Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 22:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Dæmpning af betonloft (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jonas hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 03 Juni 2014 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Hej John.

Inden du går i gang med at købe ind, vil det måske være en god ide om du kunne finde ud af hvor meget dæmpning du har
brug for. Et godt sted at starte er at måle din efterklangstid i dit lytterum, og så kan du ud fra dette udregne ca hvor meget
dæmpning du mangler (såfremt du har en ønsket efterklangstid). Der findes også andre rum-akustiske parametre der kan
måles, men efterklangstiden vil ofte være en god start. Det kan jo være at du ikke behøver dæmpeplader over hele loftet, men
måske kan få et bedre resultat med dæmpeplader + diffusere. Hvis du har en smartphone kan du prøve at hente en app ned der
hedder APM Tool Lite (findes vist til android og ios) som kan bruges til at måle efterklangstiden.

Mvh Jonas

Til top Vis jonas hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jonas hansen

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 Juni 2014 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Det bedre at dæmpe loftet, end at bruge gulvtæppe, fordi loftet er et problem, men det er gulvet ikke på samme måde.

Men når man dæmper loftet, dæmper man ikke 100 %. Nogle dæmper kun diskanten, hvilket er unaturligt. Hvis absorberingsmaterialet er tykkere, dæmper det længere ned i frekvens; men er stadig ikke naturligt.

Gør man laget tykt nok,vil det virke som et sort hul. Men det skal ikke være som et sort hul...

Der skal gerne komme lyd derfra, men lyden må ikke have spidser. Lyden skal forsinkes og spredes. Det gør gode diffusere.

Der er ikke brug for at dæmpe, hvis man bruger nok diffusere.

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Juni 2014 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:

Argh.. Det passer så ikke . Diffusere spreder lyden, men absorberer den ikke (jo, der skal selvfølgelig et lille tab i
energi). Absorbere absorberer lyden og nedbringer dermed lyden i rummet og dermed også efterklangstiden, som er den
man gerne vil have til at passe, i første omgang. Som grundregel kan et rum i det fleste tilfælde gøres ganske godt kun vha.
absorbere, men har man mulighed for også at tilføje diffusere, så kan det blive endnu bedre. Et ringe akustisk rum, kan dog
ikke redes udelukkende med diffusere. Hvis du har oplevet dette, så er det nok fordi rummet er tilpas dæmpet og med tilpas
efterklangstid, hvorfor der kan hentes noget i lyden, ved at begynde at benytte diffusere, frem for flere absorbere, da
rummet så kan blive overdæmpet.

Generelt kræver diffusere også noget afstand, de er ikke beregnet til at være tæt på, så de virker ofte bedre i ikke alt for
små rum. Dette er bl.a. derfor jeg pt. er gået fra at lege med diffusere lige foreløbig (og så et min efterklangstid slet ikke er
på plads endnu = flere absorbere)

john pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 03 Juni 2014 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

jonas hansen skrev:
Hej John.

Inden du går i gang med at købe ind, vil det måske være en god ide om du kunne finde ud af hvor meget dæmpning
du har
brug for. Et godt sted at starte er at måle din efterklangstid i dit lytterum, og så kan du ud fra dette udregne ca hvor
meget
dæmpning du mangler (såfremt du har en ønsket efterklangstid). Der findes også andre rum-akustiske parametre der
kan
måles, men efterklangstiden vil ofte være en god start. Det kan jo være at du ikke behøver dæmpeplader over hele
loftet, men
måske kan få et bedre resultat med dæmpeplader + diffusere. Hvis du har en smartphone kan du prøve at hente en
app ned der
hedder APM Tool Lite (findes vist til android og ios) som kan bruges til at måle efterklangstiden.

Mvh Jonas

hej jonas

så har jeg lige hentet den app... så skaL det da prøves i morgen, så må jeg se om det er til at finde ud af det...

det lyder spændende og et godt stykke værktøj....
Til top Vis john pedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af john pedersen

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2014 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

mx jelle skrev:
Sven Palvig skrev:

Argh.. Det passer så ikke . Diffusere spreder lyden, men absorberer den ikke (jo, der skal selvfølgelig et lille tab i
energi). Absorbere absorberer lyden og nedbringer dermed lyden i rummet og dermed også efterklangstiden, som er den
man gerne vil have til at passe, i første omgang. Som grundregel kan et rum i det fleste tilfælde gøres ganske godt kun vha.
absorbere, men har man mulighed for også at tilføje diffusere, så kan det blive endnu bedre. Et ringe akustisk rum, kan dog
ikke redes udelukkende med diffusere. Hvis du har oplevet dette, så er det nok fordi rummet er tilpas dæmpet og med tilpas
efterklangstid, hvorfor der kan hentes noget i lyden, ved at begynde at benytte diffusere, frem for flere absorbere, da
rummet så kan blive overdæmpet.

Generelt kræver diffusere også noget afstand, de er ikke beregnet til at være tæt på, så de virker ofte bedre i ikke alt for
små rum. Dette er bl.a. derfor jeg pt. er gået fra at lege med diffusere lige foreløbig (og så et min efterklangstid slet ikke er
på plads endnu = flere absorbere)

Jeg kender godt forskellen på absorbenter og diffusere.

Men diffusere optager også energi, afhængig hvilke man bruger. Der findes også dem, der opgiver absorberingen af deres diffusere.

De diffusere jeg bruger, er SMT diffusere fra Svanø Acoustic i Sverige. De er fremragende. Jeg er ved at skulle til at montere SMT Pap-vinger i loftet, som jeg forventer bliver vildt godt.

SMT diffusere kan sidde tæt ved. Det betyder ikke, at det vil være bedre med lidt mere afstand. Lyden går ind i Vingerne i den ene side og ud i den anden side. Det giver en forsinkelse. Tre indgange og tre udgange i foskellig længde. Det fjerner knaster, så lyden fra en sidevæg vil ikke dominere, men dog alligevel være tuilstede så man ikke mister informationer, som man gør ved absorbering.

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2014 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Nogle diffusere gør bestemt ja, men som udgangspunkt er det ikke meningen med en diffuser, de er kun de videreudviklede
udgaver man draver nytte af det bedste fra begge verdner, som jo er endnu mere optimalt

Det er jo netop meningen man vil "miste information" fra sidevægge osv. ved akustisk behandling. Det handler om at få den
direkte lyd fra højtalerne og ikke forstyrrelser fra refleksioner som mudrer lydbilledet netop pga. tidsforskydningen af den
samme lyd som rammer én senere fra en anden vinkel. Dog også uden det hele overdæmpes, så man mister helt
rumfornemmelsen og alt energi bliver fjernet fra rummet. Man må bare ikke have de direkte refleksioner fra 1.
refleksionspunkter, da disse er "de kraftigste", så disse skal absorberes/diffuseres, som noget af det første. Så er man nået det
første stykke, samt med generelt efterklangstid

john pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2014 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

jonas hansen skrev:
Hej John.

Inden du går i gang med at købe ind, vil det måske være en god ide om du kunne finde ud af hvor meget dæmpning
du har
brug for. Et godt sted at starte er at måle din efterklangstid i dit lytterum, og så kan du ud fra dette udregne ca hvor
meget
dæmpning du mangler (såfremt du har en ønsket efterklangstid). Der findes også andre rum-akustiske parametre der
kan
måles, men efterklangstiden vil ofte være en god start. Det kan jo være at du ikke behøver dæmpeplader over hele
loftet, men
måske kan få et bedre resultat med dæmpeplader + diffusere. Hvis du har en smartphone kan du prøve at hente en
app ned der

hedder APM Tool Lite (findes vist til android og ios) som kan bruges til at måle efterklangstiden

hej

jeg har hentet den app og gået rundt i stuen og klappet som der står.... men hvordan skal man aflæse det altså de
søjler ... det kan jeg ikke rigtig blive klog på.....
skal søjlerne være ens i højden eller hvordan....

men ellers en skide smart app... især hvis jeg kommer til at forstå de grafer

mvh john

Mvh Jonas

Til top Vis john pedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af john pedersen

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2014 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Er det ms op af søjlerne og så de forskellige søjler forskellige frekvenser? Kender ikke den app nemlig

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2014 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

mx jelle skrev:
Er det ms op af søjlerne og så de forskellige søjler forskellige frekvenser? Kender ikke den app nemlig

Edit: Her lige googlet lidt på den app. Kan du i Lite udgaven komme ind og se RT60 resultater ?

john pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2014 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

hej

ja der står RT69 ( S )..... hva da...

mvh

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2014 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Super, hvad ligger de tider på ? De skal gerne mellem 0,2 og 0,4 i alle frekvenser, eller noget lignende det. Det fortæller
hvor lang tid der går i dit rum, før lyden er faldet med 60 db i de pågældende frekvenser, altså hvor lang tid lyde bliver
hængende i rummet.

john pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2014 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

okay det vil jeg prøve at lege med når konen.... der står man min lave 4 målinger så jeg har tænkt mig at lave en måling i
hver hjørne til en start

john pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2014 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

okay det vil jeg prøve at lege med når konen skal på job.... der står man min lave 4 målinger så jeg har tænkt mig at lave
en måling i hver hjørne til en start

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2014 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Mål først og fremmest der hvor du lytter, det er jo der du skal sidde Klap også gerne deromkring hvor dine højtalere er, så
du skaber lydens udbredelse i rummet så ens som dit anlæg som muligt.

john pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2014 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

hmm det lyder rigtigt det du skriver der..... må jo se om jeg kan finde hoved og hale i det her..... meeen mon ikke man
kan det

jonas hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Sendt: 04 Juni 2014 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Hej John.

Jeg mener at der i min version er T20 og T30, (der beskriver T60 ud fra ekstrapolering). Mener også der er udregning af D50
(Deutlichkeit), som siger noget om forholdet mellem den tidlige energi og den samlede energi, og som i en eller anden forstand
skulle sige noget om tydlighed (er vist den korrekte oversættelse).

Ja du skal eksitere og måle i forskellige positioner. Som hr. Jelle skriver kan du herefter udregne den ækvivalente akustiske
dæmpning som du behøver ud fra Sabines formel: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/acoustic/revmod.h tml

Mvh Jonas
Til top Vis jonas hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jonas hansen

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2014 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

mx jelle skrev:
Nogle diffusere gør bestemt ja, men som udgangspunkt er det ikke meningen med en diffuser, de er kun de videreudviklede
udgaver man draver nytte af det bedste fra begge verdner, som jo er endnu mere optimalt

Det er jo netop meningen man vil "miste information" fra sidevægge osv. ved akustisk behandling. Det handler om at få den
direkte lyd fra højtalerne og ikke forstyrrelser fra refleksioner som mudrer lydbilledet netop pga. tidsforskydningen af den
samme lyd som rammer én senere fra en anden vinkel. Dog også uden det hele overdæmpes, så man mister helt
rumfornemmelsen og alt energi bliver fjernet fra rummet. Man må bare ikke have de direkte refleksioner fra 1.
refleksionspunkter, da disse er "de kraftigste", så disse skal absorberes/diffuseres, som noget af det første. Så er man nået det
første stykke, samt med generelt efterklangstid

Det du skriver troede jeg også tidligere. Men jeg har læst og bagefter selv efterprøvet det og er kommet frem til, at det er bedre at bruge diffision ved første reflekspunkt end at dæmpe. Man fjerner energi og det skal man ikke. Man skal istedet for bruge og udnytte den energi, til noget der er godt. Noget der giver bedre taleforståelse. Bedre rumfornemmelse. Hvor man efterhånden fjerner rummet og er tilstede under optagelsen. At man kan opleve kirkerummet, hvis optagelsen foregår der. Opleve en stor koncertsal osv. Det er muligt.

Jeg har prøvet med absorbenter ved første refglekspunkt og det betød, at lyden flyttede sig imellem højtalerne. Jeg kunne registrere at lyden kom to steder fra, når det igen fjernes. Men ved brug af en god difusere, var det hele bare så meget bedre.

Den direkte lyd er ikke i praktisk den første impuls vi opfanger, men første reflekspunkt er normalt en del af den direkte lyd. Når væggens refleksion fjernes, mister man taleforståelse. Man mister også en masse rumklang.

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2014 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Jamen hvis det virker for dig, så er det jo bare fedt! Jeg har aldrig læst nogle sige man kan ordne et rum kun med diffusion,
men har læst det modsatte rigtig mange gange. Det sjove (og trælse) ved akustik er jo, at der er så mange faktorer som spiller
ind, at man nærmest ikke kan generalisere fra rum til rum, kun sætte et udgangspunkt at arbejde ud fra

- Og ja, det med rummet forsvinder og man lander midt i optagelsen er jo det vi alle forsøger at komme frem til vha. hifi og
akustik, og det er en fantastisk oplevelse de steder det er lykkedes godt!

Grundet første refleksionspunkt høres som en del af den direkte lyd, er jo pga. tidsforskellen mellem den direkte lyd og første
refleksionspunkt er så lille som den er. Men det ændrer ikke på at jeg altid har læst, at de skal påvirke så lidt som muligt. Har
endnu ikke selv fået prøvet det af, men det skal nok komme!

john pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2014 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

hej

jeg fik lavet en måling på akustikken i stuen i weekenden... den vidste jeg har en lettere hævning i bassen og
mellemtonen og diskanten er lettere faldende så ved jeg skal arbejde med at få bassen i dæmpningen .... så langt så
godt :-)

KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Sendt: 22 September 2014 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Har ligeledes sådan et problem.

Beton loft, beton endevægge. Parket gulv og et stort skydedørs arrangement og et enkelt vindue. Desuden er eder er lille indhak i stuen og to døre.
Det runger. Klap med hånden og lyder er hård og med lang efterklang.

Så hvad gør man..... Før i tiden havde vi et tykt væg til væg gulvtæppe. Der var lyden faktisk helt tilfredsstillende. Men nu med bare gulve Der dog et par løse tæpper, men det er langt fra nok til og give en fornuftig virkning. Overvejer og købe et par billeder med 50mm dæmpemateriale bag. En ekstra bogreol eller lign.

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes