| Forfatter |
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3052
|
| Sendt: 15 Januar 2014 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej igen.
jeg skal måske lige tilføje, at mob.fid.-pladerne kostede imellem 400-600 kr i slut 70érne. alm. plader kostede samtidig 80-90 kr.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 15 Januar 2014 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der blev man sør´me taget røven på    , samtlige MFSL Beatles købte jeg i (dengang) Hadsten Radio (de havde masser) for 160,- kr. stykket, eller var det 130,-?? Hukommelsen er s´gu ikke, hvad den har været  . Se det var et røverkøb  . (Sku´ nok ha´ ventet med at sælge dem indtil f.eks. nu) __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2014 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej boydk.
jeg købte også en del hos importøten i Glostrup midt i 80érne, men da det var en grossist måtte jeg kalde mig Hvidovre nærradio, for at kunne købe hos ham. på dette tidspunkt var prisen 160 kr stk.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 15 Januar 2014 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
hej boydk. jeg købte også en del hos importøten i Glostrup midt i 80érne, men da det var en grossist måtte jeg kalde mig Hvidovre nærradio, for at kunne købe hos ham. på dette tidspunkt var prisen 160 kr stk. mvh nils |
|
|
   , ja når han ikke skulle se sendetilladelsen........ Så´n må man nogle gange sno sig  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 15 Januar 2014 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2014 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej stridsvogn.
hvilke højtalere spiller du med?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Januar 2014 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
hej stridsvogn.
hvilke højtalere spiller du med? |
|
|
Jeg har lidt forskellige Dali Højtalere.
På billedet står der 2 sæt Dali Grand Cupe, Og inden jeg tømte mit lytterum spillede jeg på stackede Dali Grand Diva.
I stuen har jeg et sæt Skyline 2000.
Får nogle år tilbage travede jeg gennem stortset alle Dali højtalere, fra Evidence 470-870 Helicon 400-800 og Euphonia RS3-
RS4-RS5, og hele Grand serien.
Jeg har valgt at beholde Grand Diva, som min foretrukne reference.
Har også et sæt Daner højtalere og lidt andre småtterier.
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 15 Januar 2014 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ak ja Hadsten Radio  . Kunne huske i 80 erne hvordan jeg savlede over deres righoldige udvalg i Hifi-Elektronik. Da jeg så på et tidspunkt
flyttede til Houlbjerg, små 15 km. Fra Hadsten, omkring tusindeårsskiftet, og tog til Hadsten for at smugkigge, ak ja  , fordums
storhed stod for fald.
Struktøren
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Januar 2014 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej stridsvogn.
fint anlæg. hvis du vil have en interessant oplevelse, så prøv at flytte dine divaer halvvejs frem i rummet og placer dem på hver sin sidevæg med bagenden ind mod sidevægen så divaerne ser på hinanden, og står i en 90 graders vinkel i forhold til lyttepositionen. prøv så at sætte en god jazz-plade på, med masser af bass og stortrommeslag. jeg gør det selv af og til. man kan jo altid rykke tilbage igen.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Januar 2014 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
hej stridsvogn.
fint anlæg. hvis du vil have en interessant oplevelse, så prøv at flytte dine divaer halvvejs frem i rummet og placer dem på
hver sin sidevæg med bagenden ind mod sidevægen så divaerne ser på hinanden, og står i en 90 graders vinkel i forhold til
lyttepositionen. prøv så at sætte en god jazz-plade på, med masser af bass og stortrommeslag. jeg gør det selv af og til. man
kan jo altid rykke tilbage igen.
mvh nils |
|
|
Et sæt divas kan dreje og vende hvorhend det skal være uden problemer, men når man har brugt et par år på at finde det sted
de kobler optimalt, så når man et punkt hvor man ikke har lyst til at flytte på dem.
Mon ikke vi skal tilbage til vinylen og rotationerne...
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2014 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej forum.
det var vist mig som fik trukket tråden væk fra emnet,så her fører jeg den tilbage igen. 33omd kontra 45omd;jeg har en fornemmelse (udokumenteret) af at, 45omd giver lidt på gennemsigtigheden i forhold til 33omd.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2014 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror at højere hastighed der afspilles med, at lyden vil i hørelsen fremstå bedre. Det er hvertifald det jeg har lagt mærke til ved at afspille 33 kontra
45 plader, men vil nu altid foretrække 33 omdrejninger, for ellers skal pladerne vendes/skiftes for tit
Struktøren
Nu med jord i lytterum
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Januar 2014 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er så lidt nysgerrig efter at vide hvilket udstyr, og hvilken plade man lytter til når man komer med en udtalelse omkring 33
vs 45 rpm, da det vel er det der betyder allermest for hvordan det fungere.
Jeg syntes vinylaftastning og mediet er alt for komplext til at kunne sige at det er altid på den ene eller anden måde.
Vinyl er et stort kompromis, og hvis man vil have høj kvalitet er man nød til at focusere på specifikt udstyr, og bestemte tryk.
Man kan ganske simpelt ikke spille alle vinyler optimalt på noget vinyludstyr.
Så meningerne og oplevelserne afhænger af pladerne spillet og udstyret det er spillet på mere end dit er bedre end mit osv..
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
| Sendt: 19 Januar 2014 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
stridsvognen skrev:
MFSL er et glimrende eksempel på hvor galt det kan gå selvom man har spec, og markedsføringen
iorden.
De er vel bare over mastret til døde. For de virker som høj skære og pressekvalitet.
|
|
|
Det er et synspunkt jeg vil tilslutte mig 100 %, jeg har haft et par stykker af omtalte MFSL lper og de er masteret til døde og
helt
uden liv, det eneste positive er at de som hovedregel har en meget støjfri gengivelse, men til gengæld er de helt uden liv og
dødsyge at lytte til, endvidere er der mastret et basboost ind dem alle for at kunne imponere med såkaldt "High End lyd ".
Jeg ejer ikke en eneste af dem mere, de er solgt allesammen(nogen vil ovenikøbet give en høj pris for det makværk og det
fik de så lov til  )
Pengene blev investeret i lper der byder ind med alt det en MFSL lp ikke kan byde på __________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2014 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Stridsvognen
Har netop smidt lidt billeder ind i en tråd under "Mit stereoanlæg"
Men du har ret, at afspille vinyl er komplekst  , men det jeg forholder mig til er det musik jeg lyttede fortrinsvis til i 80'erne, hvor man købte en
single og så investerede i lp'en, og der var da nogle hvor jeg ikke kunne høre forskel, og så var der nogle hvor singlen lød bedre. Men du har ret i at
kvalitet af indspilning og vinylen har meget at sige, og derfor kan det da godt virke lidt forkastet med denne generalisering fra min side, men det skal
ikke ses som endelig konklusion.
|
| Til top |
|
| |
j_mil Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 206
|
| Sendt: 20 Januar 2014 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med de fine nålegeometrier vi har i dag vil jeg mene at der ikke er noget at hente ved at gå op i hastighed. 45 omdrejninger er tilbage fra omkring 1950 (var beregnet til at køre med hurtig pladeskifter for at få en ordentlig spilletid, det er der det store centerhul stammer fra) og var nok det fineste man kunne afspille på det tidspunkt med de pickup'er der fandtes dengang. Det var vel først med B&O's SP1 at man kunne afspille 33 omdrejninger stereo plader forsvarligt men det er nok en anden historie.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Januar 2014 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
j_mil skrev:
Med de fine nålegeometrier vi har i dag vil jeg mene at der ikke er noget at hente ved at gå op i hastighed.
45 omdrejninger er tilbage fra omkring 1950 (var beregnet til at køre med hurtig pladeskifter for at få en ordentlig spilletid,
det er der det store centerhul stammer fra) og var nok det fineste man kunne afspille på det tidspunkt med de pickup'er der
fandtes dengang. Det var vel først med B&O's SP1 at man kunne afspille 33 omdrejninger stereo plader forsvarligt men det
er nok en anden historie. |
|
|
Jeg tror du har ret i at det teoretisk er nemmere for de fleste middelmådige pickupper at følge rillen på en 45rpm plade.
Teoretisk skal man også beslutte sig for om man vil det ene eller det andet da samme indstillinger ikke vil fungere optimalt
ved 33 og 45 rpm.
Lidt et tanke spil.. Hvad så hvis vi gør 66 rpm til en mulighed, eller bruger den gl 78 rpm, er det lykken bare at skrue op og
lave udsvingene større, og rillerne mere rette på pladen..?
Vi kan jo bare få lavet pickupper med længere nålefane og større generator osv.. det må da være vejen frem.. jo større jo
bedre, og jo flere omdrejninger jo bedre.. ikke.?
Bare tænk hvordan ligegyldige eliptiske slibninger pludselig kan spore højfrekvens ved 78 rpm.?
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2014 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej j_mil.
45 og 33 er de to standarter pladespiller- pladeproducenterne må forholde sig til.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2014 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej igen.
ps. der kan være hulens til forskel om det er 45omd single eller 45omd maxisingle.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2014 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej stridsvogn.
så vidt jeg husker, sporede 78omd pladerne fint nok, fordi de fik 5g vægt og så var det kun monoplader.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |