Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 00:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Diy high-end dac (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
obli
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Januar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 08 Februar 2014 kl. 06:15 | IP-adresse registreret  

Det er en god tilgang Dennis, og vel det eneste der giver mening!!

obli
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Januar 2004
Sendt: 08 Februar 2014 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Lidt interessant læsning der måske kan bruges inden man vælger
http://people.xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Sendt: 08 Februar 2014 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Rigtig fin artikel med mange gode pointer.

Når det kommer til forskellige DAC's i den bedre ende, ville jeg ud fra specifikationerne også have troet, det var svært/umuligt at høre forskel i langt de fleste opsætninger, men der er tydeligvis rigtig mange, der kan høre en forskel.

Jeg kan godt bygge en fornuftig DAC der både lyder og måler rigtig fint - men jeg er da noget nysgerrig i forhold til hvad det egentlig er for en forskel folk kan høre.

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. HV Fidelity

Bruger siden: 12 Juni 2011
Sendt: 09 Februar 2014 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Godaften på tråden

Jeg kan ikke lade være med at "blande" mig nu hvor der bliver nævnt Twisted Pear Audio Jeg har og er stadig på jagt
efter den ultimative digitale lyd i form af en dac.. Jeg var for et pænt stykke tid siden på besøg hos Boydk som huserer her
på sitet også, og lytte til hans hjemmebyggede dac med rør
Referencen for mig var min Sony XA50ES afspiller som jeg har opgraderet med Lclock og Zapfilter fra LC Audio. XA50ES
benytter Sony's egen dac kreds og med zapfiltret og clocken har den, hørt med mine øre i direkte A/B test givet Nuforce dac
8, Peachtree Idac, Bluecheese Audio og North Star dac Extremo baghjul -- Boydk's gav så min afspiller baghjul, nogle
indspilninger som f.eks. Loreena Mckennitt - All Souls Night kunne jeg ikke høre nogen nævneværdig forskel på de to dac's,
men der var mange andre musik stykker som rørdac'en en kende gengav bedre

Jeg skal love for at den rørdac kan sit kram.. Set i lyset af de dac's som min afspiller har vippet af pinden.. En North Star dac
Extremo er en rimelig seriøs maskine...

Nuvel,
Jeg vil også bygge noget lignende tænkte jeg så jeg købte nogle forskellige digital print for så at tilkoble et rør udgangs trin
m.m.
Jeg købte også en Buffalo IIISE fra Twisted Pear Audio. Denne er uden udgangs trin hvilket passede mig fint da jeg ville
putte nogle rør på den....

Alt dette er snart et år siden og jeg har ikke fået forsøgt særlig meget med Buffalo'en, Jeg har en lille søn, kæreste, hus som
jeg skruer på (jeg er tømrersvend) Jeg var også nødt til at ændre på mine delefiltre på mine hjemme byggede højttalere
med udgifter til følge hvilket har gjort at dac'en er lagt lidt på hylden indtil jeg har færdig gjort nogle af de igangværende
projekter, højttalerene er færdige om 14 dage - Loft til kip i stuen er færdig om et halvt år så deromkring vil jeg hive dac'en
frem igen

Nå hvorom alting er så fik jeg da testet Buffalo'en for at se om den virkede og om der var signal på dac output - Først
direkte output gennem overførings kondensatore og ind i min pre.. Bevares den spillede da, men godt noget indelukket
Herefter prøvede jeg at lodde zapfiltret fra min Sony og satte så Buffalo'en til Zappen. Jeg ændrede loddeboblerne på filtret
til "strømdac" hvor Sapre chippen ser en indgangs impedans på cirka 100ohm - Der skete sgu noget, der kom smæk på
drengen og så kan den endda gøre det endnu bedre.. Sagen er nemlig at denne "besværgelige" Sapre 32 chip skal se en
umådelig lav indgangs impedans for at performe bedst, tæt på nul ohm så derfor er de ca. 100 ohm som mit Zapfilter kan
vise slet ikke nok, her vil Sapre'n nemlig stadig opererer i spændings mode og ikke yde max som den så vil når den næsten
bliver "kortsluttet".
Ifølge Russ White og Brian Donnegan fra Twisted Pear præsentere deres Legato udgangs trin, Buffalo'en for milliohm i
indgangs impedans og med disse to sat sammen skulle Sapre chippen altså yde sit bedste - Hvis man altså tror på så lav en
indgangs impedans, i mine øjne vil man dræne signalet til ingenting og en voldsom forstærkning derefter vil give sus, lidt
ligesom en riaa.. Men igen jeg er tømrersvend og ikke teknikker.. Men hva faen, prøves skulle det så jeg købte et Legato trin
billigt af en tysk studie musikker, men manglende tid har bevirket at jeg ikke har prøvet det endnu, men det kommer!!

Om jeg nogensinde (det håber jeg da ) får bygget en dac med denne Buffalo må tiden vise, dog bliver det i alle tilfælde
en kæmpe udfordring da jeg vil smide rør på den og ikke det færdige Legato trin. Med min ringe viden er rør vist et produkt
med temmelig høj impedans.. På DiyAudio er der tråde hvor der tales om Lundahl eller Sowter trafoer direkte på dac output,
men det skulle stadig ikke være lav nok impedans til at tvinge chippen i ægte strøm mode som så vil give max performance,
igen ifølge Russ White fra TPA.

Jeg kunne jo også bare købe trafoer og alt muligt andet for at prøve hvordan det lyder, men tiden hvor pengene ikke havde
udviklet ben at gå på endnu, er desværre forbi

Som jeg kan se det hele er den store udfordring at give denne Sapre chip en I/V konverter (modstand, transformer ect.)
som viser chippen en impedans i milli ohm uden at dræne signalet som var det en kortslutning af dac outout for herefter
videre ind i et spændende udgangs trin

Et par billeder fra forsøgs sessionerne

Jeg ved ikke rigtig om mit indlæg her kan bruges til noget - Det er jo bare en fortælling om hvad jeg selv har roddet lidt med
og giver måske ikke noget input til trådstarter som denne kan bruge til noget selv.. Jeg syntes i hvert fald at det er en
spændende tråd som jeg vil følge intenst med i

De bedste hilsner fra Henrik Vingborg

Mit anlæg
Til top Vis Vingborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vingborg

ASML
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 Februar 2014 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Godaften Henrik.

Og tak for dit lange indlæg...Absolut spændende læsning om dine oplevelser med Twisted Pear Audio Buffalo DAC'en....

Værd at læse inden der investeres....

Mvh

ASML
Til top Vis ASML's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ASML

hmt0507
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 09 Februar 2014 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Meget fine lndlæg, som klart er læseværdige.

Overvejer selv at bygge en rør-dac, men det overgår desværre nok mine evner. Spiller dog på en Philips CD-880 med opgradreret clock, og den har udspillet væsentlig dyrere maskiner jf. erfaringen med Sony'en beskrevet ovenfor.

Et måske uvidende spørgsmål, men er den Sabre så god?

Vh
Henrik
Til top Vis hmt0507's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hmt0507

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Februar 2014 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

hmt0507 skrev:
Meget fine lndlæg, som klart er læseværdige.

Overvejer selv at bygge en rør-dac, men det overgår desværre nok mine evner. Spiller dog på en Philips CD-880 med opgradreret clock, og den har udspillet væsentlig dyrere maskiner jf. erfaringen med Sony'en beskrevet ovenfor.

Et måske uvidende spørgsmål, men er den Sabre så god?

Vh
Henrik

Nu er CD-880 også en fremragende maskine. Hvis du udover den opraderede clock modificerer den til No Oversampling, laver en passiv I/V konvertering (91 ohm´til stel) og smider signalet ind i en par russiske 6N2P-EV i SRPP-kobling, så skal du bare se (høre) løjer.

hmt0507
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 10 Februar 2014 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Hej Boyd

Tak for tip. Jeg har overvejet at modde den yderligere, men synes også at det vil være lidt synd, da den må betegnes som et samlerobjekt, og så mange CD'ere hører jeg efterhånden heller ikke.

Er dog på jagt efter en ny DAC til streaming og vil se om jeg kan finde en NOS-dac, eventuelt Metrum eller så noget DIY. Derfor er tråden også virkelig spændende for mig.

Det er også interessant at de gamle redbook-chips udmanøvrerer mange af de nye og mere avancerede chips jf. diverse diskussioner rundt omkring på nettet. Det er en ret teknisk diskussion, som også er lidt off topic her, og så indsigtsfuld i det elektriske er jeg heller ikke, men læser som sagt med som en glad amatør!

Vh
Henrik
Til top Vis hmt0507's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hmt0507

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Februar 2014 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Vingborg skrev:

Et par billeder fra forsøgs sessionerne

Jeg ved ikke rigtig om mit indlæg her kan bruges til noget - Det er jo bare en fortælling om hvad jeg selv har roddet lidt med
og giver måske ikke noget input til trådstarter som denne kan bruge til noget selv.. Jeg syntes i hvert fald at det er en
spændende tråd som jeg vil følge intenst med i

De bedste hilsner fra Henrik Vingborg

Spændende billeder Henrik, godt at du fik "tid til at lege". Eksperimenterer selv stadigvæk med AK4399, det kan være vi skal ha´ en "fælleslytter" engang til sommer igen.

Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. HV Fidelity

Bruger siden: 12 Juni 2011
Sendt: 10 Februar 2014 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Godaften igen

Jeg vil lige slå fast at jeg ikke er teknikker, men tømrersvend med en sindsyg passion for musik og højttalere og dertil
hørende delefiltre..

Jeg basere mine teorier på følgende: Sapre 32 ES9018 chippen sidder i en Mcintosh MCD500 afspiller - Denne afspiller går
som værende en af de bedste musik gengivere. I en anden tråd bliver Boydk's super rørdac sat op imod Mikkel Gige's
MCD500 afspiller - Jeg har rimelig stor tiltro til Boydk's ører og evne til at lytte og vurdere, Mikkel Gige kender jeg ikke, men
i kraft af alle de produkter han har haft fingrende i, må han også være en rimelig erfaren mand I tråden
Cd afspiller der lyder godt bliver resultatet
så vidt jeg kan forstå, at MCD500 lægger sig foran super rørdac'en med en lille bitte tand - Altså, jeg tillader mig den tro at
Twisted Pear Audio har lavet den digitale signal behandling godt, fint og udmærket - Hvilket jeg også tror om MCD500
afspilleren.. Det kunne være spændende at studere diagrammet over denne Mcintosh cd afspiller, for at se hvilke præmisser
denne dac chip arbejder under i en afspiller som har taget kampen op med den rørdac som i de fleste sekvenser vandt
kampen over min kraftigt opgraderede XA50ES som igen har vundet over flere dac's. Ikke fordi pris og værdi skal være
afgørende, men en North Star Extremo dac koster kr. 22000,- Bare et eks
Som bonus info kan jeg fortælle at der sidder en Sapre chip i Peachtree Idac'en, om det er 9008 eller 9018 chippen ved jeg
ikke, men det viser tydeligt at det handler om arbejds betingelser for chippen og også analog trinene

Nå men igen, jeg vil rigtig gerne smide nogle rør efter mit Buffalo IIISE dac print - Desværre er chippen så kræsen at den
skal se en ekstrem lav indgangs impedans for at yde bedst, det kan rør ikke give den.. En passiv I/V modstand til stel på så
lav en værdi som chippen ifølge Russ og Brian fra TPA har brug for, vil dræne signalet til nul...
What to do, what to do..??

Der er noget at lave research på
Husk på at jeg ikke er sikker i min sag da dette stof lagt fra er min spids kompetence

Snart bliver mine nye delefiltre færdige og så skal der lige høres noget himmelsk musik inden jeg splitter hele l**tet ad igen
for at tømme stuen og lave loft til kip, gnæk gnæk

De bedste hilsner Henrik Vingborg

P.s. Boydk - Ja jeg ville i hvert fald gerne nyde dit behagelige selskab igen med noget fed musik over sommeren!!

Mit anlæg
Til top Vis Vingborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vingborg

nkdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 Februar 2014 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Hejsa
Der findes en løsning med trafoer i stedet for rør som ser lidt spændende ud,som jeg regnede at skulle afprøve på min kineser
ESS dac.
http://www.audiodesignguide.com/DAC32/index2.html

nkdk

Til top Vis nkdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nkdk

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes