Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 19:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Specielle netkabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rockefoten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Sendt: 22 Juli 2005 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

i en perfekt verden så har du nok rett.  jeg tror bare at lytteren er for lite statisk til at det funker helt. man lytter forskellig på et stykke musikk første gangen i forhold til 5 gangen man hører det aktuelle stykket i et kort tidsrom. bare det vil påvirke mye.

ellers så er det et annet problem med nettkabel og det er at det virker svært forskjellig på forskjellige apparater. det virker som om billige strømforsyninger ofte påvirkes mer. det er ihvertfall min erfaring. noen mener også at enkelte SWM som ICe påvirkes veldig mye, mens f.eks Linn Klimax ikke påvirkes..

Mye rart her...

kvs78
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 22 Juli 2005 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Rockefoten skrev:
i en perfekt verden så har du nok rett. jeg tror bare at lytteren
er for lite statisk til at det funker helt. man lytter forskellig på et
stykke musikk første gangen i forhold til 5 gangen man hører det
aktuelle stykket i et kort tidsrom. bare det vil påvirke mye.

Jeps, men det påvirker tilsyneladende ikke nok, til at folk undlader at konkludere, at de hører forskel i de ikke blindede tests

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 22 Juli 2005 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

HAR FULGT DENNE TRÅD MED INTERESSE.Smile

JEG HAR TIT UNDRET MIG OVER PRISEN PÅ ET " GODT " NETKABEL, OG HAR PRØVET FLERE AF SLAGSEN, BLA. SUPRA LO-RAD,NORDOST SHIVA,VAN DENHUL MAINSTREAM, ALLE HAVDE EN HØRBAR VIRKNING PÅ LYDEN, MEN IKKE ALTID I POSITIV FORSTAND, LO-RAD VIKEDE MEGET DÆMPET I LYDEN, NORDOST TILFØRTE EN LETTERE HYSTERISK TONE TIL LYDEN, VAN HUL VAR KLART DEN BEDSTE AF DISSE 3 KABLER, OG ÅBNEDE MEST OP FOR LYDEN.

MEN JEG MENER FAKTISK DER ER EN BEDRE VEJ TIL REN STRØM OG BEDRE LYD, JEG HAR EN GOD VEN I DET SYDLIGE JYLLAND, SOM HAR UDVIKLET EN 500 VA ISOLATIONS/SKILLETRAFO (PRODUCERET HOS TRANS-ELECTRO I RANDERS), PRIMÆRT BEREGNET  TIL SIGNALKILDER, NÅR DEN ER KOBLET IND MELLEM NETTET OG MIT ANLÆG, KAN JEG IKKE HØRE FORSKEL PÅ NOGEN AF DE OVENNÆVNTE NETKABLER OG ALM NETKABLER, OG LYDEN ER GANSKE ENKELT FREMRAGENDE, MED DYB SORT BAGGRUND, REN OG KLAR SOM KILDEVAND.

DET VAR MÅSKE VÆRD AT OVERVEJE AT BRUGE PENGENE PÅ EN GOD SKILLETRAFO ISTEDET FOR ET DYRT NETKABEL, DET KOSTER CA. DET SAMME CA. 3000-5000,- KR + EN SIKKER KASSE OG GODE NETSTIK

PS. ER DER NOGEN DER HAR ERFARINGER MED ISOLATIONS/SKILLETRAFO´ER ?

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Juli 2005 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

ramma skrev:

HAR FULGT DENNE TRÅD MED INTERESSE.Smile

JEG HAR TIT UNDRET MIG OVER PRISEN PÅ ET " GODT " NETKABEL, OG HAR PRØVET FLERE AF SLAGSEN, BLA. SUPRA LO-RAD,NORDOST SHIVA,VAN DENHUL MAINSTREAM, ALLE HAVDE EN HØRBAR VIRKNING PÅ LYDEN, MEN IKKE ALTID I POSITIV FORSTAND, LO-RAD VIKEDE MEGET DÆMPET I LYDEN, NORDOST TILFØRTE EN LETTERE HYSTERISK TONE TIL LYDEN, VAN HUL VAR KLART DEN BEDSTE AF DISSE 3 KABLER, OG ÅBNEDE MEST OP FOR LYDEN.

MEN JEG MENER FAKTISK DER ER EN BEDRE VEJ TIL REN STRØM OG BEDRE LYD, JEG HAR EN GOD VEN I DET SYDLIGE JYLLAND, SOM HAR UDVIKLET EN 500 VA ISOLATIONS/SKILLETRAFO (PRODUCERET HOS TRANS-ELECTRO I RANDERS), PRIMÆRT BEREGNET  TIL SIGNALKILDER, NÅR DEN ER KOBLET IND MELLEM NETTET OG MIT ANLÆG, KAN JEG IKKE HØRE FORSKEL PÅ NOGEN AF DE OVENNÆVNTE NETKABLER OG ALM NETKABLER, OG LYDEN ER GANSKE ENKELT FREMRAGENDE, MED DYB SORT BAGGRUND, REN OG KLAR SOM KILDEVAND.

DET VAR MÅSKE VÆRD AT OVERVEJE AT BRUGE PENGENE PÅ EN GOD SKILLETRAFO ISTEDET FOR ET DYRT NETKABEL, DET KOSTER CA. DET SAMME CA. 3000-5000,- KR + EN SIKKER KASSE OG GODE NETSTIK

PS. ER DER NOGEN DER HAR ERFARINGER MED ISOLATIONS/SKILLETRAFO´ER ?

Hej!

Har du prøvet almenlig NKT enkelt kåre 1.5mm, det kunne være sjovt at høre din mening jeg bruger ikke annet.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Juli 2005 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

En skilletrafo foran hele anlægget er ikke den rigtig vej i følge mine erfaringer og min lyd ideologi, da netop baggrunden bliver kulsort, og alt liv og dynamik forlader musikken, sikkert på grund af den store dæmpning der er bagud til nettet, dette gør så at apparaterne ser hinanden meget tydeligere, og derfor også påvirker hinanden mere.

Hvis man skal bruge isolations/skilletrafo'er skal der buges et stk. pr. apparat, så sker der ting og sager, det lover jeg dig. Her ser apparaterne næsten ikke hinanden, derfor liver lyden op, og bliver mere dynamisk og letflydende (musikalsk). Dette opnår man også lidt ved brug af længere netkabler, i f.eks. tykkelsen 1,5mm2 og 1,5 - 4 meter's længde, nemlig en dæmpning mellem apparaterne, så giver mindre påvirkning apparaterne i mellem. Så kan man diskutere om man kan lide lyden fra det ene kabel eller det andet, og om det skal være skærmet eller ikke, det vil ofte være lidt forskelligt fra opsætning til opsætning, men ofte er der nogle klare forskelle kablerne i mellem, som går igen fra anlæg til anlæg.

:-):-) , jeg har prøvet både 1,5 og 2,5, ja og endda 4mm2 solidkore ledninger som netkabel, dette giver rigtigt nok sort baggrund, men desværre ikke liv og lethed over musikken, så dette er bedst inde i væggen, hvor det jo reelt også hører til.

mvh.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 22 Juli 2005 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

En skilletrafo foran hele anlægget er ikke den rigtig vej i følge mine erfaringer og min lyd ideologi, da netop baggrunden bliver kulsort, og alt liv og dynamik forlader musikken, sikkert på grund af den store dæmpning der er bagud til nettet, dette gør så at apparaterne ser hinanden meget tydeligere, og derfor også påvirker hinanden mere.

Hvis man skal bruge isolations/skilletrafo'er skal der buges et stk. pr. apparat, så sker der ting og sager, det lover jeg dig. Her ser apparaterne næsten ikke hinanden, derfor liver lyden op, og bliver mere dynamisk og letflydende (musikalsk). Dette opnår man også lidt ved brug af længere netkabler, i f.eks. tykkelsen 1,5mm2 og 1,5 - 4 meter's længde, nemlig en dæmpning mellem apparaterne, så giver mindre påvirkning apparaterne i mellem. Så kan man diskutere om man kan lide lyden fra det ene kabel eller det andet, og om det skal være skærmet eller ikke, det vil ofte være lidt forskelligt fra opsætning til opsætning, men ofte er der nogle klare forskelle kablerne i mellem, som går igen fra anlæg til anlæg.

:-):-) , jeg har prøvet både 1,5 og 2,5, ja og endda 4mm2 solidkore ledninger som netkabel, dette giver rigtigt nok sort baggrund, men desværre ikke liv og lethed over musikken, så dette er bedst inde i væggen, hvor det jo reelt også hører til.

mvh.

jeg bruger kun skilletrafo´er til signalkilderne cd,dvd,pladespiller,riaa og en trafo separat til hver linie, og trukket fra 2 forskellige elgrupper, da det var det der lød bedst,( jeg er klar over at 300 og 500 VA er overkill, men jeg fik et samlet tilbud på 1 stk 300 VA og 2 stk 500 VA som jeg ikke kunne sige nej til, det var før jeg fandt ud af at de ikke var det rigtige til forstærkere og effekttrin) så jeg er klar over de punkter du nævner.Wink

jeg har prøvet skillefrafo på effekttrin og forstærkere, og er ligeledes nået til den konklusion, at det fjerner næsten alt hvad der hedder dynamik og nærvær i lyden, dette gælder også for div. netfiltre, og  her også på signalkilder,bare endnu mere udpræget, så netfiltre er bandlyste i mit lytterum.Dead

skilletrafoer giver endvidere den fordel at man slipper for det meste af det snavs der ligger på elnettet  f.eks DC reststrøm, grimme spikes fra maskinfabrikker, defekte køleskabe og hvad der ellers er af gode sager på det elnet, det er derfor anlægget lyder bedst om natten, indtil man får fat i nogen gode skilletrafoer Big smile

vedr. nkt 1,5 og 2,5 singlecore-installationskabler, har jeg prøvet dem som netkabler, men synes ikke de umiddelbart tilfører nogen fordele, andet end klassisk blød engelsk lyd, hvilket ikke lige er min stil Sleepy

er der andre der har nogen erfaringer med hensyn til strøm og hifi ?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 7
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes