Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Rega RP3 - Azimuth (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 11 Februar 2014 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

ps. når jeg taler om at tviste puën på plads, er facitlisten selvfølgelig den at nålens anlægsflader står plant med rillesiderne. det er jeg fuldt ud enig i.
     mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 21 Februar 2014 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

stridsvognen skrev:
Hvorfor er det at der skal bruges en forforstærker med en monoknap.?

Og hvorfor er perspektivet ikke vigtigt.. Hvad sker der med et perspektiv når signalet er ens i begge højtaler, og akustik og
alt andet er på plads.?

Og så er der jo mere end kun azimuth der påvirker samme oplevelse i større eller mindre grad.

Jeg vil påstå at load impedans antiskating overhæng nåletryk VTA dæmpning resonans osv er vigtigt at have 95% på plads
inden man tror på at azimuth er på plads.

Så for mig er der ikke nogen justering der står alene. Og de skal alle justeres efter 1 er flyttet en smule. Så det er rundt og
rundt igen indtil man ikke kan optimere mere.

Så er der slibninger spolestrukture og kompliancer der gør at man kan opnå mere eller mindre heldige resultater. Samt
arme som REGA der giver sine voldsomme begrænsninger hvor man oftest er bedst stillet med en billig nåleslibning hvor de
fleste indstillinger er mere eller mindre ligegyldige.

Men helt sikkert er det, at testplader med div testsignaler er totalt ubrugelige til optimering.. De kan måske bruges til grov
justering sammen med protractor nåletrygsvægt osv. Eller middelmådige vinyl setup hvor man alligevel ikke kan komme
længere.

Hold da op! Der er godt nok blevet azimuthhygget, siden jeg forlod denne tråd ...

Der trængte sig en vinterferie på, så jeg fik aldrig svaret på spørgsmålet om monoknappen. Den tekniske forklaring må være, at du afspiller et monosignal på et stereo set-up. For at få fase og ude-af-fase signalet til at (forsøge at) ophæve hinanden bliver du nødt til at summere kanalerne ved at aktivere monoknappen - ellers ville du jo blot få et signal i fase i den ene højttaler, mens du i den anden højttaler ville få et signal ude af fase.

Det er forklaringen, som jeg tror den skal være. Men det skal du ikke nødvendigvis tro på. Min overraskende mangel på viden er jo allerede tidligere i tråden blevet fremhævet af en anden forumdeltager, så overvej gerne selv, om min forklaring nu virkelig kan være rigtig ...

Set i det perspektiv (eller er det hørt i det perspektiv ), bør det nok snarere karakteriseres som en antagelse frem for en forklaring. Så har jeg vist dækket en vis legemsdel, så godt jeg kunne ...

Er der i øvrigt nogen herinde, der har erfaring med, om man kan bruge tarotkort og astrologi til at forudsige den korrekte position af sin pick up vis-à-vis lp-rillen
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 Februar 2014 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

hej analogueman.
velkommen hjem fra ferie.
du var så ikke længere væk end mørch-tråden 13.2-18.2, dinstik-debatten 15.2 samt støj fra pl.sp.-debatten 17.2-18.2.

ps. det er vel ok at debattere azimuth på en hifi-side. . men rart at have dig tilbage. jeg har savnet nogen at få skæld ud af. .

mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 21 Februar 2014 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Nej, det var skam også kun denne tråd, jeg helt havde glemt ... og det var ikke skolernes vinterferie, men min egen vinterferie, jeg refererede til, så
jeg har såmænd været tilbage og holdt øje med dig siden torsdag i sidste uge

Og ja, helt i orden at debattere azimuth på en hifi-side ... jeg har da vist aldrig påstået andet, og har jo også selv været aktiv med al min uvidenhed
omkring emnet
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 6
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes