Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2025 | 00:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Dæmpning af betonloft (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lao Tzu
Branchemedlem
Branchemedlem
Computer4music

Bruger siden: 14 Juni 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 20 November 2014 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

john pedersen skrev:
hej

jeg fik lavet en måling på akustikken i stuen i weekenden... den vidste jeg har en lettere hævning i bassen og
mellemtonen og diskanten er lettere faldende så ved jeg skal arbejde med at få bassen i dæmpningen .... så langt så
godt :-)

Hvordan er det gået med akustikken?

Bassen bør have længere efterklangstid end diskant. De høje toner (=korte bølgelængder) dæmpes af almindeligt interiør i en stue, og det er
taget højde for ved mix af musik og anden lyd til afspilning. Efterklangstiden vil du se direkte afspejlet i frekvensgangen på dit anlæg, når det
måles, så rummets bidrag medtages.

Idealet er derfor en efterklangstid, der falder jævnt med stigende frekvens. Hvis du forsøger at dæmpe bassen, så efterklngstiden bliver vandret,
vil du få en kedelig og tonalt meget skæv gengivelse.
Til top Vis Lao Tzu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lao Tzu Besøg Lao Tzu's Websted

Lao Tzu
Branchemedlem
Branchemedlem
Computer4music

Bruger siden: 14 Juni 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 20 November 2014 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

KBAndersen skrev:
Har ligeledes sådan et problem.Beton loft, beton endevægge. Parket gulv og et stort skydedørs arrangement og et enkelt
vindue. Desuden er eder er lille indhak i stuen og to døre. Det runger. Klap med hånden og lyder er hård og med lang efterklang. Så hvad gør
man..... Før i tiden havde vi et tykt væg til væg gulvtæppe. Der var lyden faktisk helt tilfredsstillende. Men nu med bare gulve Der dog et par
løse tæpper, men det er langt fra nok til og give en fornuftig virkning. Overvejer og købe et par billeder med 50mm dæmpemateriale bag. En ekstra
bogreol eller lign.

Når dit rum er med så mange betonvægge og uden tæppe mv. vil jeg afgjort foreslå noget dæmpning, der primært sætter ind mod mellemtone og
diskant. 50-100 mm glasuld dæmper effektivt og tager et rimeligt bredt frekvensspektrum. Dæmp endelig ikke for meget, og som Sven har skrevet
tidligere, så bør der ikke dæmpes for kraftigt ved første refleksionspunkt på siderne, da bredden af stereobilledet reduceres.

Diffusorer er meget effektive, men de fylder også mere. Lydresultatet er imidlertid godt, hvilket er tydeligt i Svens rum, der er tættere besat med
diffusorer end noget andet jeg har oplevet.
Til top Vis Lao Tzu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lao Tzu Besøg Lao Tzu's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes