Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 14:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: PU justering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 17
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 09 April 2014 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

ps Struktør.
Det Mercury talte om var, at hvis du hæver eller sænker armen, får du trukket eller skubbet pu.én længere tilbage/frem i rillen.
ps. dit indlæg var sikkert bare en joke. Men ret skal være ret, så for en sikkerheds skyld.
    mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 April 2014 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Hej nils

Det var kun en joke, og da jeg havde skrevet det, kunne jeg godt se jeg skulle have rettet det til en sænkning

Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2014 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Hej Madsen.
I dit links (hedder det vist), er der en som spørger, hvilken forskel der er på din Lenco og Micro.(du fik ikke svaret)
Det kunne være interessent at høre om din lydmæssige opfattelse af forskellen på; Lenco, der var et udtryk for det generelle topniveau først i 70érne, og så for Microen, der var det 10år senere.
      mvh nils

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 April 2014 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Hej Madsen.
I dit links (hedder det vist), er der en som spørger, hvilken forskel der er på din Lenco og Micro.(du fik ikke svaret)
Det kunne være interessent at høre om din lydmæssige opfattelse af forskellen på; Lenco, der var et udtryk for det generelle topniveau først i 70érne, og så for Microen, der var det 10år senere.
      mvh nils

Ok, det var en forglemmelse, havde for travlt med at ligge PU billeder ind.

Lencoen er lavet så den kan bruges med alt mit Micro DDX 1500 udstyr, den står som reserve, (har oså en helt original L75 i næsten mint k. stående) Den kører rigtig fint den er ikke så god til at holde korrekt hastighed som  DDX1500, men det har ingenting at sige da den kører meget konstant og støjfrit p.g.a. den 4kg. tunge zinktallerknen og et godt leje, og lydmæssogt klarer den sig fint, er ligeså dynamisk som Microen, og meget støjfri m.h.t. rummel, den blev jo i sin tid godkendt af Dansk HI-FI Institut, på mange sad det lille mærkat på plinten. På et tidspunkt skal jeg have monteret en SME 3009 improved på den som i øjeblikket sidder på en ERA, men det må vente lidt da jeg leger med en Kenwood 8030 som er en fin 14 kg. sag, så vidt jeg ved er den fremstillet af Micro i sin tid, så det ruller her i øjeblikket

Jeg kan kun anbefale lencoen, de kan findes stadigvæk på markeder til en 50 kr, på et tidspunkt havde jeg 5 stående, de er nemme at ha med at gøre, modsat mange andre vintage grammofoner

VH. madsen

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2014 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Hej Madsen.
Ja, det er jo meget sjovt at tænke på, at nogen af de mange innovatorer der var ansat i den japanske hifi industri i 70érne, (hos technics eller luxman), fandt ud af, at hvis pladetallerkenen var tungere end 3.5 kg (tror jeg det var), så var man frigjort fra lysnettets variationer. Om alle 3.5 kg kunne være ligeligt fordelt på tallerkenen eller om en hvis procentdel af vægten skulle lægge ude i periferien af tallerkenen, husker jeg ikke, men ikke usansynligt.

ps. Når der så er solgt et hvist antal pladespillere med en tallerken på 3.5kg, og salget er gået i stå, kan producenterne så øge vægten på tallerkenen til 4.5kg, og sælge nogle flere osv osv
De fleste mennesker får jo kun at høre, at vægt på tallerkenen er godt.

mvh nils

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2014 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Hej Madsen.
Ja, det er jo meget sjovt at tænke på, at nogen af de mange innovatorer der var ansat i den japanske hifi industri i 70érne, (hos technics eller luxman), fandt ud af, at hvis pladetallerkenen var tungere end 3.5 kg (tror jeg det var), så var man frigjort fra lysnettets variationer. Om alle 3.5 kg kunne være ligeligt fordelt på tallerkenen eller om en hvis procentdel af vægten skulle lægge ude i periferien af tallerkenen, husker jeg ikke, men ikke usansynligt.

ps. Når der så er solgt et hvist antal pladespillere med en tallerken på 3.5kg, og salget er gået i stå, kan producenterne så øge vægten på tallerkenen til 4.5kg, og sælge nogle flere osv osv
De fleste mennesker får jo kun at høre, at vægt på tallerkenen er godt.

mvh nils

Ok Nils, min erfaring med mellemhjuldrevne spillere med en tung tallerknen er at de har en rigtig god dynamisk gengivelse, lencos tallerknen er yderlige umagnetisk og dynamisk afbalanceret og diameteren er ca. 315 mm med god masse i perieferien, alt ialt gode ting for den gode lyd, men nu er vi jo væk fra pick up optimering

jeg har et lille projekt igang : en fotoopsats, hver PUen kan monteres, og derefter fotograferes me d et makroobjektiv i max. opløsning, (som gammel amatørfotomand har jeg udstyr til det) dermed kan man tjekke PU ens SRA inden montering og derved se ca. hvordan armen ca. skal justeres , men det kræver selvfølgelig nøjagtig opstilling men det er simpelt af lave, men stadigvæk skal ørerne bruges til den sidste finjustering

VH. madsen

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 09 April 2014 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Jeg kan i den sammenhæng anbefale et USB-mikroskop med tilhørende målefunktion (software). Der kan du tjekke SRA in situ i pladerillen, jf. linket

http://www.analogplanet.com/content/how-use-usb-digital-micr oscope-set-92-degree-stylus-rake-angle-sra

http://www.audioasylum.com/cgi/t.mpl?f=vinyl&m=1011315

Det kræver ingen særlig fotoopsats og/eller (dyr) makrooptik - USB-mikroskoper er ret billige. Er selv amatørfotograf med et par makroobjektiver
inden for rækkevidde, og jeg foretrækker (stort set) altid USB-mikroskopet til at få SRA nogenlunde på plads omkring 92 gr. Til den sidste fintuning
benytter jeg dog som dig ørerne
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2014 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Jeg kan i den sammenhæng anbefale et USB-mikroskop med tilhørende målefunktion (software). Der kan du tjekke SRA in situ i pladerillen, jf. linket

http://www.analogplanet.com/content/how-use-usb-digital-micr oscope-set-92-degree-stylus-rake-angle-sra

Det kræver ingen særlig fotoopsats og/eller (dyr) makrooptik - USB-mikroskoper er ret billige. Er selv amatørfotograf med et par makroobjektiver
inden for rækkevidde, og jeg foretrækker (stort set) altid USB-mikroskopet til at få SRA nogenlunde på plads omkring 92 gr. Til den sidste fintuning
benytter jeg dog som dig også ørerne

Ok, ja har set billederne på et anden forum, det er smart, jeg har målt lidt på de "hurtige" billeder´jeg lagde op her af en AT 95 og som jeg har skrevet i fuld opløsning her : 1080 og der ligger jeg på en 92 - 93 gr. men her er der ingen belastning på nålen, så mikroskopet, er selvfølgelig optimalt., men ok, man skal jo huske at der altid er en vis fortegning når man er så tæt på, med et godt makrooptik kan det minimaliseres, men selvfølgelig er det optimalt at checke når nålen står i rillen.

Ja Nils der er mange ting du skal ha fat i : Moment skruetrækker - makroobjektiv - mikroskop, du kan sku ikke mer klare dig alene med de gamle ører

VH. madsen

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2014 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Hej Madsen.
Det er sku da værre med en kikkert.
Jeg har linser på, for at kigge ud til brillerne.
mvh nils

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 09 April 2014 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Mine høreapparater hyler allerede, når min kone taler til mig, så når "the Fat Lady sings", så går det helt galt (og nej, "the Fat Lady" er ikke min kone
- hun er nemlig fotomodelslank og -høj)

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2014 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Hej Analogueman.
Hva´-søren, ryger din kone græs?

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2014 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Hej Analogueman.
Hva´-søren, ryger din kone gras?

Ja jeg blev også lidt overrasket over sætningen : og -høj)

Vi må ha fat i Dansk Sprognævn, eller politiet

VH. madsen

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2014 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Hej Madsen.
I hobbymæssig forstand kan det da være interessent med en kikkert. Jeg har selv et par kikkerter fra gamle dage.(jeg tror de er fra shure). Og det er da fint nok og se et nærbilled af sin pu. Eller hvis man skal ud i at købe en brugt pu., skal jeg ikke udelukke, at nogen kan vurdere, hvor slidt den er.
Men når man har set nærbilleder af sin pu nogen gange er det ikke interessent mere.
Med hensyn til justering kan du ikke på nogen måde se om puén står som den skal. Hvis dens hta er forskudt bare en lille smule, kan du ikke se det, selv med det bedste mikroskop, men tidsforskydningen du hører, er måske 20 gange lettere at konstatere med ørerne (tilfældigt skud).
Du kan på ingen måde aflæse rillemodulationerne med øjnene, og kommer således ikke over en fintuning, hvad dem der bruger kikkert jo også siger.
Så benytter du min vejledning (side 1 i denne tråd), er der ikke brug for andet, end at få sat armen i rigtig afstand, og er du så heldig at have en mørch-arm (eller andet), hvor producenter siger at du bare skal placere nålen under endestykket af armen (for rigtig afstand),så har du i virkeligheden ikke brug for andet end; min vejledning, to ører og lidt gå-på-mod.
måske skal du ikke i første omgang forvente, at når du skifter en, for dig vant justeringsøvelse ud med en ny, at det bliver lettere. Men prøv at give det en chance, for det kræver intet andet end to ører og gå-på-mod.

ps. Det er ingen opfordring til at undlade, at købe kikkerter og alt muligt andet, man kan krydre sin vinylhobby med.
      Men kun et udtryk for, hvor lidt der egentlig skal til, for at få det hele til at svinge (alt efter det udstyr man benytter).
                               mvh nils

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2014 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Hej Forum.
Pu.éns placering på armen behøves i udgangspunktet bare at være en ca.-placering.
Nålens placering i rillen, kan som også klares med øjnene (uden linser)
Det hele vil falde på plads, hvis du bruger min (din) vejledning.
   mvh nils

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2014 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Hej Madsen.
I hobbymæssig forstand kan det da være interessent med en kikkert. Jeg har selv et par kikkerter fra gamle dage.(jeg tror de er fra shure). Og det er da fint nok og se et nærbilled af sin pu. Eller hvis man skal ud i at købe en brugt pu., skal jeg ikke udelukke, at nogen kan vurdere, hvor slidt den er.
Men når man har set nærbilleder af sin pu nogen gange er det ikke interessent mere.
Med hensyn til justering kan du ikke på nogen måde se om puén står som den skal. Hvis dens hta er forskudt bare en lille smule, kan du ikke se det, selv med det bedste mikroskop, men tidsforskydningen du hører, er måske 20 gange lettere at konstatere med ørerne (tilfældigt skud).
Du kan på ingen måde aflæse rillemodulationerne med øjnene, og kommer således ikke over en fintuning, hvad dem der bruger kikkert jo også siger.
Så benytter du min vejledning (side 1 i denne tråd), er der ikke brug for andet, end at få sat armen i rigtig afstand, og er du så heldig at have en mørch-arm (eller andet), hvor producenter siger at du bare skal placere nålen under endestykket af armen (for rigtig afstand),så har du i virkeligheden ikke brug for andet end; min vejledning, to ører og lidt gå-på-mod.
måske skal du ikke i første omgang forvente, at når du skifter en, for dig vant justeringsøvelse ud med en ny, at det bliver lettere. Men prøv at give det en chance, for det kræver intet andet end to ører og gå-på-mod.

ps. Det er ingen opfordring til at undlade, at købe kikkerter og alt muligt andet, man kan krydre sin vinylhobby med.
      Men kun et udtryk for, hvor lidt der egentlig skal til, for at få det hele til at svinge (alt efter det udstyr man benytter).
                               mvh nils

Ja fint Nils, vi er enige, min lille lup er hovedsageligt indkøbt til kontrol af PUer inden køb, jeg har i et tilfælde returneret en PU til et velanskrevet firma inden den var taget i brug. Så kommer SRA diskutionerne igang , og så kan den jo bruges som kontrol, et par gode ører er optimalt, men alle dialogerne om emnet fremmer altid forståelsen, og det er jo fint, så ved man hvad man gør når man ændrer de forskellige parametre i opsætningen, min ide  med af affotografere PUer er ren nysgerrighed, du får hele skærmen fyldt ud derved kan du kontrollere SRA ved hjælp af gradmåler, jeg har nogle fine  JICO SAS forparter som jeg god ku tænke at tjekke, det koster ikke noget, og er ret simpelt, og så går tiden jo med det 

Vh. madsen

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2014 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Hej Madsen.
Ja, jeg tror vi er meget enige.
Al legetøj til vinyl er godt for hobbyen.
"mig ønsker kun legetøj til jul".
mvh nils

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2014 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Uha, legetøj
Bare jeg ikke skulle have betalt skattefar, ellers er der nogle ganske spændende vinylfræsere til spændende priser
Men på den anden side, 4 må være nok

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 09 April 2014 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Alt under 10 og man(d) er en sølle amatør

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2014 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Struktøren skrev:
Uha, legetøj
Bare jeg ikke skulle have betalt skattefar, ellers er der nogle ganske spændende vinylfræsere til spændende priser
Men på den anden side, 4 må være nok

Nej Nej, her er der luft til mere, tjek denne med tilhørende PU

http://stylus.export-japan.com/product_info.php?cPath=18& ;products_id=1526

VH. madsen

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2014 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Ak ja
Så en pladespiller på den blå, den er lagt ind i forstærkere, og til den pris må der være noget lusk?

Forstærker, Mcintosh MT10, ... Kr. 18.000
Især fordi den også er på Ebay, samme billede???

Men den ville pynte hjemme ved mig

<< Forrige Side af 17 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum