| Forfatter |
|
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 20 Juni 2013 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
MUNKEBO skrev:
Koetzu kræver en tungere tonearm for at bassen performer optimalt ifølge en ekspert jeg talte med.
Hilsen Søren |
|
|
Prøv det lige først.. Jeg har en Koetsu Black i en SME Series III arm, og med Koetsus egenvægt og kontraloddet kørt langt bagud skulle den have rigelig armmasse i en SME V til de nye Koetsu modeller.
Jeg ved godt at moden er til lavkompliante systemer, men god latin har altid været så hoj kompliance og så lav masse som muligt.
Og hvis det skulle være kan man både få tungere kontralod, og vægt til at montere mellem pickup og arm, og på den måde hæve massen.
Modsat en tung arm kan du oftest ikke lave lettere.
Så skal du have mulighed for bedre aftastning skal du finde en højkompliant pickup med line kontakt nål, og muligvis en lettere arm, men det er der efterhånden ikke mange der magter at justere op, da det er meget mere kritisk over for fejljusteringer.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 20 Juni 2013 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stridsvognen
Er det ikke en ulempe, at have kontraloddet helt bagerst, når pickuppen er indstillet korrekt? Jeg tænker her på, at der kommer for megen inerti i bagdelen ved f.eks skæve/ekcentriske lp'er. Det er vel bedst, at loddet er tættest på armlejet. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Juni 2013 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Stridsvognen
Er det ikke en ulempe, at have kontraloddet helt bagerst, når pickuppen er indstillet korrekt? Jeg tænker her på, at der kommer for megen inerti i bagdelen ved f.eks skæve/ekcentriske lp'er. Det er vel bedst, at loddet er tættest på armlejet.  |
|
|
Jo.. Man hæver jo armmassen, som er enertien i systemet.
Det er netop problemet i et lavkompliant system, at enertien er stor, og derfor et stift ophæng på pickuppen, og jo stivere ophæng, jo svæere er det at spore højfrekvens.
Hvorimod lettere og blødt = hurtigere.
Men det kan så flyttes over på musik og pladevalg, hvor 99,9% af alt vinyl der fremstilles idag ikke indeholder højfrekvens, eller dynamik, og derfor ikke udfordre den lavkompliante pickups dårlige sporingsegenskaber.
Jeg har selv mellem tunge arme, SME V og 312S arme, som er valgt fordi jeg har nogle 12-14g pickupper der hovedsagelig er tunge på grund af extremt voldsomt magnetsystem, og det giver ingen mening at montere det i en ultra let arm, så alt er et kompromis.
Min ynglings arm er en SME series III, men det er svært at finde nogle der laver pickupper der er højkompliante, og samtidig med skarp slibning X amatur og et ordentligt magnetsystem.
En Denon DL 1000A er et godt bud på det man kunne lave dengang man kunne lave pickupper, den manglede bare en skarpere slibning. Men er en af de ultimative højkompliante pickupper, og extremt godt match til en SME Series III arm.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juni 2013 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske kunne du støve nogle af HighPhonics pickupper op. Det var jo 2 Denon ingeniøerer, der startede for sig selv i sin tid i 80'erne. De er ganske bløde. Har en MCa300, som snøft....er knækket i spoletråden i den ene kanal. Den fik kun en måned, før en blød væg og min pladespiller op på denne, med lidt akustisk tilbagekobling fik tråden til at briste. Har også haft en MC2Ae. Den lå meget tæt på lp overfladen med sin "mave", pga nålefanen kom ud lidt foran i stedet for på undersiden. Men yderst velspillende pickupper til lette arme. Thorens TD321 med en Mørch DP-6 arm og så med MCa300, så man i en annonce i HF i 87' til 90'. Men måske kan du finde nogle som nye eller brugte men retippede. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
MUNKEBO Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2011 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 400
|
| Sendt: 20 Juni 2013 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uha hvor i bliver tekniske, det kniber med at følge med og give respons, men jeg prøver at suge jeres viden til mig. Jeg kunne aldrig drømme om
ikke at spille vinyl, så jeg suger alt hvad der kommer af gode råd.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 20 Juni 2013 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan forstå, at du er interesseret i Mørch DP-8. Jeg har kun hørt den kortvarigt ved to lejligheder (hos Audio Consult), men på ukendt udstyr og
slet ikke nok til at kunne udtale mig om dens kvaliteter i forhold til fx "lillebror" DP-6 (som jeg har). If. Anders (Audio Consults ejer) giver den "mere
af det hele" og især i basområdet, hvor den rækker lineært dybere.
Nå, men fordelen ved DP-8 (og andre Mørcharme) er selvsagt de udskifteligt armrør med forskellig masse, som muliggør optimal tilpasning af et
meget bredt udvalg af pick upper, hvad enten de er høj- elle lavcompliante eller tunge eller lette. Den er derfor en oplagt mulighed som et fikspunkt i
dit anlæg, hvis du ønsker at eksperimentere med (mange) forskellige pick upper (og ikke mindst, at du i øvrigt synes, at Mørcharmen lyder godt).
Og så er Mørcharmene en visuel elegantier, omend DP-8'eren med sine mange "add-ons" har mistet en del af forgængernes besnærende æstetik.
Jeg vil dog fortsat mene, at en Graham, som også har udskifteligt armrør, men desværre ikke med forskellig masse, er nemmere at betjene, fordi
VTA/SRA og azimuth justeres ved hjælp af mikrometerskruer, så det er muligt meget præcist at indjustere (og ikke mindst genfinde ved skift af
armrøret) en pick up, så den lyder/yder optimalt. Den er et stykke virkelig vellydende værktøj.
|
| Til top |
|
| |
MUNKEBO Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juni 2013 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman jeg er meget i tvivl og lytter gerne på gode argumenter som dit indlæg med justeringen, jeg kikkede på db 8 for ca 2 mdr. Siden hos
en forhandler og havde samme opfattelse som du kommer ind på med hensyn til justeringen, at db 8 er vanskelig at justerer.
Jeg køber ikke noget før jeg har undersøgt alle muligheder og kom endelig med flere ideer til en arm der performer og som kan gå på min Avid.
|
| Til top |
|
| |
Mikke Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 498
|
| Sendt: 21 Juni 2013 kl. 07:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
MUNKEBO skrev:
Koetzu kræver en tungere tonearm for at bassen performer optimalt ifølge en ekspert jeg talte med.
Hilsen Søren |
|
|
Jeg bruger en Koetsu Urushi monteret i en SME V. Det fungerer fremragende. Det behøver du ikke at bekymre dig om.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Juni 2013 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søren..
Hvilken pickup bruger du på din SME V idag, hvilken musik/ plader spiller du, og hvad er det det du gerne vil opnå med ny arm/ pickup, som du ikke mener at kunne med det du har nu.?
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3048
|
| Sendt: 21 Juni 2013 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej forum.
hvis man bruger et skydelære til at justere højde(vta) med, kan man altid vende tilbage til den forige justering.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
MUNKEBO Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juni 2013 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej stridsvogn
Jeg spiller mest blues, jazz og rock.
For mig er koetzu det ypperligste inden for pu'ere og jeg talte som tidligere omtalt med en forhandler der ikke mente jeg ville få fuldt udbytte af
sådan en pu på min SME V.
Jeg spiller pt. På Shelter Harmony som jeg varmt kan anbefale, den har spillet rigtig mange timer og slides jo på et tidspunkt. Jeg købte den brugt
og aner ikke hvor mange, men jeg spiller kun vinyl og har brugt den rigtigt meget.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Juni 2013 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du spiller ældre jazz plader vil jeg nok lede efter en højkompliant pickup med så skarp slibning som muligt, De kan være extremt dynamiske, og har tit fantastisk højfrekvens.
Koetsu bruger så vidt jeg ved samme slibning på alle modeller, og den er ikke særlig spændene, de har rigtig god bas gengivelse, men højfrekvent gengivelsen er ikke lige min kop the.
Jeg vil foreslå du kigger lidt i retning af Benz LP eller noget i den stil, som også vil fungere perfekt i din SME V arm, Som Koetsu også gør.
Hvordan har du justeret silicone dæmpningen på din SME V arm.?
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juni 2013 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her har jeg prøvet at tage så godt et billede så muligt med mobil af den HighPhonic MCA300 jeg nævnte tidligere. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Juni 2013 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Her har jeg prøvet at tage så godt et billede så muligt med mobil af den HighPhonic MCA300 jeg nævnte tidligere.  |
|
|
Deg har søgt lidt, kunne ikke umidelbart finde data på den, jeg er dog også efterhånden så småt begyndt at se om der ikke er nyere alternativer, da de gamle klenodier ikke holder evigt, og ofte hverken kan repareres eller erstattes til samme specs, så man starter forfra hver gang.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 21 Juni 2013 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis den er lige så uskarp i lyden som den fototekniske kvalitet, så får man vist ikke problemer med s- og t-lyde
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Juni 2013 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juni 2013 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juni 2013 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt data på Highponic MCA-300:
Nålefane: Special Aluminium Alloy
Stylus: Ultra Line Contact 7x30üm solid diamond (0.14x0.08mm)
Output: 0.35 mv 1khz 5cm/sec
Frekvensgang: 10-50khz
Channel Sep: Greater than 35db at 1 khz
Channel balance: Within 0.7db at 1 khz
Dyn Compl: 8x10-6 cm-dyne at 100hz
Static Compl: 20x10-6
Internal imp: 10ohm
Recommended tracking force: 1.7g +-0.2g
Vertical track ang: 20 grader +-2 grader
Weight: 7.5 g
Lyden fra den er lidt mod det lyse, men utrolig klar og ren, med en meget ren og info rig bas/dybbas. Den får mange fine detaljer frem i diskant/mellemtone. Bækkener og high hats har en meget fin udklingning og virker meget ægte i klangen. Det er hvad jeg husker og den kørte sammen med HP-T7 trafoen. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juni 2013 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Juni 2013 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Lidt data på Highponic MCA-300:
Nålefane: Special Aluminium Alloy
Stylus: Ultra Line Contact 7x30üm solid diamond (0.14x0.08mm)
Output: 0.35 mv 1khz 5cm/sec
Frekvensgang: 10-50khz
Channel Sep: Greater than 35db at 1 khz
Channel balance: Within 0.7db at 1 khz
Dyn Compl: 8x10-6 cm-dyne at 100hz
Static Compl: 20x10-6
Internal imp: 10ohm
Recommended tracking force: 1.7g +-0.2g
Vertical track ang: 20 grader +-2 grader
Weight: 7.5 g
Lyden fra den er lidt mod det lyse, men utrolig klar og ren, med en meget ren og info rig bas/dybbas. Den får mange fine detaljer frem i diskant/mellemtone. Bækkener og high hats har en meget fin udklingning og virker meget ægte i klangen. Det er hvad jeg husker og den kørte sammen med HP-T7 trafoen.  |
|
|
Ser ud til at være fine date, dog er den ikke højkompliant, men dejlig lav generator impedans og fornuftig skarp stylus.
Den ville nok passe fint i en SME V arm.
|
| Til top |
|
| |