Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 19:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pu og arm (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MUNKEBO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2011
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 12 Juli 2013 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Hej Morten

Ja du har sandelig ret i at den ikke tilgiver noget som helst, det har jeg lige måtte sande mens du skrev. Det er de helt marginale justeringer der
ændre lydbilledet til den bedre eller dårlige side.

Om Sumiko er mere rolig end som Shelter, er jeg nu ikke så sikker på, der giver helt sikkert mere luft i toppen samt en fantastisk stram bas.

Nå det er nu fedt at spille vinyl og jeg spiller kun vinyl undtaget når der er gæster i huset.
Til top Vis MUNKEBO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MUNKEBO

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Juli 2013 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

MUNKEBO skrev:
Om Sumiko er mere rolig end som Shelter.

Det var nu omvendt jeg skrev... Shelter mere rolig, og Sumiko mere sprælsk og levende...

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 12 Juli 2013 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

hej Munkebo. du kan med et godt resultat, selv tilspidse pitten der går ned i olien, så den får mindre modstand. jeg gjorde det selv med stort held på både sme v og serie 3 tilbage i firserne.
mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

MUNKEBO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2013 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Hej Morten

Ok jeg fik det vendt i hovedet, så er vi enige.

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Sendt: 12 Juli 2013 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

MUNKEBO skrev:
Hej Stridsvogn

Ok jeg vil prøve at justerer på skruen i oliedæmpningen, den har jeg aldrig rørt ( købte min SME let brugt )

Jeg køre med en gain på 66 og en load impedanse på 50

lyder fornuftigt.. Hvis jeg har fundet de rigtige data på din nye pickup, er den med 12 ohms generator impedans.?

For sjovt, kunne du prøve at beskrive de lydmæssige ændringer hvis på både et klik op og ned med din impedans vælger`?

Når jeg ser på data, ser det også ud som om du har fundet et godt match til din SME V arm, og den har alle de ting en pickup skal have til min smag, som X amatur, boron stav, low mass line contact stylus, og lav generator impedans..

Jeg har aldrig hørt den model PASS riaa som du har, men ved de lidt ældre moddeller er ret ok, og kan afsløre impedans forskelle ned til 1-2 ohm.
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

MUNKEBO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2013 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

stridsvognen skrev:
MUNKEBO skrev:
Hej Stridsvogn

Ok jeg vil prøve at justerer på skruen i oliedæmpningen, den har jeg aldrig rørt ( købte min SME let brugt )

lyder fornuftigt.. Hvis jeg har fundet de rigtige data på din nye pickup, er den med 12 ohms generator impedans.?

For sjovt, kunne du prøve at beskrive de lydmæssige ændringer hvis på både et klik op og ned med din impedans vælger`?

Når jeg ser på data, ser det også ud som om du har fundet et godt match til din SME V arm, og den har alle de ting en pickup skal have til min
smag, som X amatur, boron stav, low mass line contact stylus, og lav generator impedans..

Jeg har aldrig hørt den model PASS riaa som du har, men ved de lidt ældre moddeller er ret ok, og kan afsløre impedans forskelle ned til 1-2 ohm.

Hej stridsvogn

Jeg vil på et senere tidspunkt prøve at beskrive hvad jeg oplever, men har lidt travlt her i ferien og rejser væk de næste uger. Desuden synes jeg
også lige min pu skal spilles til.

Jeg havde forøvrigt et problem igår med opsætningen, det er som om justeringen rykkere sig og jeg oplever det som om der er hak i pladen hvor
nål og arm bliver stående i samme rille.

Er der nogen der ved hvad og hvorfor?

Vægten er sat til 2g og antistatisk til ca. 1.3 som sumiko anbefaler. Desuden justeret ind med protractor.

MUNKEBO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2013 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
hej Munkebo. du kan med et godt resultat, selv tilspidse pitten der går ned i olien, så den får mindre modstand. jeg gjorde det
selv med stort held på både sme v og serie 3 tilbage i firserne.
mvh nils

Hej Nils

Hvor meget tilspidsede du så? Kan du beskrive det nærmere evt. Antal grader

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Juli 2013 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

MUNKEBO skrev:
stridsvognen skrev:
MUNKEBO skrev:
Hej Stridsvogn

Når jeg ser på data, ser det også ud som om du har fundet et godt match til din SME V arm, og den har alle de ting en pickup skal have til min
smag, som X amatur, boron stav, low mass line contact stylus, og lav generator impedans..

Hej stridsvogn

Jeg vil på et senere tidspunkt prøve at beskrive hvad jeg oplever, men har lidt travlt her i ferien og rejser væk de næste uger. Desuden synes jeg

Jeg havde forøvrigt et problem igår med opsætningen, det er som om justeringen rykkere sig og jeg oplever det som om der er hak i pladen hvor

Vægten er sat til 2g og antistatisk til ca. 1.3 som sumiko anbefaler. Desuden justeret ind med protractor.

Uha.. antiskating er ikke umidelbart noget du kan overføre fra en anbefaling. Først skal der være 100% styr på overhæng, hvis du har stillet den op efter protractor, kan du finjustere ved at lytte, og det mest udtalte område er lavfrekvens.
ved forkert overhang, får du forkert fase mellem de 2 kanaler, og det resultere i udfasning, så den står optimal der hvor den lyder mest dynamisk, brug feks noget med trommer, og hør efter hvor der er mest smæk på.

Det kræver en reference plade man kendergodt i forvejen.

samtidig skal du passe på at antiskating står rimeligt, prøv med de anbefalede 1,3g

hvis jeg skal beskrive kort og groft hvad de forskellige justeringer har størst indflydelse så bliver det ca sådan.

Nåletryk = Dynamik / Homogenitet / forvrængning

VTA = Homogenitet

Overhæng = Dynamik

Asimuth = Balance

Antiskating = Overtone balance / forvrængning.

Siliconedæmpning = Højfrekvens forvrængning.

Det er groft sagt, og kun brugbart når alle indstillinger er tæt på optimal.

Når jeg justere antiskating på min SME V, eller 312S arm er finjusteringen mega kritisk, og scalaen er ret grov. Du skal stortset kun røre drejeknappen uden at du mærker den drejer, og lyden ændres.

Jeg kunne forestille mig at din nye PU ikke er særlig krittisk med tilspilning da den er med syntetisk gummi ophæng, og det ser ikke umidelbart ud til der er nogen dæmper.

Fortvivl ikke hvis du stadig kan lære at justere pickup selv efter en del års erfaring.. Det er et håndværk, og det er ikke noget der kommer af sig selv sammen med en protraktor og en nåletryksvægt.. Du har købt en pickup hvor der skal håndværk til..
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2013 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

hej Munkebo. der kan være to årsager til at din pu bliver i den samme rille.
1.der er et hak i pladen
2. pladespilleren står ikke plant, den har større højde i pladens centrum end udkant.( puén arbejder sig indefter men bliver hevet ud igen af antiscatingen )
( det kan også skyldes defekte armlejer.)
med hensyn til spaden der går ned i silicone-renden, skal den tilslibes på en måde, så den ligner kølen på en båd, og ikke noget med grader her, du springer bare ud i det. først forsøger du med en smule (stor smule)og lytter, derefter i små trin til det virker efter hensigten.
mvh nils

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Sendt: 13 Juli 2013 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

MUNKEBO skrev:

Som de andre nævner kan det handle om opsætningen, og 7-9-13, lad os håbe det. Alternativt kan det skyldes friktion i lejerne i din SME tonearm. Hvis sådan en arm gennem mange år har været i et ryger-hjem, eller har stået i stue med en brændeovn er der risiko for friktion i armens kuglelejer (kendt problem i arme med sådanne kuglelejer).

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 13 Juli 2013 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

MUNKEBO skrev:
Tak Boydk

Retter det nu!

Og nu, hvor vi er i den boldgade, så ret også Avid Volver til Avid Volvere ...
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 13 Juli 2013 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

MUNKEBO skrev:
stridsvognen skrev:
MUNKEBO skrev:
Hej Stridsvogn

Hej stridsvogn

SME-armens hakken kan også skyldes det koniske armrør, der rammer pladetallerkenen, når p.u.-en bevæger sig mod centrum. Det problem
oplevede jeg med min Oracle/SME 345 kombineret med en Denon DL-103R, da jeg benyttede min periferipladestrammer.

Den kunne ganske enkelt ikke spille pladen til ende.

Jeg aner ikke, hvor høj en Palo Santos er, men hvis den er lav, kunne det måske blive et problem på visse tykke eller bulede plader, hvis VTA/SRA er
justeret på en tynd og helt flad plade.

Prøv at håndføre pladespilleren op til og forbi punktet, hvor det sædvanligvis sker, og iagttag i forhold til ovenstående.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2013 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

hej igen Munkebo. jeg går selvfølgelig ud fra, at der er friløb nok i din arm til at kunne spille en hel lp side, hvis ikke må du løsne armen i armboardet og dreje den med uret, på en sådan måde at armen kan bevæges helt ind til midten af pladetallerkenen.
ps. med hensyn til spaden i silicone, er det bedst at spaden kommer helt i bund, så den fylder op i rillen, for så vil siliconen fordele sig bedre over hele renden, og armen vil køre med en mere ensartet modstand hele vejen ind.
mvh nils

MUNKEBO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2013 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

stridsvognen skrev:
MUNKEBO skrev:
stridsvognen skrev:
MUNKEBO skrev:
Hej Stridsvogn

Hej stridsvogn

Uha.. antiskating er ikke umidelbart noget du kan overføre fra en anbefaling. Først skal der være 100% styr på overhæng, hvis du har stillet den op
efter protractor, kan du finjustere ved at lytte, og det mest udtalte område er lavfrekvens.
ved forkert overhang, får du forkert fase mellem de 2 kanaler, og det resultere i udfasning, så den står optimal der hvor den lyder mest dynamisk,
brug feks noget med trommer, og hør efter hvor der er mest smæk på.

Det kræver en reference plade man kendergodt i forvejen.

samtidig skal du passe på at antiskating står rimeligt, prøv med de anbefalede 1,3g

hvis jeg skal beskrive kort og groft hvad de forskellige justeringer har størst indflydelse så bliver det ca sådan.

Nåletryk = Dynamik / Homogenitet / forvrængning

VTA = Homogenitet

Overhæng = Dynamik

Asimuth = Balance

Antiskating = Overtone balance / forvrængning.

Siliconedæmpning = Højfrekvens forvrængning.

Det er groft sagt, og kun brugbart når alle indstillinger er tæt på optimal.

Når jeg justere antiskating på min SME V, eller 312S arm er finjusteringen mega kritisk, og scalaen er ret grov. Du skal stortset kun røre
drejeknappen uden at du mærker den drejer, og lyden ændres.

Jeg kunne forestille mig at din nye PU ikke er særlig krittisk med tilspilning da den er med syntetisk gummi ophæng, og det ser ikke umidelbart ud
til der er nogen dæmper.

Fortvivl ikke hvis du stadig kan lære at justere pickup selv efter en del års erfaring.. Det er et håndværk, og det er ikke noget der kommer af sig selv
sammen med en protraktor og en nåletryksvægt.. Du har købt en pickup hvor der skal håndværk til..

Hej Stridsvognen

Tusind tak for din fine forklaring på hvad de forskellige justeringer betyder på lyden, det vil jeg gemme og hvor er det fedt at der er så store
kompetencer her på dette gode forum.

Ja det er sørme håndværk at justerer arm og pu ind så det spiller optimalt, og jeg har ikke den store erfaring endnu, men jeg suger så mange
Guldkorn til mig som jeg kan. Jeg har haft min Avid Volvere, med SME V i godt et år, hvor jeg har spillet på Schue, Benz Ebony L, Shelter Harmony
og nu Sumiko Palo Santos, som nok er den mest krævende med hensyn til justeringen, da den er så kontant som den er. Jeg helt sikkert mange
timer med små justeringer foran mig endnu, men det lykkedes mig at få sat en stopper for problemet med at armen stod på samme punkt og
arbejder nu med at fin justerer.

MUNKEBO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2013 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
hej igen Munkebo. jeg går selvfølgelig ud fra, at der er friløb nok i din arm til at kunne spille en hel lp side, hvis ikke må du løsne
armen i armboardet og dreje den med uret, på en sådan måde at armen kan bevæges helt ind til midten af pladetallerkenen.
ps. med hensyn til spaden i silicone, er det bedst at spaden kommer helt i bund, så den fylder op i rillen, for så vil siliconen fordele sig bedre over
hele renden, og armen vil køre med en mere ensartet modstand hele vejen ind.
mvh nils

Hej Nils

Jo armen havde friløb og jeg har løst problemet ved at totalt nulstille og starte fra nul punktet. Jeg fandt ikke ud af hvor problemet var, men den
spiller igen men mangler stadig finjustering, hvilket jeg arbejder på pt.

Hvor meget silikone skal der egentligt i renden og bør det skiftes ind i mellem?

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Juli 2013 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

http://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?t=2 2894

Prøv at stav dig igennem denne tråd, jeg syntes den ilustrere meget godt hvorfor og hvordan forskellige slibninger opføre sig, og med det kan man visualisere hvad der sker i rillen når man justere.

Fyld silicone i bunden af karet, til det første knæk. og det skal ikke skiftes i nyere tid, men vær forsigtig det er noget skrammel at få det andre steder end i karet, og vær opmærlsom på at siliconen er lidt flygtig, og med tid gerne selv vil kravle ovenud.

jeg plejer lige at rense udv kant af karet med en vatpind med lidt sprit på en gang om året eller noget i den stil.,

MUNKEBO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2013 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Hej Stridsvognen

Jeg kikker på linket og tak for det.

Der er silicone op til det første knæk så det er som det skal være. Har du også slebet pitten til, den der går ned i siliconekaret, som Nils beskriver?

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Juli 2013 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

MUNKEBO skrev:
Hej Stridsvognen

Jeg kikker på linket og tak for det.

Der er silicone op til det første knæk så det er som det skal være. Har du også slebet pitten til, den der går ned i siliconekaret, som Nils beskriver?

Jeg har ikke slebet min, men har overvejet det en del gange, ville foretrække at finde en anden skrue at forsøge med, da SME dele ikke er særligt billige.

det er muligt at justere den uden at slibe, det er bare ikke særligt nemt.

Jeg vil tro at 1/10 del omgang kan betyde knald eller fald, på et potent transperant setup i optimale akustiske omgivelser.

MUNKEBO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2013 kl. 02:57 | IP-adresse registreret  

Hej stridsvogn

Ja det er nok en god idé at finde en anden skrue at prøve frem med, personligt er jeg meget i tvivl om jeg skal begynde at ændre på konstruktørens
( SME ) gennemarbejdede konstruktion, hvor de med stor sandsynlighed har fundet den bedste løsning til skruen i silikone karet.

Det lyder måske naivt men jeg tror jeg holder mig til standard.

MUNKEBO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2013 kl. 03:16 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg går stadig overvejer en ny arm til min avid volvere, er der nogen gode input til hvad jeg skal købe, når den skal passe til min Sumiko Palo
Santos. ????

Jeg er ude efter en High end arm der er rimelig nem at justerer, som min SME V

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum