Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 21:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Dårlig lyd på ny vinyl? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
soren_la
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 10 Januar 2014 kl. 06:50 | IP-adresse registreret  

Analoguemann

Jeg har en grado prestige 1 gold.... Det var den de anbefalede i hifiklubben i Køge når jeg ville have åben
lyd... Og umiddelbart virker den ret meget bedre end min gamle Ortofon 10 der sad på... Men den har jo
nok også et par år på bagen:-)

Og det kan sikkert blive bedre, men når nu min luxmann er af ældre dato, har stået i et storryger hjem,,
så tænkte jeg at nok ikke nytter noget at smide en monster pu på!!!

Alle de ting du spørger om har jeg ikke en brik forstand på... Endnu, bliver en haj til det inden for et års
tid:-P:-P:-P
Ligesom mit arbejde (murer) er det godt at se det blive udført af en anden først.... Derfor jeg er glad for
Google og Youtube:-P der ka man lære meget. For så kan jeg selv begi mig ud i det... Har lavet en del
PS3'ere og computere der er brændt sammen, så helt tabt er jeg da ikke:-P
Til top Vis soren_la's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soren_la

rainman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Januar 2014 kl. 07:47 | IP-adresse registreret  

Hej Søren.

Jeg er nødt til at sige, at der må være noget galt med dit opsæt af pickup-arm eller slidt/dårlig pickup.
Den udgivelse af Eagles pladen er af fremragende lydkvalitet. Enorm dynamik og stort lydbillede m.m.
Om din pladespiler har stået det ene eller andet sted er ikke afgørende. Uden at gøre det til den store og vanlige diskussion så er vinyl praktisk talt altid det digitale medie overlegent på alle område på nær betjeningsvenlighed og det har intet med lyd at gøre, men derimod dovenskab. Hvis du ikke selv kan opsætte pickup/arm (justere osv) så få en til, at hjælpe dig. Og er tingene sat ordentligt op og lyden stadig er dårlig kan pickup være slidt-beskadiget og du skal ikke glemme riaa indgangen(pladespillerindgang) som lydmæssigt er mindst lige så vigtig som pickup.

Foruden bedre lyd så har analogmediet(pladespilleren) den fordel, at du altid kan lave om på lyd ved, at have viden om opsæt af arm-pickup. Man kan købe en anden pickup som lyder helt anderledes og arm/riaa ditto. Digitalmediet er mere fastlagt uden disse indsigtsmuligheder.

Hilsen

Rainman     Pladespiller mand i over 37 år. Og jo jeg har haft flere fine CD spillere og ingen når en seriøs pladespiller til sokkeholderne.
Til top Vis rainman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rainman

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Januar 2014 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Hej soren_la
Er nødt til at tilslutte mig koret, der synger teksten: Du har ikke justeret din arm/pu korrekt. Din beskrivelse af din lyd med alle dine nyindkøbte plader holder bare ikke. Nu er der typisk en smule mere dynamik på 180 grams plader, det passer med at din pickup ikke sidder korrekt/er vinklet korrekt/har det korrekte nåletryk til at spore dine nye plader ordentligt. Ikke så meget langhalm mere på denne ged, ud til én, som har forstand på at sætte din pickup ordentligt op på din grammo, så du kan blive en glad mand igen.

Anker_e, du plejer at være bedre end at komme med så´n en gang gætterier om dårlig digital master/CD-kopi osv. Masser af produktioner har ikke nogen analog master, de er optaget digitalt fra starten, men skal det være ordentligt, skal der laves en separat master til vinylproduktion, da CD og LP ikke opfører sig ens under indspilning/produktion. Tag f.eks. Brothers in Arms fra den nye Dire Straits box, der findes kun digital master, og det er en 110% perfekt vinylskive/r

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 10 Januar 2014 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Du må finde en analog bornholmer (og nej, det er ikke et standerur, jeg henviser til ), der kan ta' dig i hånden (i overført betydning) og vise dig alle hemmelighederne udi justering af p.u.'er.

Hvis du lover kaffe og kage, er der givetvis en på Bornholm, der gerne vil hjælpe dig. Ellers må du bestille Michael Fremers DVD, hvor du over tre timer bliver guidet igennem (stort set) alt, hvad der er værd at vide om korrekt arm/p.u.-justering.

Vinyl forever
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

soren_la
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2014 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Analogue Mann

Tak for rådet...:) tror jeg vil bestille den uanset, det er jo hyggeligt at rode med, samt
bare viden om det man har med at gøre, mine
Vincent monoblokke skal have skiftet relæer, og vil ikke selv (diagrammer er ikke lige
mig!!!), men det er ret spændende at se med og
høre hvad det hele er for en størrelse

Jeg skal til Sjælland og lave en del badeværelser for Invita, kunne tage
vinylmaskineriet under armen og opsøge en af jer, true med
hjemmebagt kage og få en hjælpende hånd til justeringen

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2014 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Så Analogueman, den kan du ikke sidde overhørig, du er vel en ørn efter kage, ikk´??

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 10 Januar 2014 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Det er jeg nemlig

@soren_la ... send mig en PM, så tager vi den derfra, ikke sandt?
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

soren_la
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2014 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Boydk

Jeg er med på at jeg ikke er en haj til alt det her, men at der kan være SÅ meget forskel på de gamle (som
virkelig lyder smukt/flot, og åbent) til underlig forvrænget lyd på de ny lp... Kan de par mm. som de er tykkere
gøre så meget?

Hvad med fremover skal den så indstilles til hvad for en plader man høre eller kan man finde en opsætning der
passer til begge?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 10 Januar 2014 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Med hensyn til højde på armen, så skal armen som udgangs punkt stå helt vandret hen over pladen. Her må man smålytte til den sidste justering. Og ja, der kan være ret hørbare forskelle på bare 1-2mm alt efter diamant slibningens form. Den bedste plade du kan justere efter, er en plade med stor afstand mellem rillerne, hvilket vil sige, at den har god bas og indspillet med stor dynamik. Plader, der er skåret direkte eller med ½ hastighed, er gode at bruge. Man skal ikke bruge almindelige pop plader. Enkelte kan dog bruges så som Gnags's plader. Pink Floyd - Final Cut som første udgivelse, samt Dark Side of the Moon, er også gode almindelige plader at bruge. Paul Simons Hearts and Bones, er rigtig god her også.    Husk også, at holde nålen helt ren. Afstøvning af nål ved hver pladeside, er et must.

Crackhead
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 Januar 2014 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Jeg oplever af og til vinyludgaver med svingende kvalitet. Og som nævnt før, så er det for det meste afhængigt af
master og brug af compression. I kan evt. tjekken graden af compression på denne side: http://www.dr.loudness-
war.info/, før I går ud og investerer sparepengene i en ny skive. Den har jeg haft en del glæde af
Til top Vis Crackhead's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Crackhead

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 10 Januar 2014 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Hej Soren.
Du kan jo prøve at kontakte den bruger herinde som kalder sig "Lencofyn" han bor på Bornholm så måske han kan hjælpe dig, for din arm/pick´up er helt sikkert ikke justeret korrekt.
        carsten
Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Januar 2014 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået Agnes Obel's Philharmonics på cd, og selvom musikken er god, kan jeg næsten ikke holde ud at høre på den.

Ikke alene lyder lyder flyglet besynderligt, stemmen er også manipuleret.

Den har nok været gennem et "lydforbedringsprogram", som har fjernet enhver form for naturlig lyd, et problem der plager alle
nye pop udgivelser. Derfor er jeg glad for at have mange pop cd'er fra dengang man anvendte kritisk lytning i studierne.

(Jeg spiller meget klassisk musik, og de er som regel indspillet/mikset i en ordentlig kvalitet)

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 Januar 2014 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Anker_e, du plejer at være bedre end at komme med så´n en gang gætterier om dårlig digital master/CD-kopi osv. Masser af produktioner har ikke nogen analog master, de er optaget digitalt fra starten, men skal det være ordentligt, skal der laves en separat master til vinylproduktion, da CD og LP ikke opfører sig ens under indspilning/produktion. Tag f.eks. Brothers in Arms fra den nye Dire Straits box, der findes kun digital master, og det er en 110% perfekt vinylskive/r

Min pointe er netop at der er flere fejlkilder/risici for forringelse af lyden, når processen også omfatter en konvertering til/fra analog/digitalt. OG at det ikke er sikkert man altid "gør det ordentligt" og laver en optimal master til begge formater.

Men hvis jeg har fået skrevet noget sludder, skal jeg naturligvis beklage
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Januar 2014 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Hmm. Lidt rart at høre hvilke plader andre brugere benytter til indstilling, test og deslige af deres hifi udstyr, især som pladespillere
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

soren_la
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2014 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Ja jeg må virkelig sige at det er blevet en spændende tråd at læse på I har alle hver jeres fif's til at
nå i mål, og må sku sige det er en fryd og sidde og læse, næsten som et High Fidelity blad, med
uendelige sider:-P

så, ikke stoppe med indlæg endnu

Crackhead
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 Januar 2014 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Hvis der er nogen herinde, som er til metalmusik, kan jeg anbefale http://www.metal-fi.com/. Der er en del
vinylanmeldelser, som bliver sammenlignet med cd-lyden. Der er desuden også en del om compression, mastere osv. Det
er ret interessant læsning.
Til top Vis Crackhead's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Crackhead

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2014 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Man "ramler" en gang i mellem ind i en skive, som ikke er særligt godt mastered, men det er så sjældent, at det med garanti ikke kan relatere til trådstarters problem. I mit lange liv kan jeg lige her og nu komme i tanke om 2, og det var kun min den ene. Speakers Corner´s 180 grams version af "Stan Getz & Joao Gilberto", den er totalt smadret og forvrænger i toppen på hele pladen. Den tog de tilbage uden vrøvl (dog efter at have fyret det sædvanlige salgsgas af om, at sådan skulle den lyde). Den anden var Hans Theessink & Terry Evans "Visions", som tilhører en af mine venner. Den lyder super top $$ på CD, og vinylen var en stor skuffelse. Uden at vide det vil jeg tro, at man har brugt den samme master til CD og vinyl hvilket er et "No Go". De sidste 50 (eller flere) 180 grams nye skiver jeg har købt fejler intet i forhold til originalmaterialet, tværtimod, så enten har jeg været heldig, eller så er det da bare at gi´ den mere gas. Trådstarter....... Tag imod Analougeman´s tilbud, send ham en PB, slæb "skidtet" med til KBH, og bag så en ordentlig kage, så skal du se, hvor glad du bliver efterfølgende.
Go´ week-end

soren_la
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2014 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Boydk

Det havde jeg skam også tænkt mig:-)

Er i gang med at pakke værktøj så den ryger med ind i bilen

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Januar 2014 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

http://www.cdandlp.com/item/2/0-1101-0-1-0/2979223593/i-musi ci-roberto-michelucci-vivaldi-le-quattro-stagioni.html

Find den i en genbrugs butik, de er allevegne til 5kr, de er næsten med statsgarenti reference, og kan dit setup spore
violinerne
og du får tåre i øjnene, så er dit setup perfekt, og det kan spore alt perfekt, osv.

Jeg hare også nogle nye plader med støj, værst er en 220g norah jones.

Der er flere elendige LPer end der er gode, men jeg har til gode at høre en udgivelse meget senere end 1980 der har det
hele,
og hvis de idag ikke er forvrængede,/ haft grus i formen, så er de mastret til døde.

Men selv dengang de kunne håndværket var de gode plader nok 1-1000. Prøv at snup 4 flyttekasser med klassisk vinyl,
blandet, så får du en pæn god ide om hvem der kunne og hvem der slet ikke kunne.
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 11 Januar 2014 kl. 01:36 | IP-adresse registreret  

soren_la skrev:
Analoguemann

Jeg har en grado prestige 1 gold.... Det var den de anbefalede i hifiklubben i Køge når jeg ville have åben
lyd...

Ja, man må sgu' sige at de ikke er helt uden humor i Hifiklubben..!!   

Mvh.
Niels
Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum