| Forfatter |
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 14 Januar 2014 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi er enige om at man skærer en masterplade. Af den bli´r der lavet to negative aftryk (side a og b). Det er den/dem, der kaldes matricer, og de er lavet af metal. Derefter presser man den endelige plade imellem disse matricer, og det er her matrialet/ vinylen, jomfru eller andet, bli´r kastet ind imellem og smeltet, så matricerne sætter deres aftryk på begge sider. Så den glattere overflade på jomfruvinylen er overfladen på den pressede plade og derfor også overfladen på rillerne. Det kræver da ikke den store ledvogtereksamen at forstå det      . Tillæg: Det formodes at matricerne stille og roligt ta´r skade af presningerne, evt. af små urenheder i vinylen. Derfor ses bl.a. MFSL med numbered limited editions, hvor de "kun" presser f.eks. 5000 stk. før der laves nye matricer. Rettelse: Resten af tillægget slettet, da det vist indeholdt mest vrøvl   __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3051
|
| Sendt: 14 Januar 2014 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej boydk.
jeg tror ikke vi er uenige om hvordan man laver plader.intet i det du beskriver og de to links du henviser til, taler imod hvad jeg skrev.vi havde blot hver vores vinkel. men hvis rillerne i pladen ikke skulle være rene eller skarpe nok( uden jomfruvinyl), ville du ikke under afspilning kunne fastholde et klart perspektiv.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 14 Januar 2014 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 14 Januar 2014 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
MFSL er et glimrende eksempel på hvor galt det kan gå selvom man har spec, og markedsføringen iorden.
De er vel bare over mastret til døde. For de virker som høj skære og pressekvalitet.
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 671
|
| Sendt: 14 Januar 2014 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som ny vinyl entusiast interesserede det mig rigtig meget med de videoer, Boydk
Har prøvet at søge mig spørgsmål på google, men uden held: Hvorfor er pladerne så lige trykt i vinyl?
Mvh Daniel
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2014 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej frolger.
man har heller ikke altid brugt vinyl. i gamle dage brugte man en blanding af lak og asbest. men sidst i fyrrene fandt amerikanerne på at bruge vinyl. med vinyl kunne rillerne ligge tættere og man kunne derfor gøre pladen mindre.
i 1949 kom singlepladen som vi kender den fra vor barndom i 60èrne, og med den kom dukeboksen , den mest normale måde at høre plader på dengang. pladespillere var dengang for dyre til at almindelige mennesker havde en stående. jeg læste engang en statistik fra 60érne, og på daværende tidspunkt var det kun hver fjerde familie i usa, der havde grammofon, så en million-sælger dengang, var noget ganske stort.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2014 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep, kan huske min morfar og mormor havde et fint møbel, som man nu ser på loppemarkeder, med en pladespiller hvor man kunne lægge x-antal
singler på, og så kunne man spille løs
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 15 Januar 2014 kl. 00:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
De store selskaber i 70´erne og 80´erne havde ingen problemer med at presse op imod 50.000 - 100.000 stk. på de samme matricer, med deraf følgende ringere lyd på de sidst pressede , dem kunne man i øvrigt kende på et hak i coveret eller et hjørne skåret af, såkaldte "cutouts".
|
|
|
Det er jo det reneste, pureste vrøvl! Man laver "cut-out" for at indikere at det er lp'er til meget nedsat pris. Den fysiske markering gør jo så, at en forhandler ikke kan tage fuld pris for pladen. I tidligere tider kunne man finde hele reoler udelukkende med cut-outs. De var naturligvis billige, og kunne ikke byttes. Cut-out har intet med den tekniske kvalitet af pladen at gøre. Man kan også indimellem finde cut-outs på CD'er og DVD'er..! Mvh. Niels L.
|
| Til top |
|
| |
Winther666 Udelukket fra forum

Tager også en pause!
Bruger siden: 28 Maj 2013 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 527
|
| Sendt: 15 Januar 2014 kl. 05:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Boydk skrev:
De store selskaber i 70´erne og 80´erne havde ingen problemer med at presse op imod 50.000 - 100.000 stk. på de samme matricer, med deraf følgende ringere lyd på de sidst pressede , dem kunne man i øvrigt kende på et hak i coveret eller et hjørne skåret af, såkaldte "cutouts".
|
|
|
Det er jo det reneste, pureste vrøvl!
Man laver "cut-out" for at indikere at det er lp'er til meget nedsat pris. Den fysiske markering gør jo så, at en forhandler ikke kan tage fuld pris for pladen. I tidligere tider kunne man finde hele reoler udelukkende med cut-outs. De var naturligvis billige, og kunne ikke byttes. Cut-out har intet med den tekniske kvalitet af pladen at gøre.
Man kan også indimellem finde cut-outs på CD'er og DVD'er..!
Mvh. Niels L.
|
|
|
Ja og mange pladeselskaber brugte også Cut-out, punchhole ETC i forbindelse med de Promoeksemplarer der blev sendt til anmeldelse.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2014 kl. 08:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Boydk skrev:
|
|
|
Det er jo det reneste, pureste vrøvl!
Man laver "cut-out" for at indikere at det er lp'er til meget nedsat pris. Den fysiske markering gør jo så, at en forhandler ikke kan tage fuld pris for pladen. I tidligere tider kunne man finde hele reoler udelukkende med cut-outs. De var naturligvis billige, og kunne ikke byttes. Cut-out har intet med den tekniske kvalitet af pladen at gøre.
Man kan også indimellem finde cut-outs på CD'er og DVD'er..!
Mvh. Niels L.
|
|
|
Heyyy Niels...... Ved nærmere Googlesøgning kan jeg godt se, at min info fra en ellers "highly trusted" vinylforhandler  i gamle dage, nok er det pure vrøvl     . Sorry for mis-info, godt der på et forum altid er mindst én, der er klogere end en selv  . Vrøvlet bli´r omgående rettet/slettet  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2014 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ak ja. Kan godt huske de "huller"de absolut skulle skamfere coveret med  Men det har de da heldigvis ikke gjort på cd endnu  Eller for den
sags skyld de vinyler de sælger i dag
Struktøren
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2014 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
stridsvognen skrev:
MFSL er et glimrende eksempel på hvor galt det kan gå selvom man har spec, og markedsføringen iorden.
De er vel bare over mastret til døde. For de virker som høj skære og pressekvalitet.
|
|
|
Det er nok lidt som at spille på roulette  , deres pressekvalitet kan der ikke udsættes noget på. Har John Lennons "Imagine" og David Bowie "Let´s Dance", de er ganske rigtigt totalt anæmiske i forhold til originalerne. MFSL har altid indspillet nogle få dB lavere for at få mere headroom, men de to nævnte er totalt flade. Til gengæld har jeg så også Muddy Waters´s "Folk Singer" numbered limited edition og Cat Stevens "Tea For The Tillerman" i den store UHQR box, og det er med de 2 lige stik modsat. Det er tæt på det fedeste eksempel på total vellykket presning. Super støjfri, dynamik ad libitum m.m.. Havde de fleste af deres Beatles presninger, solgte dem dog for en del år siden for at financiere en USA-tur, de fejlede bestemt heller ikke noget, så det er ikke dem alle, der er over/fejlmastered  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2014 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Strukturen skrev:
Ak ja. Kan godt huske de "huller"de absolut skulle skamfere coveret med Men det har de da heldigvis ikke gjort på cd endnu Struktøren |
|
|
Klip fra Wikipedia: As tapes and CDs supplanted LPs, the mechanisms for indicating a cut-out changed. On cassettes, a hole tended to be punched or burned through the case and through its printed insert. On CDs (a practice that continues today), a section of varying size is taken out of the spine of the jewel case and its paper track listing. Other methods of cutting CDs include punching a hole through the UPC and clipping a corner off of the front insert. Sååååhhh déeeeee  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Januar 2014 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
stridsvognen skrev:
MFSL er et glimrende eksempel på hvor galt det kan gå selvom man har spec, og
markedsføringen iorden. De er vel bare over mastret til døde. For de virker som høj skære og pressekvalitet. |
|
|
Det
er nok lidt som at spille på roulette , deres pressekvalitet kan der ikke udsættes noget på. Har John Lennons "Imagine" og
David Bowie "Let´s Dance", de er ganske rigtigt totalt anæmiske i forhold til originalerne. MFSL har altid indspillet nogle få dB
lavere for at få mere headroom, men de to nævnte er totalt flade. Til gengæld har jeg så også Muddy Waters´s "Folk Singer"
numbered limited edition og Cat Stevens "Tea For The Tillerman" i den store UHQR box, og det er med de 2 lige stik modsat.
Det er tæt på det fedeste eksempel på total vellykket presning. Super støjfri, dynamik ad libitum m.m.. Havde de fleste af
deres Beatles presninger, solgte dem dog for en del år siden for at financiere en USA-tur, de fejlede bestemt heller ikke
noget, så det er ikke dem alle, der er over/fejlmastered |
|
|
Jeg kan ikke udtale mig om alle deres udgivelser, kun dem jeg har hørt, og hørt om fra folk hvis preferencer jeg kender, og
der er det ikke lykkedes at finde noget der landede på den rigtige hylde, men som sagt søger folk også forskellige ting, og
det er langt fra sikkert at vi definere ting som dynamik ens.
Men hvis folk bare fortæller hvilken er deres ynglings LP, så kan man faktisk godt høre hvad folk er til, og feks hvilken type
pickup de vil få mest glæde af.
LP mediet er spændene, da de forskellige perioder og lables ofte har hver deres sound og kvalitet.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2014 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stridsvogn.... Du er velkommen til at låne de 2 sidste jeg nævnte for at prøve  , har fuld tillid til at du passer på dem, så kan du jo selv danne dig din mening. PS. Når jeg kigger på din udstyrsliste i din signatur, var det så ikke hos dig jeg engang for ikke så længe siden hentede en stak laserdisc´s??  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2014 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Januar 2014 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Stridsvogn.... Du er velkommen til at låne de 2 sidste jeg nævnte for at prøve , har fuld tillid til at du
passer på dem, så kan du jo selv danne dig din mening.PS. Når jeg kigger på din udstyrsliste i din signatur, var det så ikke hos
dig jeg engang for ikke så længe siden hentede en stak laserdisc´s?? |
|
|
Laserdiscs lyder som en mulighed.. De har ca samme størelse som LP.. LOL..
Husker ikke om jeg havde kastet min kærlighed over CRT projektoere dengang. For den klump plejer de fleste at husk.
Jeg har dog i mellemtiden væltet huset, og igang med stille og roligt bygge det op igen, så er pt ikke helt oppe på den store
remskive hvad angår stereo setup, men så snart det kommer op og stå igen vil jeg meget gerne høre skiverne.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2014 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej forum.
med hensyn til amerikanske cutplader var sagen den, at plader, forhandlerne havde i overskud, kunne de returnere og få tilbagebetalt afgiften. pladerne blev i den forbindelse cuttet, så man havde en form for styr på det, og efterfølgende eksporteret til Europa. også plader der af andre årsager (f.eks. fejl) blev returneret blev eksporteret i samme bunke til Europa.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2014 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den kæmpeklump på 1. salen med skråvægge og mørklægning??  , jo den husker jeg godt  , og noget Gravity og Mega Luxman vinylhøvle m.m. Held og lykke med ombygningen, du si´r bare til, når du er der henne ad  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2014 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej forum.
som stridsvognen også var inde på i går, er det svært at sige noget om hvad 45omd på lp egentlig giver, for man har jo ikke mulighed for at høre samme plade ved 33omd. men med hensyn til mob.fid. har man netop muligheden for at høre i forhold til originalen. jeg har adskillige af mob.fid-pladerne, som jeg købte tilbage i 70érne. dengang syntes folk i almindelighed , at de lød bedre på deres helt almindelige anlæg, der var mere bas og mere diskant. men på et top-anlæg, der ikke har brug for at få lagt til, bliver det negativt. som udgangspunkt indspillede mob.fid. kun de plader, der havde en lydmæssig signatur af en eller anden art ( f.eks. god lyd),så de er selvfølgelig værd at lytte på. men de fleste mob.fid. jeg har sammen med originalen, er originalen bedst. en undtagelse er beatles pladerne, der lyder de bedre end de originale danske presninger.
ps. for 15år siden forærede jeg min nevø mob.fid. versionen af dark side of the moon, den var ikke engang på højde med min tyske gentryk-presning.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |