Emne: PU justering ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 16 April 2014 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Sigma.
Hvad bruger du som midterposition.(omdrejningspunkt) Hvilket punkt på Mørchen måler du fra?
mvh nils.
Jamen Madsen! Jeg har de mål, lige nu. Sat op efter min Mørch-vejledning. Og det lyder fabelagtigt.
Men lægger jeg så feickert-pladen på og osv. osv.  .
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 16 April 2014 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
Hej Sigma.
Hvad bruger du som midterposition.(omdrejningspunkt) Hvilket punkt på Mørchen måler du fra?
mvh nils.
Jamen Madsen! Jeg har de mål, lige nu. Sat op efter min Mørch-vejledning. Og det lyder fabelagtigt.
Men lægger jeg så feickert-pladen på og osv. osv. .
mvh nils |
|
|
Jeg forstår ikke lige hvad du mener?
Jeg bruger/ brugte en Freickert og stille den på 212 mm.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 16 April 2014 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Sigma.
Jeg mener, hvor på Mørchen måler du de 212mm. fra?
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 16 April 2014 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
Hej Madsen.
Da familien er rykket til Vesterlyng-camping, her i påsken, er jeg kun hjemme nogle timer om dagen, og ser først dine indlæg nu.
Jeg skal gerne indrømme, at jeg aldrig har checket de to punkter (65.998-120.891)efter.
Efter endt fintuning, har det jo altid lydt godt.
Jeg er ikke sikker, men Feickerten mangler på begge punkter 0.5mm. sammenlignet med min vandenhul protractor.
(det er kun målt med skydelære, som måler i mm.) Og hvad det betyder, kan jeg ikke overskue endnu.
Milde himmel, min Cart-a-lign er yderligere o.5mm fra, men kun på inderste mærke.
Hvilken af dem der måler mest rigtig, ved jeg ikke. Jeg har målt med skydelære, og måske målt forkert, men at der er forskel på dem, er jeg ikke i
tvivl om.
Sjovt er det nu, at jeg alligevel kommer i mål med alle tre, efter endt fintuning.
mvh nils |
|
|
Man må jo nok konkludere at den evindelige justéren nok bare er et udslag af en uimodståelig trang til pilleri der opstår inde i hovedet på visse
entusiaster!
Og hvis man endda (måske?) synes at lyden samtidig forbedres, er det jo en ekstra, muligvis imaginær, bonus...
MVH.
Niels
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 16 April 2014 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 16 April 2014 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nilau.
Dit synspunkt er sikkert fuldt forståeligt. Men man behøves ikke at fortsætte "pillerierne", efter man er kommet i mål.
Jeg har ved anden lejlighed, mærket din pusten i nakken
 .
Men hvilke "pillerier" tror du egentlig vi taler om, her på justerings (pilleri)tråden?  .
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
| Sendt: 16 April 2014 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu må jeg hellere bidrage lidt til tråden  selvom jeg egentlig ikke har lyst
Skabeloner er jo gode at have, hvis man som sædvanligt gerne vil have en sikker og alment anerkendt metode til at sætte
en pickup og en tonearm korrekt op, hvad er egentlig den rigtige metode, ja det er der jo mange bud på bla Berwald,Feikert,
Dieter Brakemeier (den vel nok dyreste skabelon der findes ) SME skabelon (hvis du ejer en SME arm er det den eneste
måde at sætte den op på, da det er med fikseret pickupmontering om det er den korrekte metode vil jeg lade andre afgøre,
men jeg kan ikke bruge SME til en skid, systemet er simpelthen for låst og du rammer med sikkerhed ikke den bedste
indstilling.
Hvad er så den bedste indstilling ?
Som udgangspunkt sørger man for at overhang er justeret som tonearmsfabrikanten anviser, herefter vælger man favorit
protraktoren til grundindstilling af pickuppen, når man ser på de gængse protractorer er der enten en priotering af de ydre
riller eller de indre riller.
Det er her der skal arbejdes lidt, for er producentens overhang angivelse egentlig den korrekte ?
Mange vil mene at det er den, for hvor er vi ellers henne hvis vi ikke kan stole på grundindstillingen af tonearmen
Det er så her det bliver rigtigt sjovt, prøv at arbejde lidt med overhang +/- 1-2 mm og prøv og find den indstilling der gør at
linien i cantilever og nål flugter 100% i alle lydspor på hele lpsiden, den indstilling får du ikke med de gængse protractorer
uanset prisniveauet, den eneste der kommer tæt på er Dieter Brakemeiers meget avancerede protractor til en pris
Iøvrigt VTA/SRA skal justeres i 1000 dele for at ramme lige i øjet/øret og det kræver finjustering on the fly ellers kan i bare
glemme det, på en alm tonearm med en løs on/of skrue kan det simpelthen ikke lade sig gøre.
Det man justerer efter her er " the golden point " altså der hvor alle lper uanset tykkelse lyder 100% korrekt
Det punkt findes i 1000 dele millimeter, kan det lade sig gøre? , ja det kan det feks med VTAF fra Pete Riggle til Rega/SME
Jeg lægger gerne lytterum til en demo af tykke og tynde lper i alle tidaldre, på ovenstående udsagn/påstand
Tag gerne dine egne favorit lper med __________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 16 April 2014 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Ramma.
Fantastisk indlæg.
Her må helt sikkert komme respons.
Kære Nilau.
Måske mine sidste indlæg kun havde interesse for mig (og måske Sigma)
Men dette er jo en tråd, hvor alle kan komme med input, og bestemme dagsorden. Som f.eks Rammas sidste indlæg.
Du har måske den"hifi-mæssige" viden i din hånd.
Hvorfor ikke give dine synspunkter til kende, i stedet for at afkotte enhver tråd, du kommer ind på.
Ved at afkotte, får vi andre jo ikke del i lige netop din viden.
Og det er jo hele pointen ved tråden her.
Ingen forældre er mere i tvivl, du vil bare ikke lege med
 .
Og det er da ærgerligt, for jeg har en temmelig fin fornemmelse for, ar du har noget at sige her.
Bevares, selv en kvik bemærkning, eller to, kan berige en hvilken som helst tråd.
Men vær med.
Om det er mine ligegyldige synspunkter, der skal sætte dagsorden, afhænger udelukkende, om der kommer nogen andre indlæg.
Fokus må nu (uden tvivl), være sat på Rammas herlige indlæg.
ps. Nilau, i fuld respekt no hard feelings  .
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
madsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 566
|
| Sendt: 16 April 2014 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
Hej Sigma. Hvad bruger du som midterposition.(omdrejningspunkt) Hvilket punkt på Mørchen måler du fra? mvh nils.
Jamen Madsen! Jeg har de mål, lige nu. Sat op efter min Mørch-vejledning. Og det lyder fabelagtigt. Men lægger jeg så feickert-pladen på og osv. osv. .
mvh nils |
|
|
Fint nok, ja der kan let gå paranoia i justeringerne Det var nemmere med min gamle Beogram 4000 - 8000 men ikke lige så sjovt
VH. madsen
__________________ Nyd musikken, glæd dig over teknikken
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
| Sendt: 17 April 2014 kl. 07:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
hej Ramma.
Fantastisk indlæg.
Her må helt sikkert komme respons.
Kære Nilau.
Måske mine sidste indlæg kun havde interesse for mig (og måske Sigma)
Men dette er jo en tråd, hvor alle kan komme med input, og bestemme dagsorden. Som f.eks Rammas sidste indlæg.
Du har måske den"hifi-mæssige" viden i din hånd.
Hvorfor ikke give dine synspunkter til kende, i stedet for at afkotte enhver tråd, du kommer ind på.
Ved at afkotte, får vi andre jo ikke del i lige netop din viden.
Og det er jo hele pointen ved tråden her.
Ingen forældre er mere i tvivl, du vil bare ikke lege med
.
Og det er da ærgerligt, for jeg har en temmelig fin fornemmelse for, ar du har noget at sige her.
Bevares, selv en kvik bemærkning, eller to, kan berige en hvilken som helst tråd.
Men vær med.
Om det er mine ligegyldige synspunkter, der skal sætte dagsorden, afhænger udelukkende, om der kommer nogen andre
indlæg.
Fokus må nu (uden tvivl), være sat på Rammas herlige indlæg.
ps. Nilau, i fuld respekt no hard feelings .
mvh nils |
|
|
Hej Nils
Der er nok ingen tvivl om at jeg vil få respons på mit indlæg
Jeg var nok lidt hård ved SME, det er faktisk meget fine arme i høj byggekvalitet og jeg har også haft et par stykker af dem
jeg føler mig bare fastlåst til de indstillinger som SME anbefaler og har mulighed for, og bruger dem derfor ikke mere.
Vi har nok allesammen haft en periode hvor vi har været usikre på om pickup og arm nu også stod rigtigt, hvor man så
ustandseligt stillede om på pickup/arm/ophæng i jagten på den rigtige lyd, jeg havde selv en periode hvor jeg indstillede
VTA/SRA for hver eneste lp jeg afspillede, det er ikke holdbart i længden og iøvrigt også uendeligt besværligt
Fokus skal jo helst være på at spille musik uafhængigt af det tekniske setup og konstante indstillinger af pickup/arm.
For mit vedkommende faldt det hele på plads, da jeg fik min VTAF til min Rega 300B fra Pete Riggle som muliggør
indstillinger i tusindedele on fly, altså VTA/SRA under afspilning og så kan man høre direkte på lyden hvilken indflydelse
indstillingen har på lyden og dermed finde den helt rigtige indstilling uden tvivl, til en hvilken som helst pickup der passer i en
Rega 300B (På forhånd  , undskyld Bent Medlyd  jeg ved godt du ikke kan lide min tilgang til Rega arme)
VTAF billede:
VTAF til SME:
Normen på de fleste arme er en løs og spænd skrue til VTA indstillingen, en meget upræcis og ret tilfældig indstilling som jeg
ser det, det er nærmest umuligt at finde den samme indstilling igen, da der ikke er nogen skala eller mål at gå efter og så
bliver det jo på fornemmelsen man laver en indstilling
Arme som feks. Graham,Triplanar og Kuzma 4 point har VTA on the fly, men de ligger i et prisleje hvor de fleste ikke kan
være med, undertegnede incl. __________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |
madsen Forum Bruger

|
| Sendt: 17 April 2014 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nils go påske, (også til alle forum brugere) her er en lille påskegave, lavet specielt til dig
Bemærk hvor den radiale linie krydser den tangentiale linie, det er ca 1/3 del fra inderste rille ,målt derfra har du den effektive længde 230mm, det her er Bearwald, hvor andre vælger et andet punkt.

VH madsen __________________ Nyd musikken, glæd dig over teknikken
|
| Til top |
|
| |
madsen Forum Bruger

|
| Sendt: 17 April 2014 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
ramma skrev:
Nu må jeg hellere bidrage lidt til tråden selvom jeg egentlig ikke har lyst Skabeloner er jo gode at have, hvis man som sædvanligt gerne vil have en sikker og alment anerkendt metode til at sætte en pickup og en tonearm korrekt op, hvad er egentlig den rigtige metode, ja det er der jo mange bud på bla Berwald,Feikert, Dieter Brakemeier (den vel nok dyreste skabelon der findes ) SME skabelon (hvis du ejer en SME arm er det den eneste måde at sætte den op på, da det er med fikseret pickupmontering om det er den korrekte metode vil jeg lade andre afgøre, men jeg kan ikke bruge SME til en skid, systemet er simpelthen for låst og du rammer med sikkerhed ikke den bedste indstilling. Hvad er så den bedste indstilling ? Som udgangspunkt sørger man for at overhang er justeret som tonearmsfabrikanten anviser, herefter vælger man favorit protraktoren til grundindstilling af pickuppen, når man ser på de gængse protractorer er der enten en priotering af de ydre riller eller de indre riller. Det er her der skal arbejdes lidt, for er producentens overhang angivelse egentlig den korrekte ? Mange vil mene at det er den, for hvor er vi ellers henne hvis vi ikke kan stole på grundindstillingen af tonearmen Det er så her det bliver rigtigt sjovt, prøv at arbejde lidt med overhang +/- 1-2 mm og prøv og find den indstilling der gør at linien i cantilever og nål flugter 100% i alle lydspor på hele lpsiden, den indstilling får du ikke med de gængse protractorer uanset prisniveauet, den eneste der kommer tæt på er Dieter Brakemeiers meget avancerede protractor til en pris Iøvrigt VTA/SRA skal justeres i 1000 dele for at ramme lige i øjet/øret og det kræver finjustering on the fly ellers kan i bare glemme det, på en alm tonearm med en løs on/of skrue kan det simpelthen ikke lade sig gøre. Det man justerer efter her er " the golden point " altså der hvor alle lper uanset tykkelse lyder 100% korrekt Det punkt findes i 1000 dele millimeter, kan det lade sig gøre? , ja det kan det feks med VTAF fra Pete Riggle til Rega/SME Jeg lægger gerne lytterum til en demo af tykke og tynde lper i alle tidaldre, på ovenstående udsagn/påstand Tag gerne dine egne favorit lper med  |
|
|
Ok fint indlæg, men jeg synes nu ikke SME er så´vanskelig, at ha med at gøre, den er jo rigtig nok "låst", i det øjeblik PUen er monteret, men så har du jo også den præcise effektive længde, men jeg vil gi dig ret, den kan være bøvlet at måle ud , men det arbejde er til at ha med at gøre, når du har den er det rimeligt nemt at lave en skabelon til fastsættelse af armens omdrejningspunkt, og man kan bruge 2 mm skruer til til fastspænding af PU så er der lidt at finjustere på hvis man ønsker det
Og dit senere indlæg:
Rigtig smart med din SRA justering, der findes en hundedyr arm med med justeringer on the fly i vel alle retninger, kan ikke huske navnet, det her er jo nok noget billigere
Ok. Ramma du har nævnt dem.
VH. madsen __________________ Nyd musikken, glæd dig over teknikken
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 17 April 2014 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kenwoods L07D pladespilleren har jo trinløs vta indstilling under afspilning. En super god plattenspieler i øvrigt.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
madsen Forum Bruger

|
| Sendt: 17 April 2014 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Kenwoods L07D pladespilleren har jo trinløs vta indstilling under afspilning. En super god plattenspieler i øvrigt.  |
|
|
Ja en lækkerbid, jeg har for nyligt fundet (købt) en Kenwood KD 8030, en lillebror også rigtig fin 13 - 14 kg maskine, kan også justeres i armhøjden, dog ikke On The Fly, den skulle iøvrigt være produceret af Micro Seiki, men ved ikke om de har lavet L07D
VH. madsen __________________ Nyd musikken, glæd dig over teknikken
|
| Til top |
|
| |
madsen Forum Bruger

|
| Sendt: 17 April 2014 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2014 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Madsen, Sigma6, m.fl.
Jeg stillede spørgsmålet:
Hvorfor kan jeg ikke få min Mørch-bearwald justering til at passe lige over med Feickerts-bearwald justering.
Det kan jeg nu.
Indtil påske har jeg benyttet Mørchs fingerskrue, som omdrejningspunktet jeg målte fra. (det sidder midt i kuglelejet, der giver omdrejningspunktet).
Nu måler jeg i stedet fra endestykket af armrøret, der sidder yderligere nogle mm. længere tilbage i plexiglasset end fingerskruen.
Her får jeg det til at passe lige over imellem Mørch og Feickert.
Sjovt nok passer mit nye målepunkt med den pu-placering, jeg hele tiden har brugt.
Men hvor jeg før brugte meget tid med ørefintuning, for at finde den rigtige pu-placering, kommer jeg nu til næsten samme pu-placering, allerede efter grovjusteringen.
Det undrer mig dog stadig en lille smule, at omdrejningspunktet på armen skulle findes et sted længere tilbage, end i det egentlige omdrejningscentrum.
Ps. Madsen.
Tak for de fine tegninger. De kommer op og hænge på vægen  .
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
futtehund Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juni 2013 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 27
|
| Sendt: 27 April 2014 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle
Ny pickup ??
Har købt en ældre pl spiller ( Thorens TD 318 mk3 ) med en Stanton 500E mk3 pickup ( og ja den lyder lidt klemt).
Så den skal udskiftes med en bedre pickup
Vil med det samme sige at jeg ikke vil ofre ny tonearm (der er en TP50 ) men kun pickup.
Har 0 erfaring i skift af pickup. Jeg har kig på Ortofon 2M Bronce,håber Thorens'n kan yde den retfærdighed
Jeg har downloaded Protraker 2i, til justering, samt vægt til nåle tryk.
Hvad skal jeg ellers bruge af udstyr.
Er det for god en pickup at sætte på ?.
Ellers mange tak for de fine indlæg, og undskyld hvis mit indlæg falder lidt uden for.
Mit anlæg består af:
Forstærker Denon awr 4520
CD Denon DCD 2020ae
RCA VDH First gen. mk2 til CD
HT Dynaudio Audience 82
HT kabler Nordost Blue Heaven
PL Thorens TD 318 MK3 m/ Stanton 500E mk III
mvh Flemming
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 27 April 2014 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har helt ret! Dit indlæg falder udenfor
Hvad med at oprette en selvstændig tråd? Som jeg kender forumdeltagerne, så vil du få mange gode (og muligvis også brugbare  ) svar!
|
| Til top |
|
| |
futtehund Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juni 2013 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 27
|
| Sendt: 27 April 2014 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sorry ommer
Mvh Flemming
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|