Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 13:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: OFC i Harald Nyborg? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 20 Januar 2014 kl. 06:35 | IP-adresse registreret  

Lux550 Freak skrev:
ramma skrev:
Det var ment som et kvalificeret råd
Jeg er ikke ude på at starte en diskussion om kabler audiophilt eller ej
Du får at vide at de kabler du kan købe hos Harald Nyborg og Jem og Fix med stor sandsynlighed ikke er OFC kabler
og får et tip til et kabel der er et 100 % OFC kabel, godtnok dyrere end du havde forstillet dig, men et godt bud.
Hvorfor spørger du, når du alligevel ikke vil godtage de råd du får mht. til htkabel, det er jo spild af tid og energi

Jeg spurgte om kabler til 229 hos Harald Nyborg, og du svarer at jeg kan være sikker på at et kabel i Jem og Fix til 139 ikke
er OFC. Det er for det
første ikke det jeg spurgte om, og for det andet fornemmer jeg, at du slutter at kablet i Harald Nyborg ikke kan være OFC,
fordi kablet i Jem og Fix
kun koster 5,55 kr/m.

Det er muligt at du mener at du kan slutte sådan, men det mener jeg ikke at jeg kan - derfor starter jeg en tråd her, hvor
jeg spørger om der er
nogen, der FAKTUELT ved om kablet i Harald Nyborg er OFC.

Jeg er ikke ude efter råd som du siger - jeg er ude efter et svar. jeg spørger - "er kablet der sælges i Harald Nyborg OFC" -
som emnet på tråde også
indikerer. Det er helt bevidst, at jeg hverken nævner "pris" eller "kvalitet" i mit spørgsmål.

Jeg er ligeglad med kablet fra Jem og Fix.

Du har jo fået et svar på om kablet fra Harald Nyborg kan bruges eller ej fra nils valla som kender kablet   
Citat@
hej lux550freak.
harald Nyborgs kabel er et vandenberg og du skal ikke være bange for at bruge det, ofc eller ej.
ps. i Norge er den helt store dille, at finde 30år (eller ældre) gamle kabler, kabler fra den gang cobber var cobber, og da
talte man ikke om ofc.

Så er den ged barberet, køb kablet i Harald Nyborg ofc eller ej, punktum

Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 20 Januar 2014 kl. 07:47 | IP-adresse registreret  

ramma skrev:
Lux550 Freak skrev:
ramma skrev:
Det var ment som et kvalificeret råd
Jeg er ikke ude på at starte en diskussion om kabler audiophilt eller ej
Du får at vide at de kabler du kan købe hos Harald Nyborg og Jem og Fix med stor sandsynlighed ikke er OFC kabler
og får et tip til et kabel der er et 100 % OFC kabel, godtnok dyrere end du havde forstillet dig, men et godt bud.
Hvorfor spørger du, når du alligevel ikke vil godtage de råd du får mht. til htkabel, det er jo spild af tid og energi

Jeg spurgte om kabler til 229 hos Harald Nyborg, og du svarer at jeg kan være sikker på at et kabel i Jem og Fix til 139 ikke
er OFC. Det er for det
første ikke det jeg spurgte om, og for det andet fornemmer jeg, at du slutter at kablet i Harald Nyborg ikke kan være OFC,
fordi kablet i Jem og Fix
kun koster 5,55 kr/m.

Det er muligt at du mener at du kan slutte sådan, men det mener jeg ikke at jeg kan - derfor starter jeg en tråd her, hvor
jeg spørger om der er
nogen, der FAKTUELT ved om kablet i Harald Nyborg er OFC.

Jeg er ikke ude efter råd som du siger - jeg er ude efter et svar. jeg spørger - "er kablet der sælges i Harald Nyborg OFC" -
som emnet på tråde også
indikerer. Det er helt bevidst, at jeg hverken nævner "pris" eller "kvalitet" i mit spørgsmål.

Jeg er ligeglad med kablet fra Jem og Fix.

Du har jo fået et svar på om kablet fra Harald Nyborg kan bruges eller ej fra nils valla som kender kablet   
Citat@
hej lux550freak.
harald Nyborgs kabel er et vandenberg og du skal ikke være bange for at bruge det, ofc eller ej.
ps. i Norge er den helt store dille, at finde 30år (eller ældre) gamle kabler, kabler fra den gang cobber var cobber, og da
talte man ikke om ofc.

Så er den ged barberet, køb kablet i Harald Nyborg ofc eller ej, punktum

Njaee.. Jeg har stadig ikke fået svar - jeg ved stadig ikke om kablet er OFC, men jeg ved, at Nils ville være ligeglad.

Men tak for hjælp med at navigere rundt i tråden..

Til top Vis Lux550 Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lux550 Freak

m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004
Sendt: 20 Januar 2014 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Jeg synes denne her er god læsning når det handler om kabler til højtalere

http://www.fagbladet3f.dk/temaer/digitalt/a26921b79f774dafbb 0467827b8c9dde-20120227-god-streaming-lyd-til-hjemmet-del-3- kablerne

m@dsen

jøka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Januar 2014 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Hvorfor køber du ikke et par meter af hver type og laver en lille lyttetest? Det kan jo være du er i stand til at høre forskel.
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka

jørstad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 Januar 2014 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Harald Honkong    hmmm meget tvivlsomt om det er noget værd  .   deres antenne kabler og stik er jo skrammel   . Prøv CARDAS  kabler
Til top Vis jørstad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jørstad

Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2014 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

m@dsen skrev:

http://www.fagbladet3f.dk/temaer/digitalt/a26921b79f774dafbb 0467827b8c9dde-20120227-god-streaming-lyd-til-hjemmet-del-3- kablerne

m@dsen

jøka skrev:
Hvorfor køber du ikke et par meter af hver type og laver en lille lyttetest? Det kan jo være du er i stand til at høre forskel.

jørstad skrev:
Harald Honkong    hmmm meget tvivlsomt om det er noget værd .   deres antenne kabler og stik er jo skrammel   . Prøv CARDAS
kabler

Jeg vil gerne understrege, at det er helt bevidst at tråden IKKE handler om, hvorvidt folk mener at kablet er pengene værd, om det duer, eller om de
synes jeg bør købe andre kabler - der er rigeligt med andre tråde der behandler dét spørgsmål - med mere eller mindre held. Her er m@dsens link et
eksempel (og i øvrigt eet jeg ikke kendte, men som i en hurtig læsning så ud til at være et fint eet af slagsen)

Tråden handlede KUN om, hvorvidt der er nogen der tilfældigvis (med sikkerhed?) ved, om kablerne som Harald Nyborg får produceret, er OFC.
Til top Vis Lux550 Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lux550 Freak

Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Januar 2014 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

De bedste til at svare på dit spørgsmål må vel være Harald Nyborg
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H

donjon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2012
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 Januar 2014 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Hvis trådstarter spørger Harald Fyborg forsvinder underholdningsværdien
Til top Vis donjon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af donjon

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Januar 2014 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

hej

denne tråd..  er da sjov læsning ..    over noget total ligegyldigt..

men hensyn til kabel .. har jeg ikke kunne se nogle data på den pakke jeg har til at ligge..

og jeg har selv en del af det ..    

ud over der er meget som sviner kablet  til .. må det da være forbi de har prøvet det.. ellers kan jeg da ikke se man kan udtale sig om det,  når man intet kender til det ..

jeg spiller med det på mine magnepan ..  jeg har ikke tænkt på at skifte det til noget andet ..  for jeg har ikke så dyre øre at jeg kan høre forskel på om det er det ene  eller det andet ..

og dem som påstår at de kan høre forskel .. så stiller jeg gerne mit anlæg til rådighed.. hjemme ved mig ..  så skal de bare selv tage kabler med 

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Sendt: 20 Januar 2014 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Og kaffe og kage
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

jøka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2014 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Lux550 Freak skrev:
m@dsen skrev:

m@dsen

jøka skrev:

jørstad skrev:
Harald Honkong    hmmm meget tvivlsomt om det er noget værd .   deres antenne kabler og stik er jo skrammel   . Prøv CARDAS
kabler

Jeg vil gerne understrege, at det er helt bevidst at tråden IKKE handler om, hvorvidt folk mener at kablet er pengene værd, om det duer, eller om de
synes jeg bør købe andre kabler - der er rigeligt med andre tråde der behandler dét spørgsmål - med mere eller mindre held. Her er m@dsens link et
eksempel (og i øvrigt eet jeg ikke kendte, men som i en hurtig læsning så ud til at være et fint eet af slagsen)

Tråden handlede KUN om, hvorvidt der er nogen der tilfældigvis (med sikkerhed?) ved, om kablerne som Harald Nyborg får produceret, er OFC.

Jeg forstår så bare slet ikke hvorfor det er interessant med OFC eller ej hvis ikke det har med den endelige lydkvalitet at gøre, eller hvad du tror der
evt. vil give dig det bedste køb set ud fra de specifikationer du kan få få fat i vedr. det kabel du ønsker at købe.

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2014 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Igen. Dem eller den der ved med sikkerhed ved hvilken type kobber der er brugt, er indkøberen/producenten. Så tag nu kontakt til Harald Nyborg, og
få dette spændende spørgsmål afklaret. Kan heller ikke se hvorfor det er så vigtigt om det er OFC eller ej? Det vigtigste må være om man syntes det
lyder godt eller ej

Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2014 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

jøka skrev:
Lux550 Freak skrev:
m@dsen skrev:

m@dsen

jøka skrev:

jørstad skrev:
kabler

Jeg forstår så bare slet ikke hvorfor det er interessant med OFC eller ej hvis ikke det har med den endelige lydkvalitet at gøre, eller hvad du tror der
evt. vil give dig det bedste køb set ud fra de specifikationer du kan få få fat i vedr. det kabel du ønsker at købe.

Jeg synes, at det er helt i orden at du ikke forstår hvorfor jeg spørger.

Efter at have læst en del rundt omkring folks - og ikke mindst ingeniørers - holdning til pris, kvalitet, lyd og kobber, er jeg kommet frem til, at jeg selv
står et sted hvor jeg ikke tror så meget på at pris og kvalitet føles ad. Imidlertid er jeg blevet opmærksom på, at der findes "rene" kobber kabler (og
blandt disse vist OFC og ikke-OFC) og så findes der en type, som jeg ikke kendte til, nemlig CCA - eller kobberbelagt aluminiumsledning. Disse CCA
benævnes som "prisbillige alternativer" til rene kobberkabler. Dem vil jeg ikke have.

Af de "rene" kobberkabler bilder jeg mig selv ind, at når vi taler kabler i den helt billige ende, vil der være en smule mere check på kvaliteten af et
kabel som er OFC - det skal jo være oxygent-frit kobber for at havne i kablet. I modsætning til "bare" kobber, som vel kan være alskens skidt og
kanel. Jeg kan sagtens tage fejl, men jeg er sikker på at hvis jeg spurgte nogen for at "blive klogere" ville jeg få ligeså mange bud som mennesker jeg
spørger.

Hvis I ikke tror mig, så se bare hvor mange bud der har været på mit spørgsmål, og især hvor mange bud der har været på det jeg IKKE spurgte om,
nemlig det i grunden utroligt enkle spørgsmål - er Harald Nyborgs kabel OFC?

At spørge Harald Nyborg var en fin ide - men ikke på en søndag, og ikke i løbet af forholdsvist kort tid. Mit bud var, at der blandt de audiofile herinde,
var een der nok i højere grad end Harald Nyborgs ansatte kendte til skidt og kanel derude - jeg mener, her er der mennesker der ved, hvordan et
kategori 5 netværkskabel kan vikles med en boremaskine, for at konkurrere med dyre mærke-kabler. Tror I så ikke, at der kunne være en ildsjæl som
allerede HAVDE undersøgt, om der var noget at arbejde med med HN's kabel? Det troede jeg.

Og med dette indlæg kom tråden alligevel til at handle om, hvordan min egen overbevisning var omkring kabler, kobber, pris og kvalitet. Så nu er der
for alvor fri leg for at komme med indlæg, om hvor fornuftige eller idiotiske argumenter jeg har haft over for mig selv - og jeg er ikke i tvivl om at der
nok skal komme indlæg om, at folk har andre holdninger end mig.

Det må I sådan set hjertens gerne, og I må også gerne ryste på hovedet af mig - jeg ville bare gerne vide, om nogen vidste om Harald Nyborgs kabel
var OFC eller ej..

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 20 Januar 2014 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Her er lidt læsning vedr et kabel magen til omtalte Harald Nyborg kabel, jeg tror det er helt ligegyldigt om det er ofc eller ej
http://thewirecutter.com/reviews/the-best-speaker-cable/

Lux550 freak, få nu købt det kabel i 4 m/m, det er sikkert godt til dit formål, jeg tror ikke Harald Nyborg kan svare på dit
spørgsmål, det er ikke noget de har tænkt nærmere over, de prioterer at sælge til den skarpeste pris , kundevejledning er ikke
deres førstepriotet, det finder man ud af når man handler tit hos dem som jeg gør

jøka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2014 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Du har da ret i at det er et simpelt spørgsmål. Der er bare ingen der umiddelbart kan svare på det og samtidig tænker man hvorfor du vil vide det.
Man kan da nok mene som du at et OFC kabel måske har bedre kvalitet/pris i forhold til et 'ikke' OFC kabel. Jeg kan nu tolke at du håber at finde et
svar for at finde ud af om det måske er bedre end et andet prisbillligt alternativ der nok ikke er 'OFC', men du har stadig ikke hørt om det så i
virkeligheden er bedre. Det er her jeg synes det spøjse kommer ind😄

jøka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2014 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Hvis du er interesseret har jeg noget der med garanti er bedre end det fra Harald Nyborg du evt kan se nærmere på. Det kobber (en hel spole) er 40-
50 år gammelt og er ikke genbrugs kobber. OFC eller ej, det lyder forbavsende godt.

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 Januar 2014 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

hej lux550freak.
sorry,jeg burde havde besvaret dit spørgsmål i mit forrige indlæg. jo, harald Nyborgs vandenberg er ofc.
mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2014 kl. 06:23 | IP-adresse registreret  

Tak nils valla
Men ved eftertænksomhed! Mange af de no-name producenter der er rundt i den ganske verden laver 2 linjer af produkter, mærkevaren til Branded og
så en lidt mere ukendt, men samme materialer er der i begge, fordi at lægge produktionen om, tager for lang tid.
Det bliver med garanti en herlig dag

Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2014 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
hej lux550freak.
sorry,jeg burde havde besvaret dit spørgsmål i mit forrige indlæg. jo, harald Nyborgs vandenberg er ofc.
mvh nils

Mange tak!

Et værdigt punktum for en meget mærkelig, og på en måde endnu mere interessant tråd..

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 Januar 2014 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes