| Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 27 April 2004 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er åbenbart en der kan sit Arcam skidt!  . Arcam er ellers i mine øjne det der engang hed A&R Cambridge. Det blev på et tidspunkt ændret til Arcam. Jeg hørte engang en A&RCambridge konstruktion af en integreret amp med RIAA (det brugte man i de dage), den var så langt ude at svømme, at jeg mener vi hørte "motorboating" på den. Til dem der aldrig har hørt om motorboating, så betyder det en monoton lyd, der siger "dok dok dok" ganske svagt i baggrunden, det kommer af ustabilitet.
|
| Til top |
|
| |
feedback Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 79
|
| Sendt: 28 April 2004 kl. 08:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
F.Christians skrev:
|
Ja, det er slemt!!! Hr von Auspuff kan ikke fordrage MOS-FET´s!!! Nu er det godt nok kun FETér jeg har været efter, men SOM HOVEDREGEL kan du medregne MOSFETTERNE til skod dimser også. Så vidt jeg ved er udgangen opbygget af passive komponenter. Korrekt er det, at dyret har disse TDA1541A, 2 stk i differential-mode, oldgamle DA-convertere indbygget!!! UHADADA!
I udlandet diskuterer man stadig lyd fra de simple DA´ere fra gamle dage og så lyden fra 1-bit, 18-20-bit og såmænd RingDAC!!! Tjah! det er der altid nogen der vil gøre. Der er faktisk også nogen der i ramme alvor mener at man kan spille skidegod musik gennem flere kilo jern (trafoer i udgangen). Min holdning til den slags er lidt ligesom til julemanden - "det ville være rart om det var sandt"
Rega var en af dem, som valgte "bedagede" DA-convertere, da de endelig tog sig sammen/følte at CD-mediet var produktmodnet; deres filosofi var; "koncentrer jer ikke om hvordan det er lavet, men hvordan det lyder" Og der står stængerne så sadig 
|
|
|
|
|
|
Ærede Kurt von und zu Søren mit dem môchte gerne Denon 3560 über alles auf der Welt: Jawohl
Det var da noget af en bekendelse, De der fremkommer med. Jeg kommer helt i forårshumør i stil med den glæde jeg oplever i denne tid, hvor Deres partikammerater oversprøjter markerne brune substanser og beriger luften med saftige dufte til alles glade. Og de kære fisk vil snart gispe af glæde.
Deres knallert har vist i perioder fået alle de omdrejninger, den kan trække og mere til. Og på løst grundlag som en anden i dette forum bemærkede. Husk på at ved en sådan omgang med dette prægtige fremdriftsmiddel, er der en overhængende fare for at oliefilmen knækker, stemplet sætter sig og toppakningen ryger sig en tur.
Fordomme som dem de begrænser dem selv med og os andre er ikke særligt udviklende. At TDA 1541A med I/V konvertering skulle være at ligestille med julemanden, er jo noget de ikke har det fjerneste belæg for at udtale dem så skråsikkert over. Var det ikke en ide at prøve det før de svinger med pisken. Måske kan De huske lyden af nogle mc stepupper fra deres ungdom men at generalisere det på op til at gælde alle anvendelser er jo sort snak.
Et andet sted ser jeg Dem kommenterer storvildt jagt på svenske minister af Socialdemokratisk observans. Jeg kan i den forbindelse tilføre at jeg fra ganske upålidelige kilde har hørt at storvildsjægeren der for nylig hjalp en kvindelig minister over i en anden verden havde lyttet mange timer til en bedaget Denon 3560. Til sidst troede han, at han hørte de særeste ting i sit hoved, ja og resten kender vi jo alt for godt.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 April 2004 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Feedback! Nu var det godt nok skrotbunkerne jeg henviste til, som ækvivalent til julemanden. Altså trafoerne i udgangen. 1541A kommenterer jeg ikke nærmere på, jeg håber dog den er bedre end det jeg har hørt Arcam få ud af den. Mht. den nedlagte minister, der helt uretfærdigt blev snuppet på foderpladsen og uden for jagtsæsonen, så var det såmænd slet ikke 3560 der bar skylden. Det var det faktum, at han ikke havde kørt Tomos siden han i sin barndom prøvede at sidde på bagsædet af sin storebrors monster Tomos. Og der ser man med al ønskelig tydelighed, hvor galt det kan gå. Hjulspind på sådan et finmekanisk vidunder er uundværlig og smagfuld åndelig føde for selv de royale. Det antydes kraftigt at hr. Frederik Rex har en veltrimmet af slagsen i garagen. I øvrigt tror jeg sådan set ikke det er mig, der eleverer 3560 til de himmelske højder. Jeg finder den absolut værd at forsøge sig med, det kan man ikke skrive ret tit om ret meget. I øvrigt er jeg ret sjældent vild med modifikationer. I dette tilfælde kunne det dog lade sig gøre, at nærme sig en anden konstruktion, som jeg allerede kendte for noget godt. Der er dog ret irriterende stadig forskel på dem, som jeg har lidt svært ved at forklare og indhente. Og så til sidst ærede hr. Madbagud!  . vis du kan få FET´s til at spille, så kan du sørme noget hele banden af udviklingsingeniører i audiobranchen endnu ikke har formået. Man ved det godt rundt omkring, man tror bare ikke det er så slemt mere. Grunden til at FET´s overhovedet har vundet indpas, er såmænd at det er så dejligt nemt at designe kredsløb med FET´s. De har tårnhøj indgangsimpedans - og det kan vi vældig godt lide allesammen - de har enorme værdier for slew rate - det er f.eks. LC audio totalt vilde med - Til sidst har de også tårnhøje værdier for støj. Ærligt talt bryder vi os ikke ret meget om det. Anvendes de i udgangen på en amp, så lider de også lidt af for høj udgagsimpedans, derfor er de fleste opamps forsynety med både FET´s i indgangen og bipolare i udgangen. Og så er vi jo alle velsignede med FET lyden og de flotte data. Disse opamps er stort set hvad du får serveret når du køber eksempelvis ML, men også andre mærker. Og med lidt øvelse tror jeg såmænd, at selv du ville lære at genkende dem - om du så kan lide dem er din egen sag - jeg får kvalme af dem ligesom når der køres for meget gylle ud.
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 28 April 2004 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
A&R (amplification and recording) Cambridge hedder de nu stadigvæk, men lad det nu ligge!!! Tråden handler om mod. eller ej af en Arcam A5+, så jeg tror at spørgeren var nogenlunde tilfreds med apparatet, siden han ønsker at modificere det!!! Fra Alpha 5 amp (1993) og frem bruges high-current MOS-FET´s, all in one house, +/-15amp 40V/mikrosek. Eneste sikring mod afbrænding af udgangstrinet er en indirekte sikring på 2,5amp, placeret i modkoblingssløjfen.
Men jeg medgiver dig gerne, von Auspuff, at 2 FET´s i darlingtonkobling/emiterfølge kan lide af en noget firkantet lyd, men det er vist bare koblingen svaghed; alle unoder bliver jo forstærket i næste led!!! 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 April 2004 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
A&R (amplification and recording) Cambridge hedder de nu stadigvæk, men lad det nu ligge!!! Tråden handler om mod. eller ej af en Arcam A5+, så jeg tror at spørgeren var nogenlunde tilfreds med apparatet, siden han ønsker at modificere det!!! Fra Alpha 5 amp (1993) og frem bruges high-current MOS-FET´s, all in one house, +/-15amp 40V/mikrosek. Eneste sikring mod afbrænding af udgangstrinet er en indirekte sikring på 2,5amp, placeret i modkoblingssløjfen.
Men jeg medgiver dig gerne, von Auspuff, at 2 FET´s i darlingtonkobling/emiterfølge kan lide af en noget firkantet lyd, men det er vist bare koblingen svaghed; alle unoder bliver jo forstærket i næste led!!!  |
|
|
Well! Jeg må hellere først som sidst erkende, at jeg ikke er vanvittigt stiv i Arcam sagerne. Jeg har aldrig set diagrammerne. Det var mere af principiel karakter, mht. at montere mere nøjagtige opamps lige i nummeren af en lidt ældre DAC chip, det lyder ikke helt som en verdensmester idé.
|
| Til top |
|
| |
Elleson Audio Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 204
|
| Sendt: 29 April 2004 kl. 00:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg er pænt tilfreds med mine maskiner, men jeg læste i et eng/ami forum at det ville være et super resultat, hvis den fik en anden clock og opamps..
Så jeg takker, for at i ville dele lidt af jeres viden med mig, og har besluttet at der skal prøves en anden clock, og så bliver det ikk til andet end det...
P.S. Cambridge=Arcam=Cambridge???? __________________ Beard M70
Thorhauge STOne
Thorens TD166MKII SME3009
Martin Logan Clarity
RA Standard Blue
Aksa Equbrillium
CD søges
Savner du en "mis" til de ensomme dage? Tjek mit WWW
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 April 2004 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jøpper, en anden clock og andre op-amps vil give den en anden lyd, om det så er til det bedre er en smag sag. Jeg er ikke til AD845!!!
Cambridge er en engelsk by, hvor der ligger et universitet, som blandt andet udklækker elektro-ingeniører. Derfor er der også et mylder af "små" fabrikker, som laver lydudstyr omkring denne by, lidt a´la Silicon-valley!!! 
A&R Cambridge og Cambridge er altså ikke det samme mærke!!!
Hr von Auspuff, jeg skrev at DA´en var af nyeste version fra 1993 (S1 eller S2???). Se mig ikke som hardcore Arcam-fan, bare som værende glad for mit folke-Hifi, ikke til et 13-tal, men så et 9-tal og med en pil..... igennem t!!!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Maj 2004 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis den DAC chip er rimelig, så kunne man jo vove forsøget med nye opamps. Jeg ville forsøge mig med nogle bipolare typer. Her kender jeg NE5534 som single og NE5532 som dual, begge fås i A typer, som eneten hedder AN (Phillips) eller AP (Texas - Burr Brown). Disse opamps har en noget mere spændstig lyd end de fleste andre opamps. Sjovt nok vil mange i første omgang nok opleve dem som lidt varere og mere musikalske, men skindet bedrager, de er stramme og utroligt velopløste af en opamp at være. De kræver særdeles gode arbejdsbetingelser, men de er ellers robuste og kan aflevere strøm i lange baner. Et næste tiltag kunne være bypass af højpasfiltret i udgangen. Det sparker nummer, så man får en forhåbentlig ukendt smag i munden. Alt dette kan man jo ret nemt ændre tilbaws igen, så maybe it works.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Maj 2004 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen Hr. Auspuff; den har jo Signetics NE5534 allerede!!!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Maj 2004 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Et næste tiltag kunne være bypass af højpasfiltret i udgangen. Det sparker nummer, så man får en forhåbentlig ukendt smag i munden. Alt dette kan man jo ret nemt ændre tilbaws igen, så maybe it works. |
|
|
Ja så fik jeg prøvet en Lclock, og kan kun sige ......
Det med at bypasse højpasfilteret, er det noget som jeg selv kan/burde* gøre. Og ikke mindst, hvad er det??
*Har ingen forstand på elektronik..
mvh __________________ Beard M70
Thorhauge STOne
Martin Logan Clarity
RA Standard Blue
Aksa Equbrillium
CD søges
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Maj 2004 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, hvad sagde jeg om at ændre clock???  I øvrigt har 5+´eren en bedre clock end 5´eren og imellem de to kunne jeg kun høre en lille forskel i diskanten!!!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Maj 2004 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nåja, man kan da også lave en "moderat Duelund"; vægtforøgelse med blygummi, afstivning, afskærmning af D/A med et faraday-bur, andre stik og bøsninger, eventuelt en hårdlodning af signalkablet, DC-netfælde og til sidst dedikerede fødder til maskinen. Det skulle vel kunne give så meget som 5-10% lydforbedring eller lidt mindre, måske!?!?!?
|
| Til top |
|
| |
klc-audio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 07 Maj 2004 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
På 5+'eren kører clock'en igennem en 74HCU04 inverter, både til 7220 og noget flip/flop værk (74HC175) der klokker data ind i DAC'en. Er det ikke uheldigt, kan det ikke give jitter ? Eller kompenseres dette væk da clock'en og inverter forsynes fra samme forsyning (psvclk) ?
PS. I/V = OP27 Filter = NE5534
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Maj 2004 kl. 02:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jitter indenfor rimelige grænser betyder nærmest intet, jo højere opsampling, des større problem. 7404 er vel bare en NAND-kreds!!!
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 15 Maj 2004 kl. 06:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
klc-audio skrev:
|
På 5+'eren kører clock'en igennem en 74HCU04 inverter, både til 7220 og noget flip/flop værk (74HC175) der klokker data ind i DAC'en. Er det ikke uheldigt, kan det ikke give jitter ? Eller kompenseres dette væk da clock'en og inverter forsynes fra samme forsyning (psvclk) ?
|
|
|
Du har fuldstændigt ret klc-audio, digitalkredsene giver jitter, jitteren kompenseres ikke væk fordi kredsene forsynes fra samme kilde. At de forsynes fra samme kilde gør kun problemet værere fordi dårlig forsyningsspænding til digitalkredsene medfører jitter..
Det er meget sandsynligt at en ny clock ikke giver nævneværdigt mindre jitter, netop fordi disse digitalkredse sidder efter clocken.. __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Maj 2004 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
klc-audio skrev:
|
PS. I/V = OP27 Filter = NE5534 |
|
|
Ud med den OP27, den lyder aldeles skrækkeligt. Prøv evt med flere 5534. SSM2139 er lækker i filtreringen, men det er en dual, så den passer ikke i. Måske nogen kan finde den i single udgave. I givet fald kan du fjerne 5534 fra filtreringen så. Hvilken buffer sidder der i den?
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 15 Maj 2004 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
klc-audio skrev:
|
|
|
|
Du har fuldstændigt ret klc-audio, digitalkredsene giver jitter, jitteren kompenseres ikke væk fordi kredsene forsynes fra samme kilde. At de forsynes fra samme kilde gør kun problemet værere fordi dårlig forsyningsspænding til digitalkredsene medfører jitter..
Det er meget sandsynligt at en ny clock ikke giver nævneværdigt mindre jitter, netop fordi disse digitalkredse sidder efter clocken..
|
|
|
Nu er det ikke sikkert jeg har forstået det rigtigt, men hvis clocken bare er et crystal med et par kondensatorer skal den ind i en hcmos kreds for at få den rette stejlhed (når der nu ikke er råd til en decideret comparator). Men som Lennart skriver giver de digitalkreds jitter så det klodser til noget. Afkoble dem og filtrer dem som jeg har beskrevet i min tråd om optimer din dac i Mit hf. anlæg. Det virker sindsygt godt, og det koster ikke mere end 15 kr. Der skal selvfølgeligt være separate strømforsyninger til sagerne.
Når LC cloken ofte får skældud over lyden tror jeg årsagen skal findes i, at han anvender en hcmos kreds som buffer (også i xo3). Hvis hans clock ledes ind i endnu en hcmos kreds (som er dårligt afkoblet og filtreret), vil lydkvaliteten af den intrisic jitter i denne hc-mos kreds være bestemmende for lyden. Den hc-mos kreds som LC anvender gør bare problemet værre, da dens funktion lidt forsvinder. En ren clock med krystal og et par kondensatorer kan her være bedre. Det er selvfølgeligt totalt udokumenteret det her, man jeg tror det kunne være en løsning på de lydmæssige problemer som mange har med LC clocken. Hvad siger du Lennart ?
Nå men det korte af det lange. Ved at afkoble og filtrere de digitalkredse perfekt får du 50% af gevinsten ved en ny clock til et latterligt lavt beløb.
|
| Til top |
|
| |
klc-audio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 15 Maj 2004 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan uploade et billede af analogdelen. Hvis man da må det ????
Så ved vi alle hvad vi taler om. Jeg synes umiddelbart at den ser fornuftigt konstrueret ud men jeg har heller ikke set andre !!!
Det er ikke fordi jeg ønsker at tweake min Arcam for den passer fint til mig. Jeg vil bare gerne blive lidt klogere på jitter problematikken.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Maj 2004 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Ud med den OP27, den lyder aldeles skrækkeligt. Prøv evt med flere 5534. SSM2139 er lækker i filtreringen, men det er en dual, så den passer ikke i. Måske nogen kan finde den i single udgave. I givet fald kan du fjerne 5534 fra filtreringen så. Hvilken buffer sidder der i den?
OP27 er det en opamp? (dem kender jeg da af udseende) men som nevnt tidligere, har jeg ikke den store forstand på hvad er hvad inde i en maskine, så jeg kan ikke hjælpe dig med hvilken buffer der sidder i den, for jeg ved ik hvad jeg skal lede efter..
Afkoble dem og filtrer dem som jeg har beskrevet i min tråd om optimer din dac i Mit hf. anlæg. Det virker sindsygt godt, og det koster ikke mere end 15 kr. Der skal selvfølgeligt være separate strømforsyninger til sagerne.
Jeg må være ærlig og sige at jeg kan ikke hitte udafdet, uden et diagram over hvordan det skal samles, og så kommer det svære, den skal jo også i maskinen, men hvor?....
mvh __________________ Beard M70
Thorhauge STOne
Martin Logan Clarity
RA Standard Blue
Aksa Equbrillium
CD søges
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
LGrau skrev:
klc-audio skrev:
|
|
|
|
Det er meget sandsynligt at en ny clock ikke giver nævneværdigt mindre jitter, netop fordi disse digitalkredse sidder efter clocken..
|
|
|
Nu er det ikke sikkert jeg har forstået det rigtigt, men hvis clocken bare er et crystal med et par kondensatorer skal den ind i en hcmos kreds for at få den rette stejlhed (når der nu ikke er råd til en decideret comparator). Men som Lennart skriver giver de digitalkreds jitter så det klodser til noget. Afkoble dem og filtrer dem som jeg har beskrevet i min tråd om optimer din dac i Mit hf. anlæg. Det virker sindsygt godt, og det koster ikke mere end 15 kr. Der skal selvfølgeligt være separate strømforsyninger til sagerne.
Når LC cloken ofte får skældud over lyden tror jeg årsagen skal findes i, at han anvender en hcmos kreds som buffer (også i xo3). Hvis hans clock ledes ind i endnu en hcmos kreds (som er dårligt afkoblet og filtreret), vil lydkvaliteten af den intrisic jitter i denne hc-mos kreds være bestemmende for lyden. Den hc-mos kreds som LC anvender gør bare problemet værre, da dens funktion lidt forsvinder. En ren clock med krystal og et par kondensatorer kan her være bedre. Det er selvfølgeligt totalt udokumenteret det her, man jeg tror det kunne være en løsning på de lydmæssige problemer som mange har med LC clocken. Hvad siger du Lennart ?
Nå men det korte af det lange. Ved at afkoble og filtrere de digitalkredse perfekt får du 50% af gevinsten ved en ny clock til et latterligt lavt beløb.
|
|
|
Her set med ekstra viden.
Du har fuldstændig ret kramer. De HC kredse stinker. Brug Kramer clock i stedet - den rykker.
Og så er der kredsene efter 1541 - brug noget diskret eller rør fra nettet. 5534 er kun for fattigluse.
Det er jo ikke fordi de hos arcam ikke kan spille på den. Der er jo en skov der mener at 1541 non-os kan komme til at lyde helt i toppen. Over bb63.
|
| Til top |
|
| |