Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 17:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: PU og arm (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Juni 2013 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Hej Morten

Vi har tidligere skrevet lidt sammen om van den Hul pickupper.

Jeg spiller på et gammelt highend anlæg, du spiller på et nyt. Var der mulighed for at jeg senere på sommeren, måske sammen
med Stridsvognen, kunne få et lyt hos dig, og du et lyt hos mig. Jeg tror det kunne være interessant og perspektivere Niels
Vallas synspunkt.

Mvh Ulrikmm
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Sendt: 30 Juni 2013 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Hej Ulrik,

Det må være Nils Valla, der skal perspektivere og forklare Nils Vallas påstande, så jeg siger nej-tak til lytteseancer, der skal perspektivere noget i den retning... Hans påstande om, at man i årtier har kunnet aftaste og genskabe 100% af informationen på pladerne giver ingen mening uden forklaring eller dokumentation. Derfor giver det heller ingen mening at bruge energi på at perspektivere hans påstande. Jeg vil i hvertilfælde ikke bruge energi på det...

Mattheis
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 April 2013
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 Juni 2013 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:

morten og mattheis, hvorfor er det så svært at tro, at man før i tiden kunne høre det samme som i genopdager nu?

Det var nu ikke det jeg skrev...
Til top Vis Mattheis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mattheis

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 30 Juni 2013 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Glem det Matthies... Han vender og fordrejer alt andre skriver, og han snakker konstant udenom i relation til at forklare sine besynderlige påstande. Dialog er ikke mulig under de forudsætninger.

Mattheis
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 April 2013
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 Juni 2013 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Ja det er i hvert fald ikke noget af det jeg genopdager lige nu
Til top Vis Mattheis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mattheis

Mikke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 Juni 2013 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Hurra for dette forum: En tråd der blev startet med henblik på en given pickups tilpasning til en given tonearm blev highjacked til en ikke-konstruktiv polemik om, hvorvidt der er sket en udvikling i forarbejdning af udstyr i de sidste tyve år.

Det minder mig om en af min fars venner - en nu pensioneret praktiserende læge - der i alvor for ti år siden mente, at al behandling af sygdomme nu var opfundet! Der var ingen grund til at at forske mere i sygdommes behandling.

Trådstarter stod i øvrigt af for en uge siden....

Til top Vis Mikke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikke

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 30 Juni 2013 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt enig med dig Mikke   I øvrigt er polemikken ikke om udvikling i forarbejdning, men om udvikling i lydkvalitet.

Eksemplet med din fars ven passer jo rigtig godt ind ift Nils Vallas argumentation, og vi burde naturligvis have været kloge nok til at spotte dialog ikke er mulig. Men vi er jo allesammen bare en flok uperfekte mennesker...

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 Juni 2013 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

hej jøka. som svar på dit indlæg kl 22.47.
jeg har i over 30 år konstant haft op til flere puér (de sidste nye)af de dyreste kørende. i øjeblikket kører jeg med en lettere modificeret frog og den er meget tæt på det bedste. kan den få alt op af rillerne, og hvordan ved jeg det? på pladecoveret står, hvem der spiller med, hvordan og hvorfor, så hvis det også er det jeg hører, uden slør og jeg samtidig ser rummet(hvis der er noget), er det kun et spørgsmål om proportioner.
jeg har op til flere gange kulmineret med mit eget anlæg (efter min smag) men har dog ud over det nogle reference-oplevelser i mit indre. min ref. for naturligt perspectiv fik jeg hos tom i audiokonsult tilbage i 1988. her indgik der en audionote io pu og nogle triodeforstærkere. musikken vi bl.a. hørte var med mindre besætninger, men kan du forestille dig et billed så klart at du nærmest kan gå ind i det? du kunne se ansigtsudtrykkene på de medvirkende musikere og den præcise størrelse på deres instrumenter.
min ref. for plader med manipuleret perspektiv ( q-sound,pinkfloyd og lign.) fik jeg tilbage i 1987. her indgik makkerparet, et2 og kiseki og bl.a. en classe dr3 25w effekttrin. er du vanvittig, her var tale om en sprød og delicat oplevelse jeg ikke sidenhen har hørt og der var ro på.
min 3.indre ref. og den kunne vi kalde min transientdynamiske (du ved;trommeslageren slår lidt hårdt i lilletrommen og du får et chock)reference. den skal vi helt tilbage til 1979 (1979) for at hente. det var med hornhøjtalere og jeg siger dig helt konkret,jeg kunne mærke de forskellige percussions-instrumenter på min pandehud
disse 3 personlige ref. har jeg hentet udenfor mit eget hjem, men har efterfølgende haft det meste af omtalte udstyr. lad mig ligefor en ordens skyld, berette om en oplevelse jeg havde i 1968. her var tale om en stor stue med indbyrdes højtaler-afstand på 6m. der blev sat en testplade fra 1962 på.man var i et tivoli og vi stod foran et skydetelt. i den ene højtaler hører du nu et knald fra et luftgevær og så ser du efterfølgende haglet flyve igennem stuen(man kunne høre luften omk. haglet), for så at ende sin tur i en klokke ovre i den anden højtaler. der var også en rutchebane (er du klar over hvor lavfrekvent en sådan togvogn egentlig er?).hele huset jeg var i forsvandt og op dukkede et rutchebane-landskab i fuld størrelse.toget kører 10m. mod venstre og kører nedefter mens det forsvinder længere væk,(det må mindst være 100m. borte). så kører det opad( og vi er stadig på venstre yderside af højtalerne) inden det går ned,frem mod dig, væk fra dig , på kryds og tværs i alla mulige vinkler og til sidst dirrede jeg af spænding.
det er senere lykkedes mig at finde pladen, og jeg har den stående i min samling.
ps.man kan stadig "se"haglets vej igennem luften,men uden helt så meget luft omk.haglet.
    mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 6
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes