| Forfatter |
|
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 815
|
| Sendt: 06 Juni 2004 kl. 08:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er endnu en 'hvilke skal jeg købe' tråd.
I den nedenstående tråd, har jeg efter lidt råd herfra, købt mig en old gammel NAD 3020 forstærker.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10129&P N=1
Den skal spille sammen med en TEAC CD, med en Cambridge Dacmagic 1 på til at starte med. Det er et anlæg til de stille aftentimer, hvor jeg er henvist til at sidde i min kælder p.g.a. at børnene skal kunne sove m.m.
Til alt dette står jeg og mangler en vigtig del, nemlig højttalerne. Jeg fik i ovennævnte tråd anbefalet IMF til NAD'en, men de eneste jeg har kunnet finde står i Jylland, og vejer 27 kg stykket, så de kommer nok ikke hjem, sådan uden videre. Desuden er de nok lidt større end jeg havde tænkt, fordi kælderrummet samtidig skal bruges til andre ting.
Jeg har haft kigget på bugtmarkedet, men savner erfaringer omkring bl.a. Heybrook HB 150, samt en noget nyere højttaler Monitor Audio B1. Der var også Nogle QLN 601, men de ser ud til at være solgt. Og endelig er der et sæt Royd Sintra, men deres udbredelse er ikke særlig stor i Danmark, men jeg hører da gerne hvis der er nogen der har erfaringer med disse.Disse ligger i prisklassen 1000-1500,- men jeg kunne måske strække den til op imod 2000,- men helst ikke.
Da det er et sekundært anlæg, så skal det forholdsvis billigt, og derfor gerne brugt. Selvom det ikke bliver til lytning ved højt niveau, skal det heller ikke være højttalere der går hen og luller mig i søvn, med mindre at musiken skal lyde sådan!
Hjælp mig. Selvfølgelig skal jeg lytte til det jeg nu køber først, hvis det er muligt, men det ville være rart med lidt ideer om hvordan de her nævnte højttalere lyder, og også gerne bud på andre emner. __________________ hilsen sjorslev
|
| Til top |
|
| |
Schriver Lukket konto

Lukket efter egen anmodning
Bruger siden: 14 Marts 2004 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 96
|
| Sendt: 06 Juni 2004 kl. 09:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
|
| Sendt: 06 Juni 2004 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo Royd er ganske rigtigt konstrueret til få hjælp fra en bagvæg. Jeg
har i sin tid haft lillebroren Royd Seven, og den var så vidt jeg
husker rimelig musikalsk, men det var med en Luxman receiver på.
Nad'en er som du skriver med vandrette tilslutninger, og med blinkende
lysdioder. Måske man skulle skifte dem ud med blå dioder istedet for
røde. Så er man med på moden. 
Der findes jo så mange højttalere, og en del ville sikkert sige at Dali
og NAD går godt sammen. Det kan da også godt være at det ender med det,
men jeg kunne jo godt tænke mig at prøve noget lidt anderledes, hvis
der ellers er fornuft i det.
Men igen, til de penge jeg har tænkt mig at ofre, så er der jo også plads til at tage en chance og springe ud i noget eksotisk.
__________________ hilsen sjorslev
|
| Til top |
|
| |
kibri Branchemedlem

info: tidligere Schelde!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1295
|
| Sendt: 06 Juni 2004 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej sjorslev...
Ved ikke hvor mange m2 du har at boltre dig på, men et sæt brugte Heybrook Quartet kunne være et bud. Der er tale om et 15-20 liters basrefleks design med twinporte på bagsiden. Den er voldsomt dæmpet og SKAL stå tæt op af bagvæggen, ca. 10-15 cm. De bliver ikke lavet mere, desværre, men stadig en af de mest dynamiske HT jeg har lagt øre til. De vil gerne have bedre forstærkning end din lille perle af en NAD, men vil spille fint med denne også.
Et brugt sæt skulle kunne erhverves for omkring 4-5000.- med standere.
|
| Til top |
|
| |
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
|
| Sendt: 06 Juni 2004 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vel sådan ca. 15 m2, men med lavt til loftet. De QLN 601 jeg havde kig på, er desværre solgt. Så er der en kandidat mindre. Men ellers må jeg jo vente på det rette.
4-5000,- er måske lidt mere end jeg vil ofre her og nu, men nu er jeg opmærsom på modellen, hvis den skulle dukke op.
Men du kender ikke tilfældigvis til HB 150, også fra Heybrook? __________________ hilsen sjorslev
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 06 Juni 2004 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne slå et smut forbi Lydbutikken. Jeg hørte på et tidspunkt nogle små Tannoy dernede. Sammen med et alt-i-et anlæg fra Onkyo. Samlet pris lige omkring 5K.
Jeg var ret imponeret af at der kom så meget lyd ud af de bittesmå kasser.
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
kibri Branchemedlem

|
| Sendt: 06 Juni 2004 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, desværre... - kan heller intet finde på nettet!
Heybrook er ikke hvad de var engang. Der var mere musik i de gamle kasser... Et par HB1 (trykkammer) kunne også være et bud. Du kan hurtigt ende op med for store HT på 15m2. Hellere for små end for store.
De små Tannoy, vilmann nævner, er et godt bud. EPOS har også en lille ny på programmet; ELS-3. Har hørt den kort - meget lovende.

|
| Til top |
|
| |
Schriver Lukket konto

Lukket efter egen anmodning
Bruger siden: 14 Marts 2004 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 96
|
| Sendt: 06 Juni 2004 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
|
| Sendt: 06 Juni 2004 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har engang haft nogel Cyrus 780, næsten Mission dengang. Dem skulle jeg have beholdt. 
Der er en der har nogle EPOS EOS 3 til salg. Mon han mener ELS-3 for jeg kan ikke finde nogen der hedder EOS. Deruover er der en med nogle EPOS, men der er 1 defekt Bas/mellemtone, så der er jeg lidt tilbageholdende. Hvad mon en ny koster?
Tja, burde nok besøge Lydbutikken, og måske også TopSound. Så skulle jeg vist være dækket ind. MEn så ender det jo med at jeg køber nyt.
De Heybrook HB150 er i al fald over 6 år. Ham der sælger har haft dem så længe, og har selv købt dem brugt. Men det undrer mig at jeg ikke kan finde noget som helst om dem på nettet. __________________ hilsen sjorslev
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 07 Juni 2004 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan har et sæt EVOX til salg lige nu. Den er heller ikke dum.
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
kibri Branchemedlem

|
| Sendt: 07 Juni 2004 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej..
EVOX = Heybrook HB1 (næsten!) ...
|
| Til top |
|
| |
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
|
| Sendt: 07 Juni 2004 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, så er det jo om man skal være glad fordi man har bestemt sig, og har købt noget, eller om man skal være ked, fordi den annonce kom nogle timer for sent.
Jeg vælger nu i første omgang at være glad for at jeg vik en god pris på Royd Sintra. P.g.a. at jeg tidligere (15 år tilbage mindst) har haft mærket, så spiller nostalgien nok lidt ind. Så nu er det bare at vente til posten kommer med dem.
Arrg tænker nogen måske. Han har ikke hørt dem inden køb??
Næ det må jeg erkende, men har glade ungdomsminder om mine Royd Seven, så der skal nok meget til før jeg indser at de ikke er de rigtige højttalere. Så jeg er sprunget ud i det, og har taget chancen. Wish me luck.
Der er jo altid den mulighed at jeg må tilbage på brugtmarkedet, men nu kan jeg da trods alt spille lidt musik i min kolde kælder. __________________ hilsen sjorslev
|
| Til top |
|
| |
kibri Branchemedlem

|
| Sendt: 07 Juni 2004 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Op med ..
Royd har alle dage lavet fine HT, mon ikke Sintra også er? 

Fin stander
|
| Til top |
|
| |
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
|
| Sendt: 08 Juni 2004 kl. 07:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo mon ikke.
Glæder mig som et lille barn. Har nærmest allerede glemt at det 'kun' er til det sekundære anlæg, men der er næsten mere sjov i at finde noget billigt, der bare spiller musik.
Så det håber jeg denne kombination kommer til. __________________ hilsen sjorslev
|
| Til top |
|
| |
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
|
| Sendt: 08 Juni 2004 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, nu er der så oven i købet et sæt HB-1 i dba. til 2950,- hvis der skulle være en anden der var interesseret. Sådan kan det gå.  __________________ hilsen sjorslev
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 08 Juni 2004 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville klart vælge QLN, hvis du er til musikalitet. Men det kan jo være svært finde et sæt, nu hvor QLN desværre er lukket.
Er du til kold og hospital-klinisk lyd, er QLN ikke sagen.
|
| Til top |
|
| |
kibri Branchemedlem

|
| Sendt: 08 Juni 2004 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hurtig...
Det var da rart at vide. Har du hørt et par ældre Royd el. Heybrook? Det er håndværk lavet med øret, fra en tid hvor formidlingen af musik var vigtigere end design. Om QLN er i samme klasse, ved jeg ikke...
Er QLN ikke lig DLS, i dag...?
|
| Til top |
|
| |
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
|
| Sendt: 08 Juni 2004 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror nu heller ikke der er nogen af de andre nævnte mærker der udemærker sig ved Hospital klinisk lyd. Det er i al fald slet ikke det jeg er ude efter. Man QLN er der ganske rigtig ikke særlig meget af på brugtmarkedet, ligesom Heybrook, Royd og Evox. Det er også en del af facinationen for netop disse mærker, at der ikke er så mange af dem.
__________________ hilsen sjorslev
|
| Til top |
|
| |
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
|
| Sendt: 08 Juni 2004 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og så kunne jeg godt tænke mig at køre tråden ud på et sidespor.
Jeg er igang med at forhandle mig til en forhåbentlig god pris på en Cambridge CD 6. Er det noget, eller lever den ikke op til resten?
Erfaringer søges, selvom dette er en Højttaler tråd. __________________ hilsen sjorslev
|
| Til top |
|
| |
gulkings Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 219
|
| Sendt: 08 Juni 2004 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|