Emne: Marantz PM84II ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Emil Hansen Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 40
|
| Sendt: 13 Maj 2004 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er bladet kommet hjem. Det er en kort test, hvor der sammenlignes med andre integreret forstærkere. Den får fine ord med på vejen, såsom ”Forstærkeren er meget lækker og nuanceret, tilpas tør og kraftfuld- og super detaljeret. Selv de allermindste mikrodetaljer gengives!”. Desværre angives pick-up indgangen ikke at være på højde med resten af forstærkeren, dog rimelig. Lidt en skam da det meste af min musik er på vinyl. Karakteren for ydelse er 10, samlet scorer 9,1 (daglig betjening trækker noget ned).
Mht. til kl. A watt, skriver de: ”Udgangseffekten er naturligvis rigelig, 2 x 135W i 8 ohm og 2 x 183 i 4 ohm. Imidlertid skulle denne forstærker ifølge Marantz fungere i klasse A op til 2 x 30 W, men målingerne viser, at den krævende A-drift forlades ved ca. 1W”
Tja, hvis man kan stole på testen er det vist ikke helt forgjort at købe en sådan svend. Den er godt nok lidt gammel, men jeg vil nok få en forbedring næsten uanset hvad jeg køber i forhold til min gamle Denon PMA-560!!!
|
| Til top |
|
| |
Sandkassen Forum Bruger

Bruger siden: 11 Februar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 44
|
| Sendt: 14 Maj 2004 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øv da også! Her troede jeg, at jeg havde en klasse A forstærker - nu må jeg straks begynde at bagatellisere betydningen af kl. A drift. 
Nu har jeg ikke haft tid til selv at bevæge mig ned på den lokale litteraturudlånsfacilitet, så jeg er lige nødt til at vide - er det så også "kun" 10 i ydelse, fordi det er på en 13-skala?
Nå, men det er i det mindste pæne ord, så jeg beholder den nok alligevel og prøver at reparere den. 
Hilsen Carsten
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
| Sendt: 14 Maj 2004 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så husker jeg vist ikke så dårligt alligevel, Sandkasse!!!
Men kig nu alligevel efter et par alternativer Emil. Det er en gammel forstærker, og der findes en masse bedre alternativer på brugtmarkedet i dag. Det er blot min ydmyge holdning!
|
| Til top |
|
| |
Sandkassen Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Maj 2004 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Njah Lars, det ved jeg nu ikke, om jeg vil give dig ret i. Du var jo mellem ethundrede og tohundrede procent ved siden af! Og det var vist heller ikke 9 i lyd, men 10 i ydelse! 
Nå, spøg til side. Når jeg læser de ellers flotte kommentarer, den har fået med på vejen, tænker jeg, at det i øvrigt kunne være skægt at læse en test af forstærkere fra dengang op mod nyere i samme segment. Ville de gamle stå tilbage som uhjælpeligt bedagede, eller ville de kunne følge bare en lille smule med? Gælder roserne fra dengang stadig?
Hilsen Carsten
|
| Til top |
|
| |
Emil Hansen Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Maj 2004 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sandkassen -> Hvorvidt der er tale om en 13-skala angives ikke. Men jeg vil tro det, da f.eks. en Grundig får karakteren 11. Da det er en kort tekst, kan du lige få hele teksten:
Alle detaljer kommer med
Med hele 19,5 kg er denne Marantz testens sande sværvægter.
En stor del af vægten ligger i den indvendige superkraftige kølelegeme og en veldimensioneret nettrafo, men også en antal indvendige vægge af kobberbeklædt stål bidrager pænt til vægten – samt til de meget fine støjtal. Selv ved MC pickup-indgangen måler vi hele 78 db(A).
Udgangseffekten er naturligvis rigelig, 2 x 135W i 8 ohm og 2 x 183 i 4 ohm. Imidlertid skulle denne forstærker ifølge Marantz fungere i klasse A op til 2 x 30 W, men målingerne viser, at den krævende A-drift forlades ved ca. 1W.
Marantz oplyser også, at forstærkeren takket være dobbelt spændingsforsyning skulle have ekstra høj dynamisk effekt. Det kan målingerne kun delvis bekræfte.
Forstærkerens lydgengivelse fejler absolut intet! Klangen er meget lækker og nuanceret, tilpas tør og kraftfuld- og super detaljeret. Selv de allermindste mikrodetaljer gengives!
Pickup-indgangen er rimelig gode – uden dog at være på højde med forstærkeren i øvrigt.
Effekt
2 x 8Ω, 20-20 kHz 2 x 135 W
2 x 4Ω, 20-20 kHz 2 x 183 W
1 x 8Ω, 1000 kHz 167 W
Støjtal
CD 101 dB(A)
MM pickup 86 dB(A)
MC pickup 78 dB(A)
Forvrængning
10 W, 20-20 kHz 0,012 %
10 W, 1000 Hz 0,0023 %
½ effekt, 20-20 kHz 0,019 %
½ effekt, 1000 Hz 0,0017 %
Karakterer
Kvalitetsindtryk/design: 9
Ibrugtagning: 8
Daglig betjening: 7
Teknisk konstruktion: 10
Ydelse: 10
Pris: 7 (daværende pris: kr. 7500,-)
Hitliste-karakter: 9,1
Lars37 -> Kunne man lokke dig til at komme med et bud på alternativer? Prisen skal helst ikke overstige kr. 2500,- (brugt), og skal som sagt trække et par ProAc 2,5 kloner. Marantz lokker p.g.a. den lave pris, ca. kr. 1200,-
|
| Til top |
|
| |
Sandkassen Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Maj 2004 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Emil
Øv - jeg havde håbet på en grundigere test. Og jeg er HELT sikker på, at der må være tale om en målefejl eller et fejlbehæftet apparat, siden de kun kan drive den op i 1 kl. A Watt. 
Nå, endnu en gang spøg til side. Jeg ville bare lige sige til dig, at hvis det er den PM84II, der er til salg i den blå, så HAR jeg ringet for længe siden, fordi jeg overvejede at købe en ekstra, da min egen er uhyggeligt tavs i den ene side .... men det er den, han sælger også - derfor den lave pris.
Venlig hilsen
Carsten
|
| Til top |
|
| |
Emil Hansen Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2004 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er pt. en fra Vejle i dba, til 1200,-, det er nok den du tænker på. Det var da trist den er i stykke (det kunne han da godt skrive i sin annonce!!!). Men for noget tid siden var der en i Kbh. til 1500,- så med mindre det er samme mand, der er flyttet, skulle det nok være muligt at finde en for under 2000,-
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|