| Forfatter |
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3051
|
| Sendt: 25 Januar 2014 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej boydk.
du har ret i at nåleslipninger har forskellige kendetegn, men det taler jo ikke imod at mm-puér er mindre følsomme end mcér for nuanceforskelle.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 25 Januar 2014 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er netop dér, jeg er uenig  , en mc med deres typiske nåletryk på 2 gram og højere, har typisk altid "godt greb" i rillen, og er derfor nemmere at høre/rette f.eks. azimutforskelle på. En mm med f.eks. 1.25 gram er mere krævende m.h.t. "at vende rigtigt" fra start for at komme til at spore optimalt, og i det øjeblik den ikke "falder på plads" i rillen, er fejlmulighederne flere end ved mc. Det kan være, at det bare er mig, men synes altid det har været "piece of cake" at montere mine mc´er, kan ikke sige det samme om højkompliante mm´er, tværtimod  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2014 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej boydk.
hvis en pu ikke falder på plads i rillen, er det vel ikke puéns fejl, men forkert symbiose mellem vægt, tonearm, pu.
mine mcér kører med 1.35g og er i forhold til tonearmens størrelse, hverken sværere eller lettere at få til at spore end mm puér med tilsvarende lette arme.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
Aschwarz Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 107
|
| Sendt: 25 Januar 2014 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
En god mellemklasse MC pickup kan leverer detaljer , som selv en kostbar MM pickup har vanskeligt ved. Og netop denne evne til at leverer varen, gør det efter min mening nemmere at fintune VTA og LTA. Der er simpelthen større forskel når parametrene ændres. Det er rigtigt at MC på andre områder kan være mindre kritisk, grundet lavere compliance og højere nåletryk. Jeg betragter det som en bonus.
|
| Til top |
|
| |
Aschwarz Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2014 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Crackhead, med fare for at lyde arogant. Spiller din pickup i modfase ? Det vil give manglende bund, samt ubehagelig diskant.
Det er nemmest at tjekke ved at vende fasen på den ene højttaler.
|
| Til top |
|
| |
Crackhead Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 281
|
| Sendt: 29 Januar 2014 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, den spiller ikke i modfase. Som skrevet i mit sidste indlæg, så har det hjulpet gevaldigt at jeg har rettet overhang til
og justeret PU igen
|
| Til top |
|
| |
Aschwarz Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2014 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var glædeligt.
Det undrer mig dog at der opleves meget dramatiske ændringer ved justering af parametrerne. Specielt at bas kan reguleres ved at flytte på pickupen forstår jeg ikke.
Jeg forudsætte selfølgelig at man fra start har monteret som anvist. Det har jeg altid været omhyggelig med.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2014 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej aschwarz.
en nål-nålefane, sidder ikke altid helt korrekt, især ikke de håndbyggede. så selvom en pu er monteret snorelige efter en protractor, er det ingen garanti for "fejlfri lyd". man må (især med de håndbyggede) altid fintune med ørernes hjælp.
og puéns overhang er i virkeligheden det mest kritiske punkt at ramme. det samlede resultat bliver ikke bedre end kvaliteten af dit overhang. selve vinklen ved overhanget kan findes tusinde steder, men den rigtige vinkel skal jo helst findes med så stor tonearmsafstand eller i det mindste på den afstand producenten oplyser, for at du rigtigt kan komme indenfor. derfor bør man foretage overhangs- fintuningen ved kun at rykke på puén eller hæve og sænke vta.
hvis nålefanen vender bare en smule forkert kommer nålen ikke i bund. det kan høres på bassen og samtidig får du en tidsforskydning de to kanaler i mellem og det kan høres som en nasal,kold og spinkel top.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 29 Januar 2014 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
hej aschwarz.
en nål-nålefane, sidder ikke altid helt korrekt, især ikke de håndbyggede. så selvom en pu er monteret snorelige efter en protractor, er det ingen
garanti for "fejlfri lyd". man må (især med de håndbyggede) altid fintune med ørernes hjælp.
og puéns overhang er i virkeligheden det mest kritiske punkt at ramme. det samlede resultat bliver ikke bedre end kvaliteten af dit overhang. selve
vinklen ved overhanget kan findes tusinde steder, men den rigtige vinkel skal jo helst findes med så stor tonearmsafstand eller i det mindste på den
afstand producenten oplyser, for at du rigtigt kan komme indenfor. derfor bør man foretage overhangs- fintuningen ved kun at rykke på puén eller
hæve og sænke vta.
hvis nålefanen vender bare en smule forkert kommer nålen ikke i bund. det kan høres på bassen og samtidig får du en tidsforskydning de to kanaler
i mellem og det kan høres som en nasal,kold og spinkel top.
mvh nils |
|
|
Jeg ville ALDRIG NOGENSINDE finde mig i at en dyr (håndbygget) pickup blev leveret med en nålefane der ikke var monteret HELT perfekt! Jeg ville
dog gøre en undtagelse hvis prisen blev sat 99 procent ned...
Det er dog en helt utrolig arrogance der udvises af enkelte fabrikanter. De må jo anse analogfolket for at være en samling lallende tåber!
Niels
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2014 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej nilau.
selvom man køber en pu der virker snorelige, og selvom den lyder rigtig godt efter en protraktor-opsætning, kan man så holde sig fra at prøve og justere ud i grænseområderne? tænk hvis det blev endnu bedre.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2014 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Jeg ville ALDRIG NOGENSINDE finde mig i at en dyr (håndbygget) pickup blev leveret med en nålefane der ikke var monteret HELT perfekt!
|
|
|
Så er du ikke tilhænger af Van den Hul, kan jeg forstå  , for det er hans købere for det meste nødt til  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Crackhead Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 281
|
| Sendt: 30 Januar 2014 kl. 07:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Puha, med de priser, som de skal have for Van Den Hul, burde man i hvert fald ikke finde sig i nogle skævheder. 43.000
for deres topmodel. I staterne vel at mærke
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Januar 2014 kl. 08:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja  , og hvis du spørger dem, der tidligere har importeret dem/købt dem, er der praktisk talt ingen af dem, han leverer i dag, der er lige  . Onde tunger vil vide, at "den gamle mand" ikke ser så godt længere  , og så er det alt for høj en pris at betale. Han har godt nok en go´ politik, spil den til, notér dig hvad du er utilfreds med, og når den har spillet ca. 300 timer, sender du den ned og får den justeret i forhold til dine indvendinger. Rigtig godt gået, men hvad hjælper det, når den skal sendes ned 3-4 gange før det lykkes???   __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Januar 2014 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej forum.
det betyder i virkeligheden ikke så meget at en pu er en smule skæv, man kan kompenserer for det under indjustering. hvad så med den tid det tager? - hvis man under alle omstændigheder alligevel afsøger hele området, bruger man jo i forvejen den samme tid, og i-og-med at pladespilleren er en hobby, prioriterer man helt bevidst at bruge tid.
jeg kan godt se at for nogle (dem med ujusterbare arme) kan det være et problem. men desværre hører mange af de bedste puér også til de skæve.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Januar 2014 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
hej nilau.
selvom man køber en pu der virker snorelige, og selvom den lyder rigtig godt efter en protraktor-opsætning, kan man så holde sig fra at prøve og
justere ud i grænseområderne? tænk hvis det blev endnu bedre.
mvh nils |
|
|
Man skal selvfølgelig altid gøre hvad man kan for at maksimere lydkvaliteten. Men der da ingen grund til at blive ved i det uendelige, medmindre det
er selve "optimeringen" der i virkeligheden er det primære for den enkelte...
Det ville også være underligt for de fleste bilejere hvis man hører om nogen der hele tiden afprøver forskellige dæktyper, hele tiden udskifter fjedre og
støddæmpere, eller prøver en ny motorolie hver måned. Og som i øvrigt forsvarer at motoren forbruger to liter motorolie pr. 1000 kilometer, eller at
bilen ryster kraftigt ved en fart på 100 km/t...
Mvh.
Niels
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Januar 2014 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Nilau skrev:
Jeg ville ALDRIG NOGENSINDE finde mig i at en dyr (håndbygget) pickup blev leveret med en nålefane der ikke var
monteret HELT perfekt! |
|
|
Så er du ikke tilhænger af Van den Hul, kan jeg forstå , for det er hans købere for det meste nødt til .
|
|
|
Nej, det er jeg nok ikke. Jeg har det ligeledes lidt svært med produkter der ligner noget der er banket sammen på en gammel høvlebænk i halvmørke!
MVH.
Niels
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Januar 2014 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Boydk skrev:
Nilau skrev:
Jeg ville ALDRIG NOGENSINDE finde mig i at en dyr (håndbygget) pickup blev leveret med en nålefane der ikke var monteret HELT perfekt! |
|
|
Så er du ikke tilhænger af Van den Hul, kan jeg forstå , for det er hans købere for det meste nødt til .
|
|
|
Nej, det er jeg nok ikke. Jeg har det ligeledes lidt svært med produkter der ligner noget der er banket sammen på en gammel høvlebænk i halvmørke!
MVH. Niels
|
|
|

__________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Januar 2014 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej forum.
et eller andet sted kan jeg godt forstå nilau og boydk. men hvis man ikke skulle lege med sine puér, tonearme og pladespillere bare for at lege, hvad skal man så lege med (undskyld anni)?
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Januar 2014 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen du leger da bare, så leger vi med Anni imens????  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Januar 2014 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|