Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 02:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Mens vi venter på Waters og EM ! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 21 Maj 2004 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

hmmm...jeg er vist i mindretal her, men jeg skal da finde "amused to death" frem når jeg bliver 45 år og skal realisere mig selv igen..... 

Jeg syntes hans støj er irriterende og så sætter jeg jo bare noget andet på....eks. Dire straits...se det er musik for musikkerns skyld. Ikke noget med ukontrollerede brøl, abelyde og andre mærkværdige lyde der er på den plade. Man tror en overgang at en flok neanderthalere har forladt hulen for at lave en opan air koncert

Til top Vis Acer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Acer

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Maj 2004 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
Jeg syntes bare hans "musik" er underlig - en masse forskellige udladninger af støj kombineret med lidt heftig guitar en gang imellem, totalt for langt ude....det er bare min mening. Det er ikke musik, men snarere en særdeles narcisistisk person der leverer hans forskruede opfattelse af hvad musik er for noget. Jeg kan godt lide meget musik, ligefra klassisk til heftig heavy - men waters er bare for langt ude 

Vask din mund med sæbe

sidder_og_tuder_til_comfortably_numb_.avi

Mvh.

Frederik

Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 21 Maj 2004 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:

hmmm...jeg er vist i mindretal her, men jeg skal da finde "amused to death" frem når jeg bliver 45 år og skal realisere mig selv igen..... 

Jeg syntes hans støj er irriterende og så sætter jeg jo bare noget andet på....eks. Dire straits...se det er musik for musikkerns skyld. Ikke noget med ukontrollerede brøl, abelyde og andre mærkværdige lyde der er på den plade. Man tror en overgang at en flok neanderthalere har forladt hulen for at lave en opan air koncert

- Ingen tvivl om at Roger W. og Co. har været blandt de mange der har været med til at bryde grænserne for hvad musik er. - Dire Straits er også forrygende men holder sig til konventionerne om en god melodunte og en sang dertil leveret af kompetente musikere.... Waters og Pink Floyd og mange andre var jo dygtige til at udnytte de konceptuelle muligheder i LP'en, og deres albums var ikke møntet på salg af hitsingler. Hvor mange kan f.eks. nynne med på koret af kimende ure fra "Dark Side of The Moon"? 

Ud fra dine betragtninger forestiller jeg mig at du heller ikke dyrker Brian Eno eller György Ligeti i stor stil.... Der skal være plads til enhver smag, også din. Men noget af det fedeste er, når man opdager, at man kan udvide sin musikalske horisont.  - Bare jeg slipper for country og western

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Maj 2004 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Hej Boye,

Mens i venter på Waters (han er nemlig heller ikke min kop te ), kan du så ikke fortælle lidt om György Ligeti - jeg slog ham lige op på allmusic.com og det ser yderst interessant ud.

Hvad skal man starte med?

mvh

PS: C&W styrer  - check den nye Loretta Lynn (produceret af Jack White fra White Stripes)
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 21 Maj 2004 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Roger Waters er også ejet af et pladeselskab og bestemmer ikke altid, hvad der udgives med ham. Det gælder også Pink Floyd. Gruppen har endda lavet en retsag/hørring mod pladeselskabet, fordi R.W og P.F mente, at pladeselskabet beskar amplituden på signalet mere end hvad CD-mediets teknik kunne begrunde med dårligere lyd til følge!!! Sådan er det heldigvis ikke med pros and cons, radio kaos og amused to death, jubiiiii!!!  
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 21 Maj 2004 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

zaka skrev:
kan du så ikke fortælle lidt om György Ligeti - jeg slog ham lige op på allmusic.com og det ser yderst interessant ud.

Jeg satte lige monolith-scenen på og må indrømme at jeg tror man ville blive sindsyg af en hel pladeside af den slags. På den anden side så kan jeg finde på at sætte "Koyaanisqatsi" i videoen bare for at høre Philip Glass's musik.

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Sendt: 21 Maj 2004 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Hej Macwerk,

Koyaanisqatsi er et suuuuuuper soundtrack - det er ikke mange uger siden jeg købte den på vinyl. Hvis György Ligeti er i samme klasse, så kan det ikke gå for hurtigt med at få noget med ham .

mvh
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 21 Maj 2004 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Om de er i samme klasse skal jeg ikke kunne udtale mig om da jeg ikke kender Ligeti, men meld tilbage hvis du får købt/hørt noget. Ellers kunne det jo være Boye havde noget at fortælle?

Hvad siger omgivelserne/familien til Koyaanisqatsi

Som single har jeg selv frit spil (I dag udnyttet til lytning af bl.a. Nasmak Plus Instruments og Pere Ubu).

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk

t_porskjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 21 Maj 2004 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Acer:

"Det Roger Waters jeg har hørt indtil nu har været skodmusik - man bliver sgu da skør i hovedet af at høre på den idiot "

- Nu er jeg personligt en stor fan af Roger Waters og ikke enig i ovenstående. Men jeg anerkender enhvers ret til ikke at bryde sig om noget musik - ligesom der sikkert også findes musik, jeg ikke bryder mig om. Det er en ærlig sag, og det kan man sagtens gøre opmærksom på, på en fornuftig måde. Hvad jeg ikke forstår er, hvorfor nogen fremsætter en udtalelse som den ovenstående, oven i købet i en sammenhæng, hvor man ikke engang er blevet spurgt.

Well well,
Thomas
Til top Vis t_porskjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af t_porskjaer

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 21 Maj 2004 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

zaka skrev:
Hej Macwerk,

Koyaanisqatsi er et suuuuuuper soundtrack - det er ikke mange uger siden jeg købte den på vinyl. Hvis György Ligeti er i samme klasse, så kan det ikke gå for hurtigt med at få noget med ham .

mvh

Det begynder at blive lidt off-topic, men da både Zaka og Macwerk har vist interesse. kommer jeg lige med en lille bøvs mere.

Nu er jeg ikke ekspert i Ligeti, men min nysgerighed for, hvad man kunne kalde klassisk avantgarde blev vakt netop gennem film som "2001" og "The Shining" i øvrigt begge af Kubrick, som kan det med at få musikken til at være en bærende del af filmen. Her  er Ligeti, Penderecki og Bartok anvendt meget suggestivt. Jeg kan stadig blive ræd, når jeg hører (-mener det er) 3. sats af Bartoks koncert for strygere, slagtøj og celeste.

Glass er anderledes - ligheden med Ligeti hænger sammen med deres brug af elementer som gentages med små forandringer over lang tid, men de lyder bestemt ikke ens - jeg vil helst ikke klassificere dem. Holder dog meget af den nævnte og ligeledes Powaqqatsi - osse filmene. Dertil 1000 Airplanes On the Roof - men ellers har jeg ikke dyrket ham.

Kan vi ikke få SES og Von Kubik på banen med et par malmfulde indlæg?

En af mine gode venner synger i Radiokoret og har ved flere lejligheder lokket mig til at høre Ligeti. Han (Ligeti) havde vist 70- eller 75-års fødselsdag og der var en forestilling hvor et kor på 16 mand (M/K) sang hans "Lux Eterna" - 16 stemmer, der synger 16 forskellige toner der langsomt glider ind og ud mellem harmoni og disharmoni.... Det var stort og overraskende smukt - Senere var det hans Requiem som også rummer smukke og flotte passager - men visse avantgardistiske elementer kunne nu også gå hen og blive helt komiske efter min smag.

Når jeg overhovedet nævnte Ligeti, var for at sætte Acers kommentar om Waters musik som værende "skodmusik, man sgu da bliver skør i hovedet af at høre på" lidt i perspektiv. Jeg tror, Acer vil være moden til indlæggelse efter et kvarter med Ligeti...

Her er i øvrigt et par af mine gamle favoritter af de lidt "skæve" (vi bliver i poppen): King Crimson og Jon Hassell.

Zaka: Nu var min bemærkning om C&W netop med glimt øjet, fordi jeg netop havde talt om at udvide sin musikalske horisont. Jeg vil lytte til dit forslag, men som den midaldrende kultursnob, jeg er, vil jeg forbeholde mig retten til at hade det.   PS: Jeg har med fornøjelse i en periode hørt en del på John Hiatt og et album med The Vaughan Brothers... lugter det ikke lidt af komøg?

Boye

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Maj 2004 kl. 07:15 | IP-adresse registreret  

....

Når jeg overhovedet nævnte Ligeti, var for at sætte Acers kommentar om Waters musik som værende "skodmusik, man sgu da bliver skør i hovedet af at høre på" lidt i perspektiv. Jeg tror, Acer vil være moden til indlæggelse efter et kvarter med Ligeti...

Jeg tror jeg holder mig langt væk fra ham Ligeti fyren, og jeg er desuden enig i en anden udtalelelse herinde om at man skal holde sig lang væk fra country og western. Altså helt ærligt, kobrøl og entusiastiske yipiiiii hyl krydret med lidt rygende seksløbere hører til på film, det er ikke musik  

Til top Vis Acer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Acer

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes