Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 02:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Nye bedre end gamle? Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gummimand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 10 Februar 2026 kl. 08:07 | IP-adresse registreret Citér Gummimand

Ht skulle jo gerne lyder bedre og bedre, jo nyere serie de kommer fra. De skulle også gerne lyder bedre jo "større" serie fx B&W 803 skulle jo gerne lyde bedre end 703 og igen med 603. Hvor mange generationer skal man generelt gå tilbage før den lavere serie lyder bedre? fx 603 s3 lyder bedre end 703s2 eller s1, eller vil den ikke komme på på det niveau med en 703?
Til top Vis Gummimand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gummimand

skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Februar 2026 kl. 09:04 | IP-adresse registreret Citér skumflum

Man kan ikke opstille det som matematik. Inden for samme generation giver serie og størrelse mening, men på tværs af generationer handler det mere om rum, brug og smag end om "bedre eller dårligere". Mindre, nyere er ikke automatisk bedre end større, ældre... bare anderledes.
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum

skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004
Sendt: 10 Februar 2026 kl. 09:09 | IP-adresse registreret Citér skumflum

.....

Ja, og nogle gange rammer producenterne også et regulært unikum i en billigere serie. Det kan være en model, hvor pris, enheder, tuning og kabinet bare spiller perfekt sammen. I de tilfælde kan nyere generationer (selv i højere serier) godt opleves som mere "korrekte", men mindre musikalske eller mindre engagerende.

(Jeg har desværre ingen hands-on erfaring med B&W, så tag det som generelle betragtninger)
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum

Music-Nerd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2022
Sendt: 10 Februar 2026 kl. 19:18 | IP-adresse registreret Citér Music-Nerd

Hvis en højttaler ny eller gammel holder de oprindelige specifikationer, så tænker jeg da de så godt som de lyder. Taler vi passive højttalere, så princippet jo det samme som det altid har været.
Til top Vis Music-Nerd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Music-Nerd

redfox
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Sendt: 11 Februar 2026 kl. 01:48 | IP-adresse registreret Citér redfox

Jeg mener at lige med B&W er det en smule anderledes. Det er sådan set rigtigt nok, skulle man da mene, at udviklingen af elektronik og afledte komponenter giver bedre resultater jo nyere de er, i forhold til gamle modeller, og således fristes man til også at tro, at en mindre model, men i en eller flere generationer nyere model, skal da lyde bedre end en gammel storebror, hvis det er præmissen du spørger til.

Men i mine ører er det bare ikke sådan. Jeg mener at der er andre ting på spil, som influerer på denne antagelse.

For eksempel mener jeg at med B&W er det som med mange andre mærker, at deres lydbillede ændres over tid. Der var således i mange år en slags konsensus om, at B&W havde en monitor-lyd, som dels var betinget af B&W's egne udsagn, men også af at en del studier brugte B&W som monitors. Deraf monitor-lyden.

Så gik der tid med det, og B&W udviklede større gulvkonstruktioner, som ikke lige frem repræsenterede relativt små monitorhøjtalere. Derfor kom der et lidt andet lydbillede frem hos B&W. Som med 802 serien, som jeg selv bruger. Her kunne kan lytte sig frem til, at en gammel 802 højtaler havde drejeligt hoved som dermed kan påvirke lyden, og en mængde komponenter i delefiltrene, samt også nogle justeringsknapper, og endelig også nogle propper til at justere bassen med.´, da de overgik fra lukket kabinet, til eet med basport.

Dette setup ændrede man på over tid, igennem flere 802 generationer, og til sidst simplificerede B&W konstruktionen til at have ændret basport (fremad) i størrelse og overflade, ændrede enheder, kølet diskant og til sidst uden justeringsknapper, samt meget simplere delefilter, samt at kabinettet blev langt mere gennemarbejdet indeni, med mange matrix-forstærkninger. Lyden blev bedre og mere neutral, og således stod modellen B&W 802s3 som en ret neutral højtaler med et behov for en stærk forstærker, for at kunne kontrollere bassen til at være mindre slatten, til mere stram, rummet uagtet.

Derved ændrede lydidealet sig ganske meget inden for hvad jeg vil kalde samme grund-design.

Så kom diamond diskanterne og nautilus-ladningen/designet, og man arbejdede igen med kabinet og især diskanten. Men også bas-enheder blev større. Kevlar mellemtonen blev også en del ændret, og i den nyeste generation har man endelig også gjort noget ved den tidligere ret lave kvalitet af komponenter i delefiltret/delefiltrene (palcering og komponentkvalitet.

Ny havde lydbilledet igen ændret sig, fra at være ganske neutral, til at være mere fokuseret på diskanten og mere slam i basserne. Men stramme. Jeg vil sige, at for mine egne ører, ændrede lydbilledet sig til at være mere skingert, og mere imponatorlyd, som efter min ringe mening vil passe super godt til en god film med mange lydeffekter i et stort biograf-setup. Jeg synes ikke længere at B&W spiller musik for musikkens skyld, men mere hen i retning af det ovenstående.

Det var så 802 ud af mange B&W'er. Men hvis man alene ser på dene ene serie af højtalere, kan man ikke ubetinget sige, at hver model bare automatisk spiler bedre, da lyden grundlæggende har ændret sig et par gange over de sidste 30 år. Den er bedre på nogle områder, men også ændret på andre, så jeg synes ikke at den er sammenlignelig.

Når det regner på præsten, drypper det på degnen siger man jo. Og i B&W regi, som med så mange andre lader man nogle af teknikkerne flyde nedad til lavere modeller, Og så er der selvfølgelig 801 og 800, samt de originale vanvittige Nautilus (som man kan lide lyden fra eller ej).

Hvis man derfor hopper lad os soge 3 generationer frem i en lavere serie, for eksempel 600 serien, er der en del Mk. 1, 2, 3. Der kom lidt fintuninger, men grundlæggende var der tilsvarende som med 802, en del mindre justeringer inden for et større tidsspektre, men samme grund-lyd. Så skete der et reelt generationsskift, og lydbilledet ændrede sig over hele serien, og serierne.

På grund af dette mener jeg, at man ikke bare kan sige, at en 602 mk. 3 spiller bedre end en noget ældre lad os sige 700. I billigere serier som med 600 serien, havde og har jeg også nogle 640 Mk. 1 og 2. der er ikke ret stor forskel, og de fleste vil nok være noget presset i at kunne høre forskellen, inklusive jeg selv. Men så kan man modde, men det falder lidt uden får spørgsmålet, så lad os bare blive ved fabriksstandard.

Der er dog en enkelt serie fra B&W som jeg synes holder lidt samme lydbillede/præsentation over mange år, og det er de mindre 805'ere som er standerhøjtaler-udgaven. Jeg har ikke helt hørt samme ændring (bemærk: jeg skriver ikke udvikling) i deres lydbillede, som med gulvhøjtalerne. Den er i al fald i mine ører mere gennemgående, end hos de større.

Endelig er der også noget med pris, Det synes jeg ikke man kommer uden om. På et tidpunkt har man i HiFi branchen, af mig ukendte årsager, valgt at springe voldsomt opad i pris. Et sæt 802s3, kunne man hos Audioscan, eller var det HiFi-klubben, få til den ekstremt ringe pris af 10.000 gode danske inflationsramte kroner per styk. Det var et røverkøb, og de solgte vist ret godt.

Når der er mange som køber en bestemt model, er der også en anden faktor, som jeg vil pege lidt på. Den er mere psykologisk betinget, a la når mange gør det samme, må det jo være rigtigt. Altså har jeg her en ubegrundet antagelse om, at for eksempel netop 802s3, men også andre modeller, da for eksempel mange ny halvgamle 600 og 700 højtalere, som dem du selv nævner, solgte ret godt, så må de også være gode.

Men så ser man i dag, at et sæt 802 koster 230.000,00 kroner. Og spiller de så op til den pris? Og i forhold til lavere modeller? Og så videre. Jeg har lyttet til dem, uden at skele til prisen, flere gange. Og efter min ringe mening, spiller de ikke særlig godt. Derfor er de hos mig ikke bedre end en ældre model, selvom både udvikling, reklame go pris fortæller eens psyke og opfattelse noget andet, hvis man ikke er forsigtig. Men det skal jo være DINE ører som afgør dette.

Hvorfor siger jeg dette? Det er blandt andet fordi jeg lige har diskuteret dette med to englændere, faktisk 3, hvor 2 mente, at deres hjemmebyggede klasse D i ren kina ebay-udgave, til i alt 10.000 kr i indkøb som selvbyg, spiller meget bedre end en fintunet hjemmebygget Jean Hiraga konstruktion.

Der var bare det lille men, at efter en hel weekends lytten for alle tre, og mange timers diskussion og meningsudvekslinger, blev de enige om, at de to havde en absolut målbar hørenedsættelse, og den 3' ikke havde dette, og derfor påvirkede det oplevede resultat ganske meget. Sådan er der jo så meget ;)

Men tilbage: Deri ligger også en "arv" som gerne skulle gå over til en reel nyere generationsmodel, f.eks. fra 802s3, til 802 Diamond. Men på grund af en ret stor ændring i lydbilledet/præsentationen, skete det ikke så lige til.

Slutteligt vil jeg sige, at dette forhold også gælder nogle andre mærker højtalere og andre apparater, så som forstærkere og afspillere. Jeg har dog ikke samme sammenhænge i kabler, men uha, lige præcist kabler må vi hellere lade ligge, da det er alt for farligt at udtale sig om. Der
bliver bare krig på kniven.

Men jeg tør godt vove påstanden om, at der inden for et bestemt mærke af for eksempel forstærkere, går et vist lydbillede/præsentation igen, og at der på grund af markedsandele, ønsker om at bringe nyheder på markedet, reklame og andre faktorer, ikke altid sker det helt store med en ny model inden for en given serie. Lige som med B&W i en række udgaver inden for samme "grund"-serie. Matrix versus Diamond for eksempel, som forklaret oven for.

Derfor mener jeg at man absolut ikke skal vælge en B&W højtaler ud fra en antagelse om, at en model er nyere og dermed bedre, men alene, og jeg mener ALENE, basere valget på den oplevede lyd, netop for dig.

Med venlig hilsen,
Redfox

Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox

Gummimand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 11 Februar 2026 kl. 07:30 | IP-adresse registreret Citér Gummimand

Mange tak for svar, og den grundige gennemgang af din mening af 802. Jeg går og over at skal have nye HT, og så kom tanker skal man købt brugt eller nyt (ny men mindre serie, eller brugt større serie). Når et nyt produkt kommer, skulle det jo gerne være bedre end det gamle eller kunne noget andet, ellers er det jo spildt udvikling. det er derfor mit spørgsmål. Jeg må ud at lytte lidt
Til top Vis Gummimand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gummimand

redfox
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2026 kl. 07:35 | IP-adresse registreret Citér redfox

God fornøjelse!

Redfox

Klynk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 13 Februar 2026 kl. 20:40 | IP-adresse registreret Citér Klynk

Et spørgsmål om det øvrige udstyr og sammensætning, før end de B&W Diamond 802 - synger.
Til top Vis Klynk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klynk

redfox
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2026 kl. 23:05 | IP-adresse registreret Citér redfox

Mja, sådan er det vist med de fleste.
Og så er der rummet, og så er der alt muligt andet. Men hvis man kun taler om højtalere og deres stadie i forhold til andre modeller og serier
inden for samme mærke, så er der jo mulighed for at diskutere dette, uagtet det udstyr man hænger på dem. Et eksempel: en 802d er vel
nogen lunde det samme som en D2. Uden at vide det specifikt med disse to, er der nok ikke den store forskel i krav til det øvrige udstyr. At de
så som mærke, serie, model betragtet, kræver mange Watt eller hvad ved jeg, er lidt en anden snak. Men det er jo godt at vide, hvis man ikke
har erfaring med netop denne/disse, før man løber panden mod en mur.

Redfox

Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 15 Februar 2026 kl. 13:02 | IP-adresse registreret Citér Gekkofinger

Tænker det er illusoriske tanker, at sammenligne forskellige højtalere, i forskellige rum, uden de står i det samme? Især med
tanke på, at rummet er den største afgørende faktor. Jeg syntes at Darko siger det meget godt:

https://www.youtube.com/watch?v=ParmEmXq05U&t=5s

Men det er jo op til diskussion. Og det bliver det jo osse her. At rådgive er jo nærmest passe, da der er mange faktorer
involveret. Det er kun en løsning, lyt hjemme?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 15 Februar 2026 kl. 16:06 | IP-adresse registreret Citér hasselbaink

Er nye højttalere afgørende bedre til hjemme audio end Quad el63 ?
Jeg har ikke hørt nogen.

mvh, Kris
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

660S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2025
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 Februar 2026 kl. 22:24 | IP-adresse registreret Citér 660S

hasselbaink skrev:
Er nye højttalere afgørende bedre til hjemme audio end Quad el63 ?
Jeg har ikke hørt nogen.

mvh, Kris

Til top Vis 660S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 660S

mugge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2005
Sendt: 24 Februar 2026 kl. 21:14 | IP-adresse registreret Citér mugge

Jeg har aldring selv ejet B&W HT'er, men har lyttet til mange forskellige hos venner og familiemedlemmer. Nu skal man være forsigtigt med
hukommelsen, men jeg har en klar opfattelse af, de gamle 801 lød langt bedre end de senere 802 modeller, hvor jeg har lyttet til relativt nye 802
d'er. Det er som om de nye er mere hifi end musik, mens de gamle mere spillede musik (floskulært jeg ved det godt) og de nye mere lyder
imponerende end musikformidlende.

Dennoch denk'ich
Heut und Morgen
Gern an Gestern
Lessing
Til top Vis mugge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mugge

SMAJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Marts 2026 kl. 20:41 | IP-adresse registreret Citér SMAJ

Min oplevelse er at det ikke er helt så enkelt. Har lyttet til både 801s3 og 801N , 802N , 802d, 802 Diamond, d3 og d4. Jeg har
haft både gode og dårlige oplevelser med gamle og nye. Det er jo også rummet de spiller i og hvad der er spændt foran. Især
forstærkeren oplever jeg kan gøre forskel. Har også ejet quad esl 63 som på mange måder er virkelig gode.

Jeg mener lidt som den person der skrev at der er perler både i nye og gamle konstruktioner. Syntes dog fabrikanterne ofte
tager sig godt betalt for en god til fantastisk højttaler.Feks kan jeg bedre lide lyden i mine SF guarner homage , end de nye SF,
men det er en personlig præferance.

God jagt
Til top Vis SMAJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SMAJ

e-type
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Marts 2026 kl. 12:42 | IP-adresse registreret Citér e-type

Rummet har enorm betydning.
Jeg har haft 802 siden 1980 og spillet i forskellige rum gennem årene, men mest i et ca. 35 m rum med skråvægge. De spillede med vekslende elktronik
og endte med at blive trukket af en fuldt renoveret Mark Levinson 332.
Ind kom nogle 802N. En fysisk meget stor højttaler i forhold til den "gamle", men med direkte sammenligning da de gamle stadig var i huset. 802 N
spillede lidt råbende i rummet og efter overvejelser og en allerede planlagt renovering af huset, blev lytterummet nu knap 70m . Det var det der skulle til
sammen med omhyggelig dæmpning med tæpper og diffuser bag højttalerne. Til gengæld var det tydeligt, at de gamle 802 slet ikke kom til deres ret i
sådan et rum, selvom der aldrig maglede kræfter.

Så lyt og gerne lån med hjem i dit lytterum.
Til top Vis e-type's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af e-type

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 18 Marts 2026 kl. 13:31 | IP-adresse registreret Citér Nilau

mugge skrev:

Jeg har aldring selv ejet B&W HT'er, men har lyttet til mange forskellige hos venner og familiemedlemmer. Nu skal man være
forsigtigt med
hukommelsen, men jeg har en klar opfattelse af, de gamle 801 lød langt bedre end de senere 802 modeller, hvor jeg har lyttet til
relativt nye 802
d'er. Det er som om de nye er mere hifi end musik, mens de gamle mere spillede musik (floskulært jeg ved det godt) og de nye
mere lyder
imponerende end musikformidlende.

Meget præcist (og rigtigt) formuleret, Mugge!

Mvh.
Nilau

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 Marts 2026 kl. 09:41 | IP-adresse registreret Citér gasolin

Abby road bruger B&W hvorfor mon, de må være meget analytisk

Dur de så til hifi, måske, engang var B&W the shiit, i dag er der så meget at at vælge imellem alt er der flere
til under halv pris eller et helt anlæg til samme pris som de store B&W 802

800 D3 går ned til 15hz 219.800kr kan ikke se hvorfor man skulle betale 100.000kr
mere for det samme 15hz -3db (og i virkeligheden kan de nok ikke gå så langt ned)

Et par 100 watt kan de nok klare og det er de færreste der mangler mere med 2x200 i 8 ohm og 2x400 i 4 ohm
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 30 Marts 2026 kl. 14:58 | IP-adresse registreret Citér hasselbaink

Nu er det faktum at en højttaler bruges i et pladestudie er ikke nogen garanti for at den er egnet til hjemmebrug.
I 80erne blev UREI flittigt benyttet på mange pop plader, men det er dog stadig en lettere mislykket konstruktion.

Og hvis man er oppe i de pengebeløb så køb en TAD / Pioneer Exclusive 2402 eller 2401 og her kan du bruge selv små rørforstærkere.

KH.
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

7dage
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 April 2026 kl. 13:54 | IP-adresse registreret Citér 7dage

Jeg tror ikke man generelt kan forvente at en nyere model skulle være bedre end den gamle. Virksomheder produktudvikler af mange årsager. For
at få adgang til nye markeder, fordi komponenterne til de gamle modeller er udgået, for at sænke produktionsomkostningerne og ikke mindst for
at tilfredsstille markedet som forventer nye modeller med en vis frekvens. Salget af de gamle produkter går ned uanset hvor godt produktet
måtte være. Herudover, så spiller udskiftning af de ledende udviklingsfolk ofte en afgørende rolle. De gamle B&W der var designet af den
oprindelige founder spiller f.eks. anderledes end de nyere modeller, simpelthen fordi der er kommet folk i udviklingsteamet med en anden
præference.
Til top Vis 7dage's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7dage

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum