Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 14:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Roskilde anlæg: Dobbelt voigt horn (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dare_Devil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 25 Juni 2013 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Så er det snart Roskilde igen, og jeg overvejer, om det kan nås at lave et lille anlæg i år; eller om det må vente til næste år. I alt fald har jeg gjort mig et par tanker, som jeg gerne vil have jeres respons på. Jeg har på forhånd besluttet af benytte et TA2020 modul (forstærker) kombineret med 4 x 18650 Li-ion celler. Det giver ~ 15 timers spilletid og en vægt på ~ 250 g .

Tilbage at beslutte er selve højttalerkonstruktionen. Kravene er simple; den skal være effektiv, men billig. Vægten skal alt for højt op - og størrelsen heller ej. For ikke at ende i en alt for kedelig klassisk konstruktion, har jeg kigget lidt på voigt horn konstruktionen. Da jeg imidlertid ej ønsker to separate højttalere, har jeg lavet en skitse af et "dobbelt" voigt horn:

Jeg forestiller mig 2 x 8" fuldtoneenheder (markeret med fed sort). Indtil videre er mit bedste bud Monacor SP-205/8, der med en følsomhed på 94dB (SPL (1W/m)) og en pris på ~ 200 kr. pr. styk er næsten som skabte til konstruktionen. Jeg ved dog ikke hvor godt de lyder - eller om de er kraftige nok (de er kun opgivet til 8W RMS).

Nogle forslag, idéer eller kommentarer?

Til top Vis Dare_Devil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dare_Devil

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 Juni 2013 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

SP-205/8
Under 140 kroner for 1 højttaler og under 300 kroner for to, så kan du vel bare slet ikke gå galt i byen, andet end med dine forventninger ;)
Kender dem dog ikke, men et simpelt 1/4 bølge horn går du nok ikke helt galt i byen med og de er nemt samlet.
fs 100 = 0.85 cm (1/4 bølge) alt fra indbygning i 2 plast rør på ca 1 meter til voigt horn kan vel bruges, dine ambitioner bestemmer!

pøj pøj med dit projekt

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Juni 2013 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

har du set denne artikkel:

Voigth

det er vist lige det du vil bygge..
Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

Dare_Devil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2013 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

#Ulrik77 - Ud over andre enheder og et sammenbygning af højre og venstre kanal, så ligner det meget det, jeg havde forestillet mig. Hyggelig læsning :)

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Juni 2013 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Du skal lige være opmærksom på at de to store trekantede områder som du har skraveret på din tegning, skal være åbne ind
mod enhedens kammer - ikke lukkede som de ser ud nu.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Dare_Devil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2013 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:
Du skal lige være opmærksom på at de to store trekantede områder som du har skraveret på din tegning, skal være åbne ind
mod enhedens kammer - ikke lukkede som de ser ud nu.

Hov, ja. Hvad er egentlig grunden til det? Fysisk kan jeg forstå den resterende konstruktion; men ikke lige, hvorfor denne bør være åben?

Er det for at opnå yderligere forstærkning ved 2 x resonansfrekvensen?

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Juni 2013 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Det er en del af hornets konstruktion at enheden sidder 1/3 af hornets længde fra den spidse (lukkede) ende af hornet.
Kabinettet skal ses som et kileformet horn der er foldet sammen.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 Juni 2013 kl. 02:04 | IP-adresse registreret  

I en klassisk Voigt konstruktion placeres enheden ikke i begyndelsen af linien/tunnelen/hornet, men ca. 1/3 oppe, for at dæmpe lydmæssigt uheldige ulige harmoniske resonanser. Det koster så en anelse følsomhed, men det er mindre end 1 dB.

Husk, at længden af tunnelen er afgørende for, hvor dybt den går. Desuden bør tværsnitsarealet af tunnelen være af en rimelig størrelse i forhold til enheden membranareal, således at arealerne nogenlunde svarer til hinanden, hvor enheden sidder. Jeg tror forøvrigt, at du til dit formål sagtens kan bygge en enklere version af tunnelen, de er ret tolerante, sålænge man overholder de basale regler.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Dare_Devil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2013 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
I en klassisk Voigt konstruktion placeres enheden ikke i begyndelsen af
linien/tunnelen/hornet, men ca. 1/3 oppe, for at dæmpe lydmæssigt uheldige ulige harmoniske resonanser. Det koster så en
anelse følsomhed, men det er mindre end 1 dB.Husk, at længden af tunnelen er afgørende for, hvor dybt den går. Desuden
bør tværsnitsarealet af tunnelen være af en rimelig størrelse i forhold til enheden membranareal, således at arealerne
nogenlunde svarer til hinanden, hvor enheden sidder. Jeg tror forøvrigt, at du til dit formål sagtens kan bygge en enklere
version af tunnelen, de er ret tolerante, sålænge man overholder de basale regler.

Ahh, det havde jeg ikke bemærket. Du lyder til at have styr på det :). Jeg påtænker en længde på ~ 1 m, hvilket skulle give
en forstærkning for n*85Hz. Hvad siger du til følgende konstruktion; tror du, den ville være bedre.

Eller har du et fif til en smartere kontruktion?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2013 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Den er i hvert fald enklere, og vil i praksis kunne virke ligeså godt. Der kan være en fordel i at lave selve portarealet mindre end liniens slutareal (ca. 50%), da det sænker resonansen en smule. Det kan osse dæmpe uønskede bidrag af højere frekvenser fra tunnelen.

mmunk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2012
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 Juni 2013 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Nu spørg en dum knægt som mig i har tabt for længst om i ikk kan smide et billede ind af den konstruktion i mener er bedre?

Mit DIY projekt

hilsen mmunk
Til top Vis mmunk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mmunk

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2013 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår ikke spørgsmålet, Munk. Dare_Devil har jo lagt tegninger ind både af sit oprindelige forslag, og det ny.

mmunk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2013 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår bare ik hvordan den indre konstruktion ska være

Mit DIY projekt

hilsen mmunk

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 29 Juni 2013 kl. 01:49 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nu ikke ofre for meget krudt på et festival anlæg, fordi TL og Horn lavet helt rigtig som de skal er
ikke det nemmeste at gå til. http://peecee.dk/uploads/062013/drawing-11.png ser nemt ud, med få sider
der skal tilskæreres og det mener jeg personligt er en god start på et projekt, som kan udvikle sig i version
II og måske III

mmunk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2013 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

http://peecee.dk/uploads/062013/drawing-11.png

Mit DIY projekt

hilsen mmunk

Dare_Devil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2013 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Fuldtoneenhederne var i restordre, så det lykkedes ikke at få anlægget klar til roskilde i år. Men så er der jo altid næste år -
og en masse andre lejligheder :)

På årets roskilde erfarede jeg - ud over masser af god stemning og dejlige koncerter - at jeg anlæggene efterhånden har
nået PA størrelse, men lyden var hele vejen rundt elendig. Jeg besluttede mig derfor for at sigte lidt mere "hifi" end først
planlagt- simpelthen for at skille sig lidt ud fra mængden.

Jeg havde et par Dali Concept 1 stående fra et andet projekt, så de kunne jo passende donere de indre komponenter. Det vil
altså sige en 5" basenhed samt en 1" dome diskant og tilhørende filter. Ud fra et plads-frekvenskompromis blev en længden
af hornet fastsat til 85 cm - og således fås en resonansfrekvens på 100 hz. Ud fra lidt jongleren med tal samt de basale
principper for bygning af voigt horn [1] endte jeg således på dimensionerne 87 x 44 x 13 centimeter for det dobbelte horn.

Jeg havde en 10mm MDF plade stående, som jeg besluttede at bruge, selvom tykkere havde været at foretrække. Til
gengæld bliver den jo så det lettere at slæbe på :)

Efter et par timer med sav og lim var den rå bagboks klar.

Og så til sidst med fronten "lagt" på. På fronten er komponenterne (diskant udtaget) skitseret.

Jeg er dog lidt i tvivl om, hvordan jeg skal lave hullet; om det skal være "lige" (som tegnet) eller skråt. Nogen ideér? Ifølge
de basale principper burde hullet være 3 x arealet af den lukkede ende. Er det modstridende med dine erfaringer
#mollecon?

1) http://www.valutronic.se/vh1e.html

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2013 kl. 03:13 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt, at forholdet mellem start- og slutareal i et Voigtkabinet ikke må overstige forholdet 1:3. Denne kabinettype er en kvartbølgelinie, ikke et horn i den forstand. Men, som jeg før har nævnt i denne tråd, kan man godt reducere arealet på selve åbningen en del, hvorved man vinder en anelse dybere og lidt mere præcis bas. Meget afhænger dog af den konkrete konstruktion, så man er lidt ude i en gætteleg .

Dare_Devil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2013 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Så kom selve konstruktionen på plads

Det første prøvelyt var positivt. Lyden er ikke helt så hi-fi som før, men lidt mere råd med en klar forstærkning i det dybe
område. Indenfor kan det godt blive lidt for meget af det gode, men udenfor fungerer det super godt :).

Næste skridt bliver at slibe kabinettet til, indbygge forstærker enheden og afslutningsvis tilføje hjørner, håndtag, højttaler
gitre og naturligvis lidt maling. Jeg er dog lidt i vildrede med hensyn til gitter over diskanten; hvad kan jeg gøre? Et 5"
gitter
til basenheden er nemt at skaffe - men diskanten er en lidt mere tricky sag. Nogle idéer? Ellers bliver det nok nogle 80 mm
computer-blæser gitre ;P

Dare_Devil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2013 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Jeg faldt over en YDA148 baseret forstærker (2 x 15W @ 8 ohm) til en super god pris, så jeg besluttede mig at prøve den. Til
selve stik-panelet savede jeg et stykke af en metalhylde, der alligevel var på vej til storskrald.
Og efter lidt lodden og skruen var forstærker-modulet klar
:).Så var der såmænd ikke så meget andet tilbage en den
endelige samling - og så lidt finish. Jeg overvejede i første omgang at få den sprøjtelakeret, men da det nu er en festival-
boks, kom jeg frem til, at det var overkill. I stedet blev den blot slebet "groft" og målet sort - simpelthen for at holde et "råt"
look. I samme stil monterede jeg nogle store metalhjørner samt grove gitre over basenhederne - og selvfølgelig de omtalte
blæser gitre over diskantenhederne.På bagsiden sidder panelet og
batteripakken. Jeg integrerede ikke batteripakken, da den på denne måde er nemt udskiftelig; og der er også mulighed for
at droppe den og benytte et bilbatteri i stedet.Jeg kaster
lige et ordentligt billede ind, når jeg får taget mig sammen til at finde kameraet frem :)

DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2011
Sendt: 18 Juli 2013 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

De blæsergitre til diskanterne er super fede! Godt set!
Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes