Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 08:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Mit første Hifi? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nicolaidenmark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2013
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 20 Januar 2014 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Jeg tænker bare, jeg ikke får noget ud af at høre forstærkere, før jeg ved, hvilke højtalere, jeg vil have.

Hifiklubben vs. Tape Connection?
Til top Vis nicolaidenmark's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nicolaidenmark

nicolaidenmark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2014 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Til top Vis nicolaidenmark's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nicolaidenmark

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 Januar 2014 kl. 06:29 | IP-adresse registreret  

3 mærker forstærker og 3 mærker højttaler, med mulighed for valg mellem gulv og stander, jamen igen, ud og lytte , det gør det så meget
nemmere at være behjælpelig med en løsning
Den cd du linker til har jeg. Synes den er lidt langsom i daglig brug, men til de penge, spiller fantastisk, og kan også afspille SACD
Og den klæder min Pioneer reciever og Bluray hamrende godt

Struktøren
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

Lukas2711
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2013
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Januar 2014 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

Hej Nicolai!

Som en der også var helt blå for 1/2 år siden, og skulle ud og købe sit første "entry level" system kan jeg ikke sige andet end at
du bliver NØD til at gå ned i butikkerne. jeg gjorde ligesom dig og læste en masse test på WH og LOB, jeg tænkte bare så gør
jeg ditten og datten. det hele ændrede sig dog da jeg jeg tog først i hifiklubben, KT-radio og et par lyt hos nogen privatpersoner.
det skal lige nævnes at mit budget var omkring 10k for amp, HT og en cd/dac. men jeg kan ikke sige andet end at du virkelig
bliver nød til at gå i butikkerne, de medarbejdere jeg har mødt er super flinke og kompetente! man kan også altid snakke sig til
en god rabat eller få kabler med i prisen så Net/ebay er ikke altid så rentabelt som man skulle tro.
Jeg endte med at købe en yamaha as-500 (85 watt v. 8 ohm) som jeg er rigtig glad, den kan sagtens spille stuen op sammen
med mine dynaudio højtallere (87 dB v. 4 ohm). så min holdning mht. watt er at bare lyt til produkterne og glem specs.
jeg hørte blandet andet på en rega brio-r (50W v. 8 ohm) den kunne sagtens spille højt nok! (den spillede bare ikke med mine
"dynner")

Håber jeg kan hjælpe dig lidt!
Mvh Luke
Til top Vis Lukas2711's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lukas2711

nicolaidenmark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2014 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Er der nogen, der kan give en forklaring på, hvad Hegel H80s meget få imputs i praksis betyder? F.eks. i forhold til Pioneer?

nicolaidenmark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2014 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Nåah: man bliver klogere hele tiden:

Det lader til, at en mulighed for at opfylde mine ønsker til digitalisering/central opbevaring og -afspilning af min musik UDEN at
kræve at Imac'en konstant er tændt kunne være noget NAS og en Pioneer N-50. Er der nogen, der kan fortælle om, om man bør
købe en NASH eller kan bruge en WD Passport tilsluttet N-50'eren?

Lukas2711
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2014 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

nicolaidenmark skrev:
Er der nogen, der kan give en forklaring på, hvad Hegel H80s meget få imputs i praksis betyder? F.eks. i
forhold til Pioneer?

Nicolai så vidt jeg kan se har Hegel to RCA og et XLR input. hvorimod Pioneer´en har 4 reelle inputs. (CD, Network, tuner og Rec
in). man kan også godt tælle riaa´en med på pioneer´en men det lyder ikke som om du skal bruge en pladespiller?
Begge har jo indbyggede DAC´s her har pioneer 2 inputs (usb & coax), Men her har Hegel jo også en del inputs (2x optisk, 2x Coax
og et USB). sådan jeg forstod det på dig skulle det jo være "TV/DVD/BD-lyd og så "være parat til at spille en CD" alle disse kilder
vil oftest have digitale udgange også. (og det skulle vidst være en rimelig kapabel DAC der sidder i Hegel h80). så der er jo i
virkeligheden rigeligt med inputs også til en netværksstreamer. så med en H80 får du mere for pengene ifht. udnyttelse af den
indbyggede dac der er i de to komponenter.

Mvh Lukas

nicolaidenmark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2014 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt, at lyd fra TV/DVD, og med tiden BD, som jeg ikke ejer endnu, også skal køre over systemet. Men setuppet er primært
ment til musik. Jeg ville køre lyd fra TVA over HIFI, men når der sendes film, ved DVD/BD-film samt sportsbegivenheder (f.eks. EM i
håndbold. Jeg har faktisdk en pladespiller, som gerne må kunne kobles til systemet. Ikke fordi, jeg kommer til at hørre vinyler, men
fordi, det vil være åndsvagt at at have en HIFI Vinylafspiller stående, som ikke er koblet til resterende HIFI.

Såvidt jeg forstår, kan man med N-50 høre internet-radio (hvilken kvalitet er det i), så en tuner bliver næppe nødvendig.

Lukas2711
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2014 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

nicolaidenmark skrev:
Det er rigtigt, at lyd fra TV/DVD, og med tiden BD, som jeg ikke ejer endnu, også skal køre over
systemet. Men setuppet er primært
ment til musik. Jeg ville køre lyd fra TVA over HIFI, men når der sendes film, ved DVD/BD-film samt sportsbegivenheder (f.eks.
EM i
håndbold. Jeg har faktisdk en pladespiller, som gerne må kunne kobles til systemet. Ikke fordi, jeg kommer til at hørre vinyler,
men
fordi, det vil være åndsvagt at at have en HIFI Vinylafspiller stående, som ikke er koblet til resterende HIFI.

Såvidt jeg forstår, kan man med N-50 høre internet-radio (hvilken kvalitet er det i), så en tuner bliver næppe nødvendig.

Jeg var skam ikke i tvivl om det var ment til musik
Men det gear du vil bruge vil bare ofte have digitale udgange blandt andet en n-50 eller en pc. så kan du endvidere tilslutte dit tv
via optisk. så får du meget bedre udnyttelse af at du har digitale indgange. samt jeg prøvede bare at argumentere for at Hegel
h80 "få inputs" ikke ville påvirke dig

- Lukas

nicolaidenmark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2014 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer kraftigt en NAS nu plus en N-50 eller en bedre model, når en sådan måtte komme ud.

Men kan en NAS og MAC/IOS snakke sammen? En timecapsule er for begrænset med hensyn til HDD plads, og hustruen har en
Win7 maskine. Hvordan overfører man rippede filer fra f.eks. Imac/computer til NAS?

nicolaidenmark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2014 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Nu kom jeg ned i Tape Connection og lyttede til:

Pioneer A-70 med Monitor Audio Gold GX100
Hegel H80 med Gold GX100
Hegel H80 med Silver 8

A-70 og GX-100: MEGET lys i lyden, og efter min mening alt FOR lys. Jeg syntes, der manglede bas i temmelig stor stil. Lyden
var dog eget klar (som et resultat af lys).

Hegel H80 / GX100: Stadig mangel på bas i mine ører. Jeg TROR, jeg opfattede Hegel som en anelse mere fyldig, rung og varm
i lyden.

Hegel med silver 8: Umiddelbart det, som gav det mest "komplette" lydbillede i mine ører. Dog hæftede jeg mig ved, at jeg
bassen blev rullet af, når man skruer Hegel ned fra vol. 59. Starter man ved lav volumen skal man et godt stykke op, før der
kommer tilstrækkelig bas i mine ører. Hvad kan det skyldes, og er det generelt for Gulvhøjtalere?

Otto sagde, at Gulvhøjtalere har ca. dobbelt pris af stander for at opnå samme kvalitet. Jeg vil gerne have gode højtalere og
pladsmæssigt er stander jo fint, men jeg synes bare, de mangler bas i en sådan grad, at det er kedeligt.

What do do?

knaldhætten
Branchemedlem
Branchemedlem

DacapoAudio.com

Bruger siden: 23 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Marts 2014 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Hvis du kunne lykkes med at integrere en ls50 med en god subwoofer vil jeg tro at din lykke var gjort.

Forstærkermæssigt har jeg faktisk rimeligt meget fidus til Cambridge 851, som jeg hørte i hifiklubben da jeg købte
mine brugte Snell Type D af dem - masser af power med fin kvalitet.

Alternativt kan du jo overveje at tage i KT radio og høre en af de pakker de tilbyder med ls50 i.

Hvis du nu kan lide ls50, men synes bassen er for lille kan du overveje KEF's R serie, eller en brugt højttaler som f.eks.
Tannoy d700 eller d900 som også har en integreret diskant/mellemtone enhed med alle de fordele, som det giver.
Tannoy har virkelig styr på højttalerne - det er hvad man kalder et hæderkronet mærket i den boldgade.
Til top Vis knaldhætten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af knaldhætten

nicolaidenmark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2014 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Så var jeg forbi igen, og det var både godt og skidt: Det gode er, at jeg fandt ud af, at de har ganske fin bas. Det dårlige er, at
Claus i TP sagde, indspilningen af mit favoritnummer var så dårlig, at lydteknikkeren burde have været fyret på stedet!
Jeg har aldrig opfattet nummeret som dårligt indspillet, men da der blev sat andre numre, som jeg ikke kendte, på af Claus via
en bærbar (Apple Lossless), skal jeg love for, at der var rigtig fin lyd i setup'et.

Nu må jeg så bare leve med, at min yndlingsplade/cd (ifølge Claus) er dårligt indspillet- det vidste jeg ikke- men ingen tvivl om,
at instrumenterne på Bryan Adams' Heaven flyder mere sammen end det andet track, Claus satte på.

Jeg vil gerne have nyt anlæg, men i tvivl om, om jeg har god nok lytteevne til at retfærdigøre de forskelle, der er på 30K HIOFI
og Sony All in one fra år 2000.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 01 April 2014 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Nu da du nu, har fået at vide, og opdaget med egne ører, at pladen ikke er så godt optaget, vil din nysgerrighed selvfølgelig være skærpet noget nu. Du bemærkede fint forskellen, så fortvivl ikke. Selvfølgelig kan du høre forskel, det har du jo lige gjort, ikke.

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2014 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Du skal da have nyt anlæg
Du skal købe det der falder i din smag. Men lidt tynd kun at have en plade med, når man skal ud og lytte
Tag nogle forskellige plader med, gerne i forskellige genrer, og lyt
Måske prøve i forskellige opsætninger? Jeg er blevet lidt bidt af stander højttalere, og her kan man supplere med en sub af god kvalitet, så deet

Struktøren

nicolaidenmark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2014 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Nu da du nu, har fået at vide, og opdaget med egne ører, at pladen ikke er så godt optaget, vil din
nysgerrighed selvfølgelig være skærpet noget nu. Du bemærkede fint forskellen, så fortvivl ikke. Selvfølgelig kan du høre
forskel, det har du jo lige gjort, ikke.

Helt korrekt vil det nok nærmere hedde, at jeg bemærkede FORSKELLEN på de to indspilninger, men at bæknerne ikjke har
"luftighed" eller "snert" siger mig ikke så meget endnu. Det var dog også helt to forskellige kunstnere/genrer.

Struktøren: pladen er et hjemmemix, så den kommer godt rundt: Rock med Bryan Adams og hans MTV Unplugged samt
akustisk guitar/piano sange, Springsteen, Star wars Theme og Imperrial March, samt Mozarts "Eine Kleine Nachtmusik".

Hvis man køber en sub til standere er der jo færre penge pr. højtaler, så jeg ved ikke, om det er et godt valg. men en godt
indspilning af Full band lød Silver 8 godt. Star wars lød også godt, men havde ikke helt bas på samme måde- det er sikkert
noget andet, når det er et symfoniorkester, der spiller den. Flac-->Wav-->CD.

Gad vide hvad Hifiklubben ville stille op med mit budget? Er det rigtigt at man med højtalere, forstærker og CD-afspiller er i ca
2K for kabler alene?

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2014 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Ro på
Nogle steder kan man godt få gode tilbud på kabler når man kommer og smider 25 knaster for et samlet anlæg
Man kan også købe disse brugt
Den sub jeg har, ligner en kæmpe sort curler, koster knap 5000, men det behøver den du skal have ikke.
Men hvad kunne du tænke dig af højttaler?
Forstærker?
CD?
Andet?
Nu har du hørt lidt forskelligt, så nu skal du til at skære lidt ind til benet :-)

Struktøren

nicolaidenmark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2014 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Struktøren skrev:
Ro på
Nogle steder kan man godt få gode tilbud på kabler når man kommer og smider 25 knaster for et samlet anlæg
Man kan også købe disse brugt
Den sub jeg har, ligner en kæmpe sort curler, koster knap 5000, men det behøver den du skal have ikke.
Men hvad kunne du tænke dig af højttaler?
Forstærker?
CD?
Andet?
Nu har du hørt lidt forskelligt, så nu skal du til at skære lidt ind til benet :-)

Struktøren

Oprindeligt tænkte jeg CD eller netværksafspiller og NAS. PT er jeg nok enten på en CD afspiller eller en billig lkaptop direkte
ind i DAC på (Hegel H80?) forstærkeren.

Jeg synes ikke, det lyder som om, man kan hente ret meget rabat, hvis man skyder 30K af. Hvad er procenterne normalt?

Marantz CD'afspilleren http://www.whathifi.com/review/marantz-cd6005 skulle vist være god? De Monitor Audio lød sgu godt,
med det han satte på, men med mine test tracks var de ikke nær så imponerende.

Test Tracks:

Filer i Flac konverteret til Vaw og brændt til CD:

Star Wars- Main Tittle
Star Wars- The Imperial March
Star Wars- Finale
Bryan Adams- Here I AM (akustisk: vokaler, guitar og piano)
Morzart: Eine Kleine Nachtmusik- Allegro
Bruce Springsteen: Outlaw Pete
Springsteen- Born To Run
Bryan Adams- 18 Til I Die (MTV Unplugged)
Bryan Adams- Heaven (Studio)
Bryan Adams- It's Only Love
------             - Heaven (Akustisk, guitar, vocal, piano)
-------------    - (Everything I Do
-------------     - Straight From The Heart: Vokal, guitar
--------------     - All For Love : Akustisk guitar, vokal

Fik dog kun lyttet til Heaven studio, only love, here I am, star wars main tittle og Imperial March, Outlaw Pete og Nachtmusik.

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2014 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Så må du nok indse at det er din cd den er gal med
Jamen så er cd spilleren klar, en marantz, og kan se at der er rabat lige nu hos Freaksene i Esbjerg.
Højttalerne læner du dig op til monitor audio, så hvorfor ikke?
Forstærker kunne måske være Creek eller Musical fidelity, der er også en cd afspiller der på demo i Aarhus
Ellers er der også mulighed for noget Audiolab igen fra Esbjerg, her kunne du måske tænke i en Dac/streaming?
Kabler, her kunne måske være lidt kineser fra av comnection, ellers har Tape forbindelsen også nogle superb kabler, ved det, for har selv et signalkabel
derfra som løftede lyden markant
Ellers er der en Hegel som du selv skriver
Netværksafspiller kunne også være en pioneer n-50
Åh ja, bare det var mig der havde det budget at købe ind for

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2014 kl. 17:58 | IP-adresse registreret