Forfatter |
|
Duelund Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1057
|
Sendt: 09 August 2004 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars37 skrev:
Det er korrekt Duelund, men jeg kender efterhånden mandens galde - og at han elsker Dali........
|
|
|
Jeg har kun mødt Kurt én gang, og mit kendskab til ham fra hifi4all, går da mere på, at han er en frisk vind, ordrig - med en humoristisk drejning. Læser ham gerne - kommenterer dog ikke. Jeg mener nok, at han har noget at have evt. galde i.
mvh Steen Duelund
|
Til top |
|
|
Duelund Lukket konto

|
Sendt: 09 August 2004 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alex E Nielsen skrev:
Jeg vil gerne vide hvilke andre højttalere du har vurderet inden din nyerhvervelse ?
|
|
|
Hvorfor ikke se nøjere på de data, der er offentliggjort. De må jo passe.
Et er målinger at lave, noget andet kurver at forstå.
mvh Steen Duelund
|
Til top |
|
|
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
Sendt: 10 August 2004 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay,
Når man kikker på de motorer der er disket op under, så er der ingen tvivl om at her er der noget der rykker, hvis der fodres med power.
Wave guiden giver helt sikkert en behagelig spredning af diskanten.
Bassen går ikke så dybt, men vil nok virke både potent og dyb da de group delay fejl der følger med at rulle bassen af relativt højt, vil give en følelse af mere bas.
Der er nogle faseforhold der godt kunne være bedre.
Uden at have hørt den, vil jeg godt vove at påstå at der er rigtig god valuta for pengene. Et gennemarbejdet produkt hvor pengene er brugt med omhu for at sørge for at prioritere rigtigt. Dermed ikke sagt at det ikke kan gøres bedre, men det kan helt sikkert lade sig gøre at købe dårligere højttalere til flere gange prisen på disse.
Om så lillemor er helt vild med sådan et par krabater i stuen, det er så en anden sag.
Mvh,
Karsten
|
Til top |
|
|
Duelund Lukket konto

|
Sendt: 10 August 2004 kl. 00:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Studio Sound
Du har selv været så behjælpelig at angive adressen til de tekniske målinger. Skulle vi ikke bruge dem som udgangspunkt? Eller mener du at de ikke kan bruges til et nøjere studium - altså er løgnagtige?
mvh Steen Duelund
|
Til top |
|
|
Live21 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2377
|
Sendt: 10 August 2004 kl. 01:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Igen en tråd som jeg valgte klogeligt at holde mig fra ( men faldt i endnu engang)
som en tjeneste til den nu afdøde waal vil jeg sige at duelunds højttalere er bedre end alt andet.. med det ude af vejen vil jeg hoppe langt over indholdet af denne tråd !!
Hasselhof, det er ingen hemlighed du er begejstret for Crown og jbl !!! det er heller ingen hemlighed at det er sjældent at finde nogle danske hifi entusiaster der deler din holdning >(især ik kvk og hans dental slæng)
Hvad jeg synes kunne være interessant vil være at høre din beskrivelse af hvad crown og jbl (studie serien) kan som det gængse hifi ikke kan !! Pa udstyr og studie udstyr det kan vel ik være detaljer, men mon ik det kunne være musik ?
som en fodnote til redaktørens sletning af div indlæg i denne tråd. Det er utroligt forstyrene at læse fra et indlæg til et andet, når det er tydeligt at der findes svar til indlæg der er fjernet.. endten burde i fjerne alle indlæg og svar der er forstyrrende ellers skal i komme med advarsler til dem.. ik kun fjerne 60% og lade resten stå !! det er mindst ligeså ødelæggende for tråden som "os" der ødelægger alt for i andre !!
|
Til top |
|
|

StudioSound
|
Sendt: 10 August 2004 kl. 01:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Duelund skrev:
Studio Sound
Du har selv været så behjælpelig at angive adressen til de tekniske målinger. Skulle vi ikke bruge dem som udgangspunkt? Eller mener du at de ikke kan bruges til et nøjere studium - altså er løgnagtige?
mvh Steen Duelund
|
|
|
Jeg har desværre ikke viden nok til at jeg vil rode mig ud i en egentlig udredning af måledata. Jeg vil da være interesseret i en kompetent dissekering 
Mvh,
Karsten
|
Til top |
|
|
sam25 Lukket konto

Konto lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 298
|
Sendt: 10 August 2004 kl. 07:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Live21 skrev:
Igen en tråd som jeg valgte klogeligt at holde mig fra ( men faldt i endnu engang)
som en tjeneste til den nu afdøde waal vil jeg sige at duelunds højttalere er bedre end alt andet.. med det ude af vejen vil jeg hoppe langt over indholdet af denne tråd !!
hvad er der sket med the Wall ?
Hasselhof, det er ingen hemlighed du er begejstret for Crown og jbl !!! det er heller ingen hemlighed at det er sjældent at finde nogle danske hifi entusiaster der deler din holdning >(især ik kvk og hans dental slæng)
jeg syntes det er godt, at der findes nogen, der holder fast i noget, og som ikke lader sig skubbe rundt at dvs. useriøse angreb på principer, og konkrete løsninger. Hvis det så bakkes op af et indlæg som Hasselhoffs, så bliver det så meget mere torværdigt.
Hvad jeg synes kunne være interessant vil være at høre din beskrivelse af hvad crown og jbl (studie serien) kan som det gængse hifi ikke kan !! Pa udstyr og studie udstyr det kan vel ik være detaljer, men mon ik det kunne være musik ?
ja, det kunne jo være godt, om Hasselhof fortalte hvad det er han mener de kan, som "hifi" ikke kan, og som han åbenlyst prioterer højere en alm. hifi's stærke sider.
som en fodnote til redaktørens sletning af div indlæg i denne tråd. Det er utroligt forstyrene at læse fra et indlæg til et andet, når det er tydeligt at der findes svar til indlæg der er fjernet.. endten burde i fjerne alle indlæg og svar der er forstyrrende ellers skal i komme med advarsler til dem.. ik kun fjerne 60% og lade resten stå !! det er mindst ligeså ødelæggende for tråden som "os" der ødelægger alt for i andre !!

|
|
|
|
Til top |
|
|
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
Sendt: 10 August 2004 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold kæft hvor fedt!
Tænk at nogen går så meget op i deres hobby, at de vil splitte deres nye højttaler i atomer for at dele det med os andre.
Hatten af og respekt herfra!
Jeg er ikke i tvivl om at disse højttalere i et ikke alt for stort rum vil være en oplevelse.
|
Til top |
|
|
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
Sendt: 10 August 2004 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der blev spurgt om hvad differential drive er:
Differential Drive gør brug af to svingspoler i to gab, pa samme former med modsatte elektriske og magnetiske felter, dvs traden er viklet modsat af hinanden på hver ende af formeren og de får "fasen" modsat ind.
Det kan maske vare lidt svært at forstille sig,så her kommer et par billeder der kan få det til at glide lidt lettere ned 
Her kommer et billede af et alm dobbelt svingspole arrangement

Som det kan ses er begge spolerne viklet ovenpå hinanden i samme gab. Den eneste fordel ved alm dual coils er impedansfelksibillitet.
Her er et billede af en alm svingspole/dualcoil design i dens tilhorende motor (magnet og chassis)

Som det kan ses pa denne her så er magnet gabet 0.5 bredt og der er 0.45 overhang (det svingspolen stikker ud over gabet pa begge sider) dvs at enheden har en linear vandring pa pa 0,45, mere end det vil andre pa antallet af vindinger i gabet og muligvis fa enheden til at sla i bund, afh af design.
Her er en Differential drive enhed:

Som det kan ses er mange af dimensionerne ens med den alm motor. Magnet gabene er 0,5, spolehøjden er 1,4, så traditionel visdom vil diktere at den lineare slaglængde er (1,4-0,5)/2=0,45. Det er her at differential drive kommer ind og udover sin magi! Da der er 2 gab så istedet for at centrere spolerne i hver deres gab bliver de placeret ind imod midten. En gab decentrering imod midten pa 0,8 for hver spole giver nu pludselig 0,8 overhang (strengt taget innerhang, men det repræsentere stadig den langde som spolen stikker ud over gabet). Det betyder at når enheden bevager sig frem så har den nedereste spole et overhang pa 0,8 der giver en linear bevægelse på igen de 0.8. Det samme, men modsatte gør sig gældende for den øverste spole når enheden bevager sig ned. Det giver næsten en fordobling af den lineare vandring i forhold til den alm motor, hvor de samme spole og gab dimensioner bibeholdes. Fordelene stopper ikke der, da der er nu to motorer det vil give en øget total motor styrke og fordelene ved en kraftigere motor mht kontrol siger sig selv. At spolerne sidder i hvert deres gab istedet for at være viklet oven på hinanden giver et køleareal der er dobbelt så stort, hvilket nedsætter termisk kompression med godt 3 db. I hifi er termisk kompression en forholdsvis overset størrelse. At spolerne er viklet modsat af hinanden (er bade magnetisk og elektrisk identiske men modsatte) gør at spolerne mellem hinanden ophæver induktive tendeser.Sætter man alle variabler og konstanter ind i ligningen vil man finde ud af at så længe der er tilstrækkeligt motorkraft til enhedens vægt, så er induktion det der sætter grænsen for hvor hurtigt en enhed kan arbejde, differential drive enheder har teoretisk ingen induktion. Yderligere har nogle differential drive enheder en 3 spole (LSR har den) som er placeret midt mellem de to alm spoler. Den 3 spole er en kortsluttet bremse spole, jvf Lentzs lov (mere om det hvis nogen er interesserede) den gør det muligt at skyde progressiviteten i enhedens ophæng, hvilket giver mindre kompression når og omkring max slaglangde. Nogle differential drive enheder har ikke denne bremsespole, det er enheder der er lavet til at gå meget dybt fx 2256 og 2258 samt wgti15/12/10 på de enheder tillader ophanget hver spole helt at forlade deres gab, dvs ved max udslag vil den bagereste spole ga ud af sit gab og ind i det foreste gab, derved beholdes en linear slaglangde da den foreste spole vil gore det samme ved modsat udsving.

Her er et billede af hvordan spolerne sidder pa formeren, og deres decentrering imod midten.
En af hovedgrundende til at mange ved deres hifi højtalere oplever mudret/uprecis/slap bass ved store udsving (meget lave frekvenser) er fordi når alm bassenheder bevager sig væk fra deres centerering falder den magnetstyrke der driver dem drastisk. Det sker ikke pa differential drive enheder da de altid bevager sig mod større magnetstyrke (halv sinus, pr spole) hvor de tilsammen gør at magnetstyrken altid er ens, sa den relative accelrationsfactor forblive ens i modsatning til alm enheder. Faktisk ret genialt.

Det er magnetstyrke vs bevagelse, som det kan ses falder den drastisk jo langere man kommer fra center.
Der er meget mere at sige om fordelene ved differential drive, sa spørg løs hvis det skulle have interesse
__________________ Thomas Mygind
|
Til top |
|
|

StudioSound
|
Sendt: 10 August 2004 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas,
Tak for det, meget interessant og klart bedre information end den jeg selv har fundet.
Fyr endeligt løs hvis du har mere
Mvh,
Karsten
PS har du også nogle detaljerede data på diskantenheden?
|
Til top |
|
|
Hasselhof Branchemedlem

|
Sendt: 13 August 2004 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er diagrammet over delefilteret hvis nogen har undret sig over hvordan det er lavet :)

Her et af bassen skaret over  __________________ Thomas Mygind
|
Til top |
|
|
Hasselhof Branchemedlem

|
Sendt: 13 August 2004 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er et af hojtaleren skaret over.

__________________ Thomas Mygind
|
Til top |
|
|

StudioSound
|
Sendt: 13 August 2004 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas, en ting er at du skiller din højttaler ad, men ligefrem at save den over!
|
Til top |
|
|
lasse Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 848
|
Sendt: 13 August 2004 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Thomas
Sikke flittig du er, sjovt at se det noget eksploderede view, keder du dig "over there" 
Nu er jeg jo noget aldrende i forhold til så mange af jer andre så det der virkelig står for mig som den ultimative "wet dream" er en JBL 4333 A studio monitor, wow mand, har engang hørt dem, kan du komme til Rock har aldrig lydt bedre.
Nu er der så en vældig diskution om at det da iværttilfælde ikke er en hifi-højttaler og nej det er det ikke, det er en JBL-højttaler, på godt og ondt. Men tænk lige på at hver gang I er ude og hører live Rock eller næsten, så er den musik i lytter til gengivet gennem en, ja du gættede rigtigt, JBL-højttaler. Så er der jo ikke lige noget at sige til at Rock i de hjemlige gemakker ikke lige har den der LIVE fornemmelse man får ude på spillestederne, for har du først mærket det kontante dunk i mellemgulvet hvergang der bliver slået på lilletrommen eller den fysiske påvirkning af hele kroppen når "Aben" bag tønderne finder pedalen og giver stortrommen en på hatten så kan det sgu' kun blive en lidt flad fornemmelse at trykke noget Rock af i den stråtækte.
|
Til top |
|
|
no-limit Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 826
|
Sendt: 13 August 2004 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er lidt sent på den! MEn du skal have ros for din fantastiske billedserie - mere af det tak - det er for nice. Og så tillykke med dine nu ikke helt nye HT'er!
HilseN
|
Til top |
|
|
Jacob AN Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 05 Juni 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 203
|
Sendt: 14 August 2004 kl. 02:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for en god tråd, virkelig godt at det går bedre med diciplinen.
Jeg vil gerne vide om man kan købe disse JBL´er i nogle danske butikker.
__________________ Med Venlig Hilsen
Jacob
-----------------------------------
Hjemmebio er fedt
min hjemmebio
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
Sendt: 14 August 2004 kl. 05:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvordan har du skaffet billederne fra delefilteret? ligger de på en hjemmeside, eller har "fisket" dem op af en hat ?
også stor tak af af med hatten herfra, det er da gennemført!
har læst denne tråd nogle gange, men jeg er altså blevet lidt nysgerrig omkring tegningerne af det delefilter... __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
Sezuan Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 222
|
Sendt: 14 August 2004 kl. 07:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
lasse skrev:
Hej Thomas
Sikke flittig du er, sjovt at se det noget eksploderede view, keder du dig "over there" 
Nu er jeg jo noget aldrende i forhold til så mange af jer andre så det der virkelig står for mig som den ultimative "wet dream" er en JBL 4333 A studio monitor, wow mand, har engang hørt dem, kan du komme til Rock har aldrig lydt bedre.
Nu er der så en vældig diskution om at det da iværttilfælde ikke er en hifi-højttaler og nej det er det ikke, det er en JBL-højttaler, på godt og ondt. Men tænk lige på at hver gang I er ude og hører live Rock eller næsten, så er den musik i lytter til gengivet gennem en, ja du gættede rigtigt, JBL-højttaler. Så er der jo ikke lige noget at sige til at Rock i de hjemlige gemakker ikke lige har den der LIVE fornemmelse man får ude på spillestederne, for har du først mærket det kontante dunk i mellemgulvet hvergang der bliver slået på lilletrommen eller den fysiske påvirkning af hele kroppen når "Aben" bag tønderne finder pedalen og giver stortrommen en på hatten så kan det sgu' kun blive en lidt flad fornemmelse at trykke noget Rock af i den stråtækte. |
|
|
Da jeg var til koncert med Eric Clapton i Parken, da var det også JBL højttalere han brugte. Kan ikke huske om det også var det da jeg hørte ham i Forum.
Med hensyn til at mærke både lille og stortrommen, så har jeg ingen problemer i den retning med mine CV højttalere. 
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 15 August 2004 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hallo i hønsehuset!
Med undren har jeg kæmpet mig gennem denne tråd og hold da helt fast, kubikken har da virkeligt fået tændt op under DFMS og Lars73, måske endda også SAM25
JBL projektet vil jeg ikke kommentere på, det er der vist så mange andre der har gjort allerede, men Hasselhof har du haft skruetrækkeren oppe af lommen . Det ser jo fint ud.
Til Lars73: Jeg ved nu snart ikke for hvilken gang, du har skudt mig i skoene, at de eneste speakers der duer er Dali. Jeg mener aldrig nogensinde, at have udtalt noget lignende - du må lige præcisere nærmere, så det kan blive klart for enhver, at det forholder sig som du skriver. For dit vedkommende lyder det lidt som om, at Peak skal det være og IKKE Dali. For mit eget vedkommende, så kan jeg enlightne dig med, at jeg sådan set aldrig kritiserer mærker over en bred kam, med mindre de gør det samme eller bruger de samme materialer i ALLE deres konstruktioner. Det er nemlig min erfaring, at blot fordi du finder ét produkt i en serie der duer, så er det absolut ingen garanti for at de øvrige også gør det. Et rigtigt godt eksempel på den slags er f.eks. Ortofon, der i tidernes morgen fremstillede en PU der hed MC30. Den fik en storebror der hed MC2000 og lyt lige til dem engang. Den ene må være forkert lavet. Det fuldstændigt samme kan du genfinde i f.eks. Linn´s produkter. Først en mørk så en lys o.s.v. Tydelige og letforståelige beviser på, at de ikke aner hvad de foretager sig. Såden ser verden ud fra mit synspunkt, derfor får du aldrig nogensinde nogen mulighed for at skyde mig noget som helst mærke i skoene. Javist sidder der mærker på mit HIFI, men ikke af de årsager du nævner.
Dernæst mener jeg, at det snart ville være klædeligt om du prøvede at være konstruktiv. Hvornår kommer der et bevis fra dig på, at du er en tænksom fyr, med en teknisk krævende hobby, der kun bliver mere og mere spændende efterhånden som man lærer sig relevante naturlove og og principper "by heart". Og som forsøger at anvende disse til at få et tiltagende objektivt syn på de problemer der skal løses. Baggrunden for mit indlæg er, at mine oplevelser af "hårde" materialer til membraner altid medfører uønskede resonanser, der ikke sådan lader sig dæmpe. Når jeg en dag oplever det modsatte, så skal jeg såmænd nok skrive det. JBL lyden som jeg kender den fra deres studiomonitors, er dog fuldstændig i tråd med, hvad jeg vil forvente Hasselhof´s speaker vil levere. Den bliver aldrig til måneskinssonater, men der findes jo også folk der end ikke ved hvad en måneskinssonate er. Så mon ikke det er fair nok.
Til DFMS Mht. seriøsiteten i mine indlæg, så mener jeg bestemt ikke at du skulle være udtaget til smagsdommerpanelet her i forum. Tilmed tror jeg faktisk du er tæt på, at besidde rekorden i slettede indlæg. Var det ikke en idé, om du roligt scrollede forbi det jeg måtte formaste mig til at nedfælde i dette før så hyggelige forum. Til din orientering, så kan man faktisk lære en hel del. Det gør jeg.
Til admin: Jeg synes en god idé kunne være, at udvide statistikken lidt på den enkelte bruger. Hvad med om brugeroplysningerne f.eks. også kom til at indeholde oplysninger om slettede indlæg. Så kan man jo ved selvsyn konstatere hvad det er for en bandit man har på nakken. I øvrigt synes jeg det er synd, at der lukkes så mange tråde som der gør, hvorfor ikke bare slette ligegyldige eller skingre indlæg, der ikke indeholder information, som nogen som helst kan have gavn af, eller som burde have været skrevet som PBér i stedet.
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
Sendt: 15 August 2004 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|