| Forfatter |
|
ralle Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 235
|
| Sendt: 11 August 2004 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja du skal bruge en center i et surround anlæg, ligesom din cykel skal bruge hjul for at kan køre.
Rasmus __________________ Film skal ses i hjemmebio.
Rasmus Erichsen
www.hifi4all.dk
|
| Til top |
|
| |
Classe Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 387
|
| Sendt: 12 August 2004 kl. 07:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære Ralle,
Du er helt forkert med din sammenligning med hjul og cykel. Cyklen kan ikke cykle uden hjul.
Dit snurre runft anlæg har kun brug for en center hvis der mange som skal lytte på samme tid eller man har nogle knap så god fronthøjtalere.
Et par gode fronter er i stand til at danne et lydbillede som gør det meget bedre end at have en separat center. Forudsat altså at man kun er en eller maks to som skal lytte og de sidder i sweet spot.
Mvh
Classe
|
| Til top |
|
| |
anderspj Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 224
|
| Sendt: 12 August 2004 kl. 07:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
|
Savnet af en centerhøjttaler vil være størst, om ikke udelukkende, når man ikke sidder midtfor.
Det kræver naturligvis at din forstærker/receiver kan sende centersignalet ud til fronthøjttalerne, "phantom mode" eller lign.
Hvis man sidder lidt til en af siderne, vil det for det første ofte føles som om centersignalet (typisk dialogen) vil "følge med" ud til den side, man sidder, fordi signalet fra den nærmeste højttaler kommer først og er kraftigst. Desuden vil monosignalet til centerhøjttaleren blive gengivet af begge fronthøjttalerne med en vis kamfiltereffekt som konsekvens. Det kan typisk opleves som en mere ulden gengivelse af dette signal.
|
|
|
Mine erfaringer siger mig omvendt at man kommer til at mangle mest når man sidder i siderne, da en centerhøjtaler kan trække lydbilledet ind mod midten hvor billedkilden er placeret. Sidder man tæt på fx den venstre fronthøjtaler, vil man bemærke den meget, og den højre fronthøjtaler mindre. Er der samtidig en centerhøjtaler, kan den danne bro mellem de to fronthøjtalere så den der sidder i siden får oplevelsen "trukket" mere ind mod centrum.
Så ja, du skal have en centerhøjtaler. Ellers vil du ikke kunne opnå en ordentlig effekt af at lyden kommer fra billedkilden.
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 12 August 2004 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep, vi skriver faktisk præcis det samme, men vi er måske ikke helt enige om nødvendigheden af centeren.
Jeg mener, at man sagtens kan klare sig uden, når man vel at mærke sidder præcis midtfor, og at pengene i det tilfælde måske er bedre brugt et andet sted.
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 12 August 2004 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kvaliteten og homogeniteten er også afgørende. Hvis man eksempelvis har et par Martin Logan Ascent eller Vienna Acoustics Mahler som fronthøjttalere vil det helt klart være bedre at undvære centeren og sætte fronterne til at spille centersignalet end at sætte en Biltax Center 100 til at gøre det.
I det konkrete eksempel med DLS-højttalerne kan jeg ikke udtale mig, da jeg ikke kender dem. Men erfaringen siger mig at det er meget svært at konstruere en "liggende" MTM-konstruktion så den lyder lige som en "stående" konstruktion, medmindre man bruger meget små basenheder. Deres forskellige udstrålingsmønster alene vil give klangforskelle. Spørgsmålet er så om de er værre end savnet af centerhøjttaleren.
Det er et prioriteringsspørgsmål og kan ikke besvares entydigt enkelt.
|
| Til top |
|
| |
kristofferj Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 25 August 2004 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg fået den matchende center højtaler RC55, og jeg må sige at alt tvivl er blevet fejet af banen. Den har kraftigt forbedret surround oplevelsen, og fungerer rigtigt godt sammen med mine fronter og mine R50 baghøjtalere som jeg nu også har fået smækket op. Problemet med at center kanalen flytter sig når man ikke har en centerhøjtaler er virkelig gået op for mig efter jeg har oplevet forskellen.
Tak for de gode råd til jer alle.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 25 August 2004 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
bare du er glad, det er jo det vigtigste __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 25 August 2004 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke lykkedes mig endnu at høre et musikanlæg, hvor centeren ikke har spoleret oplevelsen. Holfi er flinke til, at koble den fra, når der spøregs om det. Med tydelig lydforbedring til følge. Al den grumsede og uklare lyd det giver. En sanger op kan man høre i duet med sig selv, selv om personen er alene på scenen.
Det er vigtigt, at koncentrerer sig om, at få et par ordentlige højttaler, så er der ikke problemer med at personer flytter sig. Men det er selvfølgelig en svær opgave, da det meste er noget skod. __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2004 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja, men nu var anlægget jo mest til film, sådan som jeg forstod det.
men ellers er jeg, i store træk, enig.
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Jan Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 338
|
| Sendt: 31 August 2004 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
|
Det er ikke lykkedes mig endnu at høre et musikanlæg, hvor centeren ikke har spoleret oplevelsen. Holfi er flinke til, at koble den fra, når der spøregs om det. Med tydelig lydforbedring til følge. Al den grumsede og uklare lyd det giver. En sanger op kan man høre i duet med sig selv, selv om personen er alene på scenen.
Det er vigtigt, at koncentrerer sig om, at få et par ordentlige højttaler, så er der ikke problemer med at personer flytter sig. Men det er selvfølgelig en svær opgave, da det meste er noget skod.
|
|
|
Så skulle du høre et komplet Revel setup, så kommer du på andre tanker.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 September 2004 kl. 00:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
lidt anden prisklasse end dls __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Classe Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 387
|
| Sendt: 01 September 2004 kl. 03:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt ML reference med de matchende Revel højtalere i surround setup med ML videoprocessor enheder en del gange. Og ja det er en anden prisklasse end dls da vi er et stykke over 1,5mill dkk for det setup inkl højtalere og elektronik.
Men sjovt nok så bruger de aldrig en center når jeg har hørt det, men mindre det er til udstillinger hvor der er mange personer på samme tid som lytter.
Og jeg kan fortælle jer det lyder helt kanon godt, men det er kun for bankdirektører og andet godtfolk som i kan se på prislappen.
Efter sådan en lytning er det virkelig lidt nedtur at komme hjem lige efter og høre sit Classe/B&W anlæg. Det lyder ikke helt godt så ,
Men heldigvis husker man ikke den anden lyd så længe og så lyder hjemme musikken lige pludselig super igen 
|
| Til top |
|
| |