Godaften på tråden
Jeg kan ikke lade være med at "blande" mig nu hvor der bliver nævnt Twisted Pear Audio

Jeg har og er stadig på jagt
efter den ultimative digitale lyd i form af en dac.. Jeg var for et pænt stykke tid siden på besøg hos Boydk som huserer her
på sitet også, og lytte til hans hjemmebyggede dac med rør
Referencen for mig var min Sony XA50ES afspiller som jeg har opgraderet med Lclock og Zapfilter fra LC Audio. XA50ES
benytter Sony's egen dac kreds og med zapfiltret og clocken har den, hørt med mine øre i direkte A/B test givet Nuforce dac
8, Peachtree Idac, Bluecheese Audio og North Star dac Extremo baghjul -- Boydk's gav så min afspiller baghjul, nogle
indspilninger som f.eks. Loreena Mckennitt - All Souls Night kunne jeg ikke høre nogen nævneværdig forskel på de to dac's,
men der var mange andre musik stykker som rørdac'en en kende gengav bedre
Jeg skal love for at den rørdac kan sit kram.. Set i lyset af de dac's som min afspiller har vippet af pinden.. En North Star dac
Extremo er en rimelig seriøs maskine...
Nuvel,
Jeg vil også bygge noget lignende tænkte jeg så jeg købte nogle forskellige digital print for så at tilkoble et rør udgangs trin
m.m.
Jeg købte også en Buffalo IIISE fra Twisted Pear Audio. Denne er uden udgangs trin hvilket passede mig fint da jeg ville
putte nogle rør på den....
Alt dette er snart et år siden og jeg har ikke fået forsøgt særlig meget med Buffalo'en, Jeg har en lille søn, kæreste, hus som
jeg skruer på (jeg er tømrersvend) Jeg var også nødt til at ændre på mine delefiltre på mine hjemme byggede højttalere
med udgifter til følge hvilket har gjort at dac'en er lagt lidt på hylden indtil jeg har færdig gjort nogle af de igangværende
projekter, højttalerene er færdige om 14 dage - Loft til kip i stuen er færdig om et halvt år så deromkring vil jeg hive dac'en
frem igen
Nå hvorom alting er så fik jeg da testet Buffalo'en for at se om den virkede og om der var signal på dac output - Først
direkte output gennem overførings kondensatore og ind i min pre.. Bevares den spillede da, men godt noget indelukket
Herefter prøvede jeg at lodde zapfiltret fra min Sony og satte så Buffalo'en til Zappen. Jeg ændrede loddeboblerne på filtret
til "strømdac" hvor Sapre chippen ser en indgangs impedans på cirka 100ohm - Der skete sgu noget, der kom smæk på
drengen og så kan den endda gøre det endnu bedre.. Sagen er nemlig at denne "besværgelige" Sapre 32 chip skal se en
umådelig lav indgangs impedans for at performe bedst, tæt på nul ohm så derfor er de ca. 100 ohm som mit Zapfilter kan
vise slet ikke nok, her vil Sapre'n nemlig stadig opererer i spændings mode og ikke yde max som den så vil når den næsten
bliver "kortsluttet".
Ifølge Russ White og Brian Donnegan fra Twisted Pear præsentere deres Legato udgangs trin, Buffalo'en for milliohm i
indgangs impedans og med disse to sat sammen skulle Sapre chippen altså yde sit bedste - Hvis man altså tror på så lav en
indgangs impedans, i mine øjne vil man dræne signalet til ingenting og en voldsom forstærkning derefter vil give sus, lidt
ligesom en riaa.. Men igen jeg er tømrersvend og ikke teknikker.. Men hva faen, prøves skulle det så jeg købte et Legato trin
billigt af en tysk studie musikker, men manglende tid har bevirket at jeg ikke har prøvet det endnu, men det kommer!!
Om jeg nogensinde (det håber jeg da

) får bygget en dac med denne Buffalo må tiden vise, dog bliver det i alle tilfælde
en kæmpe udfordring da jeg vil smide rør på den og ikke det færdige Legato trin. Med min ringe viden er rør vist et produkt
med temmelig høj impedans.. På DiyAudio er der tråde hvor der tales om Lundahl eller Sowter trafoer direkte på dac output,
men det skulle stadig ikke være lav nok impedans til at tvinge chippen i ægte strøm mode som så vil give max performance,
igen ifølge Russ White fra TPA.
Jeg kunne jo også bare købe trafoer og alt muligt andet for at prøve hvordan det lyder, men tiden hvor pengene ikke havde
udviklet ben at gå på endnu, er desværre forbi
Som jeg kan se det hele er den store udfordring at give denne Sapre chip en I/V konverter (modstand, transformer ect.)
som viser chippen en impedans i milli ohm uden at dræne signalet som var det en kortslutning af dac outout for herefter
videre ind i et spændende udgangs trin
Et par billeder fra forsøgs sessionerne
Jeg ved ikke rigtig om mit indlæg her kan bruges til noget - Det er jo bare en fortælling om hvad jeg selv har roddet lidt med
og giver måske ikke noget input til trådstarter som denne kan bruge til noget selv.. Jeg syntes i hvert fald at det er en
spændende tråd som jeg vil følge intenst med i
De bedste hilsner fra Henrik Vingborg