Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 04:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: Hvad er bedst Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 19 Juni 2025 kl. 04:42 | IP-adresse registreret Citér gabetta

Damn, vidste den var der, men kunne ikke lige huske hoved-fi.dk

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Juni 2025 kl. 11:46 | IP-adresse registreret Citér Boman

Boman skrev:
Jeg synes, at du skal komme på lytte besøg hos mig i Farum.

Så kan du høre et anlæg, som gengiver meget mere naturligt/ægte.

Så lærer du, hvordan du kan vælge de bedste hovedtelefoner

Jeg gentager mig selv, prøv at høre hvor godt det kan lyde, så du kan foretage et kvalificeret valg.

Du behøver kun at høre eet stykke udvalgt musik, for at kunne vurdere kvaliteten

Audio Niller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2014
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 Juni 2025 kl. 12:28 | IP-adresse registreret Citér Audio Niller

techtrino skrev:
30000 er et budget der giver dig luft til at tænke i helhed,

Det vigtigste er naturligvis dit kildemateriale - jeg antager du kører digitalt med .flac eller andet lossless format?

Med den antagelse ville jeg tage en Naim uniti headphone ed - eller en Chord Hugo (desværre bliver en tt2 for dyr til budgetet) - Jeg er stor fan af begge - omend jeg idag bruger en RME ADI-2, hvilken til prisen også gør det ganske fornuftigt. Bare husk at kør optisk på dem - ikke noget USB og gerne en kilde med kernelstreaming.

Så har du ca 10000 tilbage, men så bliver det svært - jeg ville aldrig køre elektrostater... jeg har ikke hørt nogen jeg ikke fandt trættende. Derimod ville jeg vælge noget der passede til min musiksmag - måske 2 forskellige set. Kommer også lidt an på dit lyttemiljø - om du kan køre åbent eller lukket. Hvis jeg skulle skyde blindt... Sennheiser HD800s eller 820 er glimrende, har selv et sæt 800s som jeg dog ikke bruger særligt ofte, da jeg faktisk er mere til Beyer T1. Focal Clear MG, kunne også være en mulighed hvis du er mere til lidt varme og godt kan lide en relativ bred palette af musik.

Hvis du så har 1000-5000 tilbage, så ville jeg kigge på en lille skilletransformer eller en opgraderet PSU til din dac/amp - den helt sorte baggrund som man kan opnår med hovedtelefoner kan være helt fantastisk - men kræver også at du har ørene til det.

Angående andre fora - der er også hoved-fi.dk ;)

Techtrino.

Jeg kører ikke digitalt nej, og det er påfaldende at du antager at jeg gør selvom jeg ikke har antydet det :-)
På de hjemmesider om headfi som jeg har været på, er der en stor overvægt at folk der streamer eller på anden måde benytter en digital front.

Jeg spinner vinyl til stepup og ria og videre til integreret forstærker. Tænker så og tilslutte hovedtelefonforstærker via pre-out.
Til top Vis Audio Niller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audio Niller

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 Juni 2025 kl. 13:00 | IP-adresse registreret Citér techtrino

Når du ikke skriver noget eller giver nogen indikationer på til hvad og hvor setuppet skal bruges, må man gå med det mest
sandsynlige - over 99% bruger hovedtelefoner til et digitalt setup - primært pc eller tlf.

Hvis du kører analogt og du har et led ind i mellem, vil jeg mene at du ikke behøver at bruge noget i nærheden af 30000 for at
få det meste ud af dit setup - det vil være begrænset fra starten.

Men det er ikke sagt at bit-perfekt er det man skal gå efter, ikke alt behøver at være hi-fi Per definition.

Hvilken type musik hører du - sidder eller ligger du ned, er der støj i lokalet?
Til top Vis techtrino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techtrino

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 19 Juni 2025 kl. 13:07 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Citat:

Audio Niller skrev:
...men jeg lytter vinyl... 

Citat slut.

Nogen gange skal man bare læse hele tråden inden man svarer

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 19 Juni 2025 kl. 13:12 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

techtrino skrev:
Hvis du kører analogt og du har et led ind i mellem, vil jeg mene at du ikke behøver at bruge noget i nærheden af 30000 for at få det meste ud af dit setup - det vil være begrænset fra starten.

Men det er ikke sagt at bit-perfekt er det man skal gå efter, ikke alt behøver at være hi-fi per definition.

Hvis du kommer til København, så bør du komme forbi hos mig, så vil du opleve at vinyl på ingen måder begrænser musikken. Bevares, det koster noget at få den opløsning, men omvendt koster det også noget at få digitalt til at lyde naturligt

Denne tråd handler ikke om medier, men om hovedtelefon og forstærker til denne.

Og som jeg skriver tidligere i tråden, så er jeg enig i at man ikke behøver bruger 30.000,- for at få god lyd i en hovedtelefon. Men alene fordi hovedtelefonen ikke kan gengive et lydbillede, som et par gode korrekt opstillede højtalere kan.

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2025 kl. 13:36 | IP-adresse registreret Citér techtrino

Når hovedtelefonen er valgt kan vi tale forstærker��

Audio Niller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2025 kl. 14:33 | IP-adresse registreret Citér Audio Niller

Har for øvrigt fundet et par forskellige steder hvor jeg kan lytte til henholdsvis planer magnetic og elektrostatisk hovedtelefoner.
Tænker mere og mere at jeg som det første lige bør lytte til disse 2 forskellige typer, og finde ud af hvad jeg fortrækker.
Til top Vis Audio Niller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audio Niller

Panerai
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2016
Sendt: 19 Juni 2025 kl. 18:07 | IP-adresse registreret Citér Panerai

Jeg synes du skal tage i High Performance Audio og Lydbutikken.

Jeg startede selv med Grado, kørte så Audeze og er nu endt på Hifiman. Jeg har altid kørt via forstærkeren, da de hovedtelefonforstærkere jeg har prøvet ikke har givet en mærkbar forskel.

Jeg får dog slet ikke brugt mine Hifiman, da jeg til en hver tid foretrækker mine Harbeths.
Til top Vis Panerai's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Panerai

Audio Niller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2025 kl. 19:25 | IP-adresse registreret Citér Audio Niller

Kender godt High P men har ingen erfaring med Lydbutikken.
Kan se at de fører mange af de samme mærker.

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2025 kl. 19:51 | IP-adresse registreret Citér techtrino

Vil stadig anbefale dynamiske - men igen når du ikke vil fortælle noget om musik smag, lytte miljø osv er det umuligt at komme
med reelle anbefalinger

Audio Niller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2025 kl. 20:14 | IP-adresse registreret Citér Audio Niller

Jeg vil skam gerne fortælle.
Jeg lytter til næsten alt slags musik med en forkærlighed for prog rock, digitalt og fusions jazz. Mit lytte miljø… tja jeg sidder i min stol i stuen. For det meste alene, så åbne hovedtelefoner er intet problem. Jeg vil kun benytte det i min stue så har ingen interesse i et transportabelt setup hvilket jeg allerede har i form af en Astel & Kern afspiller med et sæt lukkede Ultrasone Signature høretelefoner.

Hvorfor anbefaler du dynamiske hovedtelefoner?

Panerai
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2025 kl. 21:54 | IP-adresse registreret Citér Panerai

Audio Niller skrev:
 Kan se at de fører mange af de samme mærker.

Ja de har også de samme mærker, men Grado har en helt særlig naturlig lyd. De kræver dog et stille rum, da de er meget åbne omkring øret.

Panerai
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2025 kl. 23:34 | IP-adresse registreret Citér Panerai

Og mens jeg skriver, har jeg taget mine Hifiman HE-1000 v2 på. Og hold kæft hvor de spiller godt uden ekstra forstærker og
bare behagelige at have på ørerne.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 19 Juni 2025 kl. 23:47 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Til knap 10k så kan man vel også forvente det

På samme vis overraskes jeg til stadighed over hvor meget vellyd man kan få med et sæt bluetooth in-ears til 2500,- sammen med Spotify 320kbit(!) via en mobiltelefon 

(Uden at det på nogen måde kan sammenlignes med grejet i mit lytterum, hvis nogen skulle spekulere i det )

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2025 kl. 00:32 | IP-adresse registreret Citér techtrino

Okay kan du lide dine ultrasone? jeg har deres ed 8, og jeg vil sige deres inhouse lyd, minder mig om focal - dog vil jeg give en fordel til focal - jeg har haft deres Clear MG og lånt Utopia - Clear MG lyder faktisk slet ikke skidt, men en lille ting som at de knirkede lidt i headbaned fik mig til at sælge dem...

Men hvis du er til Ultrasone lyden, kan jeg ikke forstå hvad du vil med elektrostater eller planers - he1000 som nævnes her er jo et eksempel på meget "treble" heavy hovedtelefoner som jo meget godt karakteriser de her kineser planers, som nogen synes er fantastisk og andre som mig synes er gennemsnitligt. Personligt går jeg en stor bue udenom planners fra kina, fordi jeg har haft for mange dårlige eksempler og endnu aldrig prøvet et sæt der fik mig til at glemme hovedtelefonen og kun høre musikken... ja sådan er jeg. Det samme lidt med elektrostater, har dog aldrig prøvet de helt high end versioner, men kun fordi jeg ikke fandt stax 007 fantastiske.

Grado der også nævnes er det modsatte, men de har et meget lille soundstage - pånær e.g. Gs3000 som er en smule bedre på det område. Dog ville jeg ikke tage et sæt Grado med mindre jeg havde andre at vælge imellem - og jeg har haft 6-7 sæt forskellige Gradoer, og de var altid dem der blev brugt mindst i rotation... så

Udfra din musik smag... jeg ville kigge på Denon D9200 eller måske AKG K812 (de kan lyde fantastisk i et analogt setup!!!). Ingen af de 2 kræver det helt store antal mW fra en forstærker. Jeg ville nok også vælge at køre dem balanceret hvis muligt. Muligheder - Naim hugo er bare en god reference, den spiller bare, men er måske lidt kedelig, Aune S7 pro er alsidig, dog lidt digital, Woo Audio WA7 med PSU ville være det jeg personligt ville matche de 2 med i et analog setup med din musiksmag - den kan lidt af det hele, også er den faktisk sjov.

OleOle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2017
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 Juni 2025 kl. 23:22 | IP-adresse registreret Citér OleOle

Audio Niller.

Når først du har prøvelyttet et setup, med et par åbne Stax hoved højttalere, så bliver de valget.

Mikkel, som gammel Audioscan mand undrer det mig ret så meget, at du seriøst kan foreslå Beyer eller Sennheiser! Begge bliver fuldstændig kørt over, at Stax i prisklassen 20-30.000,-
Til top Vis OleOle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleOle

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 21 Juni 2025 kl. 00:02 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Jeg har aldrig været begejstret for Stax, og jeg har skam haft dem selv. Men de lå bare i en skuffe. Generelt imponerende dynamik, men alt for kedelige og uengagerede. Fine til klassisk og traditionel jazz, men slet ikke egnet til rytmisk musik som pop, rock og elektronisk.

Jeg er heller ikke Sennheiser fan, men med HD600 der ramte de noget rigtigt.

Beyerdynamic er i mine ører generelt gode, og jeg kan stadig huske mit første møde med nogle af deres modeller, og især deres formåen til at tilpasse dem efter behov, er særligt. Dengang lavede de også halvåbne modeller, en ting man ikke rigtig ser mere.

Jeg er helt klart til åbne hovedtelefoner, og den model der nogensinde har imponeret mig mest, er den +25 år gamle Sony MDR-F1, hvor "kapslerne" svæver frit foran øret, heeelt åben og hvor puden ikke lukker enheden inde. De kunne ånde helt frit og spillede derefter, men alle omkring en kunne lytte med i en grad som selv åbne modeller ikke gør.

Grado er sindsygt gode, men de passer ikke med mine ører, og trykker for meget.

AKG har jeg aldrig kunne finde ro med, minder meget om Sennheiser.

Men af praktiske årsager benytter jeg lukkede og in-ears til daglig, og i mine ører kan Beyerdynamic få en lukket hovedtelefon til at lyde som en åben  

Læs min gamle anmeldelse af hovedtelefoner her, side 20-24:

https://www.worldofhifi.dk/?page=magazines&magazine=Hi-F i_og_Elektronik&issue=98-5

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2025 kl. 00:32 | IP-adresse registreret Citér techtrino

OleOle, kan så ikke forstå hvorfor du synes Stax er fantastisk, det ville nok være nogle af de sidste jeg ville anbefale i det prisleje

At sennheiser hd600 var noget specielt... tja der var mange gode 90er modeller, dt880 var også virkeligt gode.

Met et par T1 er stadig mine go-to - men jegh kan så også godt lide Beyers inhouse lyd, også passer de godt til mit setup - HD800s er også super gode og dejle at have på... hvilket betyder noget.

Mikkel hvis du har problemmer med grado, så har du haft de forkerte puder på, og hvis du syntes F1 var fede, så husk K1000, dem har jeg haft 4 forskellige af igennem tiden :D

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 21 Juni 2025 kl. 00:41 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Jeg har prøvet Grado med alle typer puder, men det dur bare ikke med mine ører (som ellers er helt normale )

Over- eller In-ears er bedst til mig.

K-1000 har jeg ikke hørt, men hvis de minder bare lidt om F1, så er jeg med.

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes