Forfatter |
|
jensting Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2020 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 86
|
Sendt: 07 December 2024 kl. 09:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle,
Jeg tror at jeg har en retning jeg gerne vil udvikle dette i. Jeg kan ikke se den originale kaskode kobling, med Toshiba transistorere i udgang og MJ11015/11016(1) i kaskode, som en god forstærker til min brug. Jeg har brug for en forstærker der kan spille pålideligt i en højttaler med 4 Ohm nominal impedans og betydelig kapacitiv del af belastning. Jeg har til gengæld ikke brug for at spille meget højt.
Med kaskoden, der ligner kilden til de problemer jeg måler, ude af billedet har jeg et par muligheder for at fortsætte med konstruktioner der ligger tæt på og bruger konstant forsyning til udgangen, altså mere almindelige forstærkere.
Den trafo jeg har er 2x33 V AC, altså +/- 46 V eller deromkring. Med den spænding og 4 Ohm belastning er der rigelig lejlighed til at gøre Toshiba transistorerne for varme. Den originale konstruktion bruge Sanken typer der har 200 W i deres datablad, Toshibaerne har 150 W. Jeg regner ikke med at det forbedrer situationen ved at belaste med 4 Ohm og kapacitor.
Altså kan jeg enten bruge flere Toshibaer i parallel (ved højere spænding end originalt), med de udfordringer der kommer af det. Jeg kan godt lide Kajs løsning, men den er baseret på en ny konstruktion. Lidt ligesom en kaskode der har en change for at virke.
Eller, jeg kan bruge en lavere forsynings spænding til udgangen. Lidt ligesom den originale, med kaskode der ikke kan svinge +/- 46 V men mere noget der ligner +/- 40 V, kunne jeg sænke forsynings spændingen indtil den var lav nok til at en enkel Toshiba type ville overleve at drive 4 Ohm med kapacitor i parallel. Der skal nok stadigvæk sættes emitter modstand i for at forhindre termiske problemer. I det mindste ville jeg bruge den originale bias styring - Q113 og venner - med noget der ligner den originale udgangstransistor.
Ved at gå til en reguleret forsyning ville jeg, for at det ikke skal være løgn, læne mig op ad en anden High Fidelity konstruktion, Effektforstærker fra 1982. Den havde - vent på det - en reguleret forsyning på udgangen! Dobbelt nostalgi!!
En af kommentarerne på Diy-Audio var at kaskoden måske kunne gøres, med Toshiba transistorer som kaskode devices. Med et ordentlig driver kredsløb. Med bare én ændring i det kredsløbet bli'r det til den løsning jeg tænker på nu  .
Jeg vil gå glip at den teoretiske fordel ved kaskode kobling for udgangs transistor. Jeg foretrækker den praktiske fordel at forstærkeren ikke smelter sammen...
Og så er en kopi af Cordells bog på vej på biblioteket. Jeg vil helt klart starte med målinger på åben-sløjfe opstilling når jeg dimensionerer kompensation. Med emitter modstand i kredsløbet kan jeg jo måle på udgangs transistor strøm, oven i alle de spændinger jeg har kunnet måle.
Tak for de stimulerende samtaler og de mange skub i fornuftige retninger.
M V H
Jens
(1) I vil blive lige så lidt forbløffede som jeg var, da jeg fandt ud af at MJ11015/11016 modellerne ikke har noget parasit induktans. Med driver Ft 100 MHz og udgangs transistor Ft på 60 og 80 MHz TYP er induktans i den transistor der leverer strøm ikke et detalje problem...
|
Til top |
|
|
jensting Forum Bruger

|
Sendt: 07 December 2024 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaj. skrev:
...
Jeg forestiller mig, at ustabiliteten på dine kurver har sammenhæng med reaktionstiden på kaskodekoblingen i udgangstrinnet.
|
|
|
Ja, det er også min tanke.
Kaj skrev:
Og så har jeg en kommentar til biaskomplekset. Idealet er at forbinde kollektor/basis med en fast modstand -
og indsætte potentiometeret sammen med en seriemodstand mellem basis og emitter. Og hvorfor nu det?
Som diagrammet er vist vil en dårlig forbindelse i potentiometeret med tiden resultere i af basis på transistoren slipper forbindelsen, OG
Så kan den ikke længere holde sammen på spændingen over transistoren, så den lukker helt op for strømmen.
Metoden jeg anbefaler betyder at slipper potentiometeret forbindelsen, vil den faste modstand sørge for at transistoren ufarligt lukker for
tomgangsstrømmen. |
|
|
Jeg ser hvad du mener, en god og nem modifikation. Tak for tippet.
M V H
Jens
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3356
|
Sendt: 07 December 2024 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jens skriver:
"Med emitter modstand i kredsløbet kan jeg jo måle på udgangs transistor strøm, oven i alle de spændinger jeg har kunnet måle".
God ide. Derved får du mulighed for at implementere kortslutningssikring i projektet tilsluttet DC relæ beskyttelsen uden påvirkning på
forstærkerens præstationer.
Og laver du et sådan kredsløb selvlåsende, som jeg har gjort, kobles relæet ikke ind igen før apparatet er slukket et minuts tid, mens
man fjerner kortslutningen.
Og skal det "se ud af noget"  laver du dertil et kredsløb med flashing blue dioder på apparatet eller tilsluttet lyset i VU metre, så man ikke
overser hændelsen
|
Til top |
|
|
jensting Forum Bruger

|
Sendt: 08 December 2024 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle,
Man kunne lave sub reguleringen ved bare at skifte reference spænding til kaskoden. Jeg har tænkt mig at sætte moderne transistorer, i en diskret Darlington kobling, i som emitter fø'lger uden regulerings sløjfe. Udgangs impedansen bli'r så 1/Gm, og hastigheden kun begrænset af transistorerne. Jeg kigger på Toshiba power amp typer, 2SC5200, PMax 150W, Ft 30 MHz, fladt hus. Og så TTC004B som første transistor. En del kapacitet på Zener dioden der definerer base spændingen (forsynet af en konstant strøm fra input), og en smule kapacitet på udgangen (filtrering kommer fra udgangs transistors hastighed, ikke fra kapacitet).
Med et fladt hus, kan jeg montere alle power devices direkte på kølepladen, og dermed spare aluminiums vinklen. (Den koster også bare penge og øger temperatur, så der er ikke så mange fordele...)
M V H
Jens
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 08 December 2024 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bliver interessant af følge dit nye initiativ.
SC5200-O og dens komplementær 2SA1943-O er Toshiba's bud på ON/Fairchild FJL4315-O/FJL4215-O jeg anvender i mine udgangstrin.
De har vist sig dejligt pålidelige at arbejde med.
Link
|
Til top |
|
|
jensting Forum Bruger

|
Sendt: 08 December 2024 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Schematic
Og resultat. Den simulerede belastning er dramatisk, og set derfra er resultatet jo ikke ringe.
M V H
Jens
|
Til top |
|
|
jensting Forum Bruger

|
Sendt: 10 December 2024 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle,
Der e godt nok meget at lære. Jeg får en del ud af at browse Douglas Selfs web side. Der er f.eks. en præsentation han gav til AES hvor han hurtigt beskriver mange forskellige kilder til problemer i Power Amps. Inklusive en anden måde at tegne Kajs diagram af adskilte jord til forsyning (inkl filtering på PCB) og signal. Det kommer selvfølgelig med.
Så er der ideen af bruge Darlingnot (modsat polaritet) i stedet for identiske typer til driver+udgang. Det genfinder man også i L'Audiophile 18W klasse A forstærker, som jeg også skal se at komme igang med.... Douglas Self kalder det CFP, og jeg er ikke sikker på at jeg skal så langt væk fra udlægget.
En livlig udveksling af meninger på DIY-Audio fulgte en kommentar om at ring-emitter power devices (som 2SA1216 - de originale typer i dette design - og 2SA2565) ikke behøver emitter modstande selv i klasse AB og normal forsynings spænding. Det lyder lidt for risikovilligt til mig, men jeg kan jo prøve med 0.22, 0.15 og 0.1 Ohm (i den rækkefølge), og se hvornår jeg brænder nallerne.
Bias strøm er nok temmelig tæt på. Douglas Self skriver bare at ideel bias til driver+udgang er 2.86 V (med emitter modstande) og jeg måler 2.57 V (uden emitter modstande og bias strøm under 300 mA).
M V H
Jens
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 10 December 2024 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan berolige dig i, at det er muligt at kontrollere bias ned til en samlet emittermodstand, som i mit tilfælde er 0,011Ohm.
2x20 transistorer parallelt hver med 0,22Ohm i emitteren.
Men den sædvanlig tanke om at nøjes med én transistor i biaskomplekset førte til en temperaturstigning på 10 grader i timen.
Det var naturligvis ikke tilfredstillende. Derfor fjernede jeg lysdioderne i indgangstrinnets konstantstrømsgeneratorer
og erstattede dem med 1N4148 dioder.
Dertil kom biaskredsløb med to MJE340 i darlingtonkobling med en 1N4007 diode i serie med basis.
Alle tre dele i termisk kontakt med kølepladen.
Kombinationen af disse tiltag har givet min konstruktion total ro på. Én gang justeret og år senere uændret.
Pudsig nok er Douglas Self også den guru jeg har lænet mig op ad.
|
Til top |
|
|
jensting Forum Bruger

|
Sendt: 16 December 2024 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle,
Nå, jeg har ikke fået læst og forstået alting, men jeg er begyndt at lave ændringer på PCB.
Forsyning som skitseret i stedet for kaskode. Og fin ny stel forbindelse til signal  .
Det nye navn er HalvKode forstærker, fordi der er halvt så mange kaskoder i som originalt.
M V H
Jens
|
Til top |
|
|
jensting Forum Bruger

|
Sendt: 17 December 2024 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller mindre ringe signal stel:
M V H
Jens
|
Til top |
|
|
jensting Forum Bruger

|
Sendt: 19 December 2024 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle,
Layout af de nye dele. Kun den egentlige output transistor i reguleringen på central køleplade, driver Q208 på en clip-on køleplade. Emitter resistor er en tykfilm type (law induktans) på en clip-on køleplade også. Emitter modstandene var ikke til rådighed i lav induktans og power, men disse mere moderne typer er. Og, med en køleplade, der er håb om at de bedre håndterer at blive varme.
Jeg har forsøgt af lave flow for de store strømme, og så lagt regulerings komponenter oppe i hjørnet, hvor de ikke er i vejen.
M V H
Jens
|
Til top |
|
|
jensting Forum Bruger

|
Sendt: 19 December 2024 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensting skrev:
Emitter resistor er en tykfilm type (law induktans) på en clip-on køleplade også. Emitter modstandene var ikke til rådighed i lav induktans og power, men disse mere moderne typer er. |
|
|
Wirewound lav induktans emitter modstande var ikke til at finde, var det jeg ville sige.
M V H
Jens
|
Til top |
|
|
jensting Forum Bruger

|
Sendt: 19 December 2024 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
.. og layout komplet. Pyha.
M V H
Jens
|
Til top |
|
|
jensting Forum Bruger

|
Sendt: 16 Marts 2025 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og så kom de nye PCBer tilbage. Så skal der bare købes opdaterede komponenter, og lodde det hele sammen...
M V H
Jens
|
Til top |
|
|