Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 09:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Polaritet (absolut fase) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 13
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sam25
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:

problemerne med højttalere er mange. Først og fremmest må man blive enige om, hvad de egentlig skal kunne.

1. De skal kunne gengive det hav af transienter, tale såvel som musik består af. Det lydfelt, der ankommer direkte til en lytter, og som rummer de informationer, der angiver retning/sted for den enkelte lydgiver.

2. De skal kunne gengive udklingningen af det enkelte instrument sammen med den udklingning, som sker i rummet for den akustiske hændelse samtidig med, at nyt toner frem.

3. De skal gengive uden resonanser, som vi lyttere er temmelig følsomme for.

Den helt afgørende lydtype er transienten. Den kræver ret frekvensgang, frekvenskonstant delay og et frekvensområde principielt fra DC til meget højt op, hvis det ikke lige var fordi luften er mediet for lyds transport, så afstand til transientgiveren  har indflydelse opadtil i frekvens, men ikke nedadtil.

Det må være klart, at den lyd, der rammer mikrofonkapslen, og den lyd, der forlader højttaleren - i lyttepositionen

betyder det at de der 1m måliger ikke rigtig dur til noget ?

skal være den samme. Eneste afvigelse bestemt af mængden af luft (og dens fugtighed). Jeg taler her den direkte lyd, velvidende at hurtige refleksioner fra enheders nære omgivelser kan gribe forstyrrende ind og blive opfattet som direkte.

For at undgå det, må forpladers kanter og huller tildækkes/skjules -vigtigere des tættere på lydgivende membraner. 

skal man silikonere monterings hullerne ?

Med transienten følger samtidighed.

Det fører direkte til kabinet og til filter for ikke at tale om enheder.

Kabinettet:

Dér kan der ikke herske nogen tvivl. Bagsideudstråling må være bandlyst

så tek mek er noget møg ?

som sidemonterede basser. De brugte enheders akustiske centre skal sidde på en frontplade (delt eller hel), således at de fra lyttepositionen er placeret i dybden som siddende på en cirkelbue med lytteren i centrum. 

så en højttler skal designes til en bestemt afstand til lytteren ?

Alle enheder pegende imod dette center for at skabe den samtidighed, som en transient kræver. Det skal her huskes, at en transients spektrum er bredbåndet, så det vil noget. Fasekravet  er der ingen vej uden om så enhederne skal arbejde synkront uden mystiske fasedrej dem imellem.

Dette fører direkte over i det Duelundske synkronfilter og enhedsproblematikken.

mvh  Steen Duelund

det er oprigtige spørgsmål. hvis det er ja, har DIY folkene jo en kæmpe fordel

Til top Vis sam25's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sam25

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Dette er ikke et person angreb.

Men her siger du jo, at de ting du er fortaler for, og som du mener er vigtigt, kan eller kommer til at kunne  købes i en DCA højtaler.

Så er det bare jeg har lidt svært ved at se, at man skal ikke kunne se på det som en slags reklame.

Mange andre producenter er vel lige så passionerede lytter og musik brugere, så, det undskylder vel ikke den lidt uklare line mellem dine teorier og ønsket om at sælge flere højttaler.

Du mener, at jeg skal tie stille?  Intet problem - det er det absolut letteste.

Alle har nok en meget stor interesse i musik, ellers ville de vel næppe bruge så meget energi og så meget tid her på sitet.

Alle har nok også nogen gode grunde, til at have den holdning de har.

Og sidst men ikke mindst, så bliver alle nok lige stødt, når der kommer nogen og siger at de ikke har forstået det, og det er grunden til at de har truffet andre valg.

Man kan ikke foretage fornuftige valg uden at kende bagrunden for hvordan der konstrueres korrekt. Det er den, der er mit mål at afdække. Det har intet med DCA at gøre, dér er der hemmeligheder, jeg ikke vil give fri her. Det ville da være fuldstændig idiotisk.

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Juli 2004 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

sam25 skrev:
Andre skrev:

Men her siger du jo, at de ting du er fortaler for, og som du mener er vigtigt, kan eller kommer til at kunne  købes i en DCA højtaler.Citat Sam25

Helt ærligt Sam25, implementerede Duelund ikke sine ideer i produkter fra DCA.

Når han finder dem vigtige, ville jeg da først for alvor være bekymret for Duens

velbefindene.

MVH

Ja, men så spil da med åbne kort. Han HAR da en interesse i at overbevise så mange som muligt, i at han har den rette løsning. Det øger nemlig salget.

Det er vel som med alle andre producenter.

Diskuterer de deres løsninger i et åbent forum? 

sam25
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Juli 2004 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:
sam25 skrev:
Duelund skrev:

Denne tråd står fortsat åben og da netop høring af om polariteten er ret eller forkert for mig at se er den sidste og endelige kvalitetsparameter. ville det være klart at fortsætte her med hvordan man kan nå frem til at kunne høre og bestemme den enentydigt.

Også set i lyset af at den lovede konstruktion ikke blev frigivet fra mest rigtig lyd, dels fordi venner gerne så at mit værk overlevede mig, så et selskab med det formål udi praktiske løsninger oprettedes. De "hemmeligheder" den konstruktion tvang i brug, skal bruges for at den konstruktion falder helt i hak. Det er selvfølgelig i DCA's interesse at have den for sig selv.

Men her siger du jo, at de ting du er fortaler for, og som du mener er vigtigt, kan eller kommer til at kunne  købes i en DCA højtaler.

Så er det bare jeg har lidt svært ved at se, at man skal ikke kunne se på det som en slags reklame.

Mange andre producenter er vel lige så passionerede lytter og musik brugere, så, det undskylder vel ikke den lidt uklare line mellem dine teorier og ønsket om at sælge flere højttaler.

Nej nej, men bare at producenter er vel også mennesker, der har sig selv nærmest !

Det forhindrer dog ikke, at væsentlige dele deraf kan blive omtalt i mere generelle vendinger. De ledetråde, der skal følges for at opnå "mest rigtig lyd" og mulighed for at detektere korrekt "polaritet", er såmænd simple nok.

Men tråden "hvordan opfattes lyd" bør vel rundes af. Man må så bede til at personfnidder kan blive holdt ude.

For antiduelunderne så lad mig slå fast med syvtommersøm at musik er min store interesse og at jeg foretrækker at opleve den reproduceret. Så kan den udforskes dybere og mere intenst. Det skal også gøres klart, at jeg nødtvungent har måttet gå nye veje for at få det kæmpepuslepil, som en højttaler reelt set er, til at gå op. En sådan kan betragtes udfra ydelsen alene for den enkeltes smag. Problemet er så blot, at gentage "sagen" med andre stumper har ringe chance for at ende med det samme resultat, som den første. Det har jeg ikke kunnet acceptere, og har derfor måttet gå den meget lange objektive vej, hvor hvert trin kendes til bunds og ingen overraskelse kan bringe.

Alle har nok en meget stor interesse i musik, ellers ville de vel næppe bruge så meget energi og så meget tid her på sitet.

Alle har nok også nogen gode grunde, til at have den holdning de har.

Og sidst men ikke mindst, så bliver alle nok lige stødt, når der kommer nogen og siger at de ikke har forstået det, og det er grunden til at de har truffet andre valg.

Man kan ikke foretage fornuftige valg uden at kende bagrunden for hvordan der konstrueres korrekt. Det er den, der er mit mål at afdække. Det har intet med DCA at gøre, dér er der hemmeligheder, jeg ikke vil give fri her. Det ville da være fuldstændig idiotisk.

Nej, men værken du eller jeg ved jo hvad de har sat sig ind i. kun at vi ikke billiger resultatet. Og det kan jo lige så godt ske med DCA som med Densen f.eks.

Det har været et kæmpearbejde, hvor hver eneste stump i samarbejde med venligtsindede danske virksomheder er forsøgt udviklet videre, så de tjener et musikalsk brug langt bedre.

Her kommer lytning ind. Stumper lyder forskelligt og jeg er altså en stædig kamel, der også vil vide hvorfor. Først da kan man komme videre.

Nåja! til den tabte tråd "hvordan opfattes lyd" vil jeg blot tilføje, at man måske skulle rette opmærksomheden imod den for mennesket karakteristiske "tale". Den er vores ganske hørelse rettet imod. Musik er også en slags tale udviklet fra sprogsang og -rytme til melodi og takt. Skulle vi høre så forskelligt, som nogen mener, ville vores verbale konversation lide skade derved. At vi kan gå glip af indholdet skyldes andet end at vi ikke hører, hvad bliver sagt.

mvh  Steen Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Juli 2004 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:
sam25 skrev:

Ja, men så spil da med åbne kort. Han HAR da en interesse i at overbevise så mange som muligt, i at han har den rette løsning. Det øger nemlig salget.

Du kan jo prøve at lytte til det pågældende udstyr, så vil jeg da meget gerne have en kommentar fra dig om kejseren har tøj på eller ej.

Jeg forstår ikke helt dit forhandler paranoia, så længe folk i det mindste forsøger at bringe seriøse emner op til debat, kan jeg kun se det som et positivt bidrag.  Man så kan være uenig med indholdet eller måden det bliver fremlagt på, men det er vel så det der skal kommenteres eller diskuteres?

Mvh,

Karsten

Præcis! Intet skal tages for gode varer, men diskuteres og vendes og drejes med en sund tvivl som udgangspunkt.

mvh  Steen Duelund

sam25
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Juli 2004 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:
sam25 skrev:
Andre skrev:

Men her siger du jo, at de ting du er fortaler for, og som du mener er vigtigt, kan eller kommer til at kunne  købes i en DCA højtaler.Citat Sam25

Helt ærligt Sam25, implementerede Duelund ikke sine ideer i produkter fra DCA.

Når han finder dem vigtige, ville jeg da først for alvor være bekymret for Duens

velbefindene.

MVH

Diskuterer de deres løsninger i et åbent forum? 

Nej, de er påfaldende tavse.

Om de ikke har noget at byde på, eller bedre ting at tage sig til, ved jeg ikke

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Juli 2004 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Hvis du sidder i den afstand og lytter så jo!.

Hvad du bruger af materialer har mindre betydning, blot at det bliver glat.

Jeg aner ikke hvad tek mek er.

Ja! hvis ikke den er delt og derfor kan tilrette buen.

Ja! gør det noget?

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Juli 2004 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

sam25 skrev:
Duelund skrev:

Nej nej, men bare at producenter er vel også mennesker, der har sig selv nærmest !

Det skal jeg ikke kunne udtale mig om

Nej, men værken du eller jeg ved jo hvad de har sat sig ind i. kun at vi ikke billiger resultatet. Og det kan jo lige så godt ske med DCA som med Densen f.eks.

Enhver fabrikant bliver vel bedømt på sine produkter?

mvh  Steen Duelund

sam25
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Juli 2004 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:
sam25 skrev:
Duelund skrev:

problemerne med højttalere er mange. Først og fremmest må man blive enige om, hvad de egentlig skal kunne.

1. De skal kunne gengive det hav af transienter, tale såvel som musik består af. Det lydfelt, der ankommer direkte til en lytter, og som rummer de informationer, der angiver retning/sted for den enkelte lydgiver.

2. De skal kunne gengive udklingningen af det enkelte instrument sammen med den udklingning, som sker i rummet for den akustiske hændelse samtidig med, at nyt toner frem.

3. De skal gengive uden resonanser, som vi lyttere er temmelig følsomme for.

Den helt afgørende lydtype er transienten. Den kræver ret frekvensgang, frekvenskonstant delay og et frekvensområde principielt fra DC til meget højt op, hvis det ikke lige var fordi luften er mediet for lyds transport, så afstand til transientgiveren  har indflydelse opadtil i frekvens, men ikke nedadtil.

Det må være klart, at den lyd, der rammer mikrofonkapslen, og den lyd, der forlader højttaleren - i lyttepositionen

kun til fest, og der er det nok ligemeget

skal være den samme. Eneste afvigelse bestemt af mængden af luft (og dens fugtighed). Jeg taler her den direkte lyd, velvidende at hurtige refleksioner fra enheders nære omgivelser kan gribe forstyrrende ind og blive opfattet som direkte.

For at undgå det, må forpladers kanter og huller tildækkes/skjules -vigtigere des tættere på lydgivende membraner. 

ok. er det også gjort med DCA højttalere ?

Med transienten følger samtidighed.

Det fører direkte til kabinet og til filter for ikke at tale om enheder.

Kabinettet:

Dér kan der ikke herske nogen tvivl. Bagsideudstråling må være bandlyst

Noget tweeter tweak noget

som sidemonterede basser. De brugte enheders akustiske centre skal sidde på en frontplade (delt eller hel), således at de fra lyttepositionen er placeret i dybden som siddende på en cirkelbue med lytteren i centrum. 

kan DCA højttalere det ?

Er det ikke også det de nye Gryphon er... buede altså ?

Alle enheder pegende imod dette center for at skabe den samtidighed, som en transient kræver. Det skal her huskes, at en transients spektrum er bredbåndet, så det vil noget. Fasekravet  er der ingen vej uden om så enhederne skal arbejde synkront uden mystiske fasedrej dem imellem.

Dette fører direkte over i det Duelundske synkronfilter og enhedsproblematikken.

mvh  Steen Duelund

Ja! gør det noget?

nej, det er da godt at de har nogen fordel frem for konsum løsningerne.

mvh  Steen Duelund

sam25
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Juli 2004 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:
sam25 skrev:
Duelund skrev:

mon ikke de er 

ja, men nogen har bare en ubegrundet navne fordel

mvh  Steen Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Juli 2004 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

sam25 skrev:
Duelund skrev:
sam25 skrev:
Duelund skrev:

mon ikke de er 

Jeg er det ikke.

ja, men nogen har bare en ubegrundet navne fordel.

Det er da købernes fejl - ikke fabrikantens.

mvh  Steen Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Juli 2004 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Synkronfilteret vil blive forklaret og kan findes på:

http://www.steenduelund.dk/download/duelund-filter.pdf

sam25
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Juli 2004 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:

Sludder fra start til slut….

Du troede lige

Der er vist en del at læse på, og måske stille spørgsmål til. Inden man kan vurdere det.

Men meget grundigt, og fedt at der er noget at forholde sig til.

Tak.

Og grundlaget for det, -er det vist svært at udsætte noget på.

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Juli 2004 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=sam25] 

kun til fest, og der er det nok ligemeget

Ja! sikkert 

ok. er det også gjort med DCA højttalere ?

Du må få lov at gætte én gang. 

Noget tweeter tweak noget

Lidet oplysende

kan DCA højttalere det ?

Det kommer an på hvilken

Er det ikke også det de nye Gryphon er... buede altså ?

Jo

Ja! gør det noget?

nej, det er da godt at de har nogen fordel frem for konsum løsningerne.

Det har de altid haft - blot ikke brugt det. 

mvh  Steen Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Juli 2004 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

sam25 skrev:
[QUOTE=Duelund]

Du troede lige

Skal der grines nu?

Der er vist en del at læse på, og måske stille spørgsmål til. Inden man kan vurdere det.

God idé.

Tak.

Den er ikke spor ny.

Det vil jeg mene ja.! en af grundsætningerne  M^2=H(s)*H(-s), der underligt nok aldrig før er blevet brugt i den form. H(-s) har man ikke kunnet lide.

mvh  Steen Duelund

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:
sam25 skrev:
[QUOTE=Duelund]

Du troede lige

Skal der grines nu?

Og det var præcis dét jeg fik på puklen for at anbefale 

God idé.

Tak.

Den er ikke spor ny.

Det vil jeg mene ja.! en af grundsætningerne  M^2=H(s)*H(-s), der underligt nok aldrig før er blevet brugt i den form. H(-s) har man ikke kunnet lide.

mvh  Steen Duelund

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

sam25
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Juli 2004 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

waal skrev:
Duelund skrev:
sam25 skrev:
[QUOTE=Duelund]

Du troede lige

Skal der grines nu?

Men der var jo ikke noget før ! (at forholde sig til). Man kan vel ikke sige at der ligger noget spændene på nette og så ikke mere. Et link eller to hjælper jo en del

God idé.

Tak.

Den er ikke spor ny.

mvh  Steen Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Juli 2004 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

En filterteori er jo interessant nok, men som al teori er det kun noget værd, kan den overholdes i praksis også.

Skal filtre bruges på enheder nytter det jo ikke meget at de af sig selv er filtrerede hårdere en det filteret kan byde på.

Det nytter heller ikke meget, at når et filter forudsætter at se ind i en modstand, at det så ikke også gør det.

En dynamisk enhed skal altså impedanskorrigeres, hvilket kræver 5 komponenter.

Hvordan disse beregnes følger.

mvh  Steen Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Juli 2004 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Tålmodighed sat på prøve. Nå jeg skal på hospitalet i morgen, så får vi se, hvornår jeg bliver aktiv igen.

mvh  Steen Duelund

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Sendt: 23 Juli 2004 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

sam25 skrev:
waal skrev:
Duelund skrev:
sam25 skrev:
[QUOTE=Duelund]

Du troede lige

Skal der grines nu?

Men der var jo ikke noget før ! (at forholde sig til). Man kan vel ikke sige at der ligger noget spændene på nette og så ikke mere. Et link eller to hjælper jo en del

Som jeg ofte har skrevet : søg Steen Duelund på google og træet er lige til at plukke - stuepigen ER fyret og  DIY skal opfattes bogstaveligt

God idé.

Tak.

Den er ikke spor ny.

mvh  Steen Duelund

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

<< Forrige Side af 13 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum