Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 13:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Rega RP3 - Azimuth (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 03 Februar 2014 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

hej forum.

så,så analogueman, han skrev rillen og ikke revnen.
   sov godt mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 03 Februar 2014 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Jamen så her da en historie fra det virkelige liv.En rega arm på en Mitchel Gyrodeck. Min kammi bad mig skaffe en Ortofon
Rohmann og montere den. Nu er jeg så heldig at være i besiddelse af en eksemplar af Ortofons gamle testkomputere (den med udskriftskort af
resultatet ved at køre deres testplader). Armens integrerede headshell var simpelthen så skævt, at det var umuligt at få et brugbart niveau over 3
KHz i den ene kanal uanset, hvad vi gjorde. Men efter at have taget en af plastcskiverne, der normalt sidder på toppen af bespændingen under
skruehovedet og lagt den mellem pickup og "headshell", lykkedes det at få den vinklet, så resultatet var brugbart = meget tæt på ens niveau over
hele frekvensområdet fra begge kanaler.Dette kun for at fortælle, at en lille smule tweaking på en Regaarm godt kan betale sig, når den er så synlig
skæv, som de første billeder viser.

Jeg har også tidligere benyttet tilsvarende plastsskiver på min gamle (og nu inaktive) Regaarm. Når jeg anbefalede sølvfolie, så skyldes det mine
erfaringer med, at plastskiverne ofte var for tykke, og at de fleste har sølvfolie ved hånden (rigtige mænd smører selv madpakken og opbevarer den i
sølvfolie, ikke sandt?).

I mangel af en Ortofon testcomputer (jeg har kun testpladen) har jeg af og til overvejet at anskaffe Feickerts pc-baserede Adjust+, men da jeg som
nævnt prøver at undslippe den hard-core del af justeringsklanen, så er det hidtil blevet ved (tvangs-) tanken (og en del psykologhjælp for helt at
slippe af med den)
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 03 Februar 2014 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
hej forum.

så,så analogueman, han skrev rillen og ikke revnen.
   sov godt mvh nils

Du véd Nils, hvad hjertet er fuldt af osv.

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2014 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

hej forum.

jeg er enig med analogueman i at man ikke skal bruge plastic imellem tonearm og pu men f.eks sølvfolie fordi puén på den måde kobler bedre til.
kæmp bare imod trangen til en feickert+adjust, man undgår nemlig ikke at skulle bruge ørerne. svagheden med feickert+ er riaaéns kanalforskelle (der vil sku altid være nogen). det hele bliver mere præcist, hvis man går efter en ren azimuth (med ørerne).
og analogueman, forklar så lige strukturen hvad du bruger dine hænder til, imens du justerer pu med ørerne.
   mvh nils

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 04 Februar 2014 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Jeg piller overvejende næse eller klør mig på maven. Må man(d) nu heller ikke det længere?

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Februar 2014 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Goddag

Dejligt med en nats søvn, desværre uden øl ogdeslige, men det kan jeg så have til gode.

Uha har selv gået med tanken om sådan en frækkert til Feickert, men kan huske for mange år siden jeg startede med at udskifte min første pickup på den pladespiller jeg havde dengang. Brugte sådan et stykke pap fra Hifi og Elektronik, og det virkede , så igen kommer jyden op i mig... jeg er for nærig. Tror faktisk at alle disse diverse man selv kan printe ud, ens øjne og hørelse, og man er godt kørende, dog ikke noget med øl under denne proces, men så skal det efterfølgende fejres, og så må der nydes. Mht. Analoguemanns fingre, håber han ikke først klør sig i r...n og derefter i næsen, det må ikke være rart. Men ja, det er en herre ret at pille næse og navlepilleri

Denne tråd har gjort at min lyst til en Rega har forstummet sig lidt, medmimdre en af de spændende 7 kommer på bud igen så jeg også kan være med

Med venlig vanlig hilsen

Struktøren

Rart med interaktiv undervisning, så man kan "surfe"

Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 04 Februar 2014 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Forstår ikke helt, hvordan du kan udholde en nat uden hornmusik, men sådan er vi jo så forskellige

Jeg tror i øvrigt, du blander Feickerts protraktor og Feickerts Adjust+ sammen? Feickerts protraktor har jeg skam - med det antal pladespillere, tonearme og p.u. jeg med årene har fået skrabet sammen er den et must, når nye kombinationer skal sammensættes.

Adjust+ er et pc-baseret måleprogram, der bl.a. kan måle azimuth, omdrejningstal, systemresonans osv. I forhold til prisen på en (brugt) Ortofon testcomputer er det nærmest latterlig billigt (249 EUR) ... men jeg forsøger som tidligere sagt at undslippe den diabolske fristelse

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Februar 2014 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Sjov tråd, pille navle, pille næse, klø maven og bo****ne, samtidig mens man hører musik og råber til konen efter en "star" mere. Og så siger de, at mænd ikke kan multitaske . Onslow har s´gu ikke levet forgæves.

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2014 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Du har ret analogueman, var lidt hurtig der. Men den lyder da som et oplagt emne til jul eller kan man ikke vente, til fødselsdag, og så måske udvide dette med en frække, øh Feickert... Men det kan stadig for mit vedkommende måske vente.. måske

Du har også ret Boydk, vi kan multitaske Men det er ikke alt kvinder behøver at vide

Og her er Hifi et glimrende medie til at fastholde en af de få interesser vi stadig næsten har for os selv, uden kønspolitik og deslige

efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Wymax

Bruger siden: 05 Oktober 2013
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 Februar 2014 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
kæmp bare imod trangen til en feickert+adjust, man undgår nemlig ikke at skulle bruge ørerne.
svagheden med feickert+ er riaaéns kanalforskelle (der vil sku altid være nogen).

Og dog... Du skulle nok have læst lidt bedre om produktet inden du udtalte dig så skråsikkert.

Adjust+ i brug

Det første spændende sker ved 0:20.
Til top Vis efterklang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af efterklang

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2014 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

hej efterklang.

du mener jeg tager fejl?   hjælp mig lidt.hvad er det jeg skal gå ind på i : adjust+i brug.
    mvh nils

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2014 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

hej efterklang.

jeg har ikke kunne læse mig til andet end at feickert+ aflæser forstærkeren, igennem den pu der skal justeres.
nu spørger jeg måske dumt; er der nogen garanti for at man ikke får to forskellige resultater med to forskellige forstærkere?
   mvh nils

chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2007
Sendt: 05 Februar 2014 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Hey.

Jeg har gået og " taget mod til mig"

Tanken har gået i retning af, et forsøg på at rette hovedet op.

Har en forventning om at det er noget sprøjtestøbt aluminium, og min erfaring fortæller mig, at det kan holde til at blive bukket og vredet noget, før
det knækker.

Så jeg demonterede pickup og arm, og fik med lidt magt, hovedet fuldstændig snorlige.

Det tog et par forsøg, men nu står pickup'en helt lige i rillen, og det gør den over hele pladen. Ihvertfald med mit bedste øjemål og brug af et spejl
liggende på tallerkenen.

Så det var hvad der skulle til - jeg har også udskrevet "Stevenson arc protractor" og sat pickup'en op efter denne,

Der er stort set ingen rillestøj i inderste spor tilbage.

Så der er umiddelbart en succes :-)

Jeg ved at Bent fra Rega kikker med, og jeg hermed har mistet alle former for kulance, men det må jeg leve med. :-)

Bent har været meget serviceminded og hjælpsom i forbindelse med mine spørgsmål. Det er dejlig at der stadig er sådanne importører :-)

Mvh
Chris-torb
Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2014 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Sådan
Engang imellem må en mand tage koen ved hornene, og tage ansvar, så man kan komme tilbage i rette rille
Dejligt at høre du er kommet hertil

Med vanlig venlig hilsen, og lidt respekt
Struktøren
Ej sgu, stor respekt.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Februar 2014 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Sådan Chris, top$$ når det lykkes.
Det samme med min Kinesergrammo, fin plint/leje/tallerken m.m., men motoren........ styringen var fin, men ankeret "bankede imod", hva´ gør man så?? Skiller skidtet ad, finder ud af, at de 2 kuglelejer er rustne, så i drejebænken med ankeret, X antal tiendedele af indtil skidtet "holder kæft", to nye lejer og vupti, det spiller max. Det tog en dag, bedre end at sende det retur med måneders venten, når man nu alligevel var "hoppet i" og havde købt "derude". Fedt at høre, at du er kørende

Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2004
Sendt: 05 Februar 2014 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Sådan Chris, flot gået.

Jeg må overveje noget lignende. Hvordan fik du spændt armen fast, så du kunne vride den?
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen

chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2007
Sendt: 06 Februar 2014 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Hey.

Jamen jeg kan næsten heller ikke få armene ned igen.

Jens Mortensen skrev:
Sådan Chris, flot gået.

Jeg må overveje noget lignende. Hvordan fik du spændt armen fast, så du kunne vride den?

Hey.

Det er jo helt essensielt at demontere armen fra plinten, så "vridet" ikke belaster lejerne.

Da jeg fik nærstuderet armen, viser det sig at "fænomenet" hos mig bestod af 2 forskellige problemstillinger.

Det ene var selvfølgelig selve tilt'et.

Udover dette vred hovedet sig lidt.

Måske lidt svært at forklare, men det yderste af hovedet var mere tiltet end inde hvor armrøret begynder. Det var jeg ikke i første omgang klar over, men jeg holdt en "99% plan metalbrik" under hovedet, og kunne konstatere, at hovedet ikke var plant med klodsen.

Jeg har "speciallavet" en skiftenøgle, som er slebet smal, som kan holde om hovedet, helt inde ved armrøret.

Derudover en skiftenøgle til at vride med, ude i enden af hovedet.

Så det var meget primitivt og med "fingerspitz gefûhl" :-) Men med forsigtighed, kunne hovedet vrides på plads, så det fundstændigt flugtede metal klodsen. Så var den ligesom klaret.

Selve tilt'et skal, tror jeg ihvertfald, vrides så tæt på armrøret som muligt - så her var skiftenøglerne tæt på hinanden, for ikke at skabe et nyt vrid i den del af huset, hvor PU'en lægger an.

Men hvis der ikke er et vrid i selve huset, ville jeg have foretrukket at spænde den yderste del af hovedet op i en skruestik - hen ca. til midt på 222mm hullet - selvfølgelig med noget beskyttelse på, så der ikke kommer ridser eller mærker, og så vride med den skiftenøgle, hvor kæberne er slebet smalle.

Således at vridet foretages i dette område og ikke hvor PU'en lægger an.

Og det er faktisk væsentligt mindre der "skal til" end man tror.

Jeg kan godt se, her når jeg forklarer, at det virker meget primitivt. Og det kræver selvfølgelig noget håndelag, men det virkede her.

Der er ingen ridse eller skrammer - hovedets underside er snorligt ifølge min metalklods, og det står helt ret på pladen.

mvh

chris-torb

Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2014 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

hej chris.torb.

yes, to do is to learn.   rigtig godt
   mvh nils

High sky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 Februar 2014 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Jeg synes denne tråd er yderst lærerig. Tak for spændende læsning, det viser bare at ikke alt som er industriforarbejdet er
perfekt. Jeg har selv haft et par Regaér gennem tiden og altid med stor tilfredshed.
Men selvfølgelig taler al logik mod at den nål skal ramme vinkelret.
Det må da være det mest simple krav.

Godt gået.
Til top Vis High sky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af High sky

efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Wymax

Bruger siden: 05 Oktober 2013
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 Februar 2014 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
jeg har ikke kunne læse mig til andet end at feickert+ aflæser forstærkeren, igennem den pu der
skal justeres.
nu spørger jeg måske dumt; er der nogen garanti for at man ikke får to forskellige resultater med to forskellige
forstærkere?

Selvfølgelig får man to forskellige resultater med to forskellige forstærkere (RIAA'er). Men du skrev "svagheden med
feickert+ er riaaéns kanalforskelle (der vil sku altid være nogen).", ergo var din påstand at der blev målt direkte på
pickup'en, ikke på det forstærkere signal. Kigger du i videoen, ved de 0:20 som jeg nævner, så står der "Connect
phono stage out to the input of your soundcard/audio adapter of your pc".

Altså er det ikke rigtigt hvad du skrev, at Feickert Adjust+ ikke tager hensyn til kanalforskelle i RIAA'en.

Og hvis det næste du så spørger om er om det så tager hensyn til kanalforskelle imellem højttalerne, så er svaret jo:
Nej.
Til top Vis efterklang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af efterklang

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum