Forfatter |
|
Audio Niller Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2014 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 134
|
Sendt: 17 Juni 2025 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Overvejer en stationær høretelefon løsning og er i tvivl om hvilken løsning jeg bør gå efter.
1. Stax elektrostat med deres egen forstærker.
2. Planer magnetic høretelefon fra Hifimann eller Audeze eller lign med en rør hovedtelefonforstærker. F.eks. Cayin Ha-3a.
Budget ca 30.000.
Hvilken løsning giver bedst lyd?
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1275
|
Sendt: 17 Juni 2025 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes, at du skal komme på lytte besøg hos mig i Farum.
Så kan du høre et anlæg, som gengiver meget mere naturligt/ægte.
Så lærer du, hvordan du kan vælge de bedste hovedtelefoner __________________ Boman
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 Juni 2025 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bohman og tak for invitationen.
Jeg har skam fulgt med i beskrivelserne af dit anlæg men jeg lytter vinyl så der er jo stor forskel idet at du har en digital signal behandling i din lydkæde.
Men kan du præcisere hvordan jeg skulle blive klogere på hvilket hovedtelefon setup der er bedst ved og lytte til dit anlæg?
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juni 2025 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det netop det jeg/anlægget kan
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4848
|
Sendt: 17 Juni 2025 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Audio Niller skrev:
...men jeg lytter vinyl så der er jo stor forskel idet at du har en digital signal behandling i din lydkæde. |
|
|
Mediet er ligegyldigt, når det kommer til at opleve naturlig lyd. Med Bomans setup kan du få en reference for hvor meget lyd du kan få ud af indspilningerne. Og ud fra det kan du vælge den rigtige hovedtelefon-løsning.
30.000,- er højt sat, synes jeg. Umiddelbart vil jeg vove den påstand, at du kan få fremragende lyd i hovedtelefon og forstærker til 1/3 af prisen.
Hovedtelefoner kan give enormt detaljeret og nuanceret lyd, men har det "handicap" at de ikke kan gengive rumfornemmelse som et sæt højtalere, da der ikke er afstand mellem dine ører og enhederne. Dermed begrænses muligheden for udnytte fordelene ved stereobilledet og oplevelsen af dybde, bredde og højde. 3D kan derimod være ret fremragende med hovedtelefoner, men det er ofte kunstige optagelser lavet med elektronisk udstyr.
Hovedtelefoner vil altid være et større kompromis end højtalere, og alene det gør at jeg ikke selv vil bruge mange penge på det.
Til hverdag benytter jeg et sæt in-ear, Sony WF-1000XM5 sammen med min telefon, og det giver rigtig god og naturlig lyd. Og til stationær brug har jeg et sæt over-ear, Beyerdynamic DT 770 Pro, som også gør det rigtig godt.
Umiddelbart vil jeg kigge efter en lidt dyrere model fra Beyerdynamic (T1/T5) eller Sennheiser (HD600/HD650), og så en rørbaseret forstærker i samme prisklasse. Sennheiser HD600 anmeldte jeg hos Hifi&Elektronik (nr.5/98) for 27 år siden, og det er stadig en fremragende hovedtelefon!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 Juni 2025 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Havde ikke ligefrem regnet med at jeg skulle tales ned i budget.
Og med alt respekt mon der så ikke er sket en del udvikling med høretelefoner siden 1998.
Har selv tidligere haft Senheiser HD650 samt deres forstærker og det er sikkert stadig en udemærket dynamisk hovedtelefon,
men forstiller mig at de nyere Planer Magnetic modeller fra enten Hifimann eller Audeze har nået et skridt videre i lyd kvaliteten.
Har i dag undersøgt hvilke Stax løsninger der findes, og det er mildest talt ret svært og gennemskue hvilken model høretelefon
der kunne passe til en given model forstærker.
Det er en del lettere når det kommer til de nye planer Magnetic modeller. De er meget lettere og drive og kan derfor sagtens
bruges sammen med næsten alle andre forstærkere på markedet.
Problemet er bare at jeg gerne vil have rør lyden, men at jeg ikke orker og “rør rulle” for og finde den optimale lyd, derfor jeg
faldt over Stax som har en mere enkel skræddersyet løsning i deres rør hovedtelefon forstærkerer.
Anyways jeg må nok ud og finde et sted hvor jeg kan lytte til de forskellige muligheder der findes.
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juni 2025 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Audio Niller skrev:
Problemet er bare at jeg gerne vil have rør lyden, men at jeg ikke orker og “rør rulle” for og finde den optimale lyd, derfor jeg
faldt over Stax som har en mere enkel skræddersyet løsning i deres rør hovedtelefon forstærkerer.
Anyways jeg må nok ud og finde et sted hvor jeg kan lytte til de forskellige muligheder der findes.
|
|
|
Hvis du ønsker "rør lyden", kan jeg ikke hjælpe dig.
Men hvis du ønsker en lyd tæt på virkeligheden, hvor instrumenterne og stemmerne er bedre gengivet, må du komme til Farum. __________________ Boman
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4848
|
Sendt: 17 Juni 2025 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Audio Niller skrev:
Havde ikke ligefrem regnet med at jeg skulle tales ned i budget.
Og med alt respekt mon der så ikke er sket en del udvikling med høretelefoner siden 1998. |
|
|
Beklager, min fejl... jeg er bare blevet så forbrugerbevidst på mine gamle dage. Ikke af nød, men af erfaring 
Og nej, de principper man benytter i dag, fandtes også for +25 år siden. Både Sennheiser og Beyerdynamic opdaterer da også løbende deres modeller, så de stadig kan stå distancen.
Som min gamle morfar plejede at sige til mig, når jeg som knægt havde fået lommepenge: "Pas nu på, at de ikke brænder hul i lommen" 
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juni 2025 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du synes, at lyden ved koncerter med højttalere er god, behøver du ikke komme.
Forvrængningen er nemlig voldsom ved den slags koncerter.
__________________ Boman
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 Juni 2025 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syntes bestemt ikke at den forstærkede lyd til koncerter er god. Jeg er nået til et punkt hvor jeg kun nødigt går til koncerter mere.
Var i Forum forleden og høre mit store idol Steven Wilson. Det var alt i alt ganske forfærdeligt og side og høre alt den fantastiske musik gengivet SÅ elendigt.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 Juni 2025 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
Audio Niller skrev:
Havde ikke ligefrem regnet med at jeg skulle tales ned i budget. Og med alt respekt mon der så ikke er sket en del udvikling med høretelefoner siden 1998. |
|
|
Beklager, min fejl... jeg er bare blevet så forbrugerbevidst på mine gamle dage. Ikke af nød, men af erfaring 
Og nej, de principper man benytter i dag, fandtes også for +25 år siden. Både Sennheiser og Beyerdynamic opdaterer da også løbende deres modeller, så de stadig kan stå distancen.
Som min gamle morfar plejede at sige til mig, når jeg som knægt havde fået lommepenge: "Pas nu på, at de ikke brænder hul i lommen" |
|
|
Jeg ved godt at dine intentioner med dine råd kommer fra et godt sted og jeg sætter pris på din feedback og vil tage det til efterretning. Selvom jeg bestemt ikke er velhavende så er jeg nok ikke ligefrem forbruger bevist. Ikke når man tager i betragtning af at jeg for nyligt har skiftet min Rege P8 ud med en Luxman pladespiller :-)
|
Til top |
|
|
Panerai Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2016 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 104
|
Sendt: 17 Juni 2025 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Er interesseret i at vide hvad det er for et anlæg du har Boman, som gengiver lyden helt rigtigt?
Torben
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3366
|
Sendt: 17 Juni 2025 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ideen om en STAX hovedtelefon løsning er slet ikke dum. Her får du detaljer kun meget få musikanlæg kan leve op til.
Bomans anlæg er det jeg har hørt som nærmer sig den oplevelse. Men kigger vi økonomi er det NO GO i denne sammenhæng.
Påstanden om at man gennem lytning mangler "rumoplevelsen" - tja -
Hovedtelefonen gengiver præcist den ruminformation der er på optagelsen.
Hvorfor supplere originallyden med lytterummets akustiske bidrag? Det er jo netop en af forcerne ved at lytte via hovedtelefoner.
Rummets bidrag til rumillusion er ene og alene forvrængning af den optagelse man lytter til.
|
Til top |
|
|