Hvor er det ærgerligt at man som læser ofte skal støde på disse værdikampe og tid tider mere eller mindre personlige kampe. Jeg har været med på dette forum i snart mange år, og som oftest blot som læser. En gang imellem som skribent på min tråd eller stillet nogen et spørgsmål.
Jeg synes at det er spændende at læse udsagn og diskussioner om alting hifi. Blot er det altså efter min ringe mening ganske ærgerligt at de udvikler sig til noget som enten bliver lukket eller som leder til medlemmers udelukkelse, eller at nogle holder sig tilbage med at deltage i selve diskussionerne, altså det fag-faglige. Og det er jo netop det vi er her for: det fag-faglige, såvel som de indtryk vi over tid har fået ved lytning, bygning med mere.
I forhold til forstærkning, power-behov og impedanskurver, har jeg i min egen lille beskedne forstærker prøvet at gøre noget ved blandt andet dette. Det er en ab forstærker, og den har et par små rør. Det jeg blandt andet er i gang med, er at designe en temmelig stor og meget responssiv strømforsyning og -kapacitet. Derfor er det netop ekstra spændene, at læse i for eksempel denne tråd.
Og af nøjagtig samme årsag lige så ærgerligt at det igen igen går op i personfnidder, at medlemmer er ude, udelukkes eller ikke ønsker at udtrykke sig. Det er så ultimativt at skrive noget. Man kan ikke rette det bagefter. Man kan ikke få de finere meninger og betydninger med. Derfor mener jeg, at det ville være godt, hvis man holder sig en smule tilbage med at angribe eller kritisere andre. Det er jo slet ikke så vigtigt, vel? Det er jo ikke derfor vi er her, vel?
Kunne man nu måske ikke holde sig bare en lille bitte smule tilbage, og lade være med at skrive udtryk eller sætninger som man nok inderst inde kan regne ud, måske vil støde andre mennesker? Det ville være fantastisk. Kom nu bare med alle de spændende meningsudvekslinger, argumentationer med mere, med lad os alle sammen holde os til det, frem for at udgyde sin mening om andre. Det er jo emnet der er det vigtige. Det er jo derfor at vi alle sammen er her.
Jeg vil faktisk rigtig gerne læse hvad medlemmer som for eksempel Kaj, Thanos, Hifiigen, Boydk og alle andre mener om et givent emne, al den stund at jeg selv har en interesse deri. Altså at læse andre menneskers input om et emne. Alle kan bidrage med noget. Alle har en erfaring, en viden, en basis og en mulighed for at berige en diskussion med et indlæg. Det behøver ikke nødvendigvis at være et langt teoretisk indlæg, selvom de også er vigtige. For det er de.
Tænk engang på hvor fedt det er, at kunne læse et indlæg, hvor et medlem har gjort sig anstrengelser for at andre skal kunne se betydningen af det man skriver. At de har brugt tid og kræfter på at lave grafer, kurver, billeder, opstillinger eller andet, som tydeliggør emnet. For vores andres skyld. Det er da bare et stort plus! Men det kan også være noget som for eksempel et indlæg om en erfaring man har gjort sig. Det kan også være en simpelt lille udsagn eller noget man har lyttet til.
Det er jo ikke for sin egen skyld at man skriver. Man ved jo godt selv det man ved. Men det er for at belyse et emne. Som igen kan lede til nye tester, modteser og så videre. Og så er der jo trods alt nok også en del mennesker derude, som blot gerne vil læse noget om et mene, uden at de nødvendigvis har en lang teoretisk baggrund for et givent emne. Det kunne jo også være andre mennesker som ikke er medlem her på dette forum. Det kunne være at der sad et menneske i den anden ende af verden, og søgte på noget om effekten i en forstærker og dens betydning. Og gerne ville læse noget om emnet.
For snart mange år siden var det sådan, at man skulle skrive ind til en redaktion på et trykt blad, som måske udkom en gang om måneden. Så frem med pen og papir, kuvert og frimærke, vente på Post Danmark (ja, det hed det jo engang), og så vente på, at eens indlæg måske, gentager: måske, blev fundet værdigt til at blive optaget i bladets brevkasse. Og hvem kunne svare? En smal række af personer som havde en vis viden om måske dette emne.
I dag er vi ekstremt heldige i sammenligning. Vi kan på blot et kort øjeblik oprette os på et forum, søge blandt tusindvis af emner, meninger, holdninger, fakta, erfaringer o.s.v. Dét kunne man altså ikke for nogle år siden. Det gør en enorm forskel. Jeg kan for eksempel slå en transistor op på nettet, læse specifikationer, og derefter spørge om der er nogen som har erfaringer med netop denne, dens implementering eller andet.
I den overflod af information mener jeg blot at det er vigtigt, at alle kan komme til orde, og at alle anstrenger sig for at skrive så sobert som muligt. Altså hele tiden, også selv om man måske nogle gange kan komme til at føle sig provokeret, enten på viden, fakta, erfaringer, holdninger m.fl, prøver at huske på, at andre mennesker også er netop det: mennesker, og at der på et offentligt tilgængeligt forum er mange som ser med. Altså andre mennesker. Det synes jeg at man skal huske på.
Og netop fordi vi i denne sammenhæng ikke ser hinanden i øjnene, men blot skriver på et forum, hvor vi ikke møder hinanden og ikke kan aflæse den andens mening i en mere fin betydning rent sprogligt, ansigtsaflæsning, intonation med mere, er det ekstra vigtigt, at vi anstrenger os for at skrive så pænt og sobert som muligt. Det kalder jeg almindelig respekt. Hvis man er uénig med een eller flere, kan man jo blot skrive, at man er uénlg eller ikke deler den holdning, eventuelt med en erfaringsmæssig eller teknisk begrundelse.
Hvis nu det var sådan, at alting allerede var fundet ud af, ville det jo være en stærkt begrænset viden vi kunne tilegne os. Men sådan er verden heldigvis ikke. Den rummer nye vidensrum, hver især med flere nye døre, som igen leder ind til andre aspekter af viden, nye muligheder, nye erfaringer, nye opdagelser. Og det skal vi have respekt for. Altså at andre mennesker også kan have holdninger, baseret på erfaringer, forsøg, viden eller andet, som leder frem til en mening, som de må have lov til at udtrykke.
Hvis nu jeg var lodret uénig i en anden debattørs udsagn, kunne jeg jo vælge at skrive, at jeg er uénig fordi sådan og sådan. Dér hvor det går galt er, når vi sætter følelser på. Nå vi tolker andre mennesker. Når vi går i forsvarstilstand, og glemmer, at dette blot er et debatforum. Et sted hvor vi kan debattere, ikke et sted hvor vi skændes. Nu vil nogen måske synes, at netop de ikke skændes. Men der må jeg sige klart, at det er ikke det andre læser. Andre læser udsagn om uddannelse, baggrund, ikke særlig pænt sprogbrug, smileys som kan signalere præcist det samme som et verbalt udfald, og så videre.
Jeg synes at vi er så få i den her hobby/branche, at der skal være plads til alle. Alle. Og at vi må stå lidt mere sammen, uden at skændes, og uden at nogen skal føle sig udelukket, eller blive udelukket, eller føle at de ikke kan eller ønsker at komme til orde, selvom de måske netop har det (kommende) indlæg, som et andet menneske kunne have god brug af.
Jeg synes at det er værd at trykke på den store reset-knap, og komme hinanden lidt mere i møde, være lidt mere tilgivende og være lidt mere inviterende. Der er potentielt tonsvis af information og erfaringer i den opsummerede vidensbank som udgøres af alle, alle, medlemmer tilsammen. Lad os nu give hinanden plads og mulighed for at komme til orde, og lade være med at stå så stejlt på at en anden tager fejl, tilsammen med at man ikke fremstår så stejl, at andre ikke har lyst til at komme med et indlæg.
Kom nu alle sammen! Lad os gøre det bedste vi kan!
Med venlig hifi-hilsen til jer alle sammen.,
Redfox.