sammen, der kommer lyd ud af. Men der er langt derfra, til noget der lyder bare nogenlunde brugbart.
Du risikerer at smide penge efter udemærkede enheder og komponenter til delefilter (som du selv vil konstruere på trods af,
at du ikke ved hvad dets funktion er), og alligevel ende med noget der ikke er værd at lytte til.
Jeg vil anbefale dig et af flg. 2 alternativer:
1) Køb et færdigkonstrueret kit, der er lavet af folk med forstand på at designe højtalere. Så er der sandsynlighed for, at du
får
noget der spiller OK.
2) Køb nogle færdige højtalere.
Vælger du en af disse løsninger, er der MEGET større chance for at få noget du bliver glad for. |
|
|
Jeg er med på hvad du mener, men nu er det jo bare en festival-boombox så den skal vel mest lave noget larm uden hifi-
ambitioner. Og den er principielt bygget af andre før, så den kan godt ses som et (færdig)konstrueret kit. Jeg synes det
ligner et fint og næsten risikofrit skridt ind i diy-verdenen.
Det spiller næppe som en drøm i første hug, men fidusen er at det er ret nemt at pille ved filteret hvis der er noget man er
utilfreds med.
|
| Til top |
|
| |
xeostyle Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2013 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 16
|
| Sendt: 30 Maj 2013 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
kristianemail skrev:
Ikke for at være nogen lyse-slukker. Men det virker som om du intet aner om at bygge højtalere.
Du kan sagtens skrue
noget
sammen, der kommer lyd ud af. Men der er langt derfra, til noget der lyder bare nogenlunde brugbart.
Du risikerer at smide penge efter udemærkede enheder og komponenter til delefilter (som du selv vil konstruere på trods af,
at du ikke ved hvad dets funktion er), og alligevel ende med noget der ikke er værd at lytte til.
1) Køb et færdigkonstrueret kit, der er lavet af folk med forstand på at designe højtalere. Så er der sandsynlighed for, at du
får
noget der spiller OK.
Vælger du en af disse løsninger, er der MEGET større chance for at få noget du bliver glad for. |
|
|
Du har fuldstæmdig ret, at jeg ikke aner noget om at bygge højtalere :) Men hvordan tror du folk har lært det til at starte
med? Bare ved at købe noget færdigsamlet?? Nej vel..
Ja det kommer muligvis ikke til at lyde helt perfekt, men det er heller ikke min ambition med det her projekt.. Nu prøver jeg
mig frem, og hvis det ikke lyder godt, så må jeg skille det ad og prøve med nogle andre modstande/spoler/kondensatore
osv..
Jeg gik ind i det her med absolut Ingen viden omkring hvordan der kommer lyd ud af en højtaler, til faktisk at forstå logikken
i hvordan et delefilter er skruet sammen og hvad der sker noget signalet forlader forstærkeren til der kommer lyd ud af
højtaleren. Har brugt den sidste uge på at sidde og læse topics igennem fra andre som er startet samme sted som mig, og
lur mig om du ikke også startede i mit sted for nogle år tilbage. Det er de færreste der bliver født med viden om hvordan du
skruer et anlæg sammen tror jeg
Men tak for din feedback alligevel. Jeg prøver mig nu frem trods din pessimisme..
|
| Til top |
|
| |
xeostyle Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Maj 2013 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og igen tak for alle de gode tips og tricks resten af jer er kommet med so far. I har alle været en ubeskrivelig god hjælp, og
jeg ville ikke være nået så langt uden jer herinde..
|
| Til top |
|
| |
kristianemail Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig
Bruger siden: 24 August 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 241
|
| Sendt: 31 Maj 2013 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
xeostyle skrev:
kristianemail skrev:
Ikke for at være nogen lyse-slukker. Men det virker som om du intet aner om at
bygge højtalere.
Du kan sagtens skrue
noget
får
noget der spiller OK.
|
|
Du har fuldstæmdig ret, at jeg ikke aner noget om at bygge højtalere :) Men hvordan tror du folk har lært det til at starte
med? Bare ved at købe noget færdigsamlet?? Nej vel..
Ja det kommer muligvis ikke til at lyde helt perfekt, men det er heller ikke min ambition med det her projekt.. Nu prøver jeg
mig frem, og hvis det ikke lyder godt, så må jeg skille det ad og prøve med nogle andre modstande/spoler/kondensatore
osv..
Jeg gik ind i det her med absolut Ingen viden omkring hvordan der kommer lyd ud af en højtaler, til faktisk at forstå logikken
i hvordan et delefilter er skruet sammen og hvad der sker noget signalet forlader forstærkeren til der kommer lyd ud af
højtaleren. Har brugt den sidste uge på at sidde og læse topics igennem fra andre som er startet samme sted som mig, og
lur mig om du ikke også startede i mit sted for nogle år tilbage. Det er de færreste der bliver født med viden om hvordan du
skruer et anlæg sammen tror jeg
Men tak for din feedback alligevel. Jeg prøver mig nu frem trods din pessimisme..  |
|
|
Jeg synes det er fedt at du har gå på modet. Og jeg er enig i, at man jo er nødt til at lære det hen ad vejen.
Når det er sagt, så mener jeg stadig, at det vil være et fejlskud, at give sig til at vælge de mest vitale dele (Selve
højtalerenhederne), uden nogen som helst viden.
Jeg ville nok mene, at man burde sætte sig lidt ind i det teoretiske bag teknikken, så man har en generel forståelse. Man
giver sig ikke til at udvikle ting (uanset om det er hifi eller andet), uden et solidt kendskab først. Og gør man alligevel, er
sandsynligheden for succes ganske lille.
Jeg tror faktisk du vil få mere ud af, at vælge et færdigt kit, som du så kan eksperimentere med. Så har du et solidt
udgangspunkt, med noget der virker. Ud fra det kan du eksperimentere og drage egne erfaringer.
Når du giver dig til at konstruere uden nogen form for indsigt, risikerer du at ramme så langt ved siden af, at den eneste
erfaring du drager er, at det ikke bliver bedre uanset hvad du gør.
Og det med at skaffe sig viden omkring teknik fra fora'er som dette, skal man i øvrigt være ret påpasselig med. Du skal
huske på, at langt størstedelen af brugerne, har deres viden fra andre tråde i disse fora'er. Der er derfor ofte tale om meget
misvisende info, som følge af gentagne misforståelser der akkumuleres.
|
| Til top |
|
| |
xeostyle Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Maj 2013 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjah du har muligvis ret, men jeg har bestilt alle delene så nu kan jeg ligeså godt prøve mig frem og få bygget skidtet.. Jeg har
ærlig talt ikke de store forventninger til det anlæg, andet end der skal noget larm ud af dem.. Det skal bruges til Roskilde
festival, der kan man alligevel ikke høre en skid fra alle de andre anlæg.. Det er jo ikke fordi jeg skal bygge et mobilt diskotek,
du skal lige huske på hvad det skal bruges til.
Jeg ville stadigvæk kunne bruge højtalerne selvom jeg slet ikke satte filtre på, det er jo ikke som om at der bare kommer hvid
støj igennem hvis jeg bare sætter dem til uden at gøre noget.
Men jeg forstår dig stadigvæk mester.. Og jeg er godt klar over jeg er inde i et hifi forum hvor folk tager deres lyd meget
alvorligt, men det er ikke helt på samme niveau jeg befinder mig ang. hvad jeg forventer af et anlæg.
|
| Til top |
|
| |
kristianemail Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig
Bruger siden: 24 August 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 241
|
| Sendt: 31 Maj 2013 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK.. Så er det med at få det bedste ud af det.
Hvis du har valgt piezoelektriske diskanter, skal du være OBS på, at de normalt udgør en næsten ren kapacitiv belastning. Du kan altså ikke bruge de
gængse formler til beregning af filter.
Det kræver en modstand (i stedet for en kondensator som man normalt bruger). På den mode ser din forstærker heller ikke den kapacitive belastning,
hvilket kan få den til at gå i selvsving...
|
| Til top |
|
| |
PifPafGiraf Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 135
|
| Sendt: 31 Maj 2013 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk når du bygger det at mobillitet er en vigtig faktor. det nytter ikke at bygge noget der vejer mere end 30-40 kg
Det første roskilde anlæg jeg byggede var alt for stort og tungt. tænkte det var ligemeget, men det viste sig godt nok at være
irriterende.
Andreas
|
| Til top |
|
| |
xeostyle Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juni 2013 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
kristianemail skrev:
OK.. Så er det med at få det bedste ud af det.
Hvis du har valgt piezoelektriske diskanter, skal du være OBS på, at de normalt udgør en næsten ren kapacitiv belastning. Du
kan altså ikke bruge de
gængse formler til beregning af filter.
Det kræver en modstand (i stedet for en kondensator som man normalt bruger). På den mode ser din forstærker heller ikke
den kapacitive belastning,
hvilket kan få den til at gå i selvsving... |
|
|
Tak for rådet :) Har skam også allerede bestilt 10, 20, 50, 100 og 150 ohms modstande for at finde ud af hvilken en der passer
bedst til.
|
| Til top |
|
| |
xeostyle Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juni 2013 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er alle enheder samlet med modstande og alt det andet loddet
på og der har været strøm til det for første gang, og er du gal det
spiller godt! Super lækker lyd og frem for alt Højt! Kunne
simpelthen ikke være mere taknemmelig for den hjælp jeg har fået
herinde. En kæmpe tak går ud til Boye og Boydk for jeres hjælp.!!
Kunne ikke have gjort det uden jer. Og en lang næse til alle dem
som ikke troede det ville lyde godt.. :-) Vi ses på Roskilde!
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 20 Juni 2013 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er godt at høre at du er glad for resultatet.  Men kan vi tro på at højttaleren findes ... før der kommer billeder?
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6419
|
| Sendt: 20 Juni 2013 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen selv tak  , det var så lidt.... og så stemmer jeg i med Boye: Få så smidt de billeder op  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
xeostyle Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juni 2013 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe ja de eksisterer skam i den grad :) Jeg skal lige lave det sidste finish idag, så tager jeg de sidste billeder.. Bare rolig i får
hele historien i billeder lige fra udskæring til færdigt resultat ;)
|
| Til top |
|
| |