Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 22:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Hård diskant (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 24 Januar 2014 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

I dit tilfælde, så brug bunden af pu til vta.

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 Januar 2014 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

hej igen crackhead.
du kan ikke stole 100% på din protraktor, for nålefanen kan have flyttet sig.   alle de unoder du beskrev ( som var der på samme tid), fortæller at din tangent ikke står rigtigt.    når du så skriver at dit overhang ikke var korrekt, kan det jo forklare sagen.    men i og med du rykker din pu 4mm fremefter, få den også en anden vinkel i forhold til rillen, som en tvistning også ville have givet, og det vil måske gå op i en højere enhed.      men husk på, en tvistning af puén skal kun foretages hvis dit overhang står med rette afstand.
ps nu hvor tangenten har været forkert (forkert overhang) må du også rejustere azimuth på den nye tangent.
   mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2014 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

hej igen crackhead.
det er altid din pu der skal stå vandret i forhold til pladen, hvis det er den vandrette vinkel du vil fintune på.( jeg fintuner på 5mm hæv)
    mvh nils

Crackhead
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 Januar 2014 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Lige et lille sidespring: Jeg købte en ny vinyl i dag(Ihsahn - Eremita). Da jeg tog skiverne ud første gang, var der en
slags meget fint sand på dem. Det kunne børstes væk uden problemer, men det undrer mig alligevel. Er der nogle af jer,
som har oplevet det?
Til top Vis Crackhead's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Crackhead

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 24 Januar 2014 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Crackhead skrev:
Lige et lille sidespring: Jeg købte en ny vinyl i dag(Ihsahn - Eremita). Da jeg tog skiverne ud første
gang, var der en
slags meget fint sand på dem. Det kunne børstes væk uden problemer, men det undrer mig alligevel. Er der nogle af jer,
som har oplevet det?

Jeg har oplevet at yderkanten på en ny My dying bride plade hvor den manglede et stykke på 3cm som et indhak i pladen,
og den blev bare byttet pga fabrikations fejl..

Der kan være alskens støv og andre partikler på, enten fra papir indersleeven eller dårlig indpak osv, så kan man jo ikke
gøre andet end at puste det af, og rense den med børsten inden hver afspilning som normalt..

Det er selvfølgelig altid en god ting at gøre nye plader rene, for der er lidt slipmiddel på, har du ikke en pladevasker så kan
en skånsom håndvask også gå an..

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

Crackhead
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 Januar 2014 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Det har afgjort hjulpet på min bas nu. Synes også at det er mere styr på diskanten, så det går i den rigtige retning
Til top Vis Crackhead's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Crackhead

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 24 Januar 2014 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Imbalance skrev:
Jeg tror indstillingen af PU'en er helt galt, men som Nils skriver så har det meget at sige hvordan nålen står i rillen, og hvis
den ikke aftaster så dybt nede i rillen som muligt vil man få forringet lydkvalitet..

Nålen på din pu er ikke særlig skarp, og derfor er der endnu mere vigtig at den holder sig nede i rillen, hvor mere skarpe
slibninger graver dybere, men de kan så ødelægge pladerne endnu mere hvis de bliver monteret og justeret forkert..

Du har Azimuth som man storset aldrig justere, men her kan du med let libelle (Vatter) komme langt, men din pladespiller
skal være i vatter fra start, antiskating har også noget at sige, for meget så vil pu'en påføres mere kraft ind mod center, for
lidt mod yderkanten, nåle tryk kan også være et problem, alt for lidt og du får ikke nålen til at holde sig ordentlig nede i
rillen ligeså..

Jeg har altid holdt mig til bearwald, og har man justeret den med en fornuftig protractor, så er ovenstående de næste skridt
for at få lyden iorden..

Nej! Øget antiskating presser armen VÆK fra centrum (ud mod yderkanten).

Mvh.
Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 24 Januar 2014 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Imbalance skrev:
Jeg tror indstillingen af PU'en er helt galt, men som Nils skriver så har det meget at
sige hvordan nålen står i rillen, og hvis
den ikke aftaster så dybt nede i rillen som muligt vil man få forringet lydkvalitet..

Nålen på din pu er ikke særlig skarp, og derfor er der endnu mere vigtig at den holder sig nede i rillen, hvor mere skarpe
slibninger graver dybere, men de kan så ødelægge pladerne endnu mere hvis de bliver monteret og justeret forkert..

Du har Azimuth som man storset aldrig justere, men her kan du med let libelle (Vatter) komme langt, men din pladespiller
skal være i vatter fra start, antiskating har også noget at sige, for meget så vil pu'en påføres mere kraft ind mod center, for
lidt mod yderkanten, nåle tryk kan også være et problem, alt for lidt og du får ikke nålen til at holde sig ordentlig nede i
rillen ligeså..

Jeg har altid holdt mig til bearwald, og har man justeret den med en fornuftig protractor, så er ovenstående de næste skridt
for at få lyden iorden..

Nej! Øget antiskating presser armen VÆK fra centrum (ud mod yderkanten).

Mvh.
Niels L.

50% chance for at skrive det rigtig - og jeg fejlede og tar den på mig..

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

Aschwarz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003
Sendt: 24 Januar 2014 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Glem alt om overhang, Azimuth mm. Det er ren finjustering og har intet med at gøre med det du oplever. Du skal prøve at øge nåletryk, har det ingen virkning, ligger fejlen, enten på skæringen, eller også er der fejl på din PU indgang. Når lyden er tynd, med manglende bas, kan det være en kreds der er gået i "selvsving". Altså har din forstærker en defekt indgang. Prøv med en separat PU forstærker.
Til top Vis Aschwarz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aschwarz

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2014 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

hej crachhead og forum.
der er megen overtro omk vta-justeringer. når man med meget små ryk ( op eller ned) ligepluselig får et rum der expanderer (især i dybden), er det ikke så meget vta-justeringen i sig selv der forårsager ændringen i lydbilldet, men derimod et udtryk for at have fundet det præcise overhang.
overhanget kan findes ved næsten enhver højde på tonearmen. det man fintuner med vta er klangballancen.
når en plade bliver lavet, er matricen hævet med 2 grader, for at man lettere kan frigøre det færdige produkt. 2 grader på en 9 tommer-arm, svarer til et sted imellem 5-8mm i højdejusteringen. så den mest realistiske højde at sætte tonearmen i, må være et sted der imellem.
lad os f.eks sige at du bedst kan lide klangballancen ved et hæv på 5mm. så sætter du armen i den højde. efterfølgende justerer du så overhang med en protraktor hvor nålen skal passe på punkterne i de ternede felter, samtidig med at puéns fysiske sider passer med stregerne. efterfølgende fintuner du så overhanget ved at rykke højdejusteringen (vta) op eller ned med 0,2mm ad gangen,indtil rummet expanderer især i dybden. du har nu fintunet overhanget.
det rigtige overhang er altså indenfor nogle meget små tolerancer og når du er ude af dem, vil selv vta-ændringer på 2mm over eller under ikke gøre den store forskel.
     mvh nils

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 Januar 2014 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Dejligt med en Thorens td 2001. Man monterer den medfølgende bolt, løsner de 2 skruer ved kransen, og så kan man med følt hånd skrue tonearmen
op og ned, endda mens den spiller, indtil lyden er lige i øjet

Struktøren
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2014 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Ved ikke om de forrige råd har hjulpet dig? Men det kunne måske være at du skulle prøve at løsne pick up en lille smule, og så giv den en anelse, ikke
meget vrid til den side som du syntes lyder værst. Havde selv en pick up der lød lidt lys, lidt træls, hvor jeg gjorde dette, og det hjalp
Struktøren

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2014 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

hej aschwarz.
det virker som du har til gode at høre en fintunet pladespiller.
mvh nils

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Januar 2014 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Slettet

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2014 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Er der kaffe og kage?

Aschwarz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2014 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Hej Niels. Du har helt ret, man kan fintune en pladespiller, og det kan vi hifi nørder jo slet ikke lade være med.
Men det er, og bliver fintuning. 
Har man et problem som trådstarteren, med manglende bas og aggressiv diskant, og man som trådstarteren, har brugt tid på at sikre at det hele er monteret korrekt, så er problemet et andet sted.
Og så må jeg for egen regning sige at MM pickupper, oven i købet med standard nål, er meget tolerante over for evt. manglende fintuning. MC pickupper  er i en helt anden klasse, men det ved du sikkert allerede.

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2014 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

hej aschwarz.
lydkarikaturen trådstarter omtalte, passer ligepræcis på forkert pu-vinkling i forhold til rillen.
de sidste to linier du skrev, er jeg ganske enig i.
   mvh nils

Aschwarz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2014 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Jeg håber at Crackhead får løst sit problem og deler løsningen med os andre. Mvh Adam

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Januar 2014 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
hej aschwarz.
lydkarikaturen trådstarter omtalte, passer ligepræcis på forkert pu-vinkling i forhold til rillen.
de sidste to linier du skrev, er jeg ganske enig i.
mvh nils

Der må jeg igen sige, at jeg er lidt uenig, det er typen af nåleslibning, der er kritisk og ikke pickuptypen. En sfærisk (rund) nålespids er den mest tilgivende, og så er det ligemeget om den sidder på en mm eller mc. Til tider kan det være "lettere" med en mc p.g.a. deres ofte forholdsvis lave kompliance, hvorimod en højkompliant mm i en måske lidt for tung arm kan være det rene helvede

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2014 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Enig Boydk. Det er nåleslibningerne der kan drille, når alt det andet spiller... Hmm      
Det var noget af det der drillede med min Rondo Bronze, men et bette drej i den rigtige retning gjorde tricket

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes