| Forfatter |
|
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo jo, når jeg har prøvet den af, bliver dog først næste weekend, så skal jeg nok give et pip
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Analogueman skrev:
Boydk skrev:
hifiigen skrev:
Som jeg ser det, er VTA ikke væsentlig, for den må være bestemt af
PU-fabrikanten? |
|
|
Og lige dér ta´r du så helt fejl . Der er kun 1 måde at aftaste en vinylskive korrekt
på, og det er, at pickupnålens vinkel i rillen er præcis den samme som skærenålens, da pladen blev skåret. Pickupfabrikanter leverer deres med
forskellig vinkel, denne er opgivet, når PU-huset er 100% vandret. I gamle dage var det mest anmindeligt med 15 grader (valla, gr kan betyde både
grader og gram så behøver man ikke at læse det 2 gange ),
senere begyndte bl.a. Ortofon at bruge 20 grader på deres VMS-typer, og nu er alt (15-18-20-22) tilladt, så derfor vigtigt at få grundjusteret sin VTA.
At pladetykkelsen så har en minimal ændring af denne (VTA) gør, at nogle hele tiden finpudser ved afspilning, og andre har fundet ud af, at det er et
helvede og ikke gider mere, er en anden sag |
|
|
Boydk! Må korrigere dig i forhold til grader og gram!
Som selvudnævnt korrekturlæser i dette forum, må jeg i særdeleshed henvise til Dansk Sprognævn hos hvem det med al ønskelig tydelighed fremgår,
at de formelle forkortelser på dansk for grader og gram er hhv. "gr." og "g". Slut på dansklektionen herfra - især da jeg ikke kan huske, hvor jeg selv
er nået til i tråden ... men det var vist noget med SRA på 92 gr.  |
|
|
Smukt... og tak for lektionen..
den gik nu mere på valla, der uden tegnsætning overhovedet skriver gr mange gange, og nogle af gangene måtte jeg læse indsparket 2 gange for
at finde ud af, om han mente grader eller gram, derfor "det lille humoristiske hint" |
|
|
Den er forstået
Jeg kan så tilføje, at jeg såmænd til tider har læst Vallas indlæg i omegnen af ca. 100 gange (ah, måske ikke, men overdrivelse fremmer forståelsen)
uden at være i nærheden af at forstå, hvad der egentlig står
Det har så sædvanligvis affødt byger af spørgsmål fra min side, men det har de fleste sikkert bemærket
Nu har Valla jo selv opfordret til at stille spørgsmål, hvis der er noget, man ikke forstår, og den opfordring vil jeg da ikke undlade at efterkomme
Men alt i alt dejligt at opleve en så frodig drøftelse af vinylaftastningens veje og vildveje, så tak til Nils for det ... også selv om jeg fortsat ikke aner,
hvor i tråden jeg er
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved enden
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
| Og så lige for at korrige dig, der hvor du svagt kan høre, at musikken starter, før den starter, har intet med LP´en at gøre. Det hedder kopieffekt, afsmitning fra masterbådet fra det ene "lag" til det andet. Findes ikke i nyere LP´er med digital master. |
|
|
** HOST ** - masterbåndet man skar efter kørte 15 eller 30IPS - og en omdrejning på afviklespolen er væsentligt kortere end en omgang på vinylen - så du er vist på afveje her - pudsigt passer pre-ekkoet præcist med en rotation på grammofutten - hvorfor mon det ?
Her ser du en 15IPS fise afsted .... . https://www.youtube.com/watch?v=S7fw1b-w5os
Vinyl i alt mindre end de tunge drenge er relativt plastisk - i gamle dage skulle beancounteren ofte prøve at spare og bestile for dårligt materiale hjem , fyfasan da for noget klyt __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
exrumpyt Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2011 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 277
|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan i ikke lige holde en pause, jeg skal lige hente mere Cola og popcorn...
exrumpyt __________________ EXRUMPYT.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
exrumpyt skrev:
Kan i ikke lige holde en pause, jeg skal lige hente mere Cola og popcorn...
exrumpyt |
|
|
Jojo .......... Boydk har nok tilgivet mig at jeg gættede hvilket pladeselskab der havde indspillet Svend og tuts .. Hihi, det var svært sjovt.
( Sheeshhhhh jeg skal op om 6 timer og starte dytten i sydgåendes ...... ) __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
WinnyH Udelukket fra forum

Thomas?
Bruger siden: 04 April 2014 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 95
|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
[QUOTE=WinnyH]Og nej, rillen bli´r ikke bredere, men afstanden bli´r bredere med plads til større rilleudsving, hvis det er
nødvendigt. |
|
|
Det var egentlig også det jeg mente for selvfølgelig bliver rillen ikke bredere for så ville P.U. Jo dumpe ned
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3052
|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej forum.
Jeg fik vist skrevet noget sludder i nat kl.00.9 på side 4.
Jeg skrev at man på afspillemaskinen havde et ekstra tonehoved, til at afgøre hvor bred pladerillen skulle være, men det er selvfølgelig forkert. :
For at udnytte overfladen bedst muligt, ligges afstanden mellem rillen tæt ved svage passager, og længere fra hinanden ved kraftige.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
Jeg skrev at man på indspillemaskinen havde et ekstra tonehoved, til at afgøre hvor bred pladerillen skulle være, men det er selvfølgelig forkert. rillen ligger stadig i de samme 90 grader. :
For at udnytte overfladen bedst muligt, ligges afstanden mellem rillen tæt ved svage passager, og længere fra hinanden ved kraftige.
|
|
|
Nu hopper kæden da helt af :)
man bruger en _afspille_ maskine til at afspille masterbåndet
"Rillen ligger stadig i de 90 grader" ????
udnytte _overfladen_ bedst muligt ??
Det er vist også sengetid for dig :) Jeg har allerede det ene ben i køjen __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jan Stevns.
Jeg har siddet på hospitalet hele dagen hos min gamle døende far, så ja, jeg er træt nu.
Men selvfølgelig var det afspillemaskinen det hed, hvilket også fremgik i det originale indlæg.
ps. jeg har rettet det.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan Stevns!
Helt enig!
Jeg finder sgu snart den artikel frem, hvor Kevin Gray og Steve Hoffmann forklarer alt, hvad der er værd at vide om lp-fremstilling, herunder hele
masteringprocessen, og indscanner den, så disse lettere anekdotiske og temmelig virkelighedsfjerne indlæg i debatten een gang for alle kan blive
aflivet!
Og dog ... det vil jo helt og aldeles fjerne den til tider totalt surrealistiske underholdningsværdi, hvor bl.a. vinkler måles i mm og riller ligger i 90
grader
EDIT: Nils! Ked af, at høre om din far. Jeg tror, at jeg lige for en stund vil skrue lidt ned for de ironiske bemærkninger. Der er tydeligvis vigtigere og
mere alvorlige ting i tilværelsen, der skal gives opmærksomhed.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hifiigen.
Du spørger om pu.éns vinkel. Prøv at læse side 2 i denne tråd.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Analogueman.
Tak for de venlige ord. Men min far er 83, og ønsker sikkert at komme "videre".
Stop for Guds skyld ikke dine "drillerier". Det skal nødigt blive for kedeligt.  .
Men har du det skidt med at de to rillevægge i vinylpladen, ligger 90 grader i forhold til hinanden?
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 07 April 2014 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifiigen skrev:
Men mit spørgsmål var, om ikke pu-fabrikanterne monterer diamanten så de 92 gr. opnås (cirka), og ikke 100% vinkelret på
pladen?Analogueman må gerne svare
|
|
|
Mit korte og ærlige svar er, at jeg ikke aner det!
Mit lidt mere elaborerede og erfaringsbaserede svar er, at producenterne meget ofte anbefaler en justering, hvor diamanten står vinkelret på lp'en -
altså SRA på 90 gr. Da jeg end ikke er i nærheden af at have læst samtlige PU-producenters manualer og anbefalinger til PU-justering, så kan jeg
personligt ikke komme det nærmere og give et mere fyldestgørende svar.
Hvis jeg skal kaste mig ud i et mere spekulativt svar, så vil jeg tro, at en montering af en diamant med SRA på 92 gr. i en nålefane sådan nogenlunde
svarer til at
sælge elastik i metermål! De fleste PU-producenter tilstræber sandsynligvis en montering af diamanten, så SRA bliver 90-92 gr. Men jeg kan dog ikke
forestille mig, at det er og bliver andet end en approksimation fra producentens side, hvor snævre tolerancer og stor præcision de end måtte arbejde
med.
Du må tænke på, at SRA også ændrer sig, hvis man øger eller mindsker nåletrykket, ligesom eftergivenheden eller elasticiteten i en PU's ophæng (på
engelsk "suspension point") kan påvirkes af temperatur og luftfugtighed, hvilket igen vil påvirke SRA ved et givet nåletryk.
Så en PU-producent kan kun i et begrænset omfang påvirke eller forudse hvilke konditioner, en given PU skal arbejde under. Lad os sige, at
producenten kan arbejde med så stor præcision og tilpas snævre tolerancer, at de er i stand til at producere en PU med SRA på 92 gr., når
temperaturen holdes på 20 gr., luftfugtigheden er på 50 pct., nåletrykket er på 2 g, og tonearmsrøret står perfekt vandret, når nålen er i rillen.
Ejeren af PU'en har derimod et lytterum i kælderen, hvor temperaturen holdes på 24 gr., luftfugtigheden er 65 pct., og så sporer PU'en så afgjort
bedst - if. ejerens ører - ved et nåletryk på 2,25 g (hvilket ligger inden for det af producenten anbefalede nåletryksområde). Hvis SRA fortsat er 92 gr.
ved vandret tonearmsrør, så er det nok mest et udslag af tilfældigheder.
Nå, men det er altsammen antagelser/spekulationer fra min side. Jeg vil dog runde af med at bemærke, at mine egne erfaringer er, at jeg stort set
aldrig har oplevet, at SRA har været omkring 92 gr. ved perfekt vandret armrør med de kombinationer af PU'er og tonearme, som jeg har haft. Det
har næsten altid været nødvendigt at hæve armen , så "bagenden" af armrøret står højere end "forenden" (hvis du forstår, hvad jeg mener).
Jeg håber, mit svar gav mening, og at du kunne bruge det til noget?
|
| Til top |
|
| |
exrumpyt Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2011 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 277
|
| Sendt: 07 April 2014 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bingo: Så'n har det næsten altid set ud hos mig. Lidt højere nåletryk end anbefalet og en arm der går skråt ned (mod pu).
Vi burde sætte os i en pædagoisk-rundkreds og udarbejde en grammofon-manual for folket.
exrumpyt __________________ EXRUMPYT.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 07 April 2014 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps, efter devisen "grammopower to the people"
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2014 kl. 06:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gerne på en drejeplade, så kan vi tage en rundtur
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
| Sendt: 07 April 2014 kl. 07:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Boydk skrev:
Og så lige for at korrige dig, der hvor du svagt kan høre, at musikken starter, før
den starter, har intet med LP´en at gøre. Det hedder kopieffekt, afsmitning fra masterbådet fra det ene "lag" til det andet.
Findes ikke i nyere LP´er med digital master. |
|
|
** HOST ** - masterbåndet man skar efter kørte 15 eller 30IPS - og en omdrejning på afviklespolen er væsentligt kortere
end en omgang på vinylen - så du er vist på afveje her - pudsigt passer pre-ekkoet præcist med en rotation på
grammofutten - hvorfor mon det ?
Her ser du en 15IPS fise afsted .... .w5os">https://www.youtube.com/watch?v=S7fw1b-w5os
Vinyl i alt mindre end de tunge drenge er relativt plastisk - i gamle dage skulle beancounteren ofte prøve at spare og bestile
for dårligt materiale hjem , fyfasan da for noget klyt |
|
|
Det var spændende at få et indblik i din verden Jan
Du har fået en ny abonnet __________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 07 April 2014 kl. 08:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Boydk skrev:
| Og så lige for at korrige dig, der hvor du svagt kan høre, at musikken starter, før den starter, har intet med LP´en at gøre. Det hedder kopieffekt, afsmitning fra masterbådet fra det ene "lag" til det andet. Findes ikke i nyere LP´er med digital master. |
|
|
** HOST ** - masterbåndet man skar efter kørte 15 eller 30IPS - og en omdrejning på afviklespolen er væsentligt kortere end en omgang på vinylen - så du er vist på afveje her - pudsigt passer pre-ekkoet præcist med en rotation på grammofutten - hvorfor mon det ?
Her ser du en 15IPS fise afsted .... .https://www.youtube.com/watch?v=S7fw1b-w5os
Vinyl i alt mindre end de tunge drenge er relativt plastisk - i gamle dage skulle beancounteren ofte prøve at spare og bestile for dårligt materiale hjem , fyfasan da for noget klyt |
|
|
Den skal s´gu lige testes igen  . Ikke at jeg ikke tror på dig, men har hørt "masser" af kopieffekter på bånd, havde ikke lige regnet ud, at du ku´ ha´ kopieffekt ved at trykke en skærenål ned i "Mother". For du vil vel ikke påstå, at det kan opstå i presningen, vel??? Og så var det forøvrigt "Toots & Svend" (ikke Svend og tuts)  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2014 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jan Stevns.
Måske det jeg skrev, (omk. det eks. tonehoved på afspilleren) havde været lettere at forstå, hvis jeg i stedet havde skrevet, at det styrede afstanden imellem rillerne. Altså den afstand rillerne ligger fra hinanden i, efter hver roteret omgang. Men du ved, så havde en anden blot gjort opmærksom på, at der kun er en rille.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |