Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 09:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Én stor sub eller 2 mindre? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jilm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 23 Oktober 2013 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Hej med jer

Er der nogle der har erfaring med om det er bedre oplevelse med 1 STOR SUB eks 12 tommer eller med 2 på 8-10 tommer?

Ved selvfølge godt det også har noget med mærke, pris osv. men hvad skal man gå efter?

Jesper
Til top Vis jilm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jilm

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Oktober 2013 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Til stereolyd ville jeg gå efter to subs!
Spiller selv med en sub, der så står i midten, det går, men er det helt optimale!!!

jilm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2013 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Tak for svar. Jeg tænker nu mest op oplevelsen i film. mangler ligesom noget der tæver maven....... og ryster ting lidt mere.. har Audiovector Si-SUB.....

Mvh

Jesper

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 Oktober 2013 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil have "synk" i bunden, så er min erfaring at der ikke er noget der slår membranareal. Mine nuværende fronter er med 10", hvor jeg kom fra 12". Næste gang jeg bygger bliver det helt sikker med 12", for jeg mangler det samme som du beskriver...
Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 Oktober 2013 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger en subwoofer. Det fungerer bare så godt. Jeg har dog ikke prøvet at have flere subwoofer på. Kunne være interessant en dag. Subwooferen er en 18 tomme Monacor enhed i et meget stort kabinet. Jeg deler ved 80 Hz. i en Surround processer fra Audiolab.

troelsfilm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 23 Oktober 2013 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Jo større membranareal, jo større overskud, så hvad enten du kører med 2 mindre subs, eller 1 større, så bude løsningen med størst membranareal
alt andet lige, give den bedste oplevelse.

Jeg har selv 4 stk 12" Peerless i 2 kabinetter i push-pull konfiguration, og arealmæssigt modsvarer det 2 18" - det lyder ret ok :-D

Men igen, jeg har også et dedikeret rum uden naboer eller underboer at tage hensyn til.

Troels
Til top Vis troelsfilm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelsfilm

dmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2011
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Oktober 2013 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Måske det her er noget.. kan godt svare sig at bygge selv..
http://frequence-shop.dk/produkter/8-byggesaet-subwoofere/10 98-pca-s10-wa/
Til top Vis dmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dmann Besøg dmann's Websted

DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Oktober 2013 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Hvis du kan få to mindre placeret symmetrisk i hver sit hjørne, er det i teorien bedre end en større: Nu kan man jo ikke lave en "alt andet lige" betragtning ved en sammenligning af en 12" med f.eks. 2 x 8". For selv om de vil have ca. samme membranareal, så ændrer alle parametre sig jo. MEN jeg tror godt man kan generalisere så meget at stort set alle problemer med udfasninger vil forsvinde ved to symmetrisk opstillede sub'er, hvor der uvægerligt vil være problemer når man kun har en sub i rummet. Hvor store problemer du vil have med en sub, afhænger af rummet og opstillingen samt bredden af det frekvensområde, hvor sub og satellitter overlapper. Spiller selv med en sub - og der er problemer - som jeg foreløbig vælger at leve med... Har f.eks. hørt Lyngdorf's system med to sub'er, men her var også alskens elektronisk kompensation. Men jeg kunne ikke med min bedste vilje høre nogen overgang til sub'erne...
Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 24 Oktober 2013 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Prøv at låne yderligere 1 Audiovector sub, så kan du jo høre om det er vejen.
Til film kan det ikke blive for stort, 2 x 18" (eller 2 x 15" til nød) + masser af RÅ kræfter
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

dipolist
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 September 2013
Sendt: 24 Oktober 2013 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

troelsfilm skrev:
Jo større membranareal, jo større overskud, så hvad enten du kører med 2 mindre subs, eller 1 større,
så bude løsningen med størst membranareal

Jeg har selv 4 stk 12" Peerless i 2 kabinetter i push-pull konfiguration, og arealmæssigt modsvarer det 2 18" - det lyder ret
ok :-D

Men igen, jeg har også et dedikeret rum uden naboer eller underboer at tage hensyn til.

Troels

Ikke for at rette på dig men når enheder sidder i push/pull bliver membranarealet ikke større, enhederne opfører sig bare
som én enhed med dobbelt så tung membran, større belastbarhed og samme følsomhed som én enhed, så dit areal
modsvarer ca 2 x 15"
Til top Vis dipolist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dipolist

dipolist
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Oktober 2013 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

Jeg ville gå efter én stor hvis det er til filmbrug. (Helst 2 store )

Årsagen er at ligemeget hvor mange f.eks 10" man har, så lyder de som 10"

En stor enhed har en helt anden magt over det dybeste

Jeg bruger selv 2 x 18" og har før kørt med 8 x 12", men 18" har en helt anden "sound" og magt i det dybe til filmene, som selv
8 x 12" slet ikke kan   

jilm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2013 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

tak for alle de gode svar!!

Jeg kunne måske godt tænke mig at bygge noget selv. Der er nogle der nævner noget med 2x18 (dipolist) og 4x12 (troelsfilm)
er det noget man kan købe eller bygge selv. hvor finder jeg sådan noget?

Mvh

Jesper

troelsfilm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 24 Oktober 2013 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

dipolist skrev:
troelsfilm skrev:
Jo større membranareal, jo større overskud, så hvad enten du kører med 2
mindre subs, eller 1 større,
så bude løsningen med størst membranareal

Jeg har selv 4 stk 12" Peerless i 2 kabinetter i push-pull konfiguration, og arealmæssigt modsvarer det 2 18" - det
lyder ret
ok :-D

Troels

Ikke for at rette på dig men når enheder sidder i push/pull bliver membranarealet ikke større, enhederne opfører sig
bare
som én enhed med dobbelt så tung membran, større belastbarhed og samme lommeregner sagde, men ed som én
enhed, så dit areal
modsvarer ca 2 x 15"

Det har også altid været hvad min lommeregner sagde, men for ca 3 uger siden var jeg til en MKsound demo hos
ktradio, og der sagde Thomas fra HTP, at en x12 (med 2 stk 12") modsvarede en 18" - så det var derfor jeg tillod at
viderebringe tallet.

Troels
Til top Vis troelsfilm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelsfilm

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 24 Oktober 2013 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Jeg deler så ikke den holdning med 1 stor frem for flere små (jeg ved emnet har været oppe før, hvor jeg vist skrev det same)

·          Det korrekt at større membran areal har sine fordele, med lyd og lydtryk- så her er jeg enig..! en anden fordel ved store eller flere enheder, enheden skal ikke flytte sig særlig meget for at lave et givent lydtryk, som igen giver, laver forvrængning og belastning af forstærker (så snart en enhed bygynder at bevæge sig, stiger dens 2/3 harmoniske forvrængning, men desværre er det et jo et nødvendigt onde at den bevæger sig.  

·          Hvis du eksempelvis regner membran arialet ud på en 10” (= 490 cm2) og en 12” (= 706 cm2) så det kræver ikke den store regnemaskine for at regne ud, 2 styk 10” vil give dig 28% mere membranareal. Og samtidig har du 2 motor (magnet systemer) alt anden mere kraft.

·          Men en ofte overset ting, er room-moods (rummets resonanser.! Man skal ligesom tænke, at det er 2 kabinetter der skal spille sammen; 1. højttaler kabinet 2. rummet er også et kabinet. Og ligesom de dimensioner højttaler kabinettet har ea. Volume, så har rummet også en volumen, og den kan være roden til alle onder.

Hvis man ser et rum eks. 4 x 6 meter og sådan en 2,30 meter til loft- vil der være nogle resonanser, de forså vidt ret lette at regne sig frem til (men betyder ikke noget i eksemplet) og afhængig af frekvensen vil bølgerne være meget større end rummet, men de resonanser der går op med rummet, eks. 6 meter her vil rummet gengive og forstærke den halve bølge og så fremdeles i alle de andre mål- du vil så få nogle mætnings punkter (typisk for hver 4 del af bølgen) har du nogensinde oplever at gå frem og tilbage i et rum, og opleve at her er masser af bas og så går man en meter frem, og der er ingen bas..!? det fordi du bevæger dig i de forskellige mætningspunkter. Af de grove kan man sige at der er 9 af disse (faktisk er der ufattelige mange flere, og folk glemmer at der også er afstand mellem gulv og loft) hvis du sætter en sub op, vil denne så anslå alle de grimme ting i dit rum- hvis du så sætter 1 mere sub op i den anden side, vil du få en udstråling hvor de fjerner nogle af unoderne, og hvis man så sætter flere op vil der blive endnu en forbedring (jeg ved at dette er MEGET forkortet og lidt hurtigt) men det derfor at stor højttaler systemer ea. Line source- hvor man har flere basser i tårne, bare lyder så tørre og korrekte i bassen, ikke fordi de er bedre, men de arbejder bedre sammen med room modes.

Og når det kommer til placering- kan du ligeså godt arbejde med fysikken i stedet for imod, sær subben så tæt på et hjørne som muligt (helst højre) så får du 9 db lydtryk forærende (det groft sagt mellem 3-5 gange lydtryk) hvilket igen betyder din enhed ikke skal bevæge sig så meget for at give et givent lydtryk, eller belaste din forstærker unødigt. Hvis du kun benytter 1 subwoofer- må den IKKE stå i midten, da den så anslår så mange unoder som muligt, og laver alle mulige udfasninger med dine side højttaler.

PS: ”for egen regning” så er det nærmest umuligt at EQ sig ud af problemerne, jeg ved at alle producenter fortæller at lige deres EQ algoritme er bedre end de andres (sådan var det også i 70èrne da alle skulle have EQ) en EQ gør meget lidt for dig.

men som andre forslår- prøv med 1 og 2 hvis du kan låne (de behøver ikke være ens for at høre disse forskelle)

Peter

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 24 Oktober 2013 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

naturligvis skal du have 4 styk subs på den størrelse du mener er passende
bør stilles i dit lytterums 4 hjørner

JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Bruger siden: 25 April 2011
Sendt: 24 Oktober 2013 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Der er nok to ting der skal tages med i betragtningerne: Room modes og akustik og generelt "lyden" fra subwooferen.
Flere subwoofere er altid at foretrække, da man får langt bedre styr på bassen i rummet.

Når det så er sagt... Mht. 1x12" vs. 2x10" så er jeg af samme overbevisning som dipolist. Den sound en større enhed har, kan
man ikke snyde sig til med mange mindre. Det er i hvert fald de erfaringer jeg har gjort mig.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 Oktober 2013 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:
Line source- hvor man har flere basser i tårne, bare lyder så tørre og korrekte i bassen, ikke fordi de er bedre, men de arbejder bedre sammen med room modes.

Og når det kommer til placering- kan du ligeså godt arbejde med fysikken i stedet for imod, sær subben så tæt på et hjørne som muligt (helst højre) så får du 9 db lydtryk forærende (det groft sagt mellem 3-5 gange lydtryk) hvilket igen betyder din enhed ikke skal bevæge sig så meget for at give et givent lydtryk, eller belaste din forstærker unødigt. Hvis du kun benytter 1 subwoofer- må den IKKE stå i midten, da den så anslår så mange unoder som muligt, og laver alle mulige udfasninger med dine side højttaler.

PS: ”for egen regning” så er det nærmest umuligt at EQ sig ud af problemerne, jeg ved at alle producenter fortæller at lige deres EQ algoritme er bedre end de andres (sådan var det også i 70èrne da alle skulle have EQ) en EQ gør meget lidt for dig.

Peter

øh hvad - forklar gerne nærmere... Hjørneplacering optimal uden EQ af peaks - så er man da selv ude om det

Men du har da fat i noget af det rigtige - ved hjørne placering bliver impuls bedre, men du får netop rigtigt godt "fat" i room modes, hvor man så bør få dæmpet de peaks der ligger i subbens område. (med præcis frekvens og højt Q og den rigtige gain = ordentlige målinger)
Ved at bruge flere subs placeret optimalt kan disse ophæve hinandens påvirkning af rummet og derved kan man med lidt held undgå egentlig elektronisk rumtilpasning. Man kan også arbejde med akustisk dæmpning - her kan det størrelsemæssige nok give en del problemer
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 Oktober 2013 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Tjah, min viden om akustik siger mig, at flere subs, placeret på forskellige måder i et rum, er bedst. De resonanser, som anslås af den enkelte sub, vil blive anslået i væsentlig mindre (om nogen) grad af de andre. Samlet set bør det give en mere liniær gengivelse i det dybe område. Taler vi den dybe bas, vil det være det samlede membranareal for alle enhederne, der tæller.

Jeg véd ikke helt, hvad folk her taler om, når de nævner 'push-pull'. I gamle dage stod det for, at to enheder blev 'spændt op' direkte i forlængelse af hinanden - så kunne man halvere det nødvendige boksvolumen. Til gengæld blev følsomheden osse halveret, og effektkravet fordoblet - det effektive membranareal forblev naturligvis det samme. Det er jo kun den ene enhed, der spiller ud i rummet, den anden arbejder direkte bagved og hjælper den første med at skubbe luften i boksen.

Man kan osse lade enhederne arbejde sammen i en anden form for push-pull. Det svarer simpelthen til at to enheder sidder ved siden af hinanden og spiller. Man placerer dem bare i hver sin ende af en boks, så de så at sige bevæger sig i modtakt. Den væsentlige fordel her er, at deres modsatrettede bevægelse bekæmper boksresonanser. Ved benyttelse af to enheder vil arealet svare til enhed X 2. Både følsomhed og effektkapacitet vil fordobles, i princippet en 6 dB forøgelse af lydtrykket.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

dipolist
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Oktober 2013 kl. 01:18 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Jeg véd ikke helt, hvad folk her taler om, når de nævner 'push-pull'. I gamle dage stod det for, at to
enheder blev 'spændt op' direkte i forlængelse af hinanden - så kunne man halvere det nødvendige boksvolumen. Til
gengæld blev følsomheden osse halveret, og effektkravet fordoblet - det effektive membranareal forblev naturligvis det
samme. Det er jo kun den ene enhed, der spiller ud i rummet, den anden arbejder direkte bagved og hjælper den første
med at skubbe luften i boksen.Man kan osse lade enhederne arbejde sammen i en anden form for push-pull. Det svarer
simpelthen til at to enheder sidder ved siden af hinanden og spiller. Man placerer dem bare i hver sin ende af en boks, så de
så at sige bevæger sig i modtakt. Den væsentlige fordel her er, at deres modsatrettede bevægelse bekæmper
boksresonanser. Ved benyttelse af to enheder vil arealet svare til enhed X 2. Både følsomhed og effektkapacitet vil
fordobles, i princippet en 6 dB forøgelse af lydtrykket.

Det er ikke helt rigtigt, følsomheden forbliver den samme som ved en enhed fordi; Den halveres pga membranvægten, men
den får også dobbelt effekt pga 2 svingspoler.

Den anden form for push/pull du nævner er ikke push/pull

Push/pull er at den ene enhed "skubber" og den anden "trækker"

I det tilfælde du nævner skubber begge 2 men i hver sin retning og udligner dermed nogle af
kabinetrystelserne/resonanserne, men her siger begge 2 noget og der for man 3 db for en enhed mere og 3 db for dobbelt
effekt = 6 db

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 Oktober 2013 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:
Men en ofte overset ting, er room-moods (rummets resonanser.! Man skal ligesom tænke, at det er 2 kabinetter der skal spille sammen; 1. højttaler kabinet 2. rummet er også et kabinet. Og ligesom de dimensioner højttaler kabinettet har ea. Volume, så har rummet også en volumen, og den kan være roden til alle onder.

Her rammer du total plet med en oplevelse jeg netop nu oplever.

Rummet har virkelig meget at sige når det gælder lyd. Nok næsten mere end lyd-systemet selv.

Jeg har oprettet en tråd her inde med mit system: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=96068&K W=DJ+Green

Der hvor billederne er taget er hvor jeg lige er flyttet fra. Og det lyd bare så mega godt, var faktisk stolt over lyden, og blev glad være gang jeg kunne give andre en oplevelse. specielt bassen, var jeg glad for, den var dejlig stram og præcis, og lyd ret lineært i frekvensen. (blev aldrig målt)

Nu er jeg flyttet, og rummet ca. samme størrelse, men i anderledes form. Anlægget er sat op præcis som det plejer, og intet er ændret. Kun rummet.

Nu skal jeg da love for en noget så l**te lyd jeg har fået. Bassen er mega mudret, og er nu totalt ulineært, det virker som om der er 300db forstærkning ved omkring 50Hz. Ja bassen er fuldstændig ustyrlig. Jeg undgår faktisk helst nu at lade folk lytte til det, da det nærmest er smertende at høre på. Så høre fortiden faktisk ikke rigtig noget musik, da det pt. ødelægger min oplevelse mere end det gør gavn...

Så det næste sted jeg finder at bo, må være noget der ligner mere det rum jeg var i før, så jeg kan få min gamle lyd tilbage, men tror desværre det er fortid nu.

Så det er for alvor gået op for mig at lyd-system er én ting. Men rummet er en HELT anden ting......

Men for også at svare på indlæggets første tråd. Så vil jeg helt klart anbefale to subs. Altså i stereo perspektiv. For somme tider kan man godt fornemme hvor sub-lyden kommer fra i rummet, og specielt hvis man har én sub placeret et sted. Så min oplevelse er helt klart at det er bedst at placere én sub ved hver side af sine fronter.

Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes