Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Første HT-projekt! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 14 Maj 2014 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Efter lange, mange og grundige overvejelser er jeg endelig kommet dertil, hvor jeg skal til at i gang med at
samle mine egne højttalere. Jeg er faldet over et kit fra Troels Gravensen. Jeg synes han laver mange
spændende projekter og hans arbejde ser meget professionelt og tillidsvækkende ud.
Jeg har længe syntes at hans ATR25 så meget interessant ud, og ligner et sæt der passer godt til mine behov.
projektet ses på denne side:

Troels Gravesen ATR25

De blev desværre pillet af programmet, men da jeg for nylig faldt over et sæt brugte Raidho FTT75 kunne jeg
jo sende en bestilling på kittet til Jantzen, hvilket nu er gjort

Der går nok en måned eller 2, før jeg har alle dele hjemme + tid, men jeg vil gerne være godt forberedt, så
der kommer lige nogle begynderspørgsmål her:

Jeg overvejer at lave kabinettet af stakkede krydsfinerplader, som er meget normalt med grammofon-plinte,
men jeg har også set flere diy højttalere lavet sådan. Jeg vil dog orientere pladerne fra side til side som denne:

DIY-HT birkekrydsfiner

Jeg mener at have set nogle kommercielle højttalere lavet sådan, er der nogen der ved hvad de hedder?
Jeg mener jeg har set nogle hos AB Audio, men kan ikke se dem i deres sortiment.

Nå, men det egentlige spørgsmål er om der er noget jeg bør være specielt opmærksom på, ved at konstruere
højttalerne på denne måde?

Jeg forventer at det vil koste noget mere i træ, men at sværhedsgraden ikke nødvendigvis er højere. Jeg har
tænkt mig først at skære lagene groft med rundsav og stiksav, hvorefter jeg vil lave en skabelon og trimme
pladerne herefter med en overfræser for så at lime dem sammen.
Jeg har endvidere tænkt mig at bruge dybler for at pladerne ikke skal glide under limeprocessen - jeg har lidt
bitter erfaring fra mit grammofon-plint projekt. Er det smart, eller er der andet der er smartere?

Nu vil jeg gå igang med at tegne skitser til skabelonen, men der dukker sikkert flere spørgsmål op senere

Mange DIY-hilsner
Jens
Til top Vis Jensiman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensiman

donjon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2012
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 Maj 2014 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

En mulighed, når du alligevel har gang i overfræseren, er at fiske dem. Så kommer hjørnerne i gering.

<mvh 
Til top Vis donjon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af donjon

Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2014 kl. 08:00 | IP-adresse registreret  

Donjon: Det lyder som en god ide hvis jeg vælger at lave dem som traditionelle kasser, men giver det mening
hvis jeg laver dem som stakket krydsfiner efter en skabelon?
Kan man i øvrigt få sådan et fiske-jern til en overfræser? Ellers er min bror vidst ved at anskaffe en "fiske-fræser"
eller hvad sådan nu hedder... så kan jeg låne den.

Ellers overvejer jeg også at beklæde de indvendige sider med bitumen, selvom Troels ikke har det i sin
byggevejledning. Findes der for og imod med bitumen i forbindelse med et transmission-linje kabinet?

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Maj 2014 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart vil jeg sige at stakket krydsfiner er way overkill i et første projekt. Jeg kunne godt finde på selv at
gøre det i en lille standerhøjttaler, men ikke i en fuld gulvhøjttaler- Jeg synes det er spild af træ/ressourcer/tid.
Men ideen er da god. Om kabinettet bliver kodylt meget stærkere end et traditionelt kabinet? - Svært at sige. Tror
ikke at et transmissionslinjekabinet spiller så meget med som eks en lukket kasse. Hør Troels Gravesen hvad han
siger til din ide.

Vil dog anbefale at bruge krydsfiner - Det er meget mere lækkert at arbejde med end MDF

Med mindre du har en virkelig god rundsav så vil jeg anbefale at få skåret pladerne ud i dit lokale byggemarked
hvor du pointerer at præcisionen er vigtig. Skæve plader og højttalerbyg er rigtig nederen

Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2014 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Hej Roky
Det er også meget de overvejelser jeg har gjort mig. Det er nok lidt overkill, og jeg tænker heller ikke at det vil
gøre en masse anderledes for lyden. Det er mest fordi jeg synes det ser rigtig godt ud i stakket krydsfiner, og når
jeg nu er igang, så hvorfor ikke

Det jeg synes er svært at vurdere, er om det er meget sværere eller mere problematisk at bygge. Det er
selvfølgelig dyrere og tager længere tid, med alt det skærearbejde, men kræver det færre tommelfingre?
Jeg har arbejdet med træ før, og bygget forskellige ting, men aldrig højttalere.

Under alle omstændigheder vil jeg bygge i birke krydsfiner, det synes jeg også er lækkert

Og med de mere specifikke detaljer, er det nok en god ide at kontakte Troels, jeg tænkte bare om der er noget
mere generelt angående sådan en TL

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2014 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Præcis

Tror ikke det sværere end en traditionel kasse- Men det tager selvsagt meget længere tid. Hvis du bygger i
stakket som i linket, kan man dog kun se det i toppen og bunden.

Det kræver også ekstra godt værktøj at arbejde med krydsfiner dvs hårde og skarpe fræsejern (idet du skal fræse
meget) Her er mdf noget mere tilgiveligt.

Jeg vil anbefale at lave en seperat frontbaffel - Så har du mere end et forsøg.

Bitumen kan du fint bruge. Effekten af bitumen afhænger dog af hvilke godstykkelser du bruger i konstruktionen.
Jeg mener at huske at 4 mm bitumen + 16 mm + 4 mm (forskellige materialer) er det optimale. Bitumen har kun
effekt i forhold til mellemtonen (hvis anvendt rigtigt)

Troels G har et afsnit om det et eller andet sted på siden.

Til bassen er afstivning og total masse det vigtigste.

mvh

Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 15 Maj 2014 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Bitumen hører til mekanisk dæmpende materiale, og har ikke ret meget akustisk effekt, som beklædning kan det anvendes hvis man har et svagt kabinet, f.eks. på store flader, eller som afhjælpning af vibrationer, men som regel er afstivninger bedre, og har man behov for fuld beklædning ville en tykkere kabinet plade mange gange være at foretrække. 
BilTema har flere typer af de tunge plader til rimelige priser.
Link: Troels om dæmpning  

Hvis der skulle blive et behov på ATR25 må det blive på sidepladerne lige bag bas enhederne, der hvor 22mm pladen er bredest.

Der har i øvrigt lige været et par ATR25 til salg her på KSB, jeg tror prisen var 18k og de var meget flotte.

Mvh

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2014 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2014 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:

Jeg vil anbefale at lave en seperat frontbaffel - Så har du mere end et forsøg.

Det ser jeg egentlig også som den største ulempe ved at lave den stakkede X-finer model. Jeg kan selvfølgelig
øve mig på et bræt først, men hvis der laves fejl i den endelige model, så kan det være svært at rette op på det

Mht. bitumen, Måske skal jeg bare lade være, men på den anden side - det skader vel ikke, eller?
Hvis jeg nu bare er opmærksom på at det ikke ændrer ved kabinetvolumen.

Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2014 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Peter X skrev:

Der har i øvrigt lige været et par ATR25 til salg her på KSB, jeg tror prisen var 18k og de var meget flotte.

Mvh

Dem så jeg godt, de var fine
Mine kan nok også ryge op i den pris hvis jeg vælger stakkede X-finer. Men jeg vil hellere bruge pengene på at
lave dem selv ...og så synes jeg de skal være i træ-look

Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2014 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:
Umiddelbart vil jeg sige at stakket krydsfiner er way overkill i et første projekt. Jeg kunne godt finde på selv
at
gøre det i en lille standerhøjttaler, men ikke i en fuld gulvhøjttaler- Jeg synes det er spild af træ/ressourcer/tid.
Men ideen er da god. Om kabinettet bliver kodylt meget stærkere end et traditionelt kabinet? - Svært at sige. Tror
ikke at et transmissionslinjekabinet spiller så meget med som eks en lukket kasse. Hør Troels Gravesen hvad han
siger til din ide.

Jeg fik skrevet til Troels, og han er enig - rent overkill

Også angående bitumen, det skader selvfølgelig ikke, men det indre "rør" skulle give rigelig afstivning.
For ikke at ændre for meget på indre kabinetvolumen, så vil jeg hellere undlade.

Nu vil jeg gå igang med at shoppe efter birke-krydsfiner til et traditionelt kabinet. Jeg er ret inspireret af Troels'
DTQWT og tænker at lave noget i det look.
Jeg vil lave samme frontbaffel med lister på siderne af ahorn. Er der nogen der ved hvor man kan købe sådan
nogle ahorn-lister (eller andet hård-træ) i Københavnområdet?

Mvh

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2014 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

En 2,4 meter *1,2 meter 21 mm birkekrydsfiner plade koster 900 kr i Silvan - Det er mig bekendt den højeste
kvalitet man kan opdrive - Dvs birkekrydsfiner i alle lag - Den kan måske fås billigere andre steder. Du kan nok
forhandle dig ift pris på snit, hvis du altså vælger at få det skåret ud der.

Krydsfiner får efter min erfaring hurtigt mærker fra værktøj, fedtede fingre, lim og lignende. Bare så du er
opmærksom på det når du arbejder med det (eksempelvis skruetvinger og lignende).

Samler du kabinetterne i smig ?

Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2014 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har tænkt mig at samle sider, top og bund i smig. Og så har jeg hørt at den lokale Silvan i Valby kan skære i
45 grader, så kan de jo skære det hele for mig ...med mindre de vil have en masse for det, jeg mener 50,- pr.
snit godt kan løbe op i sådan et projekt.

Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2014 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Det var denne højtaler fra Pen Audio der først inspirerede mig til at overveje en model i stakket krydsfiner

Edit:
Med lidt god vilje kan jeg lave højttalerne traditionelt ud af én plade, men den stakkede model vil kræve 3
plader

Jannikh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Maj 2014 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Hejsa,
jeg er i gang med at lave Troels' CURV mini højtaler. Den er ment som et øve projekt før jeg går i gang med en større og
jeg var meget i tvivl om jeg gad bruge ressourcer på at lave en højtaler jeg egentlig ikke har brug for, bare for at øve mig.

Det er jeg godt nok glad for, at jeg gjorde. Der er nok ikke mange ting jeg ikke vil gøre anderledes næste gang :-) Hvis du
har lyst til at se nogle fotos fra mit projekt, så ligger de her:

https://www.dropbox.com/sc/ev8n297mql112rd/AAAmJ3EW2N03wJLVv oeDlHR9a

Jeg blev vist færdig med delefiltrene i går. En process der understreger, at jeg nok har lidt at lære om lodning...

Mht. at få skåret det ud hos Silvan vil jeg bare sige, at jeg engang fik skåret nogle MDF plader ud til et projekt hos Silvan og
det var langt fra millimeter præcist. Jeg har korrigeret for unøjagtigheder på under 1 mm. i mit højtalerprojekt, så med mine
erfaringer med at få det skåret i en trælast, er det ikke noget jeg ville vælge.

God fornøjelse med dit projekt!

mvh,
Jannik
Til top Vis Jannikh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannikh

Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2014 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Tak for feedback Jannik

Jeg har flere gange overvejet et øve-projekt, men bilder mig ind at jeg har lidt erfaring med at arbejde med
træ på den måde, og så har jeg et par håndvarkere i familien som jeg vil sparre med. Derudover vil min
fremgangsmåde være "tålmodighed og forsigtighed".

Jeg har prøvet at lodde et delefilter til mine gamle JBL, og det gik egentlig fint, så jeg håber jeg kan overføre
den positive erfaring.

Troels' måde at lave de Curv på er egentlig meget inspirerende, når jeg vil arbejde i Birk, men jeg kan
desværre ikke se dit link

Jannikh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Maj 2014 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Nej, der var en fejl i url'en. Det er rettet i ovenstående, så nu kan du forhåbentlig se dem.

/Jannik
Til top Vis Jannikh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannikh

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2014 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Jensiman skrev:
Det var denne højtaler fra Pen Audio der først inspirerede mig til at overveje en model i stakket
krydsfiner

Edit:
Med lidt god vilje kan jeg lave højttalerne traditionelt ud af én plade, men den stakkede model vil kræve 3
plader

Jeg har ytret min mening

Jeg er ret sikker på at den model ikke er bygget i stakket krydsfiner, i hvert fald at dømme ud fra billedet. Du kan
købe noget finer med tætte årer, så har du samme æstetiske look.

Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2014 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Det kan jeg ikke afvise, den så godt nok overbevisende ud live, men sådan noget finer snyder let.

Alt andet lige, så sætter jeg pris på den respons der er kommet i tråden
Selvom jeg ikke 100% har besluttet mig for hvilket kabinet jeg vælger, så er jeg ikke længere i tvivl om at
det på alle måder vil være mere rationelt at skrue ambitionsniveauet ned og bygge en traditionel (TL) kasse.

Meeen på en mærkelig måde er jeg mindre nervøs for at lave den som stakket. Måske fordi jeg ikke har en
bordsav til at lave millimeter-præcise snit, og fordi jeg vil lave hjørnerne pæne - i smig - hvilket måske bliver
en udfordring da det birke-x kan være lidt sart. Så synes det mere overkommeligt at fræse kanterne til

Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2014 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Så kom der post

Selvfølgelig bare et lille udpluk. Men nu kan jeg for alvor komme igang med at lave sketcher

Diskanterne har jeg - som før nævnt - fundet brugt. De ser sådan ud:

Jeg har ikke rigtig forstand på sådan nogle bånddiskanter, men vil lige høre herinde om jeg skal være
bekymret over at båndene ser noget "krøllet" ud?

Vh Jens

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum