Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 01:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker fremskridt? Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
frank10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Oktober 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Oktober 2025 kl. 09:34 | IP-adresse registreret Citér frank10

Jeg har et par B&W 803 d3 som bliver drevet af en Thor bladelius MK.3 det kan selvfølgelig gøres meget bedre
men vil der være en forskel der kan høres på en hegel H 400

VH frank
Til top Vis frank10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af frank10

redfox
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Sendt: 16 Oktober 2025 kl. 17:47 | IP-adresse registreret Citér redfox

Nu skal man jo være forsigtig med at udtrykke noget som helst, men jeg har netop været på messe i Sverige, og lyttet til Hegel H400, og kigget lidt nærmere på dens indmad. Og det er ok, men heller ikke mere. Inden i er den en ren rodebutik og ikke samlet særligt pænt. Og det er ganske almindelige middelmådige komponenter, hvad jeg lige kunne se. De spændingsførende ledninger i udgangen er også lidt slanke at se på. Inputboardet er meget simpelt men noget rod. Der er muligvis fælles stel, og hvis det er tilfældet, er der mulighed for store stel-loops rundt i andre apparater. Den synes noget billigt opbygget og ikke lige så gennemtænkt som Bladelius.

Jeg må nok bare erkende, at man ikke får så meget for pengene i dag. For mig handler det ikke om Watt, men om strømstyrke og hastighed med mere. Det ser ud som om, at H400 har mange features indbygget, og det er ikke noget for mig, idet nogle af dem forældes hurtigt; nye standarder med mere. Derfor vil jeg have separate apparater. Men skifter man forstærker/streamer/dac ofte, er det jo nok lige meget. Men jeg ser det også sådan, at alle disse features er lavet til en pris, for at kunne være med i den samlede kasse. Ikke til en kvalitet.

Det kan man i øvrigt se mange steder i dag. Også hos f.eks. den kommende Copland serie, med bl.a. CLA-450, som skulle komme til Jul. Men det kan jo være, at de bruger indstikskort som er så
modulært opbygget, at de sender nye opdaterede versioner ud løbende. Det har vi set før...

Jeg synes at din Bladelius er langt bedre lavet end Hegel H400, som ganske vist synes populær i øjeblikket. Hvor strømstærke er de i forhold til hinanden? Og hvad kan de tåle at belaste ned til? 2 Ohm? 2,5 Ohm? 3,5 Ohm? Hvor mange ampere kan de levere? Spiller de også godt når man spiller lavt? Personligt ville jeg ikke opgive Bladelius Thor Mk. 3, for en H400. Du skal nok lidt højere op ad stigen. Hvorfor ikke en Thor Mk. V? Den har rigtig mere gennemarbejdet og kraftigere strømforsyning med flere Watt, flere ampere, mere opløsning, mere linearitet, afkobling og så videre. Og flere features. Hvis det skulle være lyd i samme stil, havde jeg nok købt en sådan, frem for en H400, som ligner en ny Nad S300 (av av).

Jeg vil i al fald sige det sådan, at du skal have den H400 hjem i din egen stue i mere end 1 dag, for at kunne sige noget om hvordan den lyder med dine højtalere. B&W plejer lidt at stikke dybt, f.eks. 2,6 Ohm, som mine egen. Men som sagt, er det blot min mening. Prøv det, hvis du kan låne dig frem.

Er din Bladelius for slap i bassen til at styre membranerne i dine B&W? Eller hur? Jeg taler ikke om kraften, for din Bladelius er sikkert helt fin, men mere om præcisionen og hurtigheden i basstyringen. Hvordan er dens impedans i udgangen?

Redfox

Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox

frank10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Oktober 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Oktober 2025 kl. 20:30 | IP-adresse registreret Citér frank10

Hej redfox

mange tak for dit fine og konstruktive svar
jeg havde et par dali helicon 400 før som jeg var glad for, men jeg fik lyst til et par B&W 803 d3 pga. design, byggekvalitet samt den
gode mellem tone og diskant. så efter en del søgen fik jeg et par i perfekt stand. jeg kan høre nye detaljer på alle mine cd og fra andre
signal kilder. og jeg vil nok sige at jeg er meget overrasket over hvor godt højtalerne spiller over hele området også bassen som jeg synes
virker fast og hurtig især når man ser hvor dyrt grej de ofte er koblet op på, så det var for at høre folks mening om hegel H400
så jeg skal nok en del længere op af stigen som du siger hvis der skal laves et skift.

VH Frank
Til top Vis frank10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af frank10

redfox
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Sendt: 17 Oktober 2025 kl. 08:34 | IP-adresse registreret Citér redfox

Hej Frank,
Helt enig ;)
Redfox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 Oktober 2025 kl. 16:07 | IP-adresse registreret Citér gasolin

Hvad mangler du da siden du vil "prøve" en anden forstærker

Har du mulighed for en subwoofer med high pass filter kan dine B&W måske aflastes i bunden og
forstærkeren spiller med mere overskud

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 Oktober 2025 kl. 16:15 | IP-adresse registreret Citér gasolin

Hvorfor en integreret forstærker når du pre out på din bladelius ?

Er det ikke Marantz og Rotel der passer med B&W ?

Rotel RB-1590 koster 26.000kr
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum