Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 05:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: D/A Converter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 05 Januar 2014 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

bsl2 skrev:

hej

Z dac er deres smalle serie.der er lige kommet en P5 pre i classic serien med samme dac som i Z til 9500 kr norsk fidelity har testet den i sidste nr hvor den får rigtige gode anmeldelser faktisk forstår de ikke at det kan være så god til den pris.ang hl5 super så er mit lytterum 30 m3 men jeg har et sæt xavian xn 360 og de flytter noget mere luft end en hl5 så jeg beholdt xavian.Domestic 40.1 regner jeg med at låne hjem på et tidspunkt da jeg er ret vild med harbeth lyden

vh bsl2

Jeg har ikke hørt en anden højtaler der spiller så naturlig som Harbeth, skal der opgraderes her i hjemmet så bliver det også til 40.1. Men kun hvis det giver mere i hele lydbilledet. En anden højtaler jeg har tænkt på der skulle testes også er Ariel Acoustics nye T7 model. Mener at Rene havde den i et af sine rum på Hifi og Surround Messen 2013, nøgleordet som jeg fik ud af lyttesessionen (flere gange) var neutralitet og det er et + i min bog. Nå det var vist ikke noget med DAC anbefaling at gøre......

Til trådstarter, held og lykke med din søgen.

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2014 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

akseldalgard skrev:
DPetersen skrev:
akseldalgard skrev:
DPetersen skrev:

Jeg vil også anbefale Metrum Octave dac'en, som vokser med opgaven. Lige som Harbeth også gør det.

Selv har jeg Harbeth SHL5 til 40m2, hvilket de sagtens kan fylde op med vellyd.

Cool, vil de blive for store i et rum på 14 m2?

Ja du vil ikke få det optimale ud af SHL5 i det rum, men den vil under alle omstændigheder spille godt.

Der gik min drøm i stykker Må blive når jeg flytter hjemmefra så

Du vil under alle omstændigheder ikke fortryde købet hvis pengene er til det og lyden falder i din smag når du hører dem. Den største udfordring bliver nok at vente til de får optimale betingelser at spille i.

akseldalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2013
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Januar 2014 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

DPetersen skrev:
akseldalgard skrev:
DPetersen skrev:
akseldalgard skrev:
DPetersen skrev:

Jeg vil også anbefale Metrum Octave dac'en, som vokser med opgaven. Lige som Harbeth også gør det.

Selv har jeg Harbeth SHL5 til 40m2, hvilket de sagtens kan fylde op med vellyd.

Cool, vil de blive for store i et rum på 14 m2?

Ja du vil ikke få det optimale ud af SHL5 i det rum, men den vil under alle omstændigheder spille godt.

Der gik min drøm i stykker Må blive når jeg flytter hjemmefra så

Du vil under alle omstændigheder ikke fortryde købet hvis pengene er til det og lyden falder i din smag når du hører dem.
Den største udfordring bliver nok at vente til de får optimale betingelser at spille i.

Jeg var også ret glad for lyden! Synes at de går rigtig godt til jazz, som var det musik jeg hørte på dem :-) Lidt off topic, men
hvilken slags forstærker passer godt til Harbeth. Mener at have læst at rørforstærkere var et ret godt match

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2014 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Der er ikke de store begrænsninger, de spiller som grejet foran tillader det og kan spille alt slags musik.

Har hørt dem med meget forskelligt og noget af det jeg vil anbefale er:

Red Wine integreret, Pass Integreret 30W kl.A., Pathos TT integreret, BAT integreret forstærker, Tron Seven forforstærker med Red Wine som effekt. BAT forforstærker med effektblok........

Yderligere lyder Manley og Sudgen også godt på Harbeth SHL5. Alt efter musiksmag og hvor højt man vil spille.

Så jeg vil absolut ikke begrænse mig til rørforstærkere, nok nærmere kombinerer med en rørforforstærker og KL.D effekt eller AB effekt når pengene er til det.

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2014 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

En integreret forstærker jeg ikke har prøvet, men som jeg kunne FORESTILLE mig lyde godt med Harbeth kunne være Devialet.

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Sendt: 05 Januar 2014 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Hmm.... Ved godt man siger at forstærkeren trækker højttalerne... Men er det ikke mest normalt at højttalerne står foran forstærkeren... Nå.. Dette
var off topic, men et spændende emne... Regner selv med at skulle have sådan en DAC på et tidspunkt... Så jeg følger med igen fra sidelinjen...
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2014 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Devialet,og Harbeth.. Mundvandet er ved at samle sig i mundvigen... Tjae hvor ellers...? Men Devialet står på min ønskeseddel til den forekommende
jul... Og de mange der følger sammen med alle de andre "perler" der findes i dette univers...

akseldalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2014 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Strukturen skrev:
Regner selv med at skulle have sådan en DAC på et tidspunkt...

Hvad er det for en DAC du tænker på?

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Januar 2014 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

apollo111 skrev:

Benchmark fandt jeg hård og kold i lyden, ganske vist med god detaljering.

+1

Den er godt nok overvurderet.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2014 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Uha akseldalgard... Har ikke på tidspunktet sat navn eller økonomi på... Men behovet er vil være noget lignende hvor man kan streame trådløst til fra
Iphone, Ipad eller pc, evt. Opkoblet en NAS til... Så mine børn også kan høre musik, som musik efter min mening skal lyde, og nydes... Måske skal
der også være indbygget DAB og internetradio... Det er nok ikke en direkte DAC men noget ala Pioneer n 50 eller bedre... Den skal tilsluttes mit
stereo set-up, men igen... Det er ikke lige det der står først for, men rart med denne tråd hvor erfaringer udveksles...

Struktøren

akseldalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2014 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Man må skam også tage en ting at gangen! Den pioneer ser lækker ud. God idé at slå tingene
sammen i et apparat

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2014 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Jep... Der er nok der fylder såsom RIAA, hovedtelefonforstærker endnu en RIAA og diverse cd afspiller og for-og effektforstærker... Så hvorfor ikke
nøjes med et' apperat... Lidt ligesom en kvinde... Der kan vaske tøj, gøre rent, lave mad underholde og lign....! Altsammen samlet et sted..

Med vanlig venlig hilsen
Struktøren

FirstWatt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en tænkepause

Bruger siden: 27 Februar 2012
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 Januar 2014 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

bsl2 skrev:

Z dac er deres smalle serie.der er lige kommet en P5 pre i classic serien med samme dac som i Z til 9500 kr

Jeg ved ikke hvor du har denne information fra, men den er forkert...

Til top Vis FirstWatt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FirstWatt

bsl2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 06 Januar 2014 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

FirstWatt skrev:
bsl2 skrev:

Z dac er deres smalle serie.der er lige kommet en P5 pre i classic serien med samme dac som i Z til 9500 kr

Jeg ved ikke hvor du har denne information fra, men den er forkert...

hej Firstwatt

du har ret har lige checket testen hos norsk fidelity.det er ikke samme dac men det er stadig en rigtig fin pre til prisen beklager fejlen

vh bsl2

Til top Vis bsl2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bsl2

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Sendt: 07 Januar 2014 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Har fulgt tråden, da jeg også stærkt overvejer en DAC. Primært fordi mit TV har hovedtelefon (minijack) som eneste analoge udgang. Lyden fra højttalerne i et fladskærms-TV kan jeg ikke leve med, og kører derfor lyden via anlægget. Da jeg tænker nedenstående spørgsmål er generelle, håber jeg trådstarter tilgiver mig at jeg stiller dem her, frem for selv at oprette en ny tråd til emnet.

Det er ikke hver uge jeg ser TV, så det er begrænset hvad jeg vil ofre på sagen. 2000-2500 er derfor max. Gerne mindre.

Et par gange om året støves DVD-afspilleren imidlertid også af, så den skal også tilsluttes Både TV og dvd har coax ud - dvd'en yderligere toslink så den del er enkel. Der skal bare være min. 2 tilslutninger.

Når jeg alligevel skal investere, tænker jeg at imidlertid at det også skal kunne bruges til at eksperimentere lidt med streaming, netradio o.s.v., så usb-tilslutning - naturligvis gerne trådløst via wifi eller blutooth så lange kabler kan undgås.

Når jeg nærlæser de specifikationerne for Dac'er med de relevante tilslutninger i prisklassen, opstår imildertid nogle spørgsmål:

1. Flere DAC'er understøtter ikke "digitale bitstream-signaler, f.eks. Dolby digitallyd fra visse tv-stationer, multikanal-lyd fra dvd/Blu-ray og SACD" Teksten her er fra spec's på Cambridge dac-magic, men samme forbehold kan findes på hjemmesiderne for flere andre. Det er dog ikke alle jeg kan finde oplysnnger om understøttede formater på.

Jeg har prøvet både at google og læse på bl.a. DR's hjemmeside om lydformater, men er ikke blevet klogere på hverken hvilke TV-stationer der sender i disse signaler, eller om det i givet fald kan fravælges.

Da jeg som nævnt primært skal bruge dac'en til TV-lyd, er det ret essentielt at den også understøtter de formater det sendes i.

2. Da jeg nødig vil have min PC inficeret med programmer fra Microsoft, vil jeg også høre om der er nogen der har erfaring med at benytte DAC's sammen med Linux (kører aktuelt Ubuntu).

Naturligvis gerne konkrete erfaringer med om der er produkter man skal holde sig fra, eller som omvendt spiller fint sammen med Linux.

Da det desværre er min erfaring at ikke alle ekspedienter i forretningerne er i stand til at besvare denne type spørgsmål, håber jeg der er kloge folk her, der kan hjælpe mig ind i den nye digitale verden.

Anker
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes