Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 04:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Hvad har I gjort af kup ;) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jako
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 12 Juli 2004 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

Jako skrev:
Jamen det er jo til privat brug...  man ville da være et dumt svin hvis ikke man kunne låne en film ud til sine venner... og det er jo ikke sikkert at den bliver leveret tilbage... (har jeg desværre mistet et sted mellem 10-20 film på)

Det er HAMRENDE ulovligt!  Det relevante kriterie ved digital kopiering, er ikke privat brug, men personligt brug, jf. Ophavsretsloven § 12, stk. 2, nr. 5.  Dette kriterie er væsentligt snævrere end privat brug og man må derfor ikke kopiere vennernes dvd'ere eller låne kopier af venners dvd'ere.

For en "pixi"-gennemgang af reglerne kan jeg henvise hertil:

http://www.kulturministeriet.dk/sw12528.asp

Altså det du siger er at man ikke må kopiere en dvd man har købt, også lægge den ned i fx pengeboxen for at kunne tage den ud i tilfælde af brand eller tyveri?

Sorry Admin, men jeg vil godt lige have det på det rene
Til top Vis Jako's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jako

Administrator
Administrator gruppe
Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 Juli 2004 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Jako skrev:
jdg1 skrev:

Jako skrev:
Jamen det er jo til privat brug...  man ville da være et dumt svin hvis ikke man kunne låne en film ud til sine venner... og det er jo ikke sikkert at den bliver leveret tilbage... (har jeg desværre mistet et sted mellem 10-20 film på)

Det er HAMRENDE ulovligt!  Det relevante kriterie ved digital kopiering, er ikke privat brug, men personligt brug, jf. Ophavsretsloven § 12, stk. 2, nr. 5.  Dette kriterie er væsentligt snævrere end privat brug og man må derfor ikke kopiere vennernes dvd'ere eller låne kopier af venners dvd'ere.

For en "pixi"-gennemgang af reglerne kan jeg henvise hertil:

http://www.kulturministeriet.dk/sw12528.asp

Altså det du siger er at man ikke må kopiere en dvd man har købt, også lægge den ned i fx pengeboxen for at kunne tage den ud i tilfælde af brand eller tyveri?

Sorry Admin, men jeg vil godt lige have det på det rene

Mit udgangspunkt var i din egen tekst, nemlig at du nævner det at låne og kopiere det lånte... Det må man ikke

Følgende er lånt fra Kulturministeriets hjemmeside, og kan findes på følgende link: http://www.kulturministeriet.dk/sw12528.asp (tak til jdg1 for linket!)

"Hvad du må og ikke må":

Lovligt

Du må gerne:
 • Kopiere et værk, som ophavsmanden selv har givet tilladelse til at kopiere
 • Kopiere en cd og spille den til en privat fest (også hos andre)
 • Kopiere en cd og lytte til den på kontoret på din arbejdsplads
 • Kopiere en cd/dvd til bilen, sommerhuset, båden og til din discman eller mp3-afspiller
 • Kopiere en lånt cd/dvd, hvis kopieringen sker på et analogt medie (fx kassettebånd)
 • Kopiere  værker til personlig brug hentet på nettet, når værket er lagt ud med ophavsmandens samtykke
 • Omgå eller bryde en kode eller kryptering på fx en dvd-film, en musik-cd eller netradio i det omfang, det er nødvendigt for at kunne se filmen eller lytte til musikken privat. Det er fx ikke ulovligt, at du bryder krypteringen på en dvd, hvis det er nødvendigt, for at du kan afspille dvd’en på din private pc ved hjælp af fx et Linux-styresystem
 • Bryde en dvd-regionskode

Ulovligt

Du må ikke:

• Kopiere en kopi af en cd/dvd, når du har fået kopien fra andre
 • Kopiere en original cd/dvd lånt af en ven
 • Kopiere en original cd/dvd lånt på biblioteket
 • Kopiere en original dvd lejet i en videobutik
 • Kopiere værker hentet på nettet, når værket er lagt ud uden ophavsmandens samtykke
 • Forære kopien af en cd/dvd væk
 • Udlåne, bytte eller sælge en kopieret cd/dvd
 • Sende en digital kopi via din e-mail
 • Bryde en kopispærring med henblik på fremstilling af en kopi af musik-cd’en eller dvd-filmen.

Til top Vis Administrator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Administrator Besøg Administrator's Websted

WhoCutTheCheese
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Juli 2004 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Man må bla. gerne :

"Kopiere en cd/dvd til bilen, sommerhuset, båden og til din discman eller mp3-afspiller".

Dvs. hvis jeg sidder derhjemme og kopierer en cd til bilen er det altså lovligt. Men glemmer jeg at lægge den ud i bilen, er det pludselig Ulovligt ??

Er det kun mig der kan se at dette emne er enormt kringlet ?Wink

Jako
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2004 kl. 01:30 | IP-adresse registreret  

Jeg nævner intet om at låne, ej heller om at låne noget med formål at kopiere det.  Men om at låne noget ud og evt ikke få det igen. Så jeg må ærligt indrømme jeg ved ikke helt hvor jdg1 og dig er kommet på den tanke.

Men altså nok om det... Det hele var sådan set også et i mine øjne uskyldigt forsøg på at glatte ud hvorfor man købte brandbare dvd skiver...

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 03:39 | IP-adresse registreret  

det kunne jo være for at back-up sin pc eller større data mængder (som f.eks min hifi mappe på computeren)

Jako
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2004 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

my point exactly...

men dette blev desværre misfortolket/misforstået...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes