Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 02:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: PU justering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 17
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Wymax

Bruger siden: 05 Oktober 2013
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 14 April 2014 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Denne nye protractor skulle være det ultimative:

http://www.arche-headshell.de/arche-headshell-videos/the-sma rtractor-the-new-easy-precise-swift-phono-alignment/

I forhold til Feickert, som jeg også har haft (den første, hvide), så er det nemmere at være præcis, specielt fordi nålen
skal passe ned i en fordybning (kræver at intet kan rykkes), at selve pladen virker som et spej så man virkelig kan se
hvor nålen er, og så medfølger der også en god lup der passer på en fast plads på pladen. Den er også mere præcis i
skydelæren, hvor Feickert har en smule slør.

Prisen er dog også noget højere.
Til top Vis efterklang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af efterklang

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 April 2014 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Hej Forum. Jeg syntes ellers det "gode" ved Feickert var, at man kunne finde den "rigtige" armlængde og fastholde den, samtidig med man grovjusterrer overhang. Men i virkeligheden behøves man ikke andet, end en korrekt opmålt tonearmsafstand (til det er feickerten god), og en cirka placering af puén (f.eks.producents ca.mål). Resten kommer med fintuning.        &a mp;n bsp;         &a mp;n bsp;         &a mp;n bsp;         &a mp;n bsp;         &a mp;n bsp;         mv h nils

Her Nils, da jeg regner med af du har sendt Feicerten og Hultaforsen til kalibrering, som man jo skal med alt måleudstyr, denne her kan du klare. der er ikke meget geometri i den, så kan den bruges til instrumenterne kommer retur, jeg mener den er så enkel at der ikke skal brugsanvisning med. VH madsen,( den er fra gemmerne) og lavet efter K.I.S. princippet

g1edK.jpg

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Sendt: 14 April 2014 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
ps Madsen.
Jeg er sikker på dine skønne skabeloner, kan forklare "normale" mennesker, hvordan en skabelon skal se ud .
Men jeg ved ikke hvordan de får min Feickert og Mørch til at enes.
       mvh nils

Den skrue der sidder på en mørch arm, er jo ikke centreret. Så du skal jo starte med at finde de 212 mm fra spindlen til
center i det 20 mm hul der skal være i armbasen. Derefter montere du armen, og indstille 18 mm overhang.
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2014 kl. 08:01 | IP-adresse registreret  

Her en mere Nils, lavet til en Kenwood 8030, har checket overhænget, alt ok præcis 230mm, det er en "De Luxe" udgave der kan stå selv

VH madsen

nLqa.jpg

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 15 April 2014 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Hej forum.
Det er slet ikke noget problem for mig at sætte min feickert op.
Det er ikke noget problem for mig at finde omdrejningspunktet på mørchen.
Det er ikke noget problem at finde den rette afstand (212mm.) med feickerten i 90gr i forhold til pladen.
Det er i virkeligheden temmelig nemt for mig, at sætte en pu. op efter en Feickert, med god lyd til følge.

Det er ikke et problem for mig at sætte Mørch op, efter Mørchs vejledning (bearwald), så den spiller vidunderligt.
Nålens afstand til omdrejningspunktet er de 230mm. Mørch selv angiver, og overhang 18mm. akkurat som Mørch oplyser.

Men når jeg går fra en Mørch-justeret Mørcharm til en Feickert, må jeg rykke armen yderligere frem, for at finde de akkurat samme 18mm. overhang. Hmm Finurligt.

mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2014 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Hej forum.
Det er slet ikke noget problem for mig at sætte min feickert op.
Det er ikke noget problem for mig at finde omdrejningspunktet på mørchen.
Det er ikke noget problem at finde den rette afstand (212mm.) med feickerten i 90gr i forhold til pladen.
Det er i virkeligheden temmelig nemt for mig, at sætte en pu. op efter en Feickert, med god lyd til følge.

Det er ikke et problem for mig at sætte Mørch op, efter Mørchs vejledning (bearwald), så den spiller vidunderligt.
Nålens afstand til omdrejningspunktet er de 230mm. Mørch selv angiver, og overhang 18mm. akkurat som Mørch oplyser.

Men når jeg går fra en Mørch-justeret Mørcharm til en Feickert, må jeg rykke armen yderligere frem, for at finde de akkurat samme 18mm. overhang. Hmm Finurligt.

mvh nils

Det lyder fjollet, en ting er sikkert, du skal lade armen sidde i den korrekte afstand som er 230 mm og der skal den blive siddende, det kan ikke ændres af hverken det ene eller andet, hvis du så bruger henh.vis Mørch-bearwald eller Feicert-Bearwald protractor skal resultatet være ens. Der må jo ikke være forskelle i armplaceringen, så laver du en eller anden målefejl
vh madsen

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2014 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Hej forum.

Efter nogen indlæg om, forskel på skabeloner er et udtryk for unøjagtighed, er jeg selv begyndt at tro, det kunne være forklaringen.
At der er forskel på skabeloner ( f.eks fra bearwald til bearwald, har jeg (næsten) altid vist.
Jeg kunne jo se det, når jeg justertrede nye puér ind.
Men her troede jeg så (fejlagtigt), at de var lavet ud fra forskellige "udgangspunkter", uden dog at jeg havde brug for at komme det nærmere.
Det nye jeg hører (her i tråden)er, at de alle burde være ens.
Det sjove er så, at de alle (trods forskelle pg.a unøjagtigheder),kan lyde godt, men forskelligt.
Forskellen jeg f.eks hører på større overhang (til en hvis grænse), er større lydbillede, men måske også på en mere begrænset del af pladesiden.

Hvis der ingen forskel bør være, men at de er der pg.a fejl, forklarer det mig at andre (f.eks Analogueman), får det til at passe ligeover (fra Mørch til feickert)

Jeg har ikke selv på noget tidspunkt tænkt, at der kunne være forskel på ens protractorer (skabeloner).
At puér kan være skæve, ved vi vist alle. Men det har for mig ikke været et problem. Det kræver blot noget mere indstillingstid (til en hvis grænse).
Selv har jeg aldrig gået op i geometri. Jeg har kun været opmærksom på puéns placering i rillen.
Det er især på den jeg kan se/høre forskellen i lyden.

Jeg har i min egen ungdom tilbage i 70-80érne, været temmelig frustreret over det med pu-justeringer.
Når jeg f.eks justerede den ene vej, var ændringerne jeg hørte ikke af samme kaliber, som når jeg justerede modsat,
hvilket var mærkeligt, i forhold til at det drejede sig (troede jeg), om to ligeværdige højre/venstre kanaler.

Sidst i 80érne mødte jeg så denne fhv. medarbejder ved Ortofon.
Han fortalte mig, om hvordan signalerne ligger i pladerillen, skulle forstås, og blev aflæst internt i anlægget. (midter-sidesignal. læs vejledningen på side 1).
Pluslig gav det hele mig mening. Jeg kunne høre en mening med de justeringer, jeg foretog, og den efterfølgende lydændring jeg hørte.
Jeg lavede så en justeringsvejledning til mig selv, og har med tonsvis af udstyr jeg efterfølgende havde, ikke siden haft problemer med at "komme i mål".

Forskelle på skabeloner (unøjagtigheder), bliver nok det nærmeste jeg kommer på en forklaring på spørgsmålet til mig selv.
Jeg har levet med spørgsmålet i mange år og lavet teorier til at udfylde "tomrummet".
Men på trods af det, har jeg ikke haft svært ved at komme i "mål".
Måske mine sidste ord.

tråden fortsætter til evig tid . (så længe nogen skriver ind.)
    mvh nils

ps. eks. på teori der ikke holder:
Da man troede jorden var flad, måtte der jo være smør på.
Ellers ville kineserne falde ud i rummet .
Siden fandt vi heldigvis ud af, det var pg.a sugekopper.

ikke flere teorier fra her.

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2014 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Hej Madsen.
Det var ikke længe jeg kunne holde mig .
Madsen. Jeg har 212mm monteringsafstand målt med både hultafors og feickert
Jeg har 18mm overhang efter begge
Og jeg har alt i alt 230mm afstand.efter begge
Men når jeg går fra Mørch til feickert. Må jeg rykke puén yderligere frem i armen
Samtidig må jeg tviste puén indefter, for at passe feickerts to ternede firekanter, hvilket i sig selv også fortæller om en større længde på overhanget.
Lyden er forskellig efter de to justeringsmodeller (begge bearwald).
Jeg tror faktisk der er forskel på dem.
At jeg ikke kan måle forskellen, men derimod får ens mål, er måske her det endelige svar skal søges.
Hvad var det du sagde om "kalibrering"?
ps. jeg er næsten sikker på at det er min Feickert der adskiller sig. Og du må have ret angående min udmåling.
    mvh nils

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 April 2014 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Bruger du skruen på Mørchen som omdrejningspunkt?

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2014 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Hej Sigma.
Ja.
Lægger du en tommestok (hultafors) på pladetallerkenen, kan du måle 12mm. fra omdrejningspunkt, hvilket betyder nålen skal lande på tommestokkens 218mm. mærke.
   mvh nils

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2014 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Hej Madsen.
Det var ikke længe jeg kunne holde mig .
Madsen. Jeg har 212mm monteringsafstand målt med både hultafors og feickert
Jeg har 18mm overhang efter begge
Og jeg har alt i alt 230mm afstand.efter begge
Men når jeg går fra Mørch til feickert. Må jeg rykke puén yderligere frem i armen
Samtidig må jeg tviste puén indefter, for at passe feickerts to ternede firekanter, hvilket i sig selv også fortæller om en større længde på overhanget.
Lyden er forskellig efter de to justeringsmodeller (begge bearwald).
Jeg tror faktisk der er forskel på dem.
At jeg ikke kan måle forskellen, men derimod får ens mål, er måske her det endelige svar skal søges.
Hvad var det du sagde om "kalibrering"?
ps. jeg er næsten sikker på at det er min Feickert der adskiller sig. Og du må have ret angående min udmåling.
    mvh nils

Jamen jamen, hvad måler din Feikert - Bearwald fra center, det skal være 65.998mm og 120.891mm, og det samme mål skal din Mørch - Bearwald protractor have, den af dem som ikke har det mål er ikke korrekt

Du har ikke svaret hvor du måler centret fra på tonearmen med Feikert,
vh. madsen

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2014 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:
nils valla skrev:
ps Madsen.
Jeg er sikker på dine skønne skabeloner, kan forklare "normale" mennesker, hvordan en skabelon skal se ud .
Men jeg ved ikke hvordan de får min Feickert og Mørch til at enes.
       mvh nils

Den skrue der sidder på en mørch arm, er jo ikke centreret. Så du skal jo starte med at finde de 212 mm fra spindlen til
center i det 20 mm hul der skal være i armbasen. Derefter montere du armen, og indstille 18 mm overhang.

>Læs her Nils

vh madsen

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2014 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Hej Sigma
Jeg så ikke det indlæg af sigma, hvor du siger skruen ikke er centrum.
Jo, fingerskruen er omdrejningspunktet på Mørch-armen.
Prøv at skrue plexiglasset af Mørchen, du vil da se gevindstangen (tror jeg det hedder), fingerskruen sidder på.
Med plexiglasset afmonteret er det også nemmere, at få Mørchen plan med pladetallerkenen.
Når armen står 90gr. i forhold til pladetallerkenen, vil gevindstangen passe som en forlængelse af fingernålen fra Feickerten.
Derefter finder jeg de 212mm med Feickert-linealen.
    mvh nils

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2014 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Hej Madsen.
Da familien er rykket til Vesterlyng-camping, her i påsken, er jeg kun hjemme nogle timer om dagen, og ser først dine indlæg nu.
Jeg skal gerne indrømme, at jeg aldrig har checket de to punkter (65.998-120.891)efter.
Efter endt fintuning, har det jo altid lydt godt.

Jeg er ikke sikker, men Feickerten mangler på begge punkter 0.5mm. sammenlignet med min vandenhul protractor.
(det er kun målt med skydelære, som måler i mm.) Og hvad det betyder, kan jeg ikke overskue endnu.
Milde himmel, min Cart-a-lign er yderligere o.5mm fra, men kun på inderste mærke.
Hvilken af dem der måler mest rigtig, ved jeg ikke. Jeg har målt med skydelære, og måske målt forkert, men at der er forskel på dem, er jeg ikke i tvivl om.

Sjovt er det nu, at jeg alligevel kommer i mål med alle tre, efter endt fintuning.
   mvh nils

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2014 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Hej Sigma
Jeg så ikke det indlæg af sigma, hvor du siger skruen ikke er centrum.
Jo, fingerskruen er omdrejningspunktet på Mørch-armen.
Prøv at skrue plexiglasset af Mørchen, du vil da se gevindstangen (tror jeg det hedder), fingerskruen sidder på.
Med plexiglasset afmonteret er det også nemmere, at få Mørchen plan med pladetallerkenen.
Når armen står 90gr. i forhold til pladetallerkenen, vil gevindstangen passe som en forlængelse af fingernålen fra Feickerten.
Derefter finder jeg de 212mm med Feickert-linealen.
    mvh nils

Hej Nils,  når du sammenligner, dine 2 Bearwald protractorer, lægger du så Mørch varianten  oven på Feikert skiven,( som efter hvad jeg kan se et ret tyk,) således at du måler fra næsten samme punkt vertikalt, hvis der er en lille højdeforskel, ændres målingen

Du har ikke svaret på om du har tjekket målet på dine 2  Bearwald p. 

VH. madsen

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2014 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Hej Sigma.
Uanset den afstand du måler tonearmens monterings-afstand til at være med Feickert linealen, vil du altid med feickert få 18mm. overhang.
Hvis du følger feickerts vejledning, som siger du skal ramme den størrelse på overhangsbuen (f.eks 212), som også svarer til tonearmens monterings-afstand (f.eks 212mm), der er indbygget 18mm. overhang.
dvs. Måler du din arm ud til kun at have 210mm monteringsafstand, skal du bare sigte efter 210 mærket på buen, der har du 18mm overhang osv. osv.
   mvh nils

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2014 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

hej Madsen.
Som svar på dit indlæg kl.13,33.
Nej jeg har ikke to protractorer jeg lægger "oven" på hinanden.
Det sker ved at jeg f.eks først justerer ind ifølge Mørchs (udmærkede) vejledning.
Hvad jeg finder (hører) der, har jeg "leget" med i 18 år, (inden jeg køber en feickert i år 2008), og er meget sikker på de forskellige "muligheder" (indjusteringer), jeg hører her.

Når jeg så lægger en feickert protractor på tallerkenen, oplever jeg, at jeg må rykke puén yderligere mere end 1mm. frem i armen, for at ramme de 18mm. overhang.på feickert. (som "måske" burde være de samme 18mm.)

ps. Med Mørch-armen fulgte ingen protractor.
Men Mørchs instruktion for opsætningen, er baseret på bearwald.

mvh nils

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2014 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

hej Efterklang.
Du skrev d.14.04 at der var kommet en ny og bedre protractor fra Feickert.
En sådan oplysning (syntes jeg) er god for dem der ingen protractorer har, nu vi alligevel er inde på emnet.

ps. Jeg har selv den hvide. Og jeg må være ærlig og sige, at jeg ikke har haft nogen justeringsmæssige problemer med den.
Jeg ender altid (efter fintuning) med et godt resultat.
Det er kun det teoretiske, der hæmmer min forståelse .
Jeg har ingen problemer med det rent lydmæssigt.

mvh nils

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 April 2014 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Hej Sigma.
Uanset den afstand du måler tonearmens monterings-afstand til at være med Feickert linealen, vil du altid med feickert få
18mm. overhang.
Hvis du følger feickerts vejledning, som siger du skal ramme den størrelse på overhangsbuen (f.eks 212), som også svarer til
tonearmens monterings-afstand (f.eks 212mm), der er indbygget 18mm. overhang.
dvs. Måler du din arm ud til kun at have 210mm monteringsafstand, skal du bare sigte efter 210 mærket på buen, der har du
18mm overhang osv. osv.
   mvh nils

Hvis jeg bruger fingerskruen som målepunkt, og måler 212 mm, for derefter at gå efter 212 mm buen på feickert pladen,
bliver min overhang på over 20 mm målt fra midten af spindlen.

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2014 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Jamen Nils så falder det hele jo på plads, regn du rolig med Feikert, da det jo er den eneste protractor du har, den er 100% ( især når du har de 212 mm afstand, som du har målt ud efter Mørchs manual, og boret monteringshullet efter)

Her fra Jan Nielsen side :

Armens position
D (mm)
212
230,1  Effektive   længde
18,1 overhæng
212,0  armpos.

vh madsen

<< Forrige Side af 17 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum