Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 08:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Systemdek IIX (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 05 Juli 2013 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

donjon skrev:
Trælak kan med tiden tørre ud og vask vil yderligere udtørre træet. Ved påføring af møbelpolitur og lign. skal det aftørres godt og
derefter hvile, gerne til dagen efter. Der kan man også se om yderligere påføring (evt. helligdage) er tiltrængt. Ellers er det nu tid til polering som
gøres med en tør uld eller bomuldssok i cirkelbevægelser eller det der ligner. Resultatet bliver godt, men ikke uden aftørring og polering. Hvis ikke,
bliver det "fedtet" og lidt ulækkert, men træet tager ikke skade, men skal bare friskes op med aftørring, polering, evt. ny påføring, aftørring og
polering.PS: Linolie klude er selvantændelige.

OK - der er altså så også en verden til forskel på linolie og møbelpolitur ...

Uanset, hvad man vælger at efterbehandle med, er det en god idé at afvaske/rense den overflade, der behandles, for at sikre ordentlig vedhæftning.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 05 Juli 2013 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Måske lidt OT, men husk at når man skal behandle sådanne træoverflader, så skal der renses (vaskes), slibes med f.eks. korn 300, og efter rengøring påføres linolie med en lille pensel. Denne linolie SKAL fortyndes med terpentin, således at det trænger ned i træet og terpentinen fordamper, men linolien bliver tilbage.

Efter et par timer tørres alt overskydende olie af, og herefter poleres der med en bomuldsklud el.lign til overfladen føles blød og tør.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 05 Juli 2013 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Sortbejdset eller -lakeret asketræ bliver altså ikke kønt af at blive slebet ... så skal det i hvert fald genbejdses inden yderligere behandling eller
sortlakeres (eller lakeres med anden heldækkende farve).
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

donjon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2012
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 Juli 2013 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

.

Til top Vis donjon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af donjon

Willemoes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 Juli 2013 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Willmoes *
Det jeg skrev var til din model Scorpio 2 og her er lidt mere. Armlængde 228mm * Pinollejer * Armens fejlsporings vinkel +-1.25 grader * Lejefriktion ref. nålespids 0.09mN * Kabel kapacitet i arm 150pf * Effektive armmasse Scorpio 3 12.5g. Denne del stod der intet på 2'eren. Min Aurum arm vejer totalt 390g, så det er deroppe omkring din Scorpio vejer.

Hej allanowich; fedt; har søgt højt og lavt, sågar mailet Helius efter data på scorpio ll uden held.

donjon skrev:
Willemoes ; håber ikke vi kaprede din tråd med vores fagidioti. Er vildt imponeret over hvad du har gjort for en gammel svedske. Er sikker på, at den Systemdek vil blive en værdsat skat efter hvad du gjort hidtil

Hvis det skal være nemt; så lidt fin linolie (eller møbelpolitur) på en klud, tryk det godt ind i træet, tør godt af, vent, ny klud og poler. Det kan nås endnu.

Nej, på ingen måde; mit primære mål var jo at få digitaliseret et par LP´er i første omgang, men jeg har indset, at der skal en ny PU til og jeg vil også prøve at finde ihvertfald Dissing pladen i et bedre eksemplar (fødselsdagsbarnet er midlertidigt tilfredsstillet med et par norske Dissing udgivelser og en flaske whisky :-)

Lydkvaliteten er det vigtigste for mig, men efter en ny PU, kunne jeg godt finde på at kigge på arm (lejer/intern kabling), motor (afkobling) og hvis det kommer så vidt (det vil være et vinter- eller ihvertfald regnvejrsprojekt) skal plinten bestemt også ha´ en tur - og så er det dejligt med bud på opfriskning/renovering.

Det har i øvrigt pyntet gevaldig på udseendet, synes jeg, at få afmonteret bundpladen...

Til top Vis Willemoes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Willemoes

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes