Forfatter |
|
JensLH Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2017 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 29
|
Sendt: 25 December 2024 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej vil høre om der er nogen i dette forum, som ved hvor man skal sætte sine testpinde, når man skal måle Bias.
__________________ JensLH
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3356
|
Sendt: 25 December 2024 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et er HVOR man skal måle biasværdien, noget andet er dens størrelse. Begge dele er lige vigtige.
Normalt vil man måle strømstyrken ved at måle spændingen over en af emittermodstandede. Udregnet ud fra Ohms lov.
Værdierne med mere fremgår af en service manual til det pågældende apparat.
Kender man ikke de fastsatte præcise måleværdier for apparatet er målepunkterne ligegyldige, med mindre man selv ønsker at fastsætte disse
ud fra min beskrivelse af fremgangsmåden. Det er her vigtigt at notere sig der er fire parallelle udgangstransistorer som indgår i den totale
biasstrøm.
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 25 December 2024 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
I en meget laaaang tråd om Acurus 250, jeg var særdeles aktiv i på hedengangne Nerds debatforum ser jeg noteret
- at den pågældende velfungerende forstærker havde en målt spænding på 13mV over en emittermodstand.
Ud fra notat i tråden oplyses det at fabrikkens minimum værdi er 2,6mV. Jeg målte den pågældende forstærker som den var.
Ingen problemer og fine data.
Det er vigtigt at forstå at bias har til formål at undgå crossover-forvrængning som med for lav bias er hørbar ved lav styrke.
Bias har grundlæggende til opgave at sikre driver og udgangstransistorer arbejder i deres lineære arbejdsområde.
|
Til top |
|
|
JensLH Forum Bruger

|
Sendt: 25 December 2024 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Kaj
jeg er klar over at det er vigtigt at vide værdien man skal måle. på sådan en acurus a250 er der flere meninger om hvad bias skal være, men 6 mv er
vist den værdi som er den officielle.
det jeg ikke kan finde er hvilken modstand det skal måles over. der er ikke markeret et TP mærke.
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 25 December 2024 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror du ved mere end du vil være ved, når du skal have hjælp til at finde emittermodstande i mangel af TP
De grønne effektmodstande af hvilken der sidder 8 stk i hver side fordelt er emittermodstande.
Jeg håber du har måleprober der kan gribe fat om modstandenes tilledninger så der ikke er noget der smutter og kortslutter.
Og i øvrigt - hvorfor skal du har målt bias. Er forstærkeren repareret eller .......??
|
Til top |
|
|
JensLH Forum Bruger

|
Sendt: 25 December 2024 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har skiftet de store lytter, fordi der var en HIZZ lyd i diskanten i højtaler. den er væk nu når jeg har monteret nogen Kemet 30000uf 100V.
derfor vil jeg gerne kontrollere hvad bias er.
er det lige meget hvilken af de fire modstande man måler på.
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 25 December 2024 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er ligegyldigt hvilken af modstandene du måler spændingen over - teoretisk
Her der det jeg fornemmer du vil føle dig HELT sikker på at alt er lige i skabet.
Du kunne jo måle spændingen over samtlige modstande i hver side for sig og se om der skulle være markante forskelle.
Modstandene sider jo netop for at udglatte forskelle på de anvendte transistorer, så en smule er uundgåelig
Med mindre man køber X antal og sorterer dem der helt ens.
Udskiftningen af elektrolytterne har ingen indflydelse på den bias der var inden indgrebet.
|
Til top |
|
|
JensLH Forum Bruger

|
Sendt: 25 December 2024 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret. __________________ JensLH
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 25 December 2024 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg føler mig overbevist om at det vil interessere dig at læse tråden jeg omtaler. 46 sider indlæg. Læsning til 2. juledag.
Ejeren af den pågældende forstærker har lagt et stort arbejde i at forbedre forstærkermodellen i begejstring over dens grundlæggende
præstationer.
Link
|
Til top |
|
|
JensLH Forum Bruger

|
Sendt: 26 December 2024 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
meget imponerende ombygning / opgradering. men langt over hvad jeg evner, jeg vil bare gerne have forstærkeren til at virke fejlfrit. jeg har haft den i
nogen år efterhånden og er glad for den lyd den har, det er måske ikke high end. men den fungere godt til rock.
og mht bias måling, har du helt ret, jeg skal have fat i noget bedre måleværktøj, målepinde er ikke nok her.
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 26 December 2024 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Arbejder man med elektronik slipper man ikke udenom egnet og tilstrækkeligt målegrej. Flere universalinstrumenter for samtidig at kunne overvåge flere ting samtidig. Målekabler med isolerede krokodillestik. Gerne i forskellige farver. Målekabler med bananstik i begge ender. Dertil prober som disse der også kan købes færdigmonteret med kabel og bananstik i to til flere farver
|
Til top |
|
|
JensLH Forum Bruger

|
Sendt: 27 December 2024 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg kan lige prøve at runde indlægget af, først tak til Kaj for hjælp og indspark. jeg kørte i EL-Supply og købte noget kvalitets måleværktøj, og så var det
110% nærmere at arbejde med. bias var meget lav 1,6 og 1,9mV så den er sat op til 6mV. den er nu kommet ind til mine JBL ti 5000 og det spiller
ganske godt, så her får den lov at bo indtil jeg finder på noget andet.
|
Til top |
|
|