Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 03:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: MC/MM på gl. Philips? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 08 December 2013 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

marcobjensen skrev:
Nu bliver det meget teknisk
canielsen, kan du give mig et link på de filtre du mener jeg skal anskaffe mig?
Jeg kan ikke rigtig finde frem til dem på El-supply.dk

Filteret er noget du skal bygge ud fra diagrammet.
Til stereo skal du bygge 2 filtre.
Så du skal bruge følgende:
2 stk. 18Kohm   modstande   El supply varenummer 031518
2 stk. 1,8Kohm modstande El supply varenummer 031418
2 stk. 220nF kondensatorer El supply varenummer 16104
2 stk. 47nF kondensatorer   El supply varenummer 16114

Jeg kunne underligt nok - ikke linke til delene. Men bare skriv varenummeret i søgefeltet.

Filteret vil dæmpe signalet. Så det kan være du får brug for lidt forstærkning. Nu ved jeg ikke hvor meget du ved om elektronik og kan bygge selv. Men hvis der bliver brug for forstærkning, så kan du nemt bygge noget som også giver en bedre impedans tilpasning til pickuppen.
Alternativ - kan man købe en billig RIAA - forstærker med opamp - og ændre lidt komponenter, så de kan bruges til krystal pickuppen. (Reducer forstærkningen / ændre filter)
Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

marcobjensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 December 2013 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret.

Jeg har hverken færdigheder eller planer om selv at skulle til at bygge filtre eller andet :)

Så hvordan vil det lyde, hvis jeg får loddet nogle phonostik på, og tilslutter pladespilleren direkte til AUX på forstærkeren?
Til top Vis marcobjensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af marcobjensen

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2013 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

marcobjensen skrev:
Tak for svaret.

Jeg har hverken færdigheder eller planer om selv at skulle til at bygge filtre eller andet :)

Så hvordan vil det lyde, hvis jeg får loddet nogle phonostik på, og tilslutter pladespilleren direkte til AUX på forstærkeren?

Det kan du godt. Det kan godt være du kommer til at mangle lidt bas - og få for meget diskant. Men din AG3306 pickup har selv en kapacitet på 1000 pf, så sammen med den lave impedans på nyrere forstærkere, vil frekvensgang automatisk blive ændret. Alderen på pickuppen vil også gøre, at især diskanten er reduceret. Så det vil måske lyde rimeligt Ok. Så bare lod et par phono stik på og sæt den til din forstærker og hør om du er tilfreds med resultatet.
Vil du have et bedre resultat, kommer du ikke uden om, at skulle lave noget ekstra.

marcobjensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2013 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Okay. Perfekt! Det må jeg prøve!

Og det er rigtigt forstået, at de to små jordkabler loddes på hvert phonostik, og det store jord-kabel skrues fast i skruen ved
siden af phono-indgangene på forstærkeren?
Til top Vis marcobjensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af marcobjensen

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2013 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

marcobjensen skrev:
Okay. Perfekt! Det må jeg prøve!

Og det er rigtigt forstået, at de to små jordkabler loddes på hvert phonostik, og det store jord-kabel skrues fast i skruen ved
siden af phono-indgangene på forstærkeren?

Ja

marcobjensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2013 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Super.

Jeg vender tilbage med erfaringer og lidt billeder, når jeg har fået sat den til!

Tusind tak for alle der har hjulpet i tråden!

j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 December 2013 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Det godt nok noget teknisk men der nogle ting jeg gerne vil kommentere
1) Jeg vil stadig mene at der er tale om et RIAA filter. Forskellen på om den øverste knækfrekvens er 2122 eller 2150Hz er 0,154dB hvor den falder
med 6dB /oktav, det nok ikke særlig hørbart. De eneste afvigelser jeg kender på de RIAA kurver er om der skal være en ekstra pol på 20Hz eller ej.
2) For at det viste filter overholder frekvensgangen er det antaget at det at den impedans den fødes med er 0ohm og det er den langt fra i en krystal
pickup, i dette tilfælde skal der sættes 1nF i serie med generatoren og så ser frekvensgangen helt anderledes ud, prøv evt. at sætte værdierne ind i
et et simulerings program og se (5spice kan downloades i en prøversion).
3)

Dette er nok nærmest en præcisering, ækvivalent diagrammet for en krystal pickup er kondensator og en belastningsmodstand (den der er i
forstærkeren) de giver tilsammen et højpas filter hvor afskæringsfrekvensen er bestemt af de to, jo større de er, jo lavere er den. De 1000pF lyder
rigtig og Philips må have designet den sådan er frekvensgangen passer med en belastning på 500k, jo lavere belastningen er jo højere er
afskæringsfrekvensen, så hvis man belaster den med f.eks. 50Kohm bliver den 10 gange højere, så mit gæt er at du vil mangle en del bas. Dette
forklarer også hvorfor indgange til denne type er så højimpedante.
4) Det er korrekt at der før i tiden havde næsten hvert pladeselskab deres egen equalisering kurver og det var det RIAA organisationen fik ryddet op

i, det har bare ikke noget med pickup typen at gøre.

Det eneste råd jeg kan give er: Prøv det og hør hvordan det lyder, nogle påstår også at man bare skal tilslutte det til den normale grammofon
indgang og måske sætte en ekstra belastningsmodstand over (10kohm har været nævnt), moderne forstærkere er bare ikke særlig velegnet til at
tilslutte den slags pickup'er.
Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes