| Sendt: 30 Juni 2013 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej jøka. som svar på dit indlæg kl 22.47.
jeg har i over 30 år konstant haft op til flere puér (de sidste nye)af de dyreste kørende. i øjeblikket kører jeg med en lettere modificeret frog og den er meget tæt på det bedste. kan den få alt op af rillerne, og hvordan ved jeg det? på pladecoveret står, hvem der spiller med, hvordan og hvorfor, så hvis det også er det jeg hører, uden slør og jeg samtidig ser rummet(hvis der er noget), er det kun et spørgsmål om proportioner.
jeg har op til flere gange kulmineret med mit eget anlæg (efter min smag) men har dog ud over det nogle reference-oplevelser i mit indre. min ref. for naturligt perspectiv fik jeg hos tom i audiokonsult tilbage i 1988. her indgik der en audionote io pu og nogle triodeforstærkere. musikken vi bl.a. hørte var med mindre besætninger, men kan du forestille dig et billed så klart at du nærmest kan gå ind i det? du kunne se ansigtsudtrykkene på de medvirkende musikere og den præcise størrelse på deres instrumenter.
min ref. for plader med manipuleret perspektiv ( q-sound,pinkfloyd og lign.) fik jeg tilbage i 1987. her indgik makkerparet, et2 og kiseki og bl.a. en classe dr3 25w effekttrin. er du vanvittig, her var tale om en sprød og delicat oplevelse jeg ikke sidenhen har hørt og der var ro på.
min 3.indre ref. og den kunne vi kalde min transientdynamiske (du ved;trommeslageren slår lidt hårdt i lilletrommen og du får et chock)reference. den skal vi helt tilbage til 1979 (1979) for at hente. det var med hornhøjtalere og jeg siger dig helt konkret,jeg kunne mærke de forskellige percussions-instrumenter på min pandehud
disse 3 personlige ref. har jeg hentet udenfor mit eget hjem, men har efterfølgende haft det meste af omtalte udstyr. lad mig ligefor en ordens skyld, berette om en oplevelse jeg havde i 1968. her var tale om en stor stue med indbyrdes højtaler-afstand på 6m. der blev sat en testplade fra 1962 på.man var i et tivoli og vi stod foran et skydetelt. i den ene højtaler hører du nu et knald fra et luftgevær og så ser du efterfølgende haglet flyve igennem stuen(man kunne høre luften omk. haglet), for så at ende sin tur i en klokke ovre i den anden højtaler. der var også en rutchebane (er du klar over hvor lavfrekvent en sådan togvogn egentlig er?).hele huset jeg var i forsvandt og op dukkede et rutchebane-landskab i fuld størrelse.toget kører 10m. mod venstre og kører nedefter mens det forsvinder længere væk,(det må mindst være 100m. borte). så kører det opad( og vi er stadig på venstre yderside af højtalerne) inden det går ned,frem mod dig, væk fra dig , på kryds og tværs i alla mulige vinkler og til sidst dirrede jeg af spænding.
det er senere lykkedes mig at finde pladen, og jeg har den stående i min samling.
ps.man kan stadig "se"haglets vej igennem luften,men uden helt så meget luft omk.haglet.
mvh nils
|