Forfatter |
|
Klabo Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 511
|
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 04:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Er der nogen der vil anbefale noget godt(det bedste!!)dæmpningsmatriale, og er der nogen regel om hvor meget man skal putte i kassen. Det er en 18" jbl driver! Og er der ikke noget med at man kan trække nogle procenter fra alt efter hvor meget dæmpning man putter i??
Jeg har lavet en del subs og der gav jeg dem bare de sædvanlige 25mm på alle flader, men er det egentlig perfekt?
|
Til top |
|
|
medum Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 46
|
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
fåreuld er godt - fås i visse byggemarkeder til isoleringsbrug. Og er renset for grimme organiske tiltag (møl fx), som evt kunne finde på at spise membraner!
Det er bedst at anbringe materialet der hvor det går ind og "forstyrrer" de stående bølger mest - oftest midt i kabinettet.
Jo mere dæmpningsmateriale, jo lavere lydhastighed - svarer i virkeligheden til et større kabinet.
Hvis man dæmper meget kan man som tommelfingerregel betragte kabinettet 10-20% større end det i virkeligheden er.
:-) Jørn __________________ Learning by doing - by night
|
Til top |
|
|
mathiasen Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 94
|
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvor meget er det tilrådeligt at dæmpe i basreflex-kabinet? Er det det samme som et lukket?
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Såfremt et basreflekskabinet skal virke som sådan, må det ikke overdæmpes! Jeg ville mene max. 20-25% materiale i boksen - og man må selvfølgelig ikke spærre porten! I en lukket boks kan man for såvidt godt fylde helt op (man må IKKE 'presse' for meget, så mister dæmpningen sine egenskaber), såfremt bassen er for buldrende el. voldsom - men egentligt bør det klares af luftvolumet i samspil med enheden. Vi lever jo blot ikke i den bedste af alle verdner...
|
Til top |
|
|
Klabo Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 511
|
Sendt: 19 Maj 2004 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
medum skrev:
Hej
fåreuld er godt - fås i visse byggemarkeder til isoleringsbrug. Og er renset for grimme organiske tiltag (møl fx), som evt kunne finde på at spise membraner!
Det er bedst at anbringe materialet der hvor det går ind og "forstyrrer" de stående bølger mest - oftest midt i kabinettet.
Jo mere dæmpningsmateriale, jo lavere lydhastighed - svarer i virkeligheden til et større kabinet.
Hvis man dæmper meget kan man som tommelfingerregel betragte kabinettet 10-20% større end det i virkeligheden er.
:-) Jørn
|
|
|
Hej Jørn
Jeg kan se på alle dine indlæg at du vist ikke er "ny bruger" bogstaveligt har du lavet mange højtalere??
Der er lige et par ting jeg kunne tænke mig at få slået fast...Det med de omkring 25mm på alle flader er sådan set det bedste man kan gøre, til at starte med, og hvis den buldre kan man forsøge sig med lidt mere??
Klaus
|
Til top |
|
|
medum Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 46
|
Sendt: 19 Maj 2004 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lavet en del forskellige højttalere i de sidste 35 år.
Voigt-horn, Duelunds cement-horn og "egoist-horn", alm basreflekser og 4. ordens båndpass subwoofer.
"La Folia" (magnetostatiske båndhøjttalere) fra starten af 80-erne spiller jeg med endnu. Jeg har ikke kunnet finde noget bedre, men er ved at starte et projekt med at lave elektrostatiske højttalere. Det venter jeg mig en del af.
25 mm dæmpningsmateriale på siderne virker udmærket, men man får mest dæmpning af stående bølger med mindst mulig materiale med min metode, og skal herved tage mindst hensyn til volumenkorrektion. Når vi snakker basrefleks.
:-) Jørn __________________ Learning by doing - by night
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 19 Maj 2004 kl. 04:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som Medum pointerer i sit første indlæg, er dæmpnings materiale mest effektivt 'i' boksen, væk fra fladerne, når det drejer sig om at dæmpe stående bølger i boksen. Desværre er det svært at overbevise materialet om at det skal svæve af sig selv ( ) midt i boksen, så man bliver altså nødt til at få det til at blive dér med en eller anden form for støtte. Evt. kan man anbringe afstivninger sådan, at de osse varetager den opgave. Iøvrigt kan brede, pladeformede afstivninger i sig selv være gode bølgebrydere.
Til almindelige lukkede bokse og reflekskabinetter fungerer f.eks rock- & glasuld fint. Fåreuld anvendes tit hvor man ønsker at påvirke lavfrekvensgengivelsen, da det, anvendt korrekt, kan nedsætte lydhastigheden i boksen (typisk i transmissionline-typer), og derved få boksen til at gå dybere. Fåreuld anvendes osse i nogle konstruktioner med akustisk ventil, for at 'forstørre' boksen og medvirke til dæmpning.
|
Til top |
|
|
Forsøgsstation Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 18
|
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|