Emne: Polaritet (absolut fase) ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
sam25 Lukket konto

Konto lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 298
|
| Sendt: 23 Juli 2004 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Duelund skrev:
| [QUOTE=sam25]
Så filtret skal både skære og løfte. For at for den rigtig afrulning, fordi enheden selv afruller, anderledes end vi ønsker.
Man kan få filtre til at løfte (overshoot), men undgå det for al pris. Du kan derimod få filtret til at holde op. Det kan du bruge.
Så hvis jeg bruger dit filter, så skære det som normalt, når så enheden selv begynder, så stopper filtret, så ledes at det ikke sære, efter enhed selv skære, således at der ikke skæres med både filter og enhed.
Jamen nok engang - det er lige præcis det, at enheder har et indbygget mekanisk filter, ovenikøbet endnu værre villede resonanser, som er rent salgsgas og ødelæggende for deres korrekte brug. Men med en så klarsynet allieret, skal vi nok nå et fornuftigt mål. Det er hårdt tiltrængt.
Så forbedringerne ligger i dine enheder, og ikke i filtret, som ”bare” er et filter som så mange andre trimmede filtre.
Næh Næh! så nemt går det ikke. Det er et snævert samspil.
mvh (har du pc'er med på hospitalet ?) Nej! det blev kun tiil en ekstra vævsprøv for at sikre korrekt behandling.
Føj, det lyder ikke som om det kun er en øm tå.
Held og lykke. Eller hvad man nu siger
mvh Steen Duelund |
|
|
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 23 Juli 2004 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Duelund skrev:
|
Jeg havde egentlig regnet med en større reaktion på nedenstående citat.
Det kan jeg godt forstå, da det stempler hovedparten af højttalere som defekte. Jeg kan godt se hvor du vil hen med trykkammer konstruktionen, men har dog hørt velfungerende transmissionslinier samt især hybrid transmissionslinier.
Kabinettet:
Dér kan der ikke herske nogen tvivl. Bagsideudstråling må være bandlyst som sidemonterede basser. De brugte enheders akustiske centre skal sidde på en frontplade (delt eller hel), således at de fra lyttepositionen er placeret i dybden som siddende på en cirkelbue med lytteren i centrum. Alle enheder pegende imod dette center for at skabe den samtidighed, som en transient kræver. Det skal her huskes, at en transients spektrum er bredbåndet, så det vil noget. Fasekravet er der ingen vej uden om så enhederne skal arbejde synkront uden mystiske fasedrej dem imellem.
Hvordan takler du problemet med varierende akustisk centrum fra enheder der arbejder udover det rene stempelområde?
|
|
|
Mvh,
Karsten
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1057
|
| Sendt: 23 Juli 2004 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jens J skrev:
Duelund skrev:
|
Kabinettet:
Dér kan der ikke herske nogen tvivl. Bagsideudstråling må være bandlyst som sidemonterede basser. De brugte enheders akustiske centre skal sidde på en frontplade (delt eller hel), således at de fra lyttepositionen er placeret i dybden som siddende på en cirkelbue med lytteren i centrum. Alle enheder pegende imod dette center for at skabe den samtidighed, som en transient kræver. Det skal her huskes, at en transients spektrum er bredbåndet, så det vil noget. Fasekravet er der ingen vej uden om så enhederne skal arbejde synkront uden mystiske fasedrej dem imellem.
Det er jo reelt set et gevaldigt minus i karakterbogen for basreflekssystemet, den åbne baffel, horn, transmissionslinien mm. Disse systemer er der jo kun p.gr.a. basenheders manglende evne til at gengive bas, da enheder jo partout skal være ophængt i alt for stramme tøjler. Det burde være logik for perlehøns, at netop det lukkede kabinet, nulstiller den stramhed. Enheden kan være så løst ophængt at svingspolen falder ud af svinggabet i vandret stilling. Den enhed skal så blot monteres lodret, så vil tyngdekraften holde svingspolen på plads, og en evt. flytning blive bestemt af det elektriske system og helst intet andet. Den indespærrede lufts elastik er helt fin. Den er lineær indtil meget høje lydtryk, så den må siges at spille sin rolle (at begrænse udsving) langt bedre end de normalt brugte centreringsfjedre. Så væk med dem.
En anden udslagsbegrænser er det forreste ophæng, så skum er godt her.
Med det lukkede system er grundlaget for en god og forståelig basgengivelse lagt. Der findes ikke noget bedre - kun værre.
mvh Steen Duelund
|
|
|
Hej
Hvorfor bekymre sig så meget om placering af enheder når filteret ikke har konstant group delay?
mvh Jens
|
|
|
Skarpt set. Men hvem siger, at man ikke kan opnå netop det i en sådan grad at den menneskelige lytter ingen chance har for at opdage at det ikke er fuldstændig korrekt.??? Der er da ingen grund til at ødelægge startbetingelse uanset hvad.
Men igen - godt set.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
sam25 Lukket konto

|
| Sendt: 23 Juli 2004 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
Duelund skrev:
|
Det er vel ret logisk
Og JM lab, Gryphon og en eller anden DIY ht’er gør det jo også (Wilsson vist også)
Men det betyder jo at enten skal der indrettes efter højttaleren, eller også skal man ha’ ht’er i mange Diameter/ afstands spring. = ufattelig lav WAF
Eller også skal man kunne justerer det.
Er DCA højtalere med denne bude forplade ?
Det kan jeg godt forstå, da det stempler hovedparten af højttalere som defekte. Jeg kan godt se hvor du vil hen med trykkammer konstruktionen, men har dog hørt velfungerende transmissionslinier samt især hybrid transmissionslinier.
Kabinettet:
Hvordan takler du problemet med varierende akustisk centrum fra enheder der arbejder udover det rene stempelområde?
|
|
|
Mvh,
Karsten |
|
|
|
| Til top |
|
| |
sam25 Lukket konto

|
| Sendt: 23 Juli 2004 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Duelund skrev:
Jens J skrev:
Duelund skrev:
|
Kabinettet:
Det er jo reelt set et gevaldigt minus i karakterbogen for basreflekssystemet, den åbne baffel, horn, transmissionslinien mm. Disse systemer er der jo kun p.gr.a. basenheders manglende evne til at gengive bas, da enheder jo partout skal være ophængt i alt for stramme tøjler. Det burde være logik for perlehøns, at netop det lukkede kabinet, nulstiller den stramhed. Enheden kan være så løst ophængt at svingspolen falder ud af svinggabet i vandret stilling. Den enhed skal så blot monteres lodret, så vil tyngdekraften holde svingspolen på plads, og en evt. flytning blive bestemt af det elektriske system og helst intet andet. Den indespærrede lufts elastik er helt fin. Den er lineær indtil meget høje lydtryk, så den må siges at spille sin rolle (at begrænse udsving) langt bedre end de normalt brugte centreringsfjedre. Så væk med dem.
En anden udslagsbegrænser er det forreste ophæng, så skum er godt her.
Med det lukkede system er grundlaget for en god og forståelig basgengivelse lagt. Der findes ikke noget bedre - kun værre.
Det er nok rigtigt i teorien.
Men de bandlyste systemer, byder på nogen god kompromiser, som man vel må respektere hvis folk vælger dem. Som den rette løsning.
Slaver til små SS løsninger
Horn til at gå dybt/ høj effektivitet
Refleks… et miks af de to første
Osv.
Det er jo ikke alle der ikke har nogen/noget at tage hensyn til i deres anlægs valg.
mvh Steen Duelund
|
|
|
Hej
Hvorfor bekymre sig så meget om placering af enheder når filteret ikke har konstant group delay?
mvh Jens
|
|
|
Skarpt set. Men hvem siger, at man ikke kan opnå netop det i en sådan grad at den menneskelige lytter ingen chance har for at opdage at det ikke er fuldstændig korrekt.??? Der er da ingen grund til at ødelægge startbetingelse uanset hvad.
Men igen - godt set.
mvh Steen Duelund |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 23 Juli 2004 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=StudioSound][QUOTE=Duelund]
Defekte er et stærkt ord. De er blot ikke optimale.
Kabinettet:
Så godt man nu engang kan. De enheder jeg arbejder med er søgt ud blandt mange for netop at minimere det problem. Eneste kur er at lave mangevejssystemer 4 eller 5 vejs. Man kan også reparere mere end det lige tros.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 23 Juli 2004 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Føj, det lyder ikke som om det kun er en øm tå.
Held og lykke. Eller hvad man nu siger
Du har ganske ret og tak.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 559
|
| Sendt: 23 Juli 2004 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
sam25 skrev:
StudioSound skrev:
Duelund skrev:
|
Det er vel ret logisk
Og JM lab, Gryphon og en eller anden DIY ht’er gør det jo også (Wilsson vist også)
Men det betyder jo at enten skal der indrettes efter højttaleren, eller også skal man ha’ ht’er i mange Diameter/ afstands spring. = ufattelig lav WAF
Min alt andet en bov-og mundlamme hustru lever fint med et sæt fuldt justerbare indadbuede 3vejs synkronhøjttalere som til overflod står 3 meter fra bagvægen, de er faktisk særdeles hustruvenlige
Kabinettet:
|
|
|
Mvh,
Karsten |
|
|
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 23 Juli 2004 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=sam25][QUOTE=StudioSound][QUOTE=Duelund]
Det er vel ret logisk
Rent vrøvl. Selvfølgelig skal man kunne justere. Afhænger af model.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
sam25 Lukket konto

|
| Sendt: 23 Juli 2004 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Duelund skrev:
| [QUOTE=sam25][QUOTE=StudioSound][QUOTE=Duelund]
Det er vel ret logisk
Rent vrøvl. Selvfølgelig skal man kunne justere. Afhænger af model.
Kunne du måske være lidt mere specifik ?
Jeg skriver jo netop at en løsning kunne være justering.
Så jeg er ikke helt med på hvad det er der er noget vrøvl.
En fast bue og afstand kunne vel også bruges !
Hvorfor bliver du lige pludselig så grov/ aggressiv ?
Jeg prøver faktisk bare at lære noget ! 
men igen, kan man det på DCA modellerne ?
mvh Steen Duelund |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 23 Juli 2004 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
sam25 skrev:
Duelund skrev:
Det er vel ret logisk
Men det betyder jo at enten skal der indrettes efter højttaleren, eller også skal man ha’ ht’er i mange Diameter/ afstands spring. = ufattelig lav WAFRent vrøvl.
Eller også skal man kunne justerer det.Selvfølgelig skal man kunne justere
Er DCA højtalere med denne bude forplade ? Afhænger af model.
.
mvh Steen Duelund
|
|
|
|
|
|
Jeg svarede dig bare kort og koncist. jeg har grupperet lidt rundt på svarene.
|
| Til top |
|
| |
sam25 Lukket konto

|
| Sendt: 23 Juli 2004 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Duelund skrev:
sam25 skrev:
Duelund skrev:
Det er vel ret logisk
Men det betyder jo at enten skal der indrettes efter højttaleren, eller også skal man ha’ ht’er i mange Diameter/ afstands spring. = ufattelig lav WAFRent vrøvl.
At man kunne løse det med mange modeller der havde forskelligt summerings punkt, eller at din kone ville elske du sagde at det var højttalerne der bestemte placeringen at sofaen ?
Eller også skal man kunne justerer det.Selvfølgelig skal man kunne justere
ok
Er DCA højtalere med denne bude forplade ? Afhænger af model.
ok
.
mvh Steen Duelund
|
|
|
|
|
|
Jeg svarede dig bare kort og koncist. jeg har grupperet lidt rundt på svarene.
jep, men ikke så Forståeligt/ uddybende . |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 24 Juli 2004 kl. 00:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
jep, men ikke så Forståeligt/ uddybende .
Måske ikke, men hvis du nu stillede nogle reelle spørgsmål, så var det måske lidt lettere for mig. Forøvrigt så har jeg ondt efter dagens snit, så det påvirker mig nok også. Og så alle de spørgsmål ang DCA.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 25 Juli 2004 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lukkede princip er ikke færdigt ved det der foreløbig er skrevet om det. Alle højttalere til hjemmebrug har et rum at spille ind i. Sådanne rum behandler ikke alle frekvenser ens.
Der opstår stående bølger.
Der opstår et gain, der andrager +12 dB/okt nedadtil. Det såkaldte roomgain.
Det eneste kabinetprincip der kan "tackle" og udnytte begge fænomener er det lukkede. Så på trods af sit dårlige rygte, står det alene med disse så vigtige evner.
Jeg håber at have kræfter til at gå dybere i aften. Hvis ikke så må jeg blot bede om tålmod. Selvfølgelig kun hvis der er nogen interesse. Det er ferietid, og det begrænser selvfølgelig læselysten, og hvis nu sommeren endelig kommer?
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 26 Juli 2004 kl. 01:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der opstår stående bølger.
Det er ganske korrekt, og det har været diskuteret evindeligt, uden at man er kommet nærmere problemet, andet end at kunne sælge ting og sager til deres undertrykkelse. Det er jo helt fint for omsætningen, men kræfterne er spildte, for den væsentligste egenskab en gengivelse skal kunne - at gengive transienter - bliver direkte ødelagt, og det er der jo ikke rigtig nogen idé i. Stående bølger er hårdt bundet til sinustonen, som jo igennem årene har været bragt i fokus, som det væsentligste.
Stående bølger hører til basområdet og lytterummets dimensioner, hvorfor dette sidstnævnte er blevet rettet opmærksomheden på, istedet for at fokusere på kilden for unoderne - nemlig lydgiveren.
Så er vi ved højttaleren og det lukkede system. Det er klart, at med det lukkede kabinet, vil højttalerenheden ensidigt "føle" de "faste" trykvariationer lytterummet bygger op. Højttalerenhedens bagside er beskyttet imod den nævnte trykvariation, men ikke den i det brugte kabinet etablerede. En højttalerenhed i et lukket kabinet tjener også som en mikrofon, og i bekæmpelsen af stående bølgers opbygning, er det de fakta, vi skal have fat i.
Det brugte kabinets indvendige tryk må ikke opvise nogen resonanser, hvilket en impedansmåling af enheden i kabinettet vil tydeliggøre. Kabinettes indre kan "slås istykker" ved brug af en matrix, der egentlig tjener som venturi-ventiler, hvis effekt er en lowpassfunktion. Det er gennemmålt kammer for kammer, så det vides med sikkerhed at det fungerer sådan. Men mængden af kamre bliver let for stort, passagen forhindret, så man kan indføre en slags kammer, der på samme måde som et udstødningsrør "suger" højere frekvenser til sig. Dette sikrer at den "bølgefront" der også bliver sendt til siderne bag enheden, efter passage af matrix ved tilbagekomst til enhed er totalt renset for frekvenser over ca 100 Hz eller lavere. Rent dæmpningsmæssigt tjener matrix'en som en slags stativ, hvorved dæmpningsmaterialemængden kan holdes lavest muligt og er placeret, hvor luftmolekylehastigheden er høj - altså ikke på de indvendige flader, hvor den er lav.
Driveren og den indespærrede luft spiller sammen i dannelsen af en resonanfrekvens og dennes Qt. Det er blevet påstået at et Qt på 0,7 er det bedste kompromis imellem impulsresponse og frekvensgang. Undskyld mig - men det er rent vrøvl at indføre noget kompromis overhovedet. Det er restopfattelse fra gamle dage med ikke så mange watt og LP'en som kilde. Sjovt nok, at det stadig spøger.
De eneste Qt'er der kan accepteres er de, der er lavere end 0,5, og der er den sammenhæng for et givet bassystem, at halveres resonansfrekvensen til det halve, så gør Qt'et det ligeså.
Skal der styr på bassen, og det må på det kraftigste tilrådes, så forsvinder de fænomener fremkaldt af manglende styr på samme.
Fokus skal lægges på transienten - frekvensgangen vil altid være et sampilsfænomen enhed og rum imellem for ikke at glemme forstærkeren, der i bedste fald kortslutter enheden, og forhindrer den i at gøre noget selv - aperiodisk - om noget - som den skal være.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 26 Juli 2004 kl. 05:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er altså højttaleren selv, der skal klare de stående bølger. Stiger trykket - følt af højttaleren - vil forårsage en øgning af modstanden set fra forstærkeren, så den skruer ned for effekten, er den konstrueret så dens effekt er impedansvariabel. Det kræver selvfølgelig en høj dæmpningsfaktor og en på det nærmeste forsvindende modstand i den serielle forbindelse forstærker og højttaler imellem eller et så lavt Qt for højttaleren i kabinettet, at en mindre modstand ikke gør noget. Det vil nedsætte mikrofoneffekten noget, men alene det meget lave Qt vil gøre at den vil bekæmpe egne udsving alene af den grund.
Fordelen ved at gå den vej, er at der ikke er nogen forudindstilling, men et virke der er dynamisk - altså retter sig ind efter det der "føles" af enhedens svingspole.
Nu rabler det igen for den gamle mand, skal der nok være nogen, der tænker, men den er god nok. Beviset er enkelt ved fraværet af motional feedback kontrollerede højttalere. De virker nemlig modsat, ved at skrue op, hvis amplituden bliver mindre på grund af en af en stående bølges tryk. Og lige præcis det må ikke ske.
Så motional feedback systemer dur heller ikke.
Det lukkede kabinet, må aldrig vælges lille, om noget må det langt hellere være for stort. Man kan som tommelfingerregel regne med 50 l. minimum for en 8". Det burde ikke være noget problem, for jfr. alm. design haves ofte et mindre kabinet på stander, så det er blot at integrere standeren i kabinettet rumfang, så er den hjemme.
Med så lave Qt'er påstås det ofte af basgengivelse er en by i Rusland. Men vejen ud af det dilemma er ligefrem, ned med resonansfrekvens og derefter korrekt placering af højttalere i lytterum og lytteren selv. Så vil epifænomenet sinustonen kunne bidrage med rette "varme". Vil man nå rigtig dybt så skal der ses på roomgain.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 26 Juli 2004 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er en formel for roomgain. Den skal lige findes for at komme videre med emnet.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 559
|
| Sendt: 26 Juli 2004 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Duelund skrev:
|
Der er en formel for roomgain. Den skal lige findes for at komme videre med emnet.
mvh Steen Duelund
|
|
|
En lille håndsrækning fra Arkivarius
Det område hvor rummet kan sammenlignes med et simpelt lukket hulrum svarende til de frekvenser som ligger under den laveste aksiale egenfrekvens, dvs. den frekvens hvor rummets største dimension svarer til en halv bølgelængde (lambda=343/frekvens) Forstærkningen/forøgelsen i fjernfeltet andrager 40dB/decade
f=c/(2*L)= den frekvens hvorunder rummet modsvarer et simpelt lukket hulrum
L=største dimension og c=343
Kilde: Akustikingeniør Andersen
Waal
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 26 Juli 2004 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg plejer at sætte op diagonalt i et rimeligt symmetrisk rum, nok lidt svært at beregne room gain i en sådan opstilling, men det virker meget fint rent akustisk.
Mvh,
Karsten
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 26 Juli 2004 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det korrekt udførte lukkede kabinet og dets kvaliteter er næsten sin egen tråd værdig. Selv om tingene i sidste ende hænger sammen, er det vel kun indirekte, at det har med den absolutte polaritet at gøre.
Dette nævner jeg kun fordi Duelund (igen) kommer med en masse væsentlig information, som kan være vanskelig at søge på, fordi trådens titel og indhold går skævt af hinanden. Man kan så selvfølgelig vælge at søge på "Duelund" og få snart 1000 hits...
Boye
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|