| Forfatter |
|
Panerai Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2016 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 111
|
| Sendt: 18 Juli 2025 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære alle
I mit setup benytter jeg de alm. strømkabler som mit udstyr er leveret med. Har prøvet andre typer, men den måde mit udstyr
et sat op, fungerer det ikke og jeg har ikke kunne mærke en forbedring af lyden med dyre strømkabler. Så dette indlæg skal ikke
i en retning af, at dyre kabler er bedre. Det har jeg selv testet og for mig og mit setup fungerer det ikke!
Men mit spørgsmål er så:
Mine nuværende strømkabler er 1 m. Kan jeg bare skifte dem til 50 cm strømkabler med de samme stik og hvis, skal jeg så
være opmærksom på noget i den forbindelse? - vil nemlig gerne minimere mængden af kabler bag mine apparater.
Tak, Torben
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1998
|
| Sendt: 18 Juli 2025 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, selvfølgelig kan du det
Hvis du selv laver dem, så vær dog opmærksom på, at fasen bliver korrekt ved apparatstikket __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
| Til top |
|
| |
Jan Guldberg Ra Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 275
|
| Sendt: 18 Juli 2025 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja men, der er nogle der mener at kabler skal have en "arbejdslængde" og det gælder også signal og højttaler kabler.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4899
|
| Sendt: 18 Juli 2025 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wauv, der er så meget jeg ikke forstår... men det er nok fordi det ikke indebærer logik
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3449
|
| Sendt: 18 Juli 2025 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan Guldberg Ra skrev:
Ja men, der er nogle der mener at kabler skal have en "arbejdslængde" og det gælder også signal og højttaler
kabler.
|
|
|
Hvad er definitionen på "en arbejdslængde" i relation til kabler?
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2166
|
| Sendt: 18 Juli 2025 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan ikke forvente at få bedre lyd af at udskifte strømkablet til din CD spiller eller forstærker. Når det gælder højtaler kabler er der forskel,
jeg har købt nogle som blev beskrevet som rigtig gode for flere år siden, og de fungere godt. Jeg har samme længde på højre og venstre kanal
i højtalerkabel.
__________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
|
| Sendt: 19 Juli 2025 kl. 07:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Torben vil gerne reducere kabelmængden bag apparaterne, så ideen med af afkorte eller udskifte til korte strømkabler - ja korte
kabler i det hele taget er en god ide. For “det bedste kabel er intet kabel”. Den korteste forbindelse mulig.
Samtidig er der forskel på betingelserne kabler arbejder under. Højttalerkabler arbejder med lave og varierende impedanser,
deraf store strømme, men endnu værre mange frekvenser på samme tid. (Impedans=vekselspændingsmodstand) Og det
reagerer et kabel på. Strømkabler derimod arbejder kun med én frekvens. 50Hz. Og her er vi tæt på kablets DC egenskaber som
afgørende for kablets indflydelse på resultatet vi lytter på. Vil man regne på det, er det de to forhold, som skal indsættes i
ligningen og forståelsen af det der til tider opleves med kabler.
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 22 Juli 2025 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan Guldberg Ra skrev:
Ja men, der er nogle der mener at kabler skal have en "arbejdslængde" og det gælder også signal og højttaler kabler.
|
|
|
Det er digitalt kabel
Nogen mener længden på nac a5 højttalerkabel påvirkes af længden og sådan kunne man blive ved
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 22 Juli 2025 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaj. skrev:
Torben vil gerne reducere kabelmængden bag apparaterne, så ideen med af afkorte eller udskifte til korte strømkabler - ja korte
kabler i det hele taget er en god ide. For “det bedste kabel er intet kabel”. Den korteste forbindelse mulig.
Samtidig er der forskel på betingelserne kabler arbejder under. Højttalerkabler arbejder med lave og varierende impedanser,
deraf store strømme, men endnu værre mange frekvenser på samme tid. (Impedans=vekselspændingsmodstand) Og det
reagerer et kabel på. Strømkabler derimod arbejder kun med én frekvens. 50Hz. Og her er vi tæt på kablets DC egenskaber som
afgørende for kablets indflydelse på resultatet vi lytter på. Vil man regne på det, er det de to forhold, som skal indsættes i
ligningen og forståelsen af det der til tider opleves med kabler.
|
|
|
Strømskinne bag komponenterne så behøver man kun et langt strømkabel kabel
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Juli 2025 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har købt 4 stk. 50 cm. Kabler til 29,- kr stykket. Virker perfekt og har reduceret mine kabler med mange meter :-)
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
|
| Sendt: 23 Juli 2025 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rigtig fint Panerai. Skal man forbedre noget kunne det være at indsætte en DC spærre i hovedkablet til fordelerdåsen. Er man
ferm med en loddekolbe og omhyggelig omkring forhindring af stød og brandfare kan opgaven løses til nogle få hundrede kroner.
Plus kabinet.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4899
|
| Sendt: 23 Juli 2025 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Panerai skrev:
| Har købt 4 stk. 50 cm. Kabler til 29,- kr stykket. Virker perfekt og har reduceret mine kabler med mange meter :-) |
|
|
Hvordan lyder de så bedre end tidligere...?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Juli 2025 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder helt som det plejer, hvilket også var tilfældet da jeg prøvede nogle Wireworld til 1.500 kr. stykket. Så rart med mindre kabel bag anlægget
|
| Til top |
|
| |