| Forfatter |
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 22 Juni 2013 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
På Pladespilleren.dk har Janils en MC-A3 fra Highphonic til salg for 2000kr. Den er med VHD nål. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 22 Juni 2013 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
På Pladespilleren.dk har Janils en MC-A3 fra Highphonic til salg for 2000kr. Den er med VHD nål.  |
|
|
Er det en højkompliant pu? de pickupper er tusse gamle, og helt uvist hvordan ophæng har det, samt mange af de pickupper han havde til salg havde limet o ringe på enden af nålen, så den samling har ikke min interesse.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 22 Juni 2013 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm....ok. Der stod, at janils selv lytter og kontrollerer de pickupper han sælger for andre, så de er i orden. HP pickupperne er mere til lette arme end til tunge ditto. Men de har samtidigt et meget veldæmpet system, så egenresonans toppen ligger i den gode ende. De, der hedder MC10 og 15 er vist de blødeste i serien og disse var vist fra 87-88. Disse minder meget om Denon DL1000A i mekanisk henseende. Der er meget Denon over dem, men de er dog lavet i aluminium i stedet for plast som Denons på daværende tidspunkt. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
MUNKEBO Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2011 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 400
|
| Sendt: 23 Juni 2013 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her
Jeg tror at jeg vil prøve at kontakte avid for at høre om muligheden af en adapter til armbasen, som passer til Graham Phantom. Mørch DB 8 ser
sku lidt svær ud, tænker på justeringen.
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 23 Juni 2013 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
MUNKEBO skrev:
Her
Jeg tror at jeg vil prøve at kontakte avid for at høre om muligheden af en adapter til armbasen, som passer til Graham Phantom. Mørch DB 8 ser sku lidt svær ud, tænker på justeringen. |
|
|
Da jeg nævnte en række tonearme, som jeg synes er bedre, end SME Series 5 var det på basis af lydkvalitet... Nu virker det som om det ikke er lyden, men betjeningen der er vigtigst. Og hvis det er sådan det forholder sig, så har du jo en af de bedste tonearme Series 5 er super at betjene og justere.
Lydmæssigt er der bedre tonearme, og de er alle ganske lette at justere. __________________ Hilsen, Morten
|
| Til top |
|
| |
Mattheis Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 April 2013 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 84
|
| Sendt: 23 Juni 2013 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
stridsvognen skrev:
allanowich skrev:
På Pladespilleren.dk har Janils en MC-A3 fra Highphonic til salg for 2000kr.
Den er med VHD nål.  |
|
|
Er det en højkompliant pu? de pickupper er tusse gamle, og helt uvist hvordan ophæng har det, samt mange af de
pickupper han havde til salg havde limet o ringe på enden af nålen, så den samling har ikke min interesse. |
|
|
Hmm... Hvorfor limer man o-ringe på enden af nålen (jeg går ud fra du mener nålefanen, ikke selve nålen)? Skulle det
være for at dæmpe den? Men ja, sådan en svært tilbageførbar modifikation vil da nok få de fleste til at trække følerne til
sig, inkl. mig.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3048
|
| Sendt: 24 Juni 2013 kl. 00:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej morten. du slynger ud, at der er mange arme der er bedre end sme5! men bedre til hvad? med hvilken pick-up? og i hvilken sammenhæng? på dette niveau der omtales, kan man ikke bare uden videre sige, at en tonearm uden nogen forbehold "er bedre", for nogen arme vil være bedre til nogen ting i visse sammenhæng og andre til noget andet.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2013 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
ps. mit indlæg må ikke forstås belærende eller negativt. det er skrevet i en god mening
mvh nok en gang nils valla
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 24 Juni 2013 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
| hej morten. du slynger ud, at der er mange arme der er bedre end sme5! |
|
|
Jeg synes ikke, at jeg ''slynger noget ud'', og hvis du læser hvad jeg har skrevet, så nævner jeg tydeligt, at det endelige valg naturligvis afhænger af synergien med pick uppen og den øvrige kæde... Det er ikke for at sige at Series 5 er dårlig, for det er den ikke. Der er bare sket rigtig meget de sidste 20 år... __________________ Hilsen, Morten
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2013 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej morten. nej, det er stadigvæk vinylplader der bliver afspillet. der er absolut intet nyt kommet til de sidste 20år i det vinyl-plademæssige afspilningsled. fremgangen har helt og holdent været på den digitale konto.
der er absolut ingen pickup- tonearms- eller pladeafspillertyper på market i dag, som ikke også var der i 80èrne.
mvh nils valla
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 24 Juni 2013 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
| hej morten. nej, det er stadigvæk vinylplader der bliver afspillet. der er absolut intet nyt kommet til de sidste 20år i det vinyl-plademæssige afspilningsled. fremgangen har helt og holdent været på den digitale konto. |
|
|
Og du mener jeg ''slynger noget ud''..!?
Hvis du vitterligt mener det du skriver, så synes jeg du skulle prøve at lytte og sammenligne uden de fordomme du lægger for dagen. Vi er mange, der hører en ganske stor lyd lydmæssig udvikling...
Men hvis man har overbevist sig selv om, at den lydmæssige udvikling stoppede for 20 år siden, så er det præcis dét man hører, og det kan kun svært ændres... Hjernen har hårdt fat i ørerne... __________________ Hilsen, Morten
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2013 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej morten . du kan altid udvikle den lyd du har på dit anlæg, det er jo kun et spørgsmål om hvor på stigen du befinder dig.
jeg skrev at intet nyt var kommet til, mente jeg med hensyn til de forskellige pladeafspilningsapparater. der er ingen nye indspilnings- eller afspilningsteknikker. alle de principper der findes nu, var her også for 20 år siden. nye producenter kommer og går og sådan har det altid været, og husk så lige på , at de fleste vinylskiver er jo skabt for længe siden og at du hører dem nu i en stigende kvalitet skyldes jo, at du først er nået hertil nu. andre har været der før, også for 20 år siden.
mvh nils valla
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 24 Juni 2013 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skal vi jo passe på med ikke at trække tråden off topic, så jeg synes ikke vi skal gå så meget ud af tangenten. Der er dog noget principielt vigtigt, som også kan have relevans for valg af pick upper og tonearme... Hvis jeg forstår dig rigtig, så siger du, at X år efter en teknologi er opfundet stopper udviklingen med at gøre lyden bedre for den pågældende teknologi, det være sig en tonearm, en pick up eller lignende... Hvis min forståelse af din pointe er rigtig, så må jeg sige, at jeg synes det er et ret morsomt argument  Inden for hifi skulle udviklingen af (eks) den dynamiske højttalers lydmæssige udvikling, så have stoppet for længst. Rørforstærkerens lydmæssige udvikling ville være stoppet endnu før, og den sidste pick up i verden skulle have været Ortofon SPU. Og inden for noget ikke hifi relateret, så har vi også for længst set bilens udvikling toppe... Jeg er lige så uenig, som jeg er forundret over at du kan mene det... Men OK, der er jo plads til 7 milliarder mennesker på jorden, og alle har egne holdninger. Personligt hører jeg konstante udviklinger af den maksimalt opnåelige lydkvalitet inden for alle komponenter relateret til hifi. Også fra de allerældste teknologier, eksempelvis lyder de conrad-johnson rør monotrin jeg spiller på nu helt og aldeles markant bedre, end dem jeg ejede for ca 15 år siden. Samme teknologi som de første jeg ejede og faktisk også samme grundkonstruktion, men lang, langt bedre lyd... Samme udvikling hører jeg inden for eksempelvis tonearme.
__________________ Hilsen, Morten
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2013 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej morten nej, du har ikke forstået mig korrekt. jeg skrev at der ikke var nogen udvikling inden for vinyl. alt hvad der findes af pickupper, tonearme og pladespillere, har man set før, der er ikke kommet nyt til...
du kan ikke bruge biler til sammenligning, for biler kan altid køre hurtigere, accelerere hurtigere, gå længere på literen osv. men hvis en plade fra 1980 kan afspilles i 1980 , fuldt autentisk, skal den jo lyde på samme måde idag. det er med andre ord ikke meningen at den skal lyde "bedre" end den lød da, for den musikalske begivenhed er jo den samme,den har ikke ændret sig. men men men fordi der ikke har været nogen reel udvikling indenfor vinyl, betyder det jo ikke, at du ikke kan forbedre dit anlæg. som jeg startede med at skrive, er det et spørgsmål om tilpasning.
med hensyn til rørforstærkere; var du på hifi-markedet i 1965? ved du hvad der var af apparater og hørte du dem, siden du så konsekvent kan sige at de er bedre idag? jeg kan fortælle dig at der i 1968 var mellem 5000-10000 radiomekanikere beskæftiget i danmark og de var alle uddannet i rør, for ikke at tale om de tusindvis af rørproducenter der eksisterede. tror du at den lille håndfuld af rørproducenter der eksisterer idag har større viden end de havde da?
under alle omstændigheder nyder vi sikkert begge med at udvikle vor egne anlæg til stor musik-glæde.
mvh nils valla
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 24 Juni 2013 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er (blandt snart mange uddannelser) uddanet Radiomekaniker for snart mange herrens år siden, fra dengang vi rodede med rør, kassettebåndoptagere og alt sådan noget... Jo tak.
Jeg tror nu altså jeg har forstået, men jeg er helt og aldeles uenig i, at den lydmæssige udvikling inden for aftastning af analog mediet stoppede for mange år siden. Hvis du lyttede til top analogt grej af nyere dato ville du høre meget stor forskel, men naturligvis kun, hvis du kan lytte forbi din holdning. Psykoakustik er et markant fænomen, hjernen har hårdt fat i ørerne som jeg skrev tidligere. Og hvis du har besluttet dig for, at der ikke er sket lydmæssig udvikling i over 20 år, så vil enhver demo bekræfte dig i dette.
Lad os stoppe, det fører nok ikke til noget. Vi er ikke enige i at udviklingen er gået i stå. Og faktisk dermed tilbage til min oprindelige pointe til dig trådstarter: Jeg tror du vil få en større lydmæssig gevinst ved at skifte din Series 5, end ved at skifte mellem Harmony og Davinci..
__________________ Hilsen, Morten
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 24 Juni 2013 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm, interessant holdning Nils, men du har da ret i at princippielt er der intet sket siden pladespilleren blev opfundetm hvis du mener at den kører rundt og en nål aftaster vinylskiven og frembringer musik.
MEN så hører alting også op, digital mediet er da heller ikke udviklet sig, for det er aftastning af 0 og 1
Den vinylplade du afspiller på en pladespiller anno 2013 lyder anderledes end afspillet på grej anno 1983, ligeledes forholder det sig med digital skiver.
Udviklingen holder ikke stille.
|
| Til top |
|
| |
jøka Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 391
|
| Sendt: 24 Juni 2013 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
hej morten nej, du har ikke forstået mig korrekt. jeg skrev at der ikke var nogen udvikling inden for vinyl. alt hvad der findes af
pickupper, tonearme og pladespillere, har man set før, der er ikke kommet nyt til...
du kan ikke bruge biler til sammenligning, for biler kan altid køre hurtigere, accelerere hurtigere, gå længere på literen osv. men hvis en plade fra
1980 kan afspilles i 1980 , fuldt autentisk, skal den jo lyde på samme måde idag. det er med andre ord ikke meningen at den skal lyde "bedre" end
den lød da, for den musikalske begivenhed er jo den samme,den har ikke ændret sig. men men men fordi der ikke har været nogen reel udvikling
indenfor vinyl, betyder det jo ikke, at du ikke kan forbedre dit anlæg. som jeg startede med at skrive, er det et spørgsmål om tilpasning.
med hensyn til rørforstærkere; var du på hifi-markedet i 1965? ved du hvad der var af apparater og hørte du dem, siden du så konsekvent kan sige
at de er bedre idag? jeg kan fortælle dig at der i 1968 var mellem 5000-10000 radiomekanikere beskæftiget i danmark og de var alle uddannet i rør,
for ikke at tale om de tusindvis af rørproducenter der eksisterede. tror du at den lille håndfuld af rørproducenter der eksisterer idag har større viden
end de havde da?
under alle omstændigheder nyder vi sikkert begge med at udvikle vor egne anlæg til stor musik-glæde.
mvh nils valla |
|
|
Slet ikke forstået dit argument omkring vinyl!! Det ser ud som om du ikke har erfaret de massevis af tilkendegivelser fra hifi skribenter og andre
lyttere at i rigtig mange produkttests/aflytninger er der til stadighed en 'undren' i positiv retning at der med X udstyr pludselig kan høres detaljer der
før var maskeret. Jeg har selv erfaret det med den opgradering der er sket i min egen vinylopsætning. Jeg tror du er fanget i en tidslomme omkring
1985-90😄
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2013 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej morten og gli. nu syntes jeg at i har ændret historien til, at jeg ikke tror der har været nogen udvikling i hifi generelt. det jeg skrev var der ikke har været nogen udvikling inden for vinyl-mediet de sidste 20 år.
ps.hvis man kunne genskabe en acoustisk begivenhed 100% korrekt i firserne, vil den samme acoustiske begivenhed da lyde ligedan i år 2013, hvis den er 100% korrekt.
ps.ps. og morten, hvis du ikke var så fikseret på, at kun det sidste nye dur, ville du kunne få stor glæde af, at
gå på opdagelse i ældre udstyr,
mvh. nils
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2013 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej jøka. ja, musikskribenter skriver f.eks. at de hører ting nu de ikke hørte før. men andre har måske hørt det før. så det fortæller vel mere om skribentens udvikling end om hifiéns udvikling
mvh. nils
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 24 Juni 2013 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
naa, det var nu for at provokere dig lidt, så du rykker ud med hvad du virkelig mener.
Som du skriver hvis man kunne i 80'erne, men om man kunne tja, det er jo et spørgsmål. Jeg ved det ikke, for jeg kender ikke udstyr fra 80'erne der spiller som jeg syntes om. Men med hvilke preferencer? De er forskellige 1980 & 2013.
Lidt ligesom nogle laver riaa med tussegamle riaa korrektioner til afspilning af gamle vinyl plader, jo jo.
Det slår ikke moderne vinyl (selve vinylet) og ditto masterring, men gamle indspilninger kan være ret fantastiske, enig, men på 2013 vinyl tak.
|
| Til top |
|
| |