Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 15:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Opgradering af Nad/Dali (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 11 September 2013 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke hvad der er værd at anbefale inden for recivere.. Personligt syntes jeg det alt sammen er noget crap..

Denon AVR er særdeles nosseløse.. men massere af features.. Skal du fodre 5 højtalere ordentligt skal du bruge mere end 10000kr.

Skal du ha mere power er det nok en større NAD reciver.

Men hvad er din lyd kilde? Afspiller streaming.. hvad bruger du.?

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

HBP405
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2006
Sendt: 11 September 2013 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Min primære lydkilde er mit Fjernsyn og homebox. Hvis jeg skal høre musik er det ganske standart med aux kabel fra telefon til forstærker, det er nok sådan det nuværende setup bliver brugt

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 September 2013 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

HBP405 skrev:

Hehehe alt for godt :-)

Vi bruger hovedsaglig anlæget til Film og alm. tv. samt vi høre musik/radio engang imellem men det er hovedsaglig film, mit nuværende setup
fungere fint, men mer vil jo gerne have mere :-)

Jeg har hørt min kammerts setup, med en mega fed Yamaha forstærker mener det er deres topmodel, dertil har han B & W CM9 fronter, Cm5 bag,
B & W Center 2 og en god sub. Det her jo bare den reneste klang og den dybeste bas og mellemtone, så også derfor man jo bliver lidt fristet, men ved
jo også godt at det er et setup til 70000 kr så der er jo lang vej

Jeg benytter mig næsten aldrig af høj volume, men er intersseret i at der er en ren lyd med en god bulderne bas

Perfekt! Så har vi da en guideline nu og ikke kun sporadiske holdninger til hvad du skal vælge.

Her er et godt udgangspunkt;

Køb nogle andre og bedre fronter, til EN START, med de kvaliteter du søger! + en effektforstærker til disse fronter.

Så får du, om muligt, mere power til dit anlæg, renere bas/mellemtone og bedre lyd, over hele linien, da der er mindre belastning på din NAD
receiver.

Kig brugt og gerne herinde på h4a/ksb. Du kan sagtens finde noget indenfor prisrammen.

Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda

HBP405
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2013 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Lækkert med sådan ekspertise man kan få her :-)

Fronter skal jeg så ikke stadig holde dem inden for Dali????

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 September 2013 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

HBP405 skrev:
Min primære lydkilde er mit Fjernsyn og homebox. Hvis jeg skal høre musik er det ganske standart med aux kabel fra telefon til forstærker, det er nok sådan det nuværende setup bliver brugt

Jeg vil nok tro at du ikke får det vilde ud af at opgradere nogle steder, så længe du ikke har bedre lydkilder.

Spar pengene, eller køb en blu ray afspiller ala OPPO 103, hvis du vil betale for film, og vil havve kvalitets lyd og billede.

Det giver ikke mening at hverken forstærke eller afsløre mere af det dine lydkilder består af.
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

HBP405
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2013 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

hehe, se film gennem min Ps3, skal siges jeg har optiske kabler fra divers lydkilder, Fjernsyn og ps3

Det jeg savner lidt i mit setup er en renere klang altså en tidligere diskant, hvis det giver nogen mening at jeg siger det

boyscoutdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 September 2013 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

stridsvognen skrev:
HBP405 skrev:

Jeg vil nok tro at du ikke får det vilde ud af at opgradere nogle steder, så længe du ikke har bedre lydkilder.

Spar pengene, eller køb en blu ray afspiller ala OPPO 103, hvis du vil betale for film, og vil havve kvalitets lyd og billede.

Det giver ikke mening at hverken forstærke eller afsløre mere af det dine lydkilder består af.

Jeg tilslutter mig overstående. Jeg har haft samme lydkilder som trådstarter, og jeg må tilstå at da jeg fik en bedre afspiller oplevede jeg en verden til forskel.

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 September 2013 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

HBP405 skrev:

hehe, se film gennem min Ps3, skal siges jeg har optiske kabler fra divers lydkilder, Fjernsyn og ps3

Det jeg savner lidt i mit setup er en renere klang altså en tidligere diskant, hvis det giver nogen mening at jeg siger det

Det giver fin mening, men det kan hænge sammen med både lydkilde, og opstilling.. Jeg vil gætte på at der er 99,9% mulighed for at du ikke har styr på din akustik.. reflektioner stående bølger udfasning osv..

Det hjælper ikke at bruge 4 mil på udstyr hvis akustikken ikke fungere. Dit udstyr skal kunne levere en rimelig ydelse, under optimale forehold.

De fleste tror det hjælper at købe en Porsche 911 selvom de stadig køre rundt på en våd græsplæne.

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 September 2013 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Et billede af din opstilling vil sige mere end 1000 ord..

Og du kan prøve at starte med at fjerne alle andre end dine fronthøjtalere fra rummet, og slukke alle surround kanaleren i reciveren, og stille fronterne til large.

Har du stadig bulderbas? så flyt lidt på højtalerne og se om du kan finde et sted de kobler bedre.

Få en ven til at klappe hårdt i hænderne lige foran diskanterne, mens du sidder i lyttepos, med lukkede øjne.. Og peg i den retning lyden kommer fra, hvis det ikke er diskanten, så sæt et håndklæde eller andet difuserende op der hvor lyden kommer fra, og fortsæt indtil du kun kan høre lyden fra højtaleren/ Din hjælpers hænder.

Få 100% styr på at netfase er ens på alle dine apparater, det gør mere end du forestiller dig.

HBP405
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2013 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Finder lige at billede :-)

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 September 2013 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

HBP405 skrev:

Finder lige at billede :-)

Østjylland..? hvor er det.?

HBP405
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2013 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

hehe Djursland Ebeltoft

HBP405
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2013 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

HBP405
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2013 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

HBP405
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2013 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Undskylder på forhånd rodet :-)

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 September 2013 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

HBP405 skrev:
Undskylder på forhånd rodet :-)

Det roder ikke lol.

Profil brædder er ikke tosset, men du skal helt sikkert have et tæppe på gulvet til at klare førstereflektionen.

Og så er jeg ret sikker på at dine højtalere er klemt for hårdt op i hjørnet..

Prøv at fjerne subben, og rykke højtalerne 20-30 cm frem og centrere dem mellem reol og væg..

Og hvis du kan finde et lille stykke gulvtæppe til at smide under højtalerne.

Der er et glasparti i højre side, sørg for at der er gardiner eller ligne for når du høre musik/ ser film.

hvis jeg var dig ville jeg skyde den center højtaler, og lade fronthøjtalerne klare den opgave.. Det vil fungere mange gange bedre.

HBP405
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2013 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Okay vil jeg da lige prøve, Jeg har lige sat reolen op under fjernsynet og var meget usikker på om fronterne ville bliver dårligere af at kommer tættere på sidevæggen.

Skal jeg fjern Subben helt fra setupet?

Hjælper det med gulvtæppe kun under højtalerne.

Med hensyn til min center, så er det vel ikke dårligere at den hænger der oppe under reolen???

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 September 2013 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

HBP405 skrev:

Okay vil jeg da lige prøve, Jeg har lige sat reolen op under fjernsynet og var meget usikker på om fronterne ville bliver dårligere af at kommer tættere på sidevæggen.

Skal jeg fjern Subben helt fra setupet?

Hjælper det med gulvtæppe kun under højtalerne.

Med hensyn til min center, så er det vel ikke dårligere at den hænger der oppe under reolen???

Ja helt væk med subben.. Det vigtigste er at starte med fronterne.. Sub kan du rode med senere.

Ud af rummet med den. Højtaleren må ikke stå lige langt fra side og bagvæg, men skal have god plads hele vejen rundt, tæppe under højtaleren er for ikke at koble for hårdt til gulvet, men stadig stå rimeligt stabilt.

Det meste af filmen foregår i centerkanalen, og du har ingen membranareal i en center med 2x 5 eller 6,5" enheder+ at du ikke kan lave en sammenhængende panorering foran.

Fjerner du centeren og lader reciveren mixe center sporet ud i frontkanalerne får du samme effekt som i stereo, du får 4x6,5" enheder, og 2 diskanter, og dialogen bliver tydeligere og kommer op fra gulvet samt sammenhængende panoreringer, og ingen udfasningsproblemer mellem center og fronter. = mindre bumelum og plingeling.

Det koster gratis at prøve.. Jeg har efterhånden haft ret mange centerhøjtalere.. stackede centerhøjtalere.. 2x fronthøjtalere i center osv..

Det sjoveste var dette forsøg.. drevet af en Dali Gravity, på en NAD M15

Og her kan man snakke om rod

HBP405
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2013 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Hmm okay, der skal altså leges lidt, men vil du stadig mene at det vil hjælpe med 2 andre/bedre Fronter evt. Lector, Icon, Mentor???

hvorfor vælger man af have en centerhøjtaler, for at få den centrale stemme i midten eller hvordan??

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 September 2013 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

HBP405 skrev:

Hmm okay, der skal altså leges lidt, men vil du stadig mene at det vil hjælpe med 2 andre/bedre Fronter evt. Lector, Icon, Mentor???

hvorfor vælger man af have en centerhøjtaler, for at få den centrale stemme i midten eller hvordan??

Pt mener jeg ikke du vinder noget ved at skifte højtalere.. Concept er bestemt ikke dårlige..

Du skal først have optimale forhold for at have fordel af bedre højtalere, samt med dine lydkilder vil højere opløsning nok ikke være at foretrække.
Jeg mener sagtens de vil kunne håndter meget bedre kilde og forstærker udstyr.

Jeg har aldrig fundet logikken i en flimset centerhøjtaler.. Markedsføring måske.. ? lol.

du har med et godt opsat stereosetup betydelig bedre centerperspektiv, og power håndtering.

Hvis dine penge brænder i lommen, så er de velkomne på min konto, du kan helt sikkert finde noget der er anderledes, men bedre i dit sammenhæng tvivler jeg på.

Jeg foreslår stadig en OPPO 103.. Den kan du købe for 4500kr i England.. Et sjovt legetøj med mange muligheder samt netflix osv, og så optimere det du allerede har med akustik og opstilling.. Glem ikke netfasen.. Polsøger til 10 kr, og få styr på den.

Djursland er lidt langt væk for mig.. ( Horsens/ Silkeborg)

Måske der er nogle i omnrådet der kan hjælpe dig lidt med akustikken kabling osv.

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes