| Forfatter |
|
Krede :) Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 398
|
| Sendt: 28 April 2004 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Håber lige i vil hjælpe mig med at udrede noget for mig her...
Hvorfor så købe en dyr DVD afspiller med markedets bedste DAC's, når man efterhånden kan få billige afspillere med digitale outputs, både til billede og lyd. Jeg tænker på DVI og optisk/coaxial udgang. Hvordan skal man nogensinde forbedre et allerede 100% digital signal?
|
| Til top |
|
| |
HenJ Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 692
|
| Sendt: 28 April 2004 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
at drevet ex. ikke er fra en PC  ...+ alt det elektronik inden i....... __________________ Mvh HenJ
-----------------------------
Lidt rør har man vel altid.
Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
|
| Til top |
|
| |
Madhouse Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 290
|
| Sendt: 28 April 2004 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvom signalet er digitalt, kan det stadig "ødelægges" af dårlige komponenter.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 April 2004 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Madhouse,
Vil det så sige, at med en HTPC hvor man kører video via DVI stadig godt kan risikere at billedet ikke bliver særligt godt fordi ens computer er sammensat hed henblik på performance (hastighed) og ikke video kvalitet?
|
| Til top |
|
| |
Madhouse Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 290
|
| Sendt: 28 April 2004 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er jeg ikke så sikker i min sag, når det angår HTPC. Jeg vil dog mene at der findes bedre løsninger end grafikkort fra Nvidia og ATI. Mener at have set nogle kort som er lavet specifikt til HTPC'er.
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 28 April 2004 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Krede :) skrev:
|
Hey,
Håber lige i vil hjælpe mig med at udrede noget for mig her...
Hvorfor så købe en dyr DVD afspiller med markedets bedste DAC's, når man efterhånden kan få billige afspillere med digitale outputs, både til billede og lyd. Jeg tænker på DVI og optisk/coaxial udgang. Hvordan skal man nogensinde forbedre et allerede 100% digital signal?
|
|
|
Tag en billig bilka-afspiller og sammenlign den med en dyrere....og så har du svaret 
|
| Til top |
|
| |
Adam Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Status: Offline Indlæg: 296
|
| Sendt: 28 April 2004 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Krede du har vist også glemt SACD og DVD-A.
|
| Til top |
|
| |
Jannick Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1319
|
| Sendt: 28 April 2004 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skal vælge dyrere dvd-afspiller fordi:
Bedre billed- og lydkonvertere, længere holdbarhed, bedre konstruktion, flere features, flere udgange, bedre tilpasningsmuligheder osv...osv... __________________ MVH Jannick Petersen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 April 2004 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, har en lille smule svært ved at forestille mig hvordan et digitalt signal skulle tage "skade" når der ikke er nogen form for konvertering overhovedet. Jeg kan derimod godt forholde mig til, at skulle give ekstra for et løbeværk der larmer mindre fx... Men ok, hvis de billige maskiner er af så dårlig kvalitet at der er tale om at der fx. løber strøm gennem hele kabinettet, kan jeg sagtens forestille mig at lyd og billede vil tage skade...
Har lige et spørgssmål mere Hvilken en af disse løsninger vil have den bedste lyd- og billedkvalitet?
1: En HTPC med DVI og et digitalt lydkort til ca. 600,-
2: http://www.samsung.se/cgi-bin/ecse/product/product_detail_b2 c.jsp
Hvad ville I foretrække?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 April 2004 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Arr øv, linket virker ikke
Der er tale om DVD-afspilleren DVD-HD745, men i bliver desværre selv nødt til at finde den på http://www.samsung.se/
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 29 April 2004 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Krede :) skrev:
|
Hmm, har en lille smule svært ved at forestille mig hvordan et digitalt signal skulle tage "skade" når der ikke er nogen form for konvertering overhovedet. Jeg kan derimod godt forholde mig til, at skulle give ekstra for et løbeværk der larmer mindre fx... Men ok, hvis de billige maskiner er af så dårlig kvalitet at der er tale om at der fx. løber strøm gennem hele kabinettet, kan jeg sagtens forestille mig at lyd og billede vil tage skade...
Jamen, hvis bare det hele var sort og hvidt, så var vi jo alle glade. Desværre er verden, og i dette tilfælde, elektronikken bare ikke skrue sammen. I teorien skulle der jo heller ikke være forskel at høre på en dyr og en billig cd-afspiller, men det er der. Der er mange ting der spiller ind - alene det kredsløb der skal sende de digitale signaler videre. Hvor godt forestiller du dig selv at det er i en maskine til 469 kr kontra en til 8000 kr? Forskellen er, og burde være der. Fordi der er tale om en DVi-udgang, er det heller ikke ensbetydende med at det så er ens på en dyr og en billig maskine - hvis teknikken bag den billige ikke er til det, så vil kvaliteten altid blive dårligere.
Man kan jo trække det hele derned hvor man kan sige at billedet på et tv til 1000 og et til 15000 kr burde være ens for det er jo et billedrør der sidder i begge - ja, men forskellen består stadig i en teknik der bliver mere og mere finpudset efterhånden som man smider kroner i det - sådan er det bare. Udviklingen sker i de dyre ting, og de billige nyder bare godt af alt det der er aflagt fra de store!
Har lige et spørgssmål mere Hvilken en af disse løsninger vil have den bedste lyd- og billedkvalitet?
1: En HTPC med DVI og et digitalt lydkort til ca. 600,-
2: http://www.samsung.se/cgi-bin/ecse/product/product_detail_b2 c.jsp
Hvad ville I foretrække? |
|
|
__________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9421
|
| Sendt: 30 April 2004 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 30 April 2004 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svaret er sådan set rimeligt simpelt: Blot fordi signalet er digitalt hele vejen betyder ikke at der ikke sker en behandling af signalet, det sker blot digitalt. Denne behandling har stadig indflydelse på signalet. Nogle ret indlysende eksempler er op- eller ned-skaleringer af opløsninger, der principielt ikke KAN gøres "korrekt", kun mere eller mindre godt, og de-interlacing ved progressive scan. Der kan være ganske stor forskel på hvordan det foretages. Andre eksempler på digital signalbehandling er MPEG-dekomprimeringen, og selve sammensætningen af billedet, dvs. at gengive de rigtige farver og lysstyrke, og at undgå kunstig sharpness, noise reduction osv. Alt sammen ting der foregår digitalt, men som ikke nødvendigvis gøres ens i forskellige afspillere.
Du kan se et praktisk eksempel på ting der kan gå galt her:
http://shorterlink.com/?N2XVUN __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 01 Maj 2004 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super. Jeg har aldrig læst den artikkel, men den var gengivet i HF. Her er målingerne på at selv det at vende digitalkablet kan påvirke jitter.
Fig.8 shows the jitter difference between cable direction in Wonder Link using the Panasonic '3700 as the source (the difference was about the same in the Aural Symphonics). Note that, at these high levels, small differences in the trace are significant. Between "10m" and "0.1" on the vertical scale, each horizontal division is 100ps. The overall RMS jitter was 4050ps with the Wonder Link connected in one direction, and 2700ps with the cable reversed.

Cool ha-ha
Sådan noget er sgu godt at have målinger på.
Noter i øvrigt at måleudstyret på det tidspunkt var et af gangske få i verden. Det er stadig meget dyre sager. LC Audio kan ikke engang ryste op med en sådan dokumentation på deres clock.
|
| Til top |
|
| |
chrliv Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 517
|
| Sendt: 01 Maj 2004 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Sinan_Tamer Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 84
|
| Sendt: 18 Maj 2004 kl. 02:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
| Svaret er sådan set rimeligt simpelt: Blot fordi signalet er digitalt
hele vejen betyder ikke at der ikke sker en behandling af signalet, det
sker blot digitalt. Denne behandling har stadig indflydelse på
signalet. Nogle ret indlysende eksempler er op- eller ned-skaleringer
af opløsninger, der principielt ikke KAN gøres "korrekt", kun mere
eller mindre godt, og de-interlacing ved progressive scan. |
|
|
Tak Otto, endelig et svar der rent faktisk er overbevisende. Så
signalet bliver altså kun påvirket ved disse "behandlinger" det får, inden det når hen til udgangen ??
Så er jeg tilbage til det jeg altid har vist: det optiske-kabel, der anvendes til og overføre det digitale signal, påvirker ikke signalet, uanset kvaliteten af kablet. Det er kun ved "behandlingen/konverteringen" signalet påvirkes.
Nu når vi taler om digitale forbindelser, er der så ikke en, som har et
link, så jeg kan se hvordan en hdmi ind- og udgang ser ud ??
|
| Til top |
|
| |
Morten Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 311
|
| Sendt: 18 Maj 2004 kl. 06:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med de, 4-5, maskiner jeg har prøvet i prisklassen > 1k til 4k er den største umiddelbare forskel (den hør/sebare forskel, for kan måske måles noget, men det er uinteressant for mig), at de helt billige maskiner kan have en del problemer med at læse visse skiver, og med tiden (bare 1 måned ved regulært brug) kan få problemer med drevet. Kommer dog en del an på hvad du bruger som 'fremviser', om det er et lille, mellem eller stort tv, projekter osv.
Ovennævnte prisklasse, er den jeg er i mht til DVD afspilning, og der har jeg stadig bedst erfaring med min PC made HTPC og et no-name dvd drev til 300kr, der bare virker  __________________ Individer, der residerer i transparente silikatbaserede domiciler, bør ikke tilrådes, at accellerere større eller mindre objekter af geologisk oprindelse.
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 18 Maj 2004 kl. 08:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
|
Tag en billig bilka-afspiller og sammenlign den med en dyrere....og så har du svaret 
|
|
|
Det har jeg allerede gjort. Jeg har sammenlignet en Bilka-model til 479,-, med en Denon til 5.999,-. Forskelen var bl.a.:
Den dyre Denon:
- Generelt rodet opbygning.
- Anvendelse af en af Texas Instruments dårligste 8-kanals Audio DACs med mildt sagt dårlige spec.
- Hele audiodelen opbygget på billigt Pertinax-print (Et levn fra 80'erne, som heldigvis primært benyttes i billige minianlæg). I øvrigt med en del stikforbindelser på printet.
- Analogdel sparet væk, hvorved selve DAC-chippen skal trække udgangen.
- Mangelfuld understøttelse af formater. I modsætning til lovet manglede understøttelse af SVCD, og MP3 var kun delvis understøttet.
- Flot kabinet i tynd klingene blik, men med en pæn front i aluminium.
Den billige fra Bilka:
- Generelt pæn indre opbygning
- Anvenmdelse af ganske gode convertere fra Asahi Kasei (Foretrækkes af bl.a. Gryphon).
- Hele maskinen opbygget med ægte glasfiber-print.
- Analogdel opbygget traditionelt med op-amps. Billige standardtyper, som med fordel kan skiftes. Der er i øvrigt gjort rigtig meget ud af lokale afkoblinger, med OK kondensatorer. Flot!!
- Fuld understøttelse af alle lovede formater. Herunder bl.a. MP3.
- Knap så prangene kabinet, i knap så tynd blik. Dog med en billig plastic-front.
Det er altså meget tydeligt, at den dyre maskine er bygget væsentlig ringere end den billige.
Havde jeg fået serveret indmaden alene uden kabinet, og skulle vurdere hvilken maskine der kostede 479,- og hvilken der kostede 5.999,- ville jeg have skudt indmaden i Bilka-maskinen til at være fra den dyre og omvendt.
Og rent performancemæssigt var det også tydeligt. På billedsiden (vurderet over et nyt B&O MX7000) var der væsentlig mere støj i specielt de hvide farver på den dyre, og generelt mindre skarpt billede.
Lydmæssigt kunne den dyre heller ikke følge med. Specielt ikke efter der er blevet monteret bedre op-amps i den billige (til 32 kroner alt incl.).... hvilket slet ikke er muligt i den dyre, da hele analogdelen er sparet væk. I øvrigt kanon, at der var så godt styr på de lokale afkoblinger i den billige model.
Den dyre model vinder kun på to punkter. Nemlig på lidt bedre remote, og pænere front. Bare en skam at kabinettet er så tyndt, at det giver tydelige resonanser under afspilning!
Og hvorfor køber folk så den dyre til over 12 gange prisen på den billige?? Tjaaa... snopperi, da den ser bedre ud, og man kan fortælle gutterne, at man har en maskine til 5.999,-. En ting er helt sikkert. I en blindtest vil den billige blive valgt som den bedste.... har prøvet med nogle af gutterne.
Igen et tegn på, at mange mærker lever af deres navn. En typisk Denon-fanatiker kan helt sikkert overbevise sig selv og sin underbevidtshed om, at den dyre er bedst. Men skulle han give sin vurdering af billed/lyd-kvaliteten uden at vide hvad der var hvad, ville han formentlig vælge den billige.
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 18 Maj 2004 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt ærligt langsom, lad nu være med at dreje tråden over på dit sædvanlige korstog mod hifi-klubben (og denon).
Når det så er sagt, så er der selvfølgelig undtagelser til enhver hovedregel. Jeg må blankt erkende, at jeg ikke har set den omtalte maskine. Dog har jeg mange erfaringer med denon 2800, 3800, 2900, A-11 og til dels A-1. Her har de billigere no-name maskiner ikke en chance!
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 18 Maj 2004 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke noget korstog mod HIFI Klubben.... på ingen måde. Jeg handler der bare ikke selv længere, med mindre de har et ekstremt godt tilbud.
Og jer er naturligvis godt klar over, at maskinen til 479,- fra Bilka ikke kan måle sig med en Denon-A11. Men så sammenligner du også en maskine til 479,- med en til 16.999,-. Selvfølgelig e A11 bedst!
Men jeg finder det kritisabelt, at et så anerkendt mærke som Denon, til en pris på 5.999,- ikke formår at overgå en Bilkamodel til 479,-. Ikke nok med, at den rent subjektive performance er for ringe.... Det kan man jo altid diskutere. Men i så dyr en maskine kan det ikke passe, at komponenterne er væsentlig ringere end i maskinen til 479,-. Vil du ikke give mig ret i det?? Det er sku at tage røven på folk.
Hvis Bilka kan sælge den ene til 479,- og Denon generelt benytter dårligere/billigere komponenter.... hvorfor tager man så 5.999,- for den. Den kan jo sælges endnu billigere end den til 479,- i så fald.... resten er prisen for Denon-skiltet!
|
| Til top |
|
| |